Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

De 1100 zal ook de komende weken nog opgeheven worden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege een te lage beschikbaarheid van ICNG:
https://www.ad.nl/rotterdam/nog-weken-g ... ~a646a51d/

Het besluit is iets te laat genomen om het nog in de reisinformatie te verwerken, daar worden de treinen dus nog wel getoond momenteel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Maar voor de introductie van de ICNG waren er toch ook genoeg treinen? Of zijn de TRAXX-locomotieven en/of de rijtuigen veel te vroeg afgestoten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Dit artikel die de inkorting begin januari bekendmaakte zegt ook dat het komt doordat er te veel HSL-bevoegde machinisten in opleiding zijn voor de ICNG: https://nieuws.ns.nl/tijdelijk-aangepas ... rotterdam/
zij/haar/hen/hun
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Daar staat niets over dat er te weinig machinisten beschikbaar zijn, alleen dat er te weinig treinstellen zijn. Dat het probleem nu groter is dan vorig jaar zal ook komen omdat de 900 sinds de nieuwe dienstreling weer naar Breda rijdt, vorig jaar was deze ingekort tot Rotterdam en waren er dus minder stellen nodig. En er is inderdaad ook een deel TRAXX/ICR uitgestroomd bij de NS.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MarkNL »

Meltrain schreef: za 03 feb 2024, 12:19Of zijn de TRAXX-locomotieven en/of de rijtuigen veel te vroeg afgestoten?
De uitstroom van TRAXX is momenteel bezig. Het leasecontract is verlopen en groot aantal locomotieven moet terug naar de goederendienst.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

De LageSnelheidsLijn blijft in ieder geval tot eind 2025 zo:

https://nos.nl/artikel/2507703-snelheid ... -eind-2025
🗣
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Waarbij het hier gaat om de beperking van 160km/u, de snelheidsbeperking van 80km/u en 120km/u hoopt men wel eerder opgelost te hebben. Dus vooral de Eurostar zal hier langdurig last van krijgen, de IntercityDirect zal hier hopelijk minder lang last van hebben.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Het rijtijdsverschil tussen 160 km/h en 300 op zo’n kort stuk tussen Rotterdam en Schiphol levert maar een paar minuten extra tijd op? Ik voorzie niet echt grote problemen met een paar minuten vertraging.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Als deze beperking chronisch is wil je die wel verwerken in de dienstregeling, en dat heeft weer een impact op de uitwerking van bijvoorbeeld de dienstregeling 2025.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Volgens de brief van ProRail zijn er inmiddels versterkingsmaatregelingen bij het viaduct Zuidweg in Rijpwetering gedaan en als de 'veiligheidsonderbouwing' is afgerond kan de snelheid daar weer naar 160km/h. Hoe lang de 120km/h van kracht blijft op de 5 andere viaducten is nog niet bekend. De termijn van eind 2025 gaat over het verhogen naar 300km/h.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Per komende vrijdag wijzigen de prijzen van de Arriva nachttreinen, zie: https://www.ovpro.nl/trein/2024/02/06/a ... achttrein/
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

De manier om Samenreiskorting te gebruiken verandert oer 16 februari: https://nieuws.ns.nl/ns-past-aanschaf-s ... rting-aan/

Ik vind dit dus een waardeloze verandering.
Voortaan moet je dus een code gebruiken om met korting e-tickets te kopen, waardoor je veel minder flexibel bent. :x
Daarnaast moet je, als ik het goed begrepen heb, e-tickets tegenwoordig ook nog printen.
Het is me niet duidelijk of ik voor elke persoon een aparte code moet aanmaken of dat ik met 1 code alsnog 3 reizigers kan laten meereizen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Pfft, helemaal weghalen uit de kaartautomaat? Alleen nog maar als eticket of vanuit de NS-app. :')

Zou toch ook makkelijk kunnen.. scan kaart abbonementhouder, selecteer "samenreiskorting voor een ander", hou chipkaart van meereiziger ervoor.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op di 06 feb 2024, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Je mag e-tickets ook nog in de NS-app laden. En in het theoretische geval dat je als incidentele reiziger die samenreiskorting gebruikt de moeite hebt genomen NS Flex basis aan te vragen kan je het ook nog online of in de app aanzetten.

Maar incidentele treinreizigers die gewoon een chipkaart op saldo hebben (bv. omdat ze wel de bus gebruiken) zouden hiermee dus bij gebruik van samenreiskorting de rit niet meer in de spits af mogen maken. Immers kan dat alleen als je ingecheckt bent en vanaf 16 februari kan je geen samenreiskorting op je chipkaart meer krijgen als je geen Flex hebt :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

DingeZ schreef: di 06 feb 2024, 08:57 Volgens de brief van ProRail zijn er inmiddels versterkingsmaatregelingen bij het viaduct Zuidweg in Rijpwetering gedaan en als de 'veiligheidsonderbouwing' is afgerond kan de snelheid daar weer naar 160km/h. Hoe lang de 120km/h van kracht blijft op de 5 andere viaducten is nog niet bekend. De termijn van eind 2025 gaat over het verhogen naar 300km/h.
De brief van ProRail verklaart ook waarom na één dag opeens toch weer alle treinen konden rijden. Er was een korte TSB van 15 km/uur ingesteld op de HSL (!!) om de snelheidslimiet van 120 km/uur af te dwingen. Die TSB kon er na één dag vanaf, dat bleek technisch toch niet nodig. Mensenkinderen, 15 km/uur op een HSL :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Is 15km/h niet de releasesnelheid naar een block marker toe? Ik las op Somda dat de TSB van 120 eerst in het eerste blok onder ETCS zat, dus moest je al bij Hoofddorp remmen, maar het sein daar heeft geen cijferbak en toonde dus de eerstvolgende lagere optie, geel.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Alles op de HSL rijdt toch onder ETCS? Elke TSB wordt dan toch afgedwongen? Moet je dan eerst nog een andreasstrip neerleggen om mensen wakker te schudden?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Daniel schreef: di 06 feb 2024, 21:06 Je mag e-tickets ook nog in de NS-app laden. En in het theoretische geval dat je als incidentele reiziger die samenreiskorting gebruikt de moeite hebt genomen NS Flex basis aan te vragen kan je het ook nog online of in de app aanzetten.

Maar incidentele treinreizigers die gewoon een chipkaart op saldo hebben (bv. omdat ze wel de bus gebruiken) zouden hiermee dus bij gebruik van samenreiskorting de rit niet meer in de spits af mogen maken. Immers kan dat alleen als je ingecheckt bent en vanaf 16 februari kan je geen samenreiskorting op je chipkaart meer krijgen als je geen Flex hebt :roll:
Maar samenreiskorting staat nu ook al niet meer in de ns-app. Ik heb zelf weekend vrij en ging afgelopen weekend met mijn vrouw naar Heerlen. Zij heeft ns-flex basis en de button in de app was onvindbaar. Bij de servicebalie gevraagd en je moet dus een kaartje online kopen met samenreiskorting.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Samenreiskorting staat nadat je bent ingelogd in de app onder Mijn NS en dan de OV-chipkaart waarop het Flex-abonnement staat. Het is een vrij lang scherm en het is pas blokje 10 op het scherm. Maar je kan het met de drie puntjes rechtsonder toevoegen aan het startscherm van de app, of via de knop Widget toevoegen onderaan het startscherm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Ik heb eindelijk de NS app gedownload, maar mijn moeder en zusje hebben dat niet en mijn oma heeft geen smartphone. Het wordt er dus niet makkelijker op.
Ik denk dat het middel in dit geval erger is dan de kwaal, want ook nu nog kunnen mensen met korting reizen, terwijl degene die recht geeft op korting er niet bij is.
Daniel schreef: di 06 feb 2024, 21:06 Maar incidentele treinreizigers die gewoon een chipkaart op saldo hebben (bv. omdat ze wel de bus gebruiken)
Hier volg ik je niet; ook met NS Flex kun je immers met de bus reizen. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

IIVQ schreef: wo 07 feb 2024, 08:26 Alles op de HSL rijdt toch onder ETCS? Elke TSB wordt dan toch afgedwongen? Moet je dan eerst nog een andreasstrip neerleggen om mensen wakker te schudden?
Het probleem zat het erin dat de TSB aanvankelijk al bij het eerste blok begon, dus moest de trein al bij het passeren van het eerste SMB een snelheid van onder de 120km/h hebben. Aangezien het laatste lichtsein geen cijferbak heeft om een snelheidsverlaging aan te kondigen is dit niet af te dwingen in de beveiliging. Volgens mij is het nu opgelost doordat de TSB nu iets verschoven is, hoe dat precies in de ETCS zit durf ik niet te zeggen. Het tweede SMB (km 145.1) bevindt zich namelijk pas na het eerste kunstwerk met de problemen (km 145.8), mogelijk dat een remopdracht vanaf het eerste SMB vanaf 140km/h al voldoende wordt geacht.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Michael »

Suus schreef: wo 07 feb 2024, 08:35 Samenreiskorting staat nadat je bent ingelogd in de app onder Mijn NS en dan de OV-chipkaart waarop het Flex-abonnement staat. Het is een vrij lang scherm en het is pas blokje 10 op het scherm. Maar je kan het met de drie puntjes rechtsonder toevoegen aan het startscherm van de app, of via de knop Widget toevoegen onderaan het startscherm.
Bij mij in de app is samenreiskorting nergens meer te vinden. Niet als widget op het startscherm en ook niet onder Mijn NS.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Op mijn Android-telefoon is het ook niet te vinden in de app. Op mijn iPad zie ik het wel in de app terug. Ik denk eerder dat het een fout is dan dat het bewust uit de app is gehaald, maar dat is natuurlijk gissen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik zag op het NS forum dat het inderdaad een bug in de app betreft, maar via de website kan je het voor Flex sowieso ook aanzetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten