Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd hoe erg het op 3 september 's avonds gaat worden. Treinen niet laten stoppen betekent dat de problemen worden verplaatst naar het GVB, en treinstations die iets verder liggen (zoals Amstel en Zuid).

Overigens vind ik het raar dat Amsterdam Bijlmer/ArenA geen twee opgangen naar het perron heeft gelet op de reizigersaantallen op piekmomenten.
Beul van de blindegeleidelijn
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door lvdmoosdijk »

Die extra opgangen zijn er wel voor perrons 2-3 en 6-7, zoals te zien op deze plattegrond, aan de noordelijke zijde van de tunnel.
Afbeelding
Op drukke momenten heb ik die opgangen gebruikt (zien worden).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Etienne schreef: do 25 aug 2022, 20:55
PHS schreef: ma 22 aug 2022, 10:57 NOS.nl:

-0-
Vandaag is de opgepakte dader bij de politierechter veroordeeld tot 4 maanden cel.
@Etienne: Is hier ook een bron van?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Bedankt. ;) .
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Natorious »

VIRM schreef: vr 26 aug 2022, 11:30 Ik ben benieuwd hoe erg het op 3 september 's avonds gaat worden. Treinen niet laten stoppen betekent dat de problemen worden verplaatst naar het GVB, en treinstations die iets verder liggen (zoals Amstel en Zuid).
Zal ook wel gezellig worden in de 300 dan...
Je zou bijna hopen dat het GVB ontvlochten rijdt en elke 3 minuten Bullewijk-CS rijdt met M5.
Wordt natuurlijk elke 6 minuten vervlochten met her en der 2x CAF/BN :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

lvdmoosdijk schreef: vr 26 aug 2022, 12:06 Die extra opgangen zijn er wel voor perrons 2-3 en 6-7, zoals te zien op deze plattegrond, aan de noordelijke zijde van de tunnel.

Op drukke momenten heb ik die opgangen gebruikt (zien worden).
Ja, maar dat zijn nooduitgangen en die zijn normaliter niet in gebruik.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt. Er staan ook geen poortjes.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Lijkt mij handig dat ze daar iets mee gaan doen...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Kortsluiting heeft grote schade aangericht aan de infrastructuur van het spoor in Flevoland. Een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT is vrijdag 2 september rond 15.00 uur op de bovenleiding beland in de buurt van Swifterbant. ProRail onderzoekt momenteel de precieze omvang van de schade. We verwachten dat het herstel lang zal duren.

Kabels en schakelaars doorgebrand
De schade is een gevolg van het incident bij netbeheerder TenneT. In de middag ontstond daar kortsluiting, waardoor ook het treinverkeer stil kwam te liggen. Eén trein is gestrand als gevolg van de stroomproblemen. Deze trein is door incidentenbestrijders van ProRail geëvacueerd, waarna de 350 reizigers hun reis met de bus voortgezet hebben.

Het incident heeft ervoor gezorgd dat er in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door onze systemen is gegaan. Hierdoor zijn kabels en schakelaars doorgebrand. In zowel een onderstation als schakelstation is er veel schade aan apparatuur.

Spoor buiten gebruik
Onze inspecteurs inventariseren samen met onze onderhoudspartner Strukton de schade. De eerste bevindingen tonen grote schade en het herstel duurt naar verwachting lang. Het spoor tussen Lelystad en Dronten is in ieder geval dit weekend buiten gebruik. We hebben die tijd nodig om een beter beeld van de schade te krijgen en het herstel op te starten. Het herstel gaat langer duren. Er is nog geen prognose van de reparatietijd. Via onze website communiceren we updates wanneer er meer nieuws is.

Persbericht ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ja, dat was geen beste dag voor Tennet :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Zag een TikTok-filmpje voorbij komen dat volgens mij de betreffende situatie laat zien. Zag er wel intens uit.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Symbool voor Nederland. 'we' denken het goed geregeld te hebben.. maar als puntje bij paaltje komt.. vallen we hard door de mand.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

We hebben het hier ook best goed geregeld. Echter dat het hier goed geregeld is, wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal perfect is.
🍉
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Casper »

Als er iets goed geregeld is in Nederland is het het stroomnet wel. Deze kabels zijn bijna overal dubbel uitgevoerd, dus als eentje het een keer begeeft leidt dat niet meteen tot grootschalige uitval. Het enige wat je hier ziet is een bovenleiding die niet het volledige vermogen van een hoogspanningskabel aankan zonder dat er wat stuk gaat, wat volgens mij niet meer dan logisch is.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het zou normaal gesproken niet de bedoeling mogen zijn dat een 150 kV-installatie door twee beveiligingen klapt en zulke schade veroorzaakt. Dat is wel zeer opmerkelijk en moet goed onderzocht worden, want de schade ook buiten het spoor is groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Er schijnt in Dronten ook een piek van 300 V door het laagspanningsnet gegaan te zijn ja, dat zullen apparaten bij de inwoners ook niet prettig gevonden hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Weer een TVV project erbij.. daar wordt de spoeling ook niet groter. :(
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Maar begrijp ik nu goed dat er een hoogspanningskabel is gebroken?
Dat zou ook niet mogen gebeuren en moet dus ook grondig onderzocht worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Ik lees inderdaad dat bij sommigen in Flevoland de spanning opgelopen is naar 280+. Da's niet zo fijn voor je apparatuur thuis...

Hier in Twente tegen de grens aan heb ik alleen een spanningsdip(je) gehad:

Afbeelding
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Er is kortsluiting ontstaan in een schakelgedeelte van een transformatorstation (rond 15:06) waar geen enkele beveiliging op aansloeg.
Daardoor werden de hoogspanningsleidingen heet, die zetten uit, gingen zakken en raakten toen het eerste dat ze tegenkwamen, namelijk de bovenleiding van de spoorlijn, om éxact 15:10. Daardoor ontstond er een aardsluiting waar wél iets door geklapt is. Dat is die spanningspiek van 6V die Dennis tot in Twente zag. Ik zag dat bij mensen in Dronten de netspanning ineens van 100 naar 300V ging.

Anyway. De Hanzelijn is voorvereid op 25kV maar is nu nog maar 1.5kV, en is zeker niet voorbereid op 100x die spanning. Dat heeft een beetje schade veroorzaakt. Wellicht moet op een langer stuk de gehele bovenleiding vervangen worden, inclusief transformatorstations en bijbehorende installaties, en ik gok wellicht ook een deel van de seininstallatie.

Zijn er diesellocs die een DDZ-stam mogen trekken én door de Drontermeertunnel mogen? Of kan NSR een LINT lenen van Keolis? :-p
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De NS-rangeerlocjes 700 die in Zwolle staan hebben (in tegenstelling tot de Lint) kunnen prima DDZ slepen. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Is de beveiliging ook niet beschadigd geraakt hierdoor? Als je de hele rit met 40km/u moet rijden en constant moet stoppen voor een lastgeving (is bediende baan daar dus geen P-seinen) is omrijden via Amersfoort waarschijnlijk sneller dan met een dieseltje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Hier zijn schroeiplekken op de spoorstaven te zien, dus via de spoorstroomlopen zal de beveiliging ook wel de volle laag gehad hebben ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten