Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Als het gaat over dat "beste antwoord"
Ik heb zeker een update, maar het zal voor jullie niet de gedroomde update zijn. Zij gaven aan dat de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie. Nu gaat er nog onderzocht worden hoe dit in de toekomst wel proactief kan. Hier is helaas het huidige werkproces nog niet op ingericht. Er is dan ook nog geen duidelijkheid wanneer en hoe dit precies gaat gebeuren, maar achter de schermen gaan ze hier hard mee aan de slag.
dan lees ik dat het wel mogelijk moet zijn maar dat ze het op dit moment niet doen omdat er geen werkproces voor is.

Ik lees dit als: alle data is er om dit te doen maar we doen het niet omdat het handmatig moet en het dus teveel tijd kost.
Want: die data is er gewoon. En je kunt gewoon zien dat er bijvoorbeeld 30 minuten zit tussen een check-in in Bergen op Zoom en een check-uit in Gouda. Want je krijgt dit zelf ook te zien in je overzicht bij ovchipkaart.nl.
Als ze dit niet zouden kunnen zien dan zouden ze ook geen fraude kunnen herkennen.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Tja. Er gebeuren volgens mij ook weer heel veel handmatige dingen bij de klantenservice die ook best geautomatiseerd kunnen worden.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik weet dat bij Cxx een keer iets fout is gegaan, en dat wij dat toen semiautomatisch konden oplossen. Reizigers moesten alleen met hun OVC nog langs een automaat om een "bestelling" op te halen en dat mocht ook de PUD (Pick Up Device - kastje tegen het zijraam waar je bestellingen kan ophalen) in de bus zijn.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mr-W »

Treinreizen binnen Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig -0-

AMSTERDAM - Treinreizen binnen Europa zijn gemiddeld twee keer duurder dan vliegreizen, zo blijkt uit een nieuw rapport van Greenpeace. In het rapport worden de prijzen van trein- en vliegtickets op routes door heel Europa met elkaar vergeleken.
Ook voor reizen vanuit Nederland is het vliegtuig vaak de voordeligste optie, blijkt uit het rapport, al is het verschil iets kleiner
https://twitter.com/luchtvaart/status/1 ... 1661984769
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Goh dat had ik nou niet verwacht. 8-)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Voor goedkope treintickets noet je vaak handig zijn met de reisplanners: via-stations toevoegen, spelen met de overstaptijd. Voor goedkope vliegtickets kijk je simpelweg op een vergelijkingssite.

Zolang het me soms nog steeds lukt om voor 30 euro diep in Tsjechië te staan in 1e klasse mopper ik niet. 8-)
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Het kennisniveau op dit forum over het kopen van goedkope treinkaartjes is natuurlijk wat hoger dan onder de gemiddelde internationale reiziger.

Ik roep het al een poos, maar op reisrelaties zoals Londen - Nederland zou voor niet-overstappende vliegtuigreizigers een hoger tarief moeten worden berekend, dat kan worden gebruikt om de treintarieven te laten dalen. Maar er zullen vast heel veel juridische haken en ogen aan vastzitten.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Er wordt in Nederland al een paar jaar een hoger tarief berekend voor voor niet-overstappende vliegtuigreizigers. Sinds dit jaar betalen die € 26,43 vliegbelasting.
Dat helpt voor Amsterdam-Londen niet echt bij de huidige prijzen: als ik bijv. over twee weken naar Londen wil vraagt Eurostar €224 voor een enkeltje, vliegen kost maar €70.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Het hele verhaal is een beetje appels met peren vergelijken he?
Het ligt er maar net aan waar je woont en waar je moet zijn.
Als ik naar bijvoorbeeld Zwitserland ga dan betaal ik meeste zo'n €60 tot €70 enkele reis 1e klasse met BC25, van Klp naar mijn bestemming in Zwitserland. Als ik dat wil vliegen dan kan dat. Dam betaal ik ongeveer €17 voor een enkel Schiphol, 40% korting en 1e klasse. Dan vlieg ik en moet ik in Zwitserland nog vanaf Zürich/Genève naar mijn bestemming gaan, kost ook snel CHF 40 enkele reis.
Dan mag zo vliegticket dus heel weinig kosten.

Ga je bv naar London, dan zal waarschijnlijk dat vliegtuig goedkoper zijn, ook al zal je dan ook van/naar de luchthaven moeten.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Tja, heel naar. Maar ik kan er niet zoveel van vinden.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

^^ Ik mag hopen dat er op z'n minst van geleerd is om de ProRail evacuatietrappen op te nemen in het testprogramma voor inzet /goedkeuring van de ICNG.

Verders ben ik wel benieuwd of de dame achterwaarts is uitgestapt, zover dat dus ging.. want vooruit uitstappen is natuurlijk al een risico om de trede te missen en onderuit te gaan.

Verders denk ik toch ook wel: wát moet een bedrijf tegenwoordig toch allemaal melden/verantwoorden bij een inspectie. Wat is de grens? Een schaafplek op de arm tijdens een evacuatie?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Durashift schreef: za 29 jul 2023, 23:23 Wat is de grens? Een schaafplek op de arm tijdens een evacuatie?
Het gaat hier om een hersenschudding. Een zware.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Alleen dat letsel werd pas een aantal dagen later ontdekt, de vraag hier is dus of men dit soort zaken preventief moet gaan melden voor het geval dat er later blijkt dat het schaafwondje toch hersenletsel is.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marvinkok »

Bij ons (met name de bustak) is daarom altijd gezegd "als er ook maar iets is, altijd melding maken bij de centrale"
Ook als je met je bus noodstop maakt oid, altijd melden, schadeformulier invullen en de beelden veilig laten stellen. Als er dan toch iets is, dan kan het altijd teruggekeken worden.
In dit geval had die medewerker die die vrouw zag vallen dat moeten melden, om juist dat getouwtrek te voorkomen..
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door WSM »

Als iemand zwaar ten val komt is er duidelijk aanleiding om dit te melden.

Dat NS en Prorail dit onder de pet houden (en de bagatelliserende reacties op dit forum) laten wederom zien hoe treurig het gesteld is met de veiligheidscultuur bij het spoor.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Wat een domme opmerking. Je moet eens weten hoeveel veiligheidsonderzoeken ProRail jaarlijks doet naar aanleiding van soms hele kleine incidenten. Maar dan moet het wel bekend zijn natuurlijk, als zowel het slachtoffer als de aanwezige medewerker de ernst in eerste instantie niet inzien en het niet melden komt er ook geen onderzoek. Dat heeft niets met onder de pet houden te maken en al helemaal niets met bagatelliseren, maar simpelweg een menselijke inschattingsfout van één medewerker.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door WSM »

Wat een domme opmerking. Het feit dat dit wordt afgedaan als een inschattingsfout bevestigt mijn zorgen over de veiligheidscultuur binnen NS en Prorail.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dus een reactie van iemand die niet in dienst is van NS of ProRail bewijst volgens jou dat de veiligheidscultuur van deze bedrijven niet in orde is? Over domme reacties gesproken. Je mag best kritiek hebben op de afhandeling van het incident, want dat het niet goed is gegaan is duidelijk. Maar op basis van één nieuwsbericht concluderen dat de veiligheidscultuur niet op orde is slaat nergens op.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik ben eens over de kop gegaan met de fiets. Op het moment zelf ben ik even 5mn gaan zitten en verder naar huis gefiets. De dagen erna voelde ik mij steeds moeier met later flinke hoofdpijn en een doktersbezoek (na een opmerking van een vriendin die medicijnen studeerde) bleek het een hersenschudding. Gelukkig geen heel erge, na anderhalve week was ik weer aan de studie.
Maar het kan dus gebeuren dat je een hersenschudding pas na een tijd opmerkt.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

WSM schreef: zo 30 jul 2023, 18:54 ... (en de bagatelliserende reacties op dit forum) ...
Welke bagatelliserende reacties? Ik zie hierboven enkel reacties die aangeven hoe serieus een bepaald bedrijf hiermee omgaat en de hoop dat ervan geleerd is.
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 18:54 Als iemand zwaar ten val komt is er duidelijk aanleiding om dit te melden.
[sarcasme]Goh, was je er bij? Wat vervelend voor je dat je iemand zwaar ten val hebt zien komen.[/sarcasme]
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 19:58 Het feit dat dit wordt afgedaan als een inschattingsfout bevestigt mijn zorgen over de veiligheidscultuur binnen NS en Prorail.
Goed, een voorbeeld: tijdens een evacuatie krijgt een reiziger een splinter aangezien zij iets te dicht langs een openstaande deur loopt. Moet dit gemeld worden? De meeste mensen zullen hier de inschatting maken dat dit niet nodig is, het is immers maar een splinter. Die splinter vormt in de volgende dagen echter een zweer, waardoor de reiziger enkele weken gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt. Met die informatie was het wellicht wel nodig geweest een melding te doen.

Een soortgelijke situatie kan (ik benadruk dat maar even, ik was er zelf ook niet bij) ook hier aan de hand zijn. Reiziger maakt bijvoorbeeld een op het oog lichte val en heeft na die val nergens last van. Geen van de medewerkers schat dus in dat een melding nodig is. Achteraf blijkt echter dat de reiziger toch wat slechter is terechtgekomen dan verwacht en een hersenschudding heeft opgelopen. Met die informatie was het wel nodig geweest een melding te doen.

In alle bedrijven worden wel eens inschattingsfouten gemaakt. Hoe vaak ik bij evacuatie-oefeningen grove fouten voorbij heb zien komen is niet op één hand te tellen (en ook niet op twee). Daarnaast is het achteraf over het algemeen makkelijker praten dan op het moment zelf.

Om op basis van één incident dan ook te melden...
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 18:54 hoe treurig het gesteld is met de veiligheidscultuur bij het spoor.
...is verreweg te kort door de bocht.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

WSM schreef: zo 30 jul 2023, 19:58 Wat een domme opmerking. Het feit dat dit wordt afgedaan als een inschattingsfout bevestigt mijn zorgen over de veiligheidscultuur binnen NS en Prorail.
Om de kleinste dingen worden hier al veiligheidsmeldingen gemaakt. Veiligheid staat al jaren erg hoog in het vaandel. Als er iemand verantwoordelijk is voor dit wordt deze persoon er ook op aangesproken. Bijvoorbeeld als je een langere trein laat vertrekken dan dat aan het perron past, of personeel moet op- en of afstappen op een spoor waar dat niet mag (van prorail wel, maar van NS na risico analyse (die hebben ze voor elk spoor op een emplacement gedaan) niet altijd).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

En laat ik benadrukken: het merendeel van de forummers heeft naar mijn weten geen dienstverband bij Prorail of NS. Met mijn eerdere opmerking wilde ik aansturen op het voorkomen van ongefundeerd gebash op NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten