Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik vind het best acceptabel om te stellen dat nationale verbindingen tijdens de normale uren voldoende gedekt worden door de HRN concessie. Ja, voor de reiziger zou meer rechtstreekse verbindingen misschien leuker zijn, maar dat is een detail.
Dat doet er IMHO niets aan af dat als een vervoerder in open access een internationale route wil optuigen, hij gewoon moet worden toegelaten om te stoppen waar hij wil. Dus als je een trein naar Berlijn wil rijden, dat je niet pas in Hengelo mag starten maar dat je ook vanaf Amsterdam mag komen. Dat het dan misschien inschikken is voor de HRN concessiehouder, dat is dan jammer voor hem. Maar dan mag je IMHO wel eisen stellen aan tariefsysteem en -integratie. Als bijvoorbeeld de HRN concessiehouder geen halfuursdienst kan rijden op Amsterdam - Hengelo omdat een open access vervoerder elk uur Amsterdam - Hengelo - Berlijn wil rijden, dan vind ik dat die voor binnenlands vervoer ook binnenlandse reizigers mee moet nemen tegen het geldende tarief. Dat je dan met de OV-Chipkaart lastig moet doen ligt dan ook weer aan de overheid.
Dat doet er IMHO niets aan af dat als een vervoerder in open access een internationale route wil optuigen, hij gewoon moet worden toegelaten om te stoppen waar hij wil. Dus als je een trein naar Berlijn wil rijden, dat je niet pas in Hengelo mag starten maar dat je ook vanaf Amsterdam mag komen. Dat het dan misschien inschikken is voor de HRN concessiehouder, dat is dan jammer voor hem. Maar dan mag je IMHO wel eisen stellen aan tariefsysteem en -integratie. Als bijvoorbeeld de HRN concessiehouder geen halfuursdienst kan rijden op Amsterdam - Hengelo omdat een open access vervoerder elk uur Amsterdam - Hengelo - Berlijn wil rijden, dan vind ik dat die voor binnenlands vervoer ook binnenlandse reizigers mee moet nemen tegen het geldende tarief. Dat je dan met de OV-Chipkaart lastig moet doen ligt dan ook weer aan de overheid.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dan heb je alsnog het probleem dat de open access vervoer tijdens piektijden veel reizigers wegsnoept, en de exploitant van de HRN-concessie weinig heeft om te compenseren voor de rustige avond-treinen. Ik ben over het algemeen voor open access, maar heb daar nog geen goede oplossing voor gezien.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33
Re: Kort Nederlands nieuws
Dagblad van Noorden over botsing met Den Haag over "wilde Arriva treinen" en tekort aan Intercity's.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Ook vandaag weer geen sneltreinen Heerlen - Maastricht v.v. Wie reed die ook al weer?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geen idee hoe druk de IC's zijn tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen, maar kan er dan gewoon niet een extra stel worden bijgeplaatst?Captian_Sparkle schreef: ↑do 15 jun 2023, 12:36 Dagblad van Noorden over botsing met Den Haag over "wilde Arriva treinen" en tekort aan Intercity's.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Kort Nederlands nieuws
Volgens het artikel maken ca. 75.000 reizigers gebruik van de lijn Groningen-Zwolle. Zou NS graag willen. Ik kom op max 20.000 tussen Groningen-Assen. Hoe komen ze op zo'n getal? Ook het geringe aantal ICs? Ze vergeten alle Arriva snel- en stoptreinen.Captian_Sparkle schreef:Dagblad van Noorden over botsing met Den Haag over "wilde Arriva treinen" en tekort aan Intercity's.
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kort Nederlands nieuws
Koninklijke trein gaat met pensioen
Er komt een einde aan de inzet en het beheer van de koninklijke trein. De trein is aan het einde van haar levensduur, laat NS donderdagmiddag weten.
Na bijna 160 jaar eindigt hiermee de inzet van een speciaal koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken.
Lees verder
De laatste inzet van het rijtuig zal tijdens het staatsbezoek aan België zijn.
Er komt een einde aan de inzet en het beheer van de koninklijke trein. De trein is aan het einde van haar levensduur, laat NS donderdagmiddag weten.
Na bijna 160 jaar eindigt hiermee de inzet van een speciaal koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken.
Lees verder
De laatste inzet van het rijtuig zal tijdens het staatsbezoek aan België zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Kort Nederlands nieuws
IC treinen zijn vooral in de spits en in het weekend heel druk, NS koppelt zelfs tijdens piek momenten) rustig een trein uit de Randstad af op Zwolle. Gevolg meer dan eens moeten reizigers vanuit Zwolle richting Assen en Groningen een uur staan omdat het dan te druk is. Of wat ook te vaak gebeurd, maar op Zwolle achter blijft voor een volgende trein.
Het klopt wel dat wanneer er meer treinen per uur rijden het aantrekkelijker is voor de reiziger om de trein te pakken. Je kunt dan vaker dan 2 keer per uur een trein pakken, wat voor reizigers een extra verleiding kan zijn op toch de trein te pakken, zeker wanneer je niet ook nog een uur in de trein hoeft te staan.
Gewoon een stel extra en niet een stel minder zo als nu zou al fijn zijn. Maar wanneer je het gebruik van. Het OV wilt stimuleren kun je idd net zoals op veel plekken in het land beter vaker IC treinen inzetten. En al helemaal wanneer die vele extra woningen in en rond Groningen gebouwd gaan worden wat de overheid graag wilt.
Re: Kort Nederlands nieuws
Gewoon even een stel extra gaat niet zomaar. Die stellen die ze afkoppelen in Zwolle worden negen van de tien keer gebruikt om een uur later weer een andere trein mee te kunnen rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Kort Nederlands nieuws
Een stel eraf of erbij is gewoon vooraf te plannen. Een trein van zeg maar kwart over 6 is onder normale omstandigheden niet de ene dinsdag drukker dan de volgende dinsdag.
Re: Kort Nederlands nieuws
Inderdaad, en als je te weinig materieel hebt voor langere treinen, dan zal een hogere frequentie ook niet lukken. Er is in ieder geval geen sprake van dat de intercity's van/naar het noorden zo vol zijn dat het niet meer in die twee treinen per uur zou passen als die op maximale lengte rijden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is vooral daar momenteel echt kiezen tussen twee kwaden... Of van en naar het noorden minder vaak met meerdere stellen rijden of elders in het land op nog drukkere stukken kleiner rijden.
Maar vooral veroorzaakt door een aantal DDZ'en die nog altijd niet in dienst zijn en ICM waarvan de eerste stellen afgeschreven zijn en aan de kant staan. Tov voor corona hebben we al zo'n 10 stellen ICM minder en van DDZ staan er structureel een stuk of 5 aan de kant. Naast dat DDZ veel te kampen heeft met storingen waardoor er daarvan ook structureel nog stellen van aan de kant staan, te wachten op reparatie/onderhoud in een onderhoudsbedrijf.
Maar vooral veroorzaakt door een aantal DDZ'en die nog altijd niet in dienst zijn en ICM waarvan de eerste stellen afgeschreven zijn en aan de kant staan. Tov voor corona hebben we al zo'n 10 stellen ICM minder en van DDZ staan er structureel een stuk of 5 aan de kant. Naast dat DDZ veel te kampen heeft met storingen waardoor er daarvan ook structureel nog stellen van aan de kant staan, te wachten op reparatie/onderhoud in een onderhoudsbedrijf.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Daarom ben ik zelf tegen open acces voor nationale verbindingen. Open access voor internationale verbindingen en nachttreinen ben ik wel voor, maar als er ook een open toegang op het HRN komt dan zal dat het einde betekenen voor de rustige trajecten en/of willen vervoerders niet in de avonden rijden. En dan zou er alsnog een oplossing gevonden moeten worden met het in- en uitchecken per vervoerder want dat is nou eenmaal niet handig, evenals het aantal keer overstappen op een andere trein, omdat er meerdere vervoerders zijn.Chrysa schreef: ↑wo 14 jun 2023, 22:17 Dan heb je alsnog het probleem dat de open access vervoer tijdens piektijden veel reizigers wegsnoept, en de exploitant van de HRN-concessie weinig heeft om te compenseren voor de rustige avond-treinen. Ik ben over het algemeen voor open access, maar heb daar nog geen goede oplossing voor gezien.
En helaas is personeelstekort op dit moment een probleem wat bij elke vervoerder speelt.
Tja, als er geen uitgeklede dienstregeling was zou ik zeggen: hou de huidige concessies maar en verander alleen de trajecten waar het niet goed mee gaat.
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Aangezien de Koninklijke trein toch door een locomotief getrokken wordt kan WimLex eigenlijk net zo goed in de achterste cabine plaatsnemen en dan heb je de rest van de trein niet nodig. Of nog beter, WimLex doet de machinistenopleiding en rijdt zelf.
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kort Nederlands nieuws
WimLex kan altijd nog met z'n eigen bus gaanPHS schreef: ↑do 15 jun 2023, 19:04WimLex gaat natuurlijk liever lekker milieuvriendelijk met de PH-GOVAppleMoose schreef: ↑do 15 jun 2023, 17:53 Koninklijke trein gaat met pensioen
Er komt een einde aan de inzet en het beheer van de koninklijke trein. De trein is aan het einde van haar levensduur, laat NS donderdagmiddag weten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Of met een niet-koninklijke trein. Dat schijnt voortaan de bedoeling te zijn.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Vind deze wel mooi van dagblad van het noorden
Ja, en de NS mag volgens de concessievoorwaarden alle intercitys schrappen, maar dat maakt dat nog geen realistisch scenario.Zelfs spiegelt de provincie voor dat Arriva de stoelen uit de treinen kan slopen om meer reizigers staand te vervoeren.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Tja, toen waren er ook amper reizigers hé vanwege de lockdown. :-)PHS schreef: ↑do 15 jun 2023, 21:10Aan het begin van de coronacrisis schrapte de NS bijna alle intercity'ssirvinniei schreef: ↑do 15 jun 2023, 21:04 NS mag volgens de concessievoorwaarden alle intercitys schrappen, maar dat maakt dat nog geen realistisch scenario.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33
Re: Kort Nederlands nieuws
Den Haag zet een streep door extra treinen naar het noorden volgens RTV Noord
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik zie nergens in het artikel waar 'Den Haag' dan de boel blokkeert? Alleen NS die zegt dat ze het wel zouden willen maar er geen ruimte voor is in Meppel, maar volgens de introductie is NS voorstander. Wat mis ik hier?
請勿靠近車門
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37
Re: Kort Nederlands nieuws
Hoe komen ze overigens op die 75000 reizigers per dag? Lijkt mij nogal veel, zelfs als je de lijn van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden combineert
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik vermoed dat door het feit dat Arriva van de overheid de mogelijkheid krijgt om extra treinen in te zetten op de lijnen Zwolle-Groningen/Leeuwarden de mogelijkheden voor extra Intercity's impliciet geminimaliseerd worden. De politiek in het Noorden ziet veel liever 4x per uur een NS-Intercity dan 2x per uur een Intercity en twee keer per uur een "dode mus expres" van Arriva.
Re: Kort Nederlands nieuws
Volgens dat artikel kan NS geen extra treinen aanbieden omdat station Meppel een knelpunt zou zijn. Maar waarom kan Arriva het dan wel?
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten