Kort Nederlands nieuws
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ga ervan uit dat de coulance zit op het passeren van de stopstreep (zoals ook bij een verkeerslicht). Dat je daarna wellicht nog een seconde bezig bent om de overweg te passeren, wordt waarschijnlijk niet meegerekend.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat lijkt me te weinig, je hebt toch een reactietijd en een remweg. Het hoeft maar een seconde of twee te zijn, net als bij een oranje stoplicht. Maar laat er wel duidelijkheid over bestaan.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Je bedoelt diezelfde duidelijkheid die ervoor zorgt dat bij een verkeerslicht die op oranje springt, de reactie nu vaak "gas bijgeven" ipv "remmen" is?
Er wordt een coulance ingebouwd in de flitser, juist omdat er bij een overweg (vaak) geen sprake is van aankondiging (bijv. middels een oranje lamp zoals bij een verkeerslicht). Daarin zal logischerwijs reactietijd en remweg meegenomen worden (zoals dat ook gebeurt bij het bepalen van de duur van een oranje verkeerslicht). Of dat nou twee of drie seconden is, lijkt mij niet van belang.
Overigens: een soortgelijk principe is ook ingebouwd in de overwegbomen (vanaf het moment dat de lampen van de overweg aangaan duurt het nog enkele seconden voordat de overwegbomen sluiten). Daar hoor je ook niets over (en is voor het algemene publiek ook niet van belang: die horen gewoon te stoppen op het moment dat de lampen gaan branden).
Er wordt een coulance ingebouwd in de flitser, juist omdat er bij een overweg (vaak) geen sprake is van aankondiging (bijv. middels een oranje lamp zoals bij een verkeerslicht). Daarin zal logischerwijs reactietijd en remweg meegenomen worden (zoals dat ook gebeurt bij het bepalen van de duur van een oranje verkeerslicht). Of dat nou twee of drie seconden is, lijkt mij niet van belang.
Overigens: een soortgelijk principe is ook ingebouwd in de overwegbomen (vanaf het moment dat de lampen van de overweg aangaan duurt het nog enkele seconden voordat de overwegbomen sluiten). Daar hoor je ook niets over (en is voor het algemene publiek ook niet van belang: die horen gewoon te stoppen op het moment dat de lampen gaan branden).
Re: Kort Nederlands nieuws
In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik passeer dagelijks met de auto de overweg in de Domineestraat in Twello, en daar is dus een verkeerslicht geïnstalleerd die eerst op oranje springt vlak voordat de overweg daadwerkelijk in werking treedt. Ik vind het wel handig, maar ik denk dat dat licht eerder is neergezet in verband met de kruisende weg die er nog voorlangs loopt. De andere kant op (noordwaarts) is er geen verkeerslicht.
Ik doe ook maar wat
Re: Kort Nederlands nieuws
Bij 100km/h, 1s reactietijd en de slechtst toegestane rem (5,2m/s²) heb je 6,3s nodig om stil te staan. Bij 80 is datcassie127 schreef: ↑do 18 jan 2024, 13:55 In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
5,3. Vziw gaat bij de overwegen met aankondiging de aankondiging niet éérder knipperen dan de rode lichten van de overweg.
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar afgezien van de Stoomtram Hoorn Medemblik kruist toch geen enkele spoorlijn gelijkvloers een 100-km weg?
Re: Kort Nederlands nieuws
Dan nog. 1s is véél te kort, ook bij 80 (en zelfs bij 30).
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Volgens mij lees je eroverheen dat cassie127 zegt het dalen van de bomen. Daarmee heb je dus al zo'n 5-10s voor reactietijd en remweg. Dat moet genoeg zijn, want anders zouden de hoogste vrachtwagens in normaal gebruik door de bomen geraakt kunnen worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Aankondiging gaat hier op de N348 thv de kruising met de N35 zeker enkele seconden eerder knipperen dan de rode lampen zelf.IIVQ schreef: ↑do 18 jan 2024, 17:14Bij 100km/h, 1s reactietijd en de slechtst toegestane rem (5,2m/s²) heb je 6,3s nodig om stil te staan. Bij 80 is datcassie127 schreef: ↑do 18 jan 2024, 13:55 In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
5,3. Vziw gaat bij de overwegen met aankondiging de aankondiging niet éérder knipperen dan de rode lichten van de overweg.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
^^ de versies met vooraankondiging (zoals in Barneveld -west-) had ik even niet op het netvlies maar die bedoel ik niet, het gaat bijvoorbeeld om die in Bunnik zoals op de foto of de overgang op de Kade in Ede. Als er druk verkeer is met fietsers die willen kruizen dan is de snelheid er wel uit.. maar sta je ook vlak voor de overweg zelf.. én als je dan moet remmen voor de lichten en de bel die klinkt.. sta je misschien (met een kleine vrachtwagen of bestelbus met een compact neusje) misschien nét na de stopstreep stil en knakt de slagboom op je dak..
Dus dan is doorrijden veiliger, in mijn optiek.
De situatie die Ardan beschrijft heb je wel in meerdere plaatsen. In Maarsbergen werkt het wel goed, vind ik. Ik was eerst sceptisch maar je kan bij groen al oprijden na een sluiting van de AOB en met een beetje mazzel is het verkeer aan de andere kant van de overweg ook al aan het rijden en kan je vloeiend door. Immers, door de schots en scheef liggen bestrating tussen de rails is die overgang enkel in slakkengang te passeren..
Gaan flitsen en bekeuren bij de (interne) aansturing van dalende spoorbomen lijkt mij een fair punt.
Dus dan is doorrijden veiliger, in mijn optiek.
De situatie die Ardan beschrijft heb je wel in meerdere plaatsen. In Maarsbergen werkt het wel goed, vind ik. Ik was eerst sceptisch maar je kan bij groen al oprijden na een sluiting van de AOB en met een beetje mazzel is het verkeer aan de andere kant van de overweg ook al aan het rijden en kan je vloeiend door. Immers, door de schots en scheef liggen bestrating tussen de rails is die overgang enkel in slakkengang te passeren..
Gaan flitsen en bekeuren bij de (interne) aansturing van dalende spoorbomen lijkt mij een fair punt.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Goed, reken in dat geval even mee (voor je voorbeeld bij 100 km/h, dus de minst gunstige variant):IIVQ schreef: ↑do 18 jan 2024, 17:14Bij 100km/h, 1s reactietijd en de slechtst toegestane rem (5,2m/s²) heb je 6,3s nodig om stil te staan. Bij 80 is datcassie127 schreef: ↑do 18 jan 2024, 13:55 In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
5,3. Vziw gaat bij de overwegen met aankondiging de aankondiging niet éérder knipperen dan de rode lichten van de overweg.
- 100km/h = 27,33 m/s -> in de seconde reactietijd legt het voertuig 27,33 meter af.
- Vervolgens begint de remming, welke vanaf dan nog 5,3 seconden duurt. Bij een lineaire remming leg je dan 71,55 meter (=27,33*0,5*5,3) af
- Dit levert een totale remweg van ca. 99 meter (=27,33 + 71,55) op. Deze rond ik voor het rekengemak af naar een remweg van 100 meter.
- Alle auto's binnen die 100 meter moeten logischerwijs doorrijden, want daarvoor is het überhaupt niet mogelijk om vóór de overweg stil te staan.
- Een voertuig dat 100km/h rijdt, legt die weg af in ca. 3,66 seconden (=100/27,33)
- Dit betekent dat een coulance van 3,66 seconden voldoende is (bij een snelheid van 100km/h)
- 80km/h --> 3,15 sec
- 50 km/h --> 2,35 sec
- 30 km/h --> 1,80 sec
De exacte waarden voor de coulance zijn mij ook niet bekend, maar dat is ook niet van belang. Het laatste wat je wil is dat iemand gaat redeneren op basis van een tijdspanne totdat iets bestraft wordt (oftewel het eerder door mij benoemde "gas bijgeven" vs. "remmen").
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik zag op tiktok een filmpje dat een BOA de boetes uitschrijft en dat het eigenlijk alleen een filmcamera is. Dan hebben alle berekeningen niet heel veel nut meer lijkt me
Edit: tussenvorm: flitser flitst mogelijke kandidaten, boa schrijft daarna boetes uit: https://www.prorail.nl/nieuws/flitscame ... egovergang
Edit: tussenvorm: flitser flitst mogelijke kandidaten, boa schrijft daarna boetes uit: https://www.prorail.nl/nieuws/flitscame ... egovergang
Re: Kort Nederlands nieuws
Gaat weer lekker dus, zo te zien zijn de treinen rond Utrecht Overvecht al gecanceld of enorm vertraagd wat ook wel uit zal lopen tot annulering van treinen.TffpaA schreef: ↑ma 22 jan 2024, 18:35 Geen treintjes rond Utereg:
https://nos.nl/artikel/2505850-treinver ... oomstoring
Re: Kort Nederlands nieuws
En treinen omleiden richting Hilversum is geen optie?
Wat ook weer geweldig werkt is het weghalen van "overbodige" infrastructuur. Wil je vanuit Arnhem in Utrecht keren, moet je tot voorbij Driebergen-Zeist verkeerd spoor rijden. Hoera en zo.
Wat ook weer geweldig werkt is het weghalen van "overbodige" infrastructuur. Wil je vanuit Arnhem in Utrecht keren, moet je tot voorbij Driebergen-Zeist verkeerd spoor rijden. Hoera en zo.
Re: Kort Nederlands nieuws
Je kunt op spoor 7 gewoon keren en dan via het rechter sprinterspoor terug naar Arnhem. Alleen vanaf spoor 5 zou je linkerspoor moeten terugrijden (wat overigens iets heel anders is dan verkeerd spoor rijden).
Re: Kort Nederlands nieuws
Oh ja, ik zie het. Maar dat werd niet gedaan heb ik begrepen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zat hem vooral aan de Bijsturingskant van het personeel die het niet aankon, waardoor er in Utrecht op meerdere perrons treinen zonder personeel aan het perron stonden en daardoor andere treinen op de vrije baan gestrand raakten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Daar is toch wel een computerprogramma voor te maken? En anders iets meer eigen initiatief van het personeel "he bijsturing, hier staat een trein, zullen wij die rijden?"
Maar goed, ik ben ook maar een hobbyist, wat weet ik hier nu van af.
Maar goed, ik ben ook maar een hobbyist, wat weet ik hier nu van af.
Re: Kort Nederlands nieuws
De Tweede Kamer maakt in totaal 40 miljoen euro vrij voor aanpassingen aan het spoor bij Meppel.
https://www.nu.nl/economie/6298865/kame ... eppel.html
https://www.nu.nl/economie/6298865/kame ... eppel.html
Re: Kort Nederlands nieuws
Beginnende scheurvorming in meerdere kunstwerken op de lagesnelheidslijn: https://www.prorail.nl/nieuws/minder-tr ... -rotterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Afbreken, uithuilen en opnieuw beginnen? Mijn hemel, wat een lemon blijkt die lijn zeg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten