Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Qbuzz, geen Arriva
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
En geen reëel verhaal... Zeker die verbindingen naar het buitenland zullen de eerste tien jaar echt niet lukken!
F.k.a. Bollenstad
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Bij de Volkskrant staat er een kaartje bij. Met opmerkelijk genoeg een route van Amsterdam via Utrecht, Arnhem en Hengelo naar Berlijn. Da's niet bepaald de snelste manier om er te komen lijkt me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Kort Nederlands nieuws
Van Arnhem naar Hengelo? Wordt het dan kopmaken op Deventer of via de diesellijn Zutphen - Hengelo?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Om het artikel te citeren:
Via Arnhem lijkt me, ondanks dat het langzamer is, handiger, aangezien er meer reizigers langs die route wonen en betere aansluitingen zijn.Hoewel er vier aanvragen zijn gedaan, zullen er maar drie echt gaan rijden, als het aan het vervoersbedrijf ligt: 'Berlijn óf via Arnhem, óf via Hengelo, maar niet allebei', zo licht Qbuzz-ceo Gerrit Spijksma zijn plannen toe.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Tja, kunnen ze willen. Maar dat wou de staatssecretaris eerder ook al met de IC Berlijn en daarop gaf Duitsland aan dat er in het Ruhrgebiet geen extra ruimte was op de infrastructuur.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Een vervoerder die de krenten uit de pap pikt, waar ik nu ook Qbuzz maar onder schaar, is niet geïnteresseerd in aansluitingen.sirvinniei schreef:Om het artikel te citeren:Via Arnhem lijkt me, ondanks dat het langzamer is, handiger, aangezien er meer reizigers langs die route wonen en betere aansluitingen zijn.Hoewel er vier aanvragen zijn gedaan, zullen er maar drie echt gaan rijden, als het aan het vervoersbedrijf ligt: 'Berlijn óf via Arnhem, óf via Hengelo, maar niet allebei', zo licht Qbuzz-ceo Gerrit Spijksma zijn plannen toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
In de capaciteitsstrategie staat via Hengelo slechts eens in de 2 uur een pad ingetekend terwijl via Arnhem wel elk uur een pad ingetekend staat. De kans dat men via Arnhem een pad weet te krijgen is dus waarschijnlijker dan via Hengelo omdat de IC Berlijn daar bijna alle standaardpaden al in heeft genomen:
Re: Kort Nederlands nieuws
Emmerich - Oberhausen is dan ook het probleem niet. Je zit met de bottleneck tussen Essen - Dortmund - Hamm waar nauwelijks nog extra treinen tussen passen zodat dst het gevolgen heeft voor andere treinen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Naar Berlijn kun je in no-time opstarten. DB heeft vast nog wel wat IC materieel te koop staan, Vectron ervoor en je bent in business. Dat zag je met European Sleeper, die hebben zelfs meer hordes moeten nemen. Parijs zagen we bij Arriva ook al, als je van de LGV-Nord gebruik wil maken ben je nogal beperkt (want je hebt materieel met TVM nodig), maar via de klassieke lijn moet niet zo'n groot probleem zijn. Ik zie ook niet waarom een rechter dit zou afschieten.
Uiteraard moet je dit zien in het licht van de overheid die probeert NS te begunstigen door niet door anderen gereden internationale verbindingen onder de HRN-concessie te vegen. Een actie die ik niet begrijp.
Amsterdam - Eindhoven zie ik als een ander verhaal, als dat geen nachttreinen zijn tenminste. Is daar plek voor en het is natuurlijk een direkte concurrent van het HRN. Dat is meer een aanval op het HRN zoals de overheid er mee omgaat.
-
- Berichten: 572
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Voor de internationale treinen van Qbuzz vind ik het verhaal op dit moment concreter dan de treinen van Arriva. De vervoerder geeft aan waarmee ze willen rijden, heeft dochters in alle landen behalve België waar die treinen kunnen gaan rijden en noemt met 2027 ook een realistischere tijdstip dan zomer 2026.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Moet één dikke lijn als 2x/uur gezien worden (en kun je niet zoals bijvoorbeeld voor Bad Bentheim, 1x/uur uit Rotterdam + 1x/uur uit Utrecht + 2x/uur uit Arnhem optellen?)Bemined schreef: ↑ma 12 jun 2023, 12:34 In de capaciteitsstrategie staat via Hengelo slechts eens in de 2 uur een pad ingetekend terwijl via Arnhem wel elk uur een pad ingetekend staat. De kans dat men via Arnhem een pad weet te krijgen is dus waarschijnlijker dan via Hengelo omdat de IC Berlijn daar bijna alle standaardpaden al in heeft genomen:
Want dan snap ik niet helemaal waarom op het tweesporige traject via Bad Bentheim 3,5 trein/uur kunnen rijden en het enkelsporige traject via Kaldenkirchen 4 treinen/uur.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar een reiziger wel en gek genoeg komt het overgrote deel van het inkomen van vervoerders van reizigers.Suus schreef: ↑ma 12 jun 2023, 12:23Een vervoerder die de krenten uit de pap pikt, waar ik nu ook Qbuzz maar onder schaar, is niet geïnteresseerd in aansluitingen.sirvinniei schreef:Om het artikel te citeren:Via Arnhem lijkt me, ondanks dat het langzamer is, handiger, aangezien er meer reizigers langs die route wonen en betere aansluitingen zijn.Hoewel er vier aanvragen zijn gedaan, zullen er maar drie echt gaan rijden, als het aan het vervoersbedrijf ligt: 'Berlijn óf via Arnhem, óf via Hengelo, maar niet allebei', zo licht Qbuzz-ceo Gerrit Spijksma zijn plannen toe.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Reizigers de pineut: regionaal vervoer dreigt 11 procent duurder te worden:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... r-inflatie
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... r-inflatie
Re: Kort Nederlands nieuws
...om daarmee de reizigers uit de bus / tram te jagen
Alsof we geen milieubeleid hebben dat erop gericht is om mensen meer te vervoeren met alternatieven voor de eigen auto?
Alsof we geen milieubeleid hebben dat erop gericht is om mensen meer te vervoeren met alternatieven voor de eigen auto?
Re: Kort Nederlands nieuws
Helaas wist ik al dat dit eraan zat te komen, maar de politiek negeert het probleem wijselijk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Kort Nederlands nieuws
Over de aanvraag van Qbuzz voor treinen naar Parijs: volgens de nieuwsredactie van de VRT wil Qbuzz gaan rijden met Frecciarossa 1000:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13 ... dam-en-pa/
Best wel logisch, omdat Qbuzz in Italiaanse handen is.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13 ... dam-en-pa/
Best wel logisch, omdat Qbuzz in Italiaanse handen is.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Re: Kort Nederlands nieuws
ICE van Arriva plus Frecciarossa van Qbuzz. Afwisseling op de HSL. En hopelijk lagere tarieven.
-
- Berichten: 572
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Hier is de volledige melding van Qbuzz bij de ACM: https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... dam-parijs
Waarin inderdaad de ETR 1000 genoemd staat.
En ook meteen even die voor Eindhoven en Berlijn
Berlijn wordt ook ETR 1000. Voor Eindhoven zegt Qbuzz "via de Redelijke Regeling d.d. 13 februari 2007 gebruik [te willen maken van] geschikt materieel van NS". Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik kan er niks over vinden. Weet iemand wat het inhoudt?
Waarin inderdaad de ETR 1000 genoemd staat.
En ook meteen even die voor Eindhoven en Berlijn
Berlijn wordt ook ETR 1000. Voor Eindhoven zegt Qbuzz "via de Redelijke Regeling d.d. 13 februari 2007 gebruik [te willen maken van] geschikt materieel van NS". Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik kan er niks over vinden. Weet iemand wat het inhoudt?
Re: Kort Nederlands nieuws
Allemaal aannames en speculaties.
1 Het is eerst wachten of men toestemming krijgt.
2 Of men rijpaden kan krijgen.
3 Wachten op de hersenspinsels van de bedrijven.
4 Wachten of ze daadwerkelijk die treinen gaan rijden. In het buiteland komen bedrijven vaker met plannen, doen een aanvraag en gaan meer dan wel eens uiteindelijk nooit rijden.
En welicht moet de rechter zich er tussentijds ook nog een keertje overbuigen..
1 Het is eerst wachten of men toestemming krijgt.
2 Of men rijpaden kan krijgen.
3 Wachten op de hersenspinsels van de bedrijven.
4 Wachten of ze daadwerkelijk die treinen gaan rijden. In het buiteland komen bedrijven vaker met plannen, doen een aanvraag en gaan meer dan wel eens uiteindelijk nooit rijden.
En welicht moet de rechter zich er tussentijds ook nog een keertje overbuigen..
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Kan iemand dit uileggen?
mogen vervoerders aanspraak doen op materieel van de NS?Indien via de Redelijke Regeling d.d. 13 februari 2007 gebruik gemaakt kan worden van geschikt materieel van NS gaat hier de voorkeur naar uit. Wanneer dit niet mogelijk blijkt zal vervangend materieel worden verworven, waarbij in de eerste instantie wordt uitgegaan van internationaal toegelaten rijtuigen voor langeafstandsverkeer getrokken door een in Nederland toegelaten elektrische locomotief.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat is de regeling waarin vastgelegd is wat er met het eigendoms- of gebruiksrechten van productiemiddelen (waaronder materieel) gebeurd als men besluit de nieuwe concessie niet (volledig) aan de NS te gunnen. De regeling war oorspronkelijk als vertrouwelijk geclassificeerd, maar is inmiddels deels openbaar:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ng-ienw-ns
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ng-ienw-ns
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Kort Nederlands nieuws
https://nieuws.ns.nl/ns-meldt-internati ... n-toegang/
Ook NS meldt uiteindelijk de internationale lijnen aan in open toegang.NS vindt het samen met haar partners belangrijk dat Nederland per spoor goed verbonden is met Europa. Daarom zijn de huidige verbindingen naar Berlijn, Frankfurt, Londen, Parijs en Wenen dinsdag in open toegang aangemeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten