Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Dinnertrain gaat weer rijden vanaf 24 september. https://dinnertrain.eu/
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Marjan Rintel (topvrouw van NS) beklaagt zich over de mondkapjesplicht in de treinen. Ze vindt het scheef dat mondkapjes bijna nergens meer verplicht zijn maar wel nog in het OV, en wijst op toenemende agressie tussen reizigers onderling en tussen reiziger en personeel.

Persoonlijke mening: hartgrondig mee eens. Ik voel me haast zotte Henkie als ik (dubbel gevaccineerd en zonder klachten) braaf mijn mondkapje blijf dragen in de trein, terwijl m'n buur ongestraft de longen uit z'n lijf kan hoesten zonder masker. Het aantal mensen dat ik hun mondkapje speciaal heb zien afzetten om te niezen, kan ik ook al niet meer op één hand tellen, om over de 'onneuzelen' (ook onder de conducteurs!) nog maar niet te spreken. Ook ik vind mondkapjes nog nuttig, maar dan alleen wanneer consequent ingevoerd en consequent gehandhaafd, en daar zijn we nu heel ver van verwijderd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ardan »

Helemaal mee eens :pos: Maar waar trek je de grens? Opgepropt in een gangpad heeft het nog nut, maar in een half lege wagon met ruim voldoende afstand tussen iedereen totaal niet. Maar je kunt moeilijk bij elk station kijken of het te druk wordt en dan iedereen zijn mondkapje op laten zetten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

In Denemarken is het nog een tijdje de regel geweest dat als je stond je een mondkapje op moest. En anders kan je er nog zoiets van maken dat als je naast een vreemde zit of staat je een mondkapje draagt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Sorry hoor, maar dit is ook de schuld van NS. Hoeveel moeite hebben ze precies gestoken in het duidelijk maken van de mondkapjesregels? Paar stickers bij de ingang van het station, stom promotiefilmpje met handen en een paar stickers op de perrons.

In Duitsland zitten op alle treindeuren bij alle vervoerders stickers over mondkapjes. In België heeft de NMBS waarschijnlijk wel een miljoen stickers over mondkapjes in de treinen geplakt. NS heeft er totaal geen moeite in gestoken en gaat nu huilie doen dat het handhaven zo lastig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Vind je dat echt? Mijn indruk is dat de reizigers zonder mondkapje heel goed weten dat ze eigenlijk een mondkapje moeten dragen, maar dat ze dat bewust weigeren. Daar veranderen stickers niets aan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Ja, dat vind ik echt. NS doet geen moeite, het personeel heeft het zo zwaar (mogen zelfs gezichtsschermen dragen die 0,0 bescherming bieden) en nog is het allemaal maar laissez faire. Ik durf er vergif op in te nemen dat de RET meer mondkapjesklungelaars op de bon heeft geslingerd dan NS, terwijl NS meer reizigers vervoert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marvinkok »

Als je er van begin af aan strak op had gezeten...
Als je niet handhaaft gaan mensen het ook niet doen. "De kans dat ik er op gepakt wordt is toch zo klein."
De meesten zetten hem op omdat het moet en geen boete willen, niet omdat ze het nou zo'n goed idee vinden.
Het aantal boetes valt redelijk mee bij "ons" in de treinen, maar dat komt ook omdat er tegenwoordig eerst gewaarschuwd moeten worden ( :roll: hoezo, het staat ja op alle deuren, schermen noem maar op...) voordat er Proces Verbaal gemaakt wordt. En gezien de meesten het kapje onder de kin dan wel onder de neus hebben is zo'n waarschuwing genoeg. Loopt SenV nog eens door de trein en het is weer niet op, dan volgt onherroepelijk een bon.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Suus schreef: wo 08 sep 2021, 17:40 Ja, dat vind ik echt. NS doet geen moeite, het personeel heeft het zo zwaar (mogen zelfs gezichtsschermen dragen die 0,0 bescherming bieden) en nog is het allemaal maar laissez faire. Ik durf er vergif op in te nemen dat de RET meer mondkapjesklungelaars op de bon heeft geslingerd dan NS, terwijl NS meer reizigers vervoert.
Ik bedoelde ook niet dat NS genoeg gedaan heeft om de mondkapjesplicht te handhaven. Maar ik geloof niet dat mensen geen mondkapje dragen omdat ze niet van de regels op de hoogte zijn. Ze hebben er gewoon geen zin in of vinden ze het onzin. En ja, ik ben met je eens: dat wordt in de hand gewerkt door een lakse houding aan de kant van NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Aan de aandacht voor de coronaregels kan het niet liggen. Elk station was direct na de invoering volgeplakt met die stickers (of nou ja... Dordrecht Zuid kreeg ze pas na een melding van mij in Mikos' doorgeefluik), maar inmiddels krijg ik ook het idee dat verdwenen of vernielde stickers niet meer worden vervangen.
Ik kan mij voorstellen dat het handhaven op mondkapjes niet bepaald positieve invloed heeft op hun takenpakket. Integendeel. Naar mijn idee kom ik steeds minder vaak conducteurs tegen, omdat ze het vertrekproces vanuit een/de achteroplopende cabine doen. De handhaving opvoeren heeft wat mij betreft nu ook geen zin meer. Aanstaande dinsdag is er weer een persconferentie, waarop mogelijk het einde van de mondkapjesplicht per 20 of 25 september wordt aangekondigd. Als de voorgenomen versoepelingen doorgaan duurt de verplichting dus nog maar drie weken, wat mij nog wel aanvaardbaar lijkt om nog netjes een mondkapje te dragen ondanks dat ik volledig gevaccineerd ben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Het beleid rond corona was bij NS gewoon heel verwarrend.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Wat was/is daar verwarrend aan? Vanaf juli vorig jaar was een mondkapje in de trein verplicht, later werd deze plicht uitgebreid naar stations/perrons. Het zijn geen regels opgelegd door NS maar door de regering. Dus als er al iets onduidelijks was/is moet je de regering aanspreken, niet NS.

En verder zijn de meeste Nederlanders gewoon stront eigenwijs; 17 miljoen virologen, 17 miljoen mensen die denken het beter te weten dan de mensen die ervoor geleerd hebben, 17 miljoen mensen die vinden dat hun eigen verzonnen uitzonderingen van toepassing zijn in plaats van de algemene regels, 17 miljoen mensen die 'lekker hun eigen ding blijven doen want de regering maakt er een zootje van'. En o wee als je er iets van durft te zeggen...

Doodziek (soms letterlijk) word je ervan... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef: wo 08 sep 2021, 22:24 Het zijn geen regels opgelegd door NS maar door de regering. Dus als er al iets onduidelijks was/is moet je de regering aanspreken, niet NS.
Dus het feit dat (bepaalde) NS('ers) schijt hebben aan geldende wet- en regelgeving moet ik de regering aanrekenen? :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Het ging erom dat het coronabeleid/de regels onduidelijk waren; dat zijn ze niet. En het beleid/de regels zijn door de regering opgelegd, niet door NS. Dat er conducteurs er hun eigen draai aan geven doet daar niets aan af. En dat er conducteurs zijn die zich niet altijd aan de regels houden, betekent niet dat jij dat dan ook maar niet hoeft te doen. En verder lees jij ook alleen maar wat je wilt lezen en ben je een ster in om dingen uit z'n verband te rukken, dus ik ga verder niet de discussie met jou aan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

In dit specifieke geval ben ik maanden bezig geweest met kastjes en muren om juist aan de regels te voldoen, en ik heb dus een medische verklaring (van mijn behandelend arts, niet van internet) dus doe inderdaad maar geen verdere foutieve aannames want je zit er nu al mijlenver naast :roll:
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Suus schreef: wo 08 sep 2021, 17:10 Sorry hoor, maar dit is ook de schuld van NS. Hoeveel moeite hebben ze precies gestoken in het duidelijk maken van de mondkapjesregels? Paar stickers bij de ingang van het station, stom promotiefilmpje met handen en een paar stickers op de perrons.
Doet de NS (en doen de andere spoorvervoerders in Nederland) dat anders wel dan, een uitgebreide campagne voeren om mensen op de regels te wijzen? Het klopt dat in het buitenland treinen en stations worden volgehangen met mededelingen, regels en boetes voor als je die regels overtreedt. Maar in Nederland zie je dat veel minder is mijn beeld. Ik zie bijvoorbeeld zelden acties tegen zwartrijders zoals haast overal in Duitsland of voor hoffelijkheid zoals in België.
Dus misschien zitten uitgebreide campagnes gewoon niet in de aard van onze spoorwegen.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Het Planbureau voor de Leefomgeving schrijft in een nieuw rapport dat door meer thuiswerken uitbreidingen aan de infrastructuur, waaronder het spoor, minder nodig zijn. Ze worden niet concreet over welke projecten dat zou kunnen gaan.

https://www.pbl.nl/nieuws/2021/minder-d ... n-pandemie
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Klaasje »

Suus schreef: wo 08 sep 2021, 17:10 Sorry hoor, maar dit is ook de schuld van NS. Hoeveel moeite hebben ze precies gestoken in het duidelijk maken van de mondkapjesregels? Paar stickers bij de ingang van het station, stom promotiefilmpje met handen en een paar stickers op de perrons.
Wat is er mis mee dat mensen gewoon hun verantwoordelijkheid nemen? Het heeft uitgebreid in de media gestaan. Als je op het station of in de trein rondloopt kom je allemaal mensen tegen met zo'n ding op hun neus. Iedereen kan zich een keer vergissen maar een tweede keer weet je dat toch gewoon? En ja, als je op een leeg winderig perron zonder mondmasker rondloopt is dat in de praktijk geen issue, daar wordt in de praktijk ook niet op gehandhaafd (In Frankrijk is dat b.v. exact hetzelfde) en daar gaat dit niet over.

Overigens snap ik best dat mensen het niet logisch vinden een mondmasker te moeten dragen in een coupe met ruimschoots genoeg ruimte en daarnaast zie je in generieke zin dat steeds meer mensen geen zin meer in maatregelen hebben of er zich niet aan houden. Dat levert gedoe op is het signaal van Rintel. Dat valt te verwachten. Dat gebeurt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Klaasje »

gpvos schreef: do 09 sep 2021, 10:02 Het Planbureau voor de Leefomgeving schrijft in een nieuw rapport dat door meer thuiswerken uitbreidingen aan de infrastructuur, waaronder het spoor, minder nodig zijn. Ze worden niet concreet over welke projecten dat zou kunnen gaan.

https://www.pbl.nl/nieuws/2021/minder-d ... n-pandemie
Laten we dat nog maar even afwachten, het kan werkelijk nog alle kanten opgaan. Als kantorend nederland alsnog massaal op maandag, dinsdag en donderdag in de spits naar kantoor gaan dan blijven de pieken bestaan maar worden de pieken op woensdag en vrijdag vooral veel lager. Dat waren al niet de maatgevende dagen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Klaasje schreef: do 09 sep 2021, 10:04
Suus schreef: wo 08 sep 2021, 17:10 Sorry hoor, maar dit is ook de schuld van NS. Hoeveel moeite hebben ze precies gestoken in het duidelijk maken van de mondkapjesregels? Paar stickers bij de ingang van het station, stom promotiefilmpje met handen en een paar stickers op de perrons.
Wat is er mis mee dat mensen gewoon hun verantwoordelijkheid nemen? Het heeft uitgebreid in de media gestaan. Als je op het station of in de trein rondloopt kom je allemaal mensen tegen met zo'n ding op hun neus. Iedereen kan zich een keer vergissen maar een tweede keer weet je dat toch gewoon? En ja, als je op een leeg winderig perron zonder mondmasker rondloopt is dat in de praktijk geen issue, daar wordt in de praktijk ook niet op gehandhaafd (In Frankrijk is dat b.v. exact hetzelfde) en daar gaat dit niet over.

Overigens snap ik best dat mensen het niet logisch vinden een mondmasker te moeten dragen in een coupe met ruimschoots genoeg ruimte en daarnaast zie je in generieke zin dat steeds meer mensen geen zin meer in maatregelen hebben of er zich niet aan houden. Dat levert gedoe op is het signaal van Rintel. Dat valt te verwachten. Dat gebeurt.
We zijn wel van een situatie gegaan waarbij ook in winkels etc. mondkapje gedragen moesten worden naar een situatie waar je dat alleen in het OV en op stations moet. In Duitsland en België is het gebruik van de mondkapjes nog wel veel breder.
De reden voor het dragen van een mondkapje in het OV is dat de anderhalve meter daar niet altijd kan worden toegepast. Eigenlijk geef je dan al het signaal dat het dragen van een mondkapje in die situaties in het OV en op stations waarbij je die anderhalve meter wel kan handhaven eigenlijk overbodig is. Niet alleen NS, maar ook de rest van Nederland controleert niet meer. Wie spreekt de anderhalvemeter overtreders in de supermarkt aan?
Daarnaast zou ik voor die paar dagen dat het nog zou moeten gelden niet meer in een campagne willen investeren.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Op station Middelburg kun je binnenkort de lul zien: bron :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Lullig...
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

De NOS bericht er nu ook over, dus geen paywall meer die je moet omzeilen.

Bonuskwootje:
Het was niet de bedoeling om met de gebouwen het woord te vormen. "Dat zou het wel ernstig maken. De bouwhoogtes zijn al vastgelegd in een plan uit 2000. Daar hebben wij op voortgeborduurd [aldus de architect; PHS]"
Toch bijzonder dat dit het eerste is wat treinreizigers zien als ze Middelburg binnenrijden :')
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TLP »

Bruno Bruins nieuw lid Raad van Advies Keolis

Tof dat het alweer goed met hem is gekomen. Ik had sinds zijn aftreden eigenlijk niets meer van hem gehoord. Ook nieuw en interessant voor mij is dat hij bepaald niet onbekend is in de OV-wereld en hiervoor nota bene directeur ad interim bij de HTM was.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Volgens treinreiziger.nl heeft de ACM groen licht gegeven voor Arriva-nachttreinen tussen Groningen/Maastricht en Schiphol, en reguliere treinen Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort.

Dus Arriva-poortjes op stations als Eindhoven, Utrecht en Amersfoort. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten