Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Waarom moeten er reizigers in de achterste rijtuigen zitten?
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

De voorste rijtuigen worden in Brussel leeggehaald en gecontroleerd door de douane. Reizigers vanuit Nederland morgen daarom alleen achterin zitten. De trein kan in theorie met de achterste helft leeg vertrekken, alleen dat betekent dat er niemand van gebruikt maakt en dat die rit beter opgeheven kan worden.

Alleen waarom Rotterdam niet gewoon overgeslagen kan worden, ben ik ook benieuwd naar.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

De rijrichting is als je vanaf Amsterdam via Utrecht gaat natuurlijk andersom.
Maar hoezo kan men in Amsterdam uitzonderlijk niet in de andere helft instappen c.q. in Brussel de andere helft leeghalen en controleren?
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

umbusko schreef: di 16 mei 2023, 19:16 De rijrichting is als je vanaf Amsterdam via Utrecht gaat natuurlijk andersom.
...
Inderdaad, even vergeten _O_. Kan de Eurostar niet gewoon via Haarlem? Of zit daar ergens de reden waarom de Eurostar niet kan rijden?

In Amsterdam zit het terminalgebouw(tje) aan de oostzijde (15b) en wordt ook alleen de oostzijde van het perron afgesloten. Op het moment dat de westzijde (15a) wordt afgesloten, moet ook oostzijde afgesloten worden en dan kunnen er geen reizigers mee naar Brussel.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Als je via Haarlem rijdt kom je ook langs het buiten dienst gestelde Rotterdam Centraal, dat precies de reden van de geschrapte Eurostar is... (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Hoe wil je vanuit Haarlem via de Oude Lijn richting België komen, als je niet via Rotterdam CS-Blaak kan?
請勿靠近車門
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Als de westelijke splitsing nog in dienst is kun je Amsterdam - Leiden - Den Haag - Schiedam - Gouda - Utrecht - 's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda rijden om met de goede kant vooruit de HSL op te rijden :p Of via Bodegraven, maar dat zal wel niet mogen.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Als je die enorme omweg toch wil maken, zou ik eerder voor Amsterdam - Leiden - Alphen a/d Rijn - Utrecht - Breda - HSL gaan ;)
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Als de richting op Brussel-Zuid zo belangrijk is kun je beter gewoon de route via Ut-Ht-Tb nemen en dan in Brussel via L28 i.p.v. de tunnel, dan kun je kopmaken op Brussel-Zuid zelf.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

Als je voor dat soort omwegen maakt, kan je ook gewoon keren in Woerden of Boxtel.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

En ik maar maanden proberen om voor 24 juni de Eurostar te boeken. Nu weet ik dus waarom. Eurostar wilde mij niks vertellen over waarom ze niet te boeken waren. Nu ga ik de avond ervoor via Hoek-Harwich.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

rooddolfijn schreef: di 16 mei 2023, 19:39 In Amsterdam zit het terminalgebouw(tje) aan de oostzijde (15b) en wordt ook alleen de oostzijde van het perron afgesloten. Op het moment dat de westzijde (15a) wordt afgesloten, moet ook oostzijde afgesloten worden en dan kunnen er geen reizigers mee naar Brussel.
Liever geen reizigers naar Brussel dan überhaupt geen reizigers, zou ik zeggen. Of je laat de reizigers voor Brussel zich in dit uitzonderlijke geval ook melden en laat die via de eerste deur onder begeleiding toe nadat iedereen voor Londen is ingestapt. Om zoveel mensen kan dat toch niet gaan. (Maar daar zal wel een nieuw veiligheidsprotocol voor moeten worden gemaakt. :X )

Maar mijn vraag blijft alsnog waarom je niet in Brussel het andere deel schoon zou kunnen vegen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Mogen er dan überhaupt weer reizigers naar Brussel mee met de Eurostar? Ik dacht dat dat niet meer mocht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Volgens mij mag dat ook niet en worden dergelijke tickets ook niet verkocht. Of iemand hier moet andere informatie hebben.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Er rijden geen mensen mee naar Brussel, op de CTA staat ook het voorste deel afgestreept. Ik denk dat de route via Utrecht dusdanig langzaam is of overbelast dat er geen Eurostars kunnen rijden. Een spoorlijn Utrecht - Breda had hier een uitkomst kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

tjoektjoek schreef: di 16 mei 2023, 15:36 Rotterdam Stadion krijgt een hoop reizigerstreinen op 24 en 25 juni.
Wat gaat er dan precies gebeuren?
Op de site van NS kan ik deze werkzaamheden nog niet vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :pos:
Wel raar dat er geen bussen rijden tussen Rtz en Rtb.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ergens is dat wel te begrijpen: met het landelijke tekort aan buschauffeurs kan je de weinige chauffeurs die je wel hebt inzetten op verbindingen waar geen goed alternatief voor bestaat, Blaak wordt met de metro natuurlijk prima bediend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Vanuit het noorden wordt Blaak met de metro inderdaad prima bediend, maar vanuit het zuiden wordt de rit naar Blaak er toch nog een met een redelijke omweg: eerst een NS-bus naar Capelsebrug, om vervolgens daar nog een metro naar Blaak te nemen.

Die bussen naar Capelsebrug snap ik sowieso maar weinig van: nu moeten er vanaf Stadion op 3 assen bussen aangeboden worden (naar Schiedam, Capelsebrug en Zuid), terwijl dat ook op 2 assen had gekund (naar Schiedam en gecombineerd naar Zuid en Blaak). Rijden van Stadion naar Blaak duurt ook ongeveer net zo lang dan rijden van Stadion naar Capelsebrug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Wellicht is dat juist bewust gedaan, zodat reizigers station Zuid kunnen blijven bereiken en niet achter moeten blijven omdat de bussen al vol zitten met reizigers tussen de stations Blaak en Stadion?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dat het Varkenoordseviaduct en de Laan op Zuid afgesloten zijn kan ook meespelen, dan kun je vanaf Stadion waarschijnlijk makkelijker richting de A16 rijden. Wel opvallend dat men dan Capelsebrug pakt en niet Kralingse Zoom.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien heeft Capelse Brug meer ruimte dan Kralingse Zoom
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De NS-bushalte ligt bij de zuidelijke ingang van het station aan de Rosestraat. Die ligt precies naast de wegafzetting in het kader van de vernieuwde Roseknoop. Zonder kruip-door sluip-door met bussen door woonstraten te gaan spelen kom je niet bij Rotterdam Zuid vanaf de Blaak. Daarnaast is het binnen Rotterdam veel efficiënter om gebruik te maken van de metro als treinvervangend vervoer en alleen het gat in het netwerk tussen metro en trein te verbussen. Over de Coolsingel mag geen doorgaand verkeer meer komen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Overigens zou het ook een hoop schelen als NS-vervoerbewijzen dat weekend ook geldig zijn op buslijn 32.
Bemined schreef: wo 17 mei 2023, 21:29 Wel opvallend dat men dan Capelsebrug pakt en niet Kralingse Zoom.
Dat vond ik eerst ook, maar richting Alexander is Capelsebrug weer sneller, dus voor reizigers Dordrecht/Breda - Utrecht is dit wellicht handiger.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDietzen en 49 gasten