Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Nee, maar journalisten en juiste benamingen in het OV hè?! 🤷🏻‍♂️
🍉
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Trein 7384 Rhenen - Den Helder ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

sirvinniei schreef: za 03 dec 2022, 12:59 https://www.nhnieuws.nl/nieuws/311729/z ... or-woorden
Twee reizigers in een sprinter tussen Amsterdam en Den Helder hebben vannacht gehoorschade opgelopen door een explosie in de coupé waarin zij zaten. Dat gebeurde rond 2.15 uur ter hoogte van station Schagen. De politie onderzoekt de betrokkenheid van een 18-jarige jongeman uit de gemeente Schagen, die zelf gewond raakte aan zijn hand.

Er rijden toch geen sprinters bij Schagen?
Jawel, een paar vroege en late ritten van de 4000 en 7300. Rond 2:15, dat klinkt als de 7384.

Edit: Bemined was me net voor.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Twee kamerleden van SGP en CDA hebben een motie ingediend voor een studie naar een station Stroe:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D51341
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Dat station lijkt in eerste instantie misschien wat gek voor slechts een klein dorpje, maar kan wel belangrijk zijn in de regionale OV-schakel als er eenmaal een station Barneveld Noord zou komen op de lijn van/naar Apeldoorn. Dan zal immers lijn 102 niet meer zo interessant zijn voor de busboer, aangezien de reizigers uit Voorthuizen en Barneveld dan weg zouden vallen (die reizen dan sneller via station Barneveld Noord).

De busboer zal dan of een volledig onrendabele 102 moeten blijven rijden voor de overstappers op Wittenberg, of de lokale reizigers die daar overstappen verliezen hun overstap. Een station in Stroe zou dan probleem natuurlijk verhelpen, aangezien beide lijnen die nu een overstap hebben op die 102 in Wittenberg (de 104 en 107) beiden via Stroe gaan, dus dan op dat station zouden aansluiten.

Ik denk dat NS zelf er echter niet aan wil (net zoals NS geen Barneveld Noord wil) en die motie lijkt NS te willen dwingen in een nieuwe concessie daar een sprinter te laten rijden. Of de regering daar aan wil, betwijfel ik.

Echter zie ik wel kansen, aangezien Arriva als vervoerder op (Winterswijk-)Zutphen-Apeldoorn interesse had getoond om in het dagdal door te rijden naar Amersfoort en daar inmiddels ook al toestemming voor had. Als of Arriva zelf dat plan gaat doorzetten (en dan de gehele dag) of als de provincie het doorrijden naar Amersfoort gaat eisen in een nieuwe concessie, zie ik een station in Stroe wel kansrijk. De provincie zou met zo'n eis ook de NS kunnen omzeilen om alsnog het gewenste station Barneveld Noord op de lijn van/naar Apeldoorn kunnen realiseren.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De 7000 doortrekken zou ook een optie kunnen zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

De glazen kap van de Mandelabrug wordt na advies van Rijkswaterstaat met spoed verwijderd.

In de komende dagen besluit de gemeente Zoetermeer of het daarbij blijft of dat de brug vergaand ontmanteld gaat worden. In elk geval is deze vooralsnog veilig genoeg om het weg- en treinverkeer er onderdoor niet stil te hoeven leggen.
Met ProRail en Rijkswaterstaat wordt overlegd over mogelijkheden voor een noodoplossing om station Zoetermeer weer bereikbaar te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Er komt een zak geld voor Meppel en een wat kleiner zakje geld voor een onderzoek naar de Nedersaksenlijn:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/151821 ... bij-meppel
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Waar heeft Meppel dat extra perronspoor voor nodig?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Ik zie twee argumenten voorbij komen, die beide niet meer relevant lijken als de Lelylijn wordt aangelegd.
Door dat extra perron kunnen er meer intercity's tussen Groningen en Zwolle rijden. Nu zijn dat er twee per uur, straks worden dat er mogelijk vier.
Het extra spoor in Meppel moet er ook voor zorgen dat de verbinding tussen Meppel en Zwolle minder gevoelig is voor verstoringen.
Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/981337/e ... verbeteren
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Het geld voor die lijn moet eerst komen en daarna de aanleg nog. We zien bij Maaslijn dat dat fors langer kan duren dan verwacht bij het begin van de aanbesteding.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Een extra perron zorgt ook voor kortere treinopvolging, nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, met een extra perron (en wat aanpassingen aan de wissels zodat ook spoor 1 een volwaardig perron wordt) zou dat naar 3 minuten kunnen of mogelijk zelfs korter als men het afronden op hele minuten laat vallen. Daardoor wordt de knoop in Zwolle compacter en de reistijden voor overstappende reizigers korter.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Een extra perron in Meppel is ook prettig bij storingen tussen Zwolle en Meppel, wat helaas wel eens voorkomt. In dat geval is er te weinig ruimte om alle treinen te laten keren op Meppel, wat tot vertraging leidt.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Of treinen die keren in Hoogeveen/Steenwijk in plaats van in Meppel vanwege gebrek aan ruimte bij een versperring tussen Zwolle en Meppel
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

ProRail:
Vertraging op de hogesnelheidslijn door ontwerpfout

Veel treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) zijn vertraagd. Dat komt door schade aan een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. Daarom rijden treinen daar nu tijdelijk langzamer. Mede door deze vertraging halen we niet onze doelstelling met betrekking tot het op tijd rijden op de HSL.

De schade aan het viaduct is eind oktober aangetroffen. Het gaat om scheuren in de lassen. De oorzaak hiervoor is een ontwerpfout, die tijdens de aanleg van de HSL is gemaakt. ProRail heeft de HSL na aanleg in beheer genomen.

Om ervoor te zorgen dat de schade niet groter wordt, is de snelheid van treinen op dat deel van het spoor verlaagd tot 80 kilometer per uur. Normaal rijden treinen daar 160 of zelfs 300 kilometer per uur.

Met 80 kilometer per uur kunnen de treinen weer veilig over het spoor rijden. Deze verlaagde snelheid zorgt voor ongeveer drie minuten vertraging voor IC Direct treinen en vijf á zes minuten voor de Thalys en Eurostar.
De HSL kunnen we voortaan de LSL noemen: de Lagesnelheidslijn :')
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Stadsbus »

Mooi dat ze er nog 80 van hebben weten te maken, was eerst zelfs maar 40 daar.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Interview in het Parool met Wouter Koolmees.
U rijdt al het gehele jaar met minder treinen, eerst door corona, nu door personeelstekorten.
“Noodgedwongen rijden we 13 procent minder. Dat is niet fijn, maar zo konden we de dienstregeling robuuster en voorspelbaarder maken. Sinds oktober en november zijn treinen langer en ligt het aantal drukke treinen een stuk lager.”
Dat laatste is (helaas) nog niet mijn ervaring...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

De gebruikelijke goed nieuws show.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Misschien rijd ik op andere treinen en tijde dan jij, PHS, maar ik ben eigenlijk geen echt drukke treinen meer tegengekomen buiten verstoringen.
Ik zie juist regelmatig veel langere treinen dan daadwerkelijk nodig is (regelmatig 3 gekoppelde stellen)
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Als ik naar de open data kijk die door de NS gepubliceerd wordt zie ik voor morgen 783 ritdelen de indicatie 'druk'. Helaas geeft de NS geen specificatie van hoe druk, volgens de specificaties zou minder dan 65% van de zitplaatsen rustig zijn, tussen de 65% en 100% gemiddeld en boven de 100% druk, maar in hoeverre de data accuraat is weet ik niet. Een indicatie druk kan dus betekenen dat er één iemand moet staan, maar kan ook betekenen dat er tientallen achterblijvers zullen zijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Die aannames worden al voor een rit gedaan op basis van een algoritme. Zegt niet meteen iets over de actuele drukte.
Ik kan me voorstellen dat deze algoritmen nog vooral cijfers hebben van de vorige, beperkte, dienstregeling.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Alleen reizigersaantallen is een aanname, geplande materieelinzet van de nieuwe dienstregeling is natuurlijk gewoon bekend. Dus tenzij reizigers opeens massaal op andere tijden zijn gaan reizen zouden de prognoses nog redelijk moeten kloppen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik heb wel eens gelezen over reizigers die hun thuiswerkdag verschoven hebben nu er op woensdag en vrijdag minder treinen rijden. Dat kan natuurlijk drukte verschoven hebben.

Maar verder heb ik zelf wel het gevoel dat het extreme er een beetje uit is. Drukke treinen kom ik in de weekenden zeker nog wel tegen, maar niet zo overvol meer als voorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Minder treinen op woensdag is toch niet doorgegaan? Ik zie geen grote verschillen tussen de dienstregelingen op dinsdag en woensdag, alleen in de late avond wijken er enkele treinen af, waarschijnlijk vanwege onderhoudsvensters.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Klopt, de wiki vermeldt alleen uitsnijdingen op vrijdag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten