Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Gaat dit niet gewoon over een Thalys? Gezien de gewenste aankomsttijd (in de huidige dienstregeling komt Thalys 10:38 aan in Parijs).
Kan me niet voorstellen dat Arriva dit helemaal zelf zou doen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Hoe rendabel zijn hun nachttreinen eigenlijk?

Ik denk dat een prijsbechter naar Parijs best kans kan maken, want Thalys is ook niet bepaald goedkoop (behalve als je vroeg boekt). Maar krijg je een trein naar Parijs al redelijk vol in het noorden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Arriva doet dit omdat er voor 10 juni de aanvragen gedaan moet worden om specifieke internationale treinen uit de concessie hoofdrailnet te houden. Dat lijkt ook de tactiek van Flixtrain te zijn met treinen naar Oberhausen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Dat is vreemd. Hogesnelheidstreinen naar o.a. Parijs komen toch juist niet in de nieuwe concessie? Daar was NS vorig jaar nog boos over (uit angst dat Thalys of ICE dan zonder samenwerking met NS kan worden geëxploiteerd).
Alleen specifieke internationale treinen met een binnenlandse functie (IC Brussel/Berlijn) zouden in de hoofdrailnetconcessie komen, zo was vorig jaar het plan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

Arriva wilt Groningen - Parijs in 4 uur gaan doen. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat willen doen. Groningen - Schiphol is al 2 uur uur. En Schiphol- Parijs 3 uur (en via de HSL). Groningen - Schiphol zou wat sneller kunnen, maar zeker niet meer dan een half uur. Dus om in 4 uur in Parijs te staan, lijkt mij een vrij lastige opgave.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Waar haal je die 4 uur vandaan?
De trein tussen zou ‘s ochtends om 05.30 uur vanuit Groningen moeten vertrekken en rond 10.40 uur aankomen op Gare du Nord in Parijs.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Groningen-Assen-Zwolle-Lelystad-Almere-Schiphol-Rotterdam Centraal-Antwerpen Centraal-Brussel Zuid-Paris Nord in 5 uur moet kunnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Vergeleken met de huidige reisoptie (vertrek 05:06 weg uit Groningen, aankomst 10:38 in Paris-Nord) moeten er 22 minuten gevonden worden. Daarvan zijn 13 minuten te vinden met tussen Groningen en Zwolle niet rijden als stoptrein. Arriva wil niet stoppen in Assen, dus misschien kan je er 14 of 15 minuten van maken. Arriva wil niet stoppen in Lelystad, wel in Almere en Amsterdam Zuid. Optrekken onder 1,5 kV naar 200 km/uur gaat niet heel erg snel, dus de reële tijdswinst die je kan boeken in Flevoland zal hooguit enkele minuten zijn. De overstap in Schiphol is op het moment 6 minuten.

5 uur 10 minuten kan dus prima, maar de grote vraag is: waarmee? En als het antwoord Thalys is, hoe groot zal dan de ruzie tussen NS en SNCF worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Met datzelfde treinstel willen ze ook nog een slagje Parijs-Amsterdam-Parijs doen in de tussentijd. Dus ze willen tweemaal per dag naar Parijs.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Via Amsterdam Zuid kan in 5 uur en 11 minuten (berekend met de huidige rijtijden van de 700 en de Thalys), wat nagenoeg precies aansluit bij de genoemde aankomst- en vertrektijd in het artikel (reistijd 5 uur en 10 minuten). Het lijkt er dus op dat de berekening op basis van die route is gegaan.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

De trein vanaf/naar Groningen rijdt dusdanig aan de dagranden dat bij een samenwerking met Thalys/Eurostar het stel op dat moment niet op een andere manier nuttig kan worden ingezet, het zou alleen eerder op de avond op een opstelterrein in Amsterdam gezet worden en later op de ochtend van een opstelterrein in Amsterdam gereden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Het zou leuk zijn als Arriva die trein ook in Lille zou laten stoppen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Dat zie ik niet gebeuren.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Ik zie die hele Arriva-trein er sowieso niet komen.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Suus schreef: do 08 jun 2023, 18:31 De trein vanaf/naar Groningen rijdt dusdanig aan de dagranden dat bij een samenwerking met Thalys/Eurostar het stel op dat moment niet op een andere manier nuttig kan worden ingezet, het zou alleen eerder op de avond op een opstelterrein in Amsterdam gezet worden en later op de ochtend van een opstelterrein in Amsterdam gereden worden.
En de aangevraagde dienstregeling zit ook precies in een pad waar nu al een Thalys in rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Dus... zou het ook een commerciële samenwerking kunnen gaan tussen Arriva en Thalys, waarbij Thalys dan één rit verlengt van en naar Groningen? Wat zou hun belang zijn om dat te doen?
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

T-hijs schreef: do 08 jun 2023, 19:32 Ik zie die hele Arriva-trein er sowieso niet komen.
Kuddo's. Proefballonnetje zoveel om te imponeren.
Captian_Sparkle
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Captian_Sparkle »

Parijs trein plan van arriva kan rekenen op positieve reacties volgens RTV Noord.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

VIRM schreef: do 08 jun 2023, 21:45 Dus... zou het ook een commerciële samenwerking kunnen gaan tussen Arriva en Thalys, waarbij Thalys dan één rit verlengt van en naar Groningen? Wat zou hun belang zijn om dat te doen?
Om te knabbelen aan het HRN-monopolie van NS, om zoveel mogelijk toch op het HRN te mogen rijden. En wanneer deze ene trein wordt toegestaan, zal Arriva in het vervolg steeds meer treinen over het HRN willen rijden.
En intussen maar treinritten laten uitvallen wegens personeelstekort op de spoorlijnen waarvoor ze wel concessies hebben...
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Is het trouwens sowieso niet praktischer om op Groningen te keren dan op Amsterdam Zuid? Lijkt me erg druk daar te worden als in de toekomst zowel de thalys (dan eurostar), de huidige eurostar, de IC Berlijn, de Nightjet en de ICE daar moeten keren.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Doorrijden naar de Watergraafsmeer lijkt mij voor de hand liggend, zoals nu ook al vaak gebeurt vanaf Centraal.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Roeland schreef: vr 09 jun 2023, 08:42
VIRM schreef: do 08 jun 2023, 21:45 Dus... zou het ook een commerciële samenwerking kunnen gaan tussen Arriva en Thalys, waarbij Thalys dan één rit verlengt van en naar Groningen? Wat zou hun belang zijn om dat te doen?
Om te knabbelen aan het HRN-monopolie van NS, om zoveel mogelijk toch op het HRN te mogen rijden. En wanneer deze ene trein wordt toegestaan, zal Arriva in het vervolg steeds meer treinen over het HRN willen rijden.
En intussen maar treinritten laten uitvallen wegens personeelstekort op de spoorlijnen waarvoor ze wel concessies hebben...
Zijn er geen regels om dit soort ge-etter te ondervangen?
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

ArrivaQBuzz vraagt routes aan van Amsterdam naar Parijs, Berlijn en eenmaal per halfuur naar Eindhoven.

https://archive.is/6n2YX ( https://fd.nl/bedrijfsleven/1478593/qbu ... -en-parijs )
Laatst gewijzigd door gpvos op ma 12 jun 2023, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten