Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ben benieuwd hoe erg het op 3 september 's avonds gaat worden. Treinen niet laten stoppen betekent dat de problemen worden verplaatst naar het GVB, en treinstations die iets verder liggen (zoals Amstel en Zuid).
Overigens vind ik het raar dat Amsterdam Bijlmer/ArenA geen twee opgangen naar het perron heeft gelet op de reizigersaantallen op piekmomenten.
Overigens vind ik het raar dat Amsterdam Bijlmer/ArenA geen twee opgangen naar het perron heeft gelet op de reizigersaantallen op piekmomenten.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Kort Nederlands nieuws
Die extra opgangen zijn er wel voor perrons 2-3 en 6-7, zoals te zien op deze plattegrond, aan de noordelijke zijde van de tunnel.
Op drukke momenten heb ik die opgangen gebruikt (zien worden).
Op drukke momenten heb ik die opgangen gebruikt (zien worden).
Re: Kort Nederlands nieuws
Bedankt. .
Re: Kort Nederlands nieuws
Zal ook wel gezellig worden in de 300 dan...
Je zou bijna hopen dat het GVB ontvlochten rijdt en elke 3 minuten Bullewijk-CS rijdt met M5.
Wordt natuurlijk elke 6 minuten vervlochten met her en der 2x CAF/BN
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, maar dat zijn nooduitgangen en die zijn normaliter niet in gebruik.lvdmoosdijk schreef: ↑vr 26 aug 2022, 12:06 Die extra opgangen zijn er wel voor perrons 2-3 en 6-7, zoals te zien op deze plattegrond, aan de noordelijke zijde van de tunnel.
Op drukke momenten heb ik die opgangen gebruikt (zien worden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kort Nederlands nieuws
Klopt. Er staan ook geen poortjes.
Re: Kort Nederlands nieuws
Lijkt mij handig dat ze daar iets mee gaan doen...
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Kortsluiting heeft grote schade aangericht aan de infrastructuur van het spoor in Flevoland. Een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT is vrijdag 2 september rond 15.00 uur op de bovenleiding beland in de buurt van Swifterbant. ProRail onderzoekt momenteel de precieze omvang van de schade. We verwachten dat het herstel lang zal duren.
Kabels en schakelaars doorgebrand
De schade is een gevolg van het incident bij netbeheerder TenneT. In de middag ontstond daar kortsluiting, waardoor ook het treinverkeer stil kwam te liggen. Eén trein is gestrand als gevolg van de stroomproblemen. Deze trein is door incidentenbestrijders van ProRail geëvacueerd, waarna de 350 reizigers hun reis met de bus voortgezet hebben.
Het incident heeft ervoor gezorgd dat er in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door onze systemen is gegaan. Hierdoor zijn kabels en schakelaars doorgebrand. In zowel een onderstation als schakelstation is er veel schade aan apparatuur.
Spoor buiten gebruik
Onze inspecteurs inventariseren samen met onze onderhoudspartner Strukton de schade. De eerste bevindingen tonen grote schade en het herstel duurt naar verwachting lang. Het spoor tussen Lelystad en Dronten is in ieder geval dit weekend buiten gebruik. We hebben die tijd nodig om een beter beeld van de schade te krijgen en het herstel op te starten. Het herstel gaat langer duren. Er is nog geen prognose van de reparatietijd. Via onze website communiceren we updates wanneer er meer nieuws is.
Persbericht ProRail
Kabels en schakelaars doorgebrand
De schade is een gevolg van het incident bij netbeheerder TenneT. In de middag ontstond daar kortsluiting, waardoor ook het treinverkeer stil kwam te liggen. Eén trein is gestrand als gevolg van de stroomproblemen. Deze trein is door incidentenbestrijders van ProRail geëvacueerd, waarna de 350 reizigers hun reis met de bus voortgezet hebben.
Het incident heeft ervoor gezorgd dat er in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door onze systemen is gegaan. Hierdoor zijn kabels en schakelaars doorgebrand. In zowel een onderstation als schakelstation is er veel schade aan apparatuur.
Spoor buiten gebruik
Onze inspecteurs inventariseren samen met onze onderhoudspartner Strukton de schade. De eerste bevindingen tonen grote schade en het herstel duurt naar verwachting lang. Het spoor tussen Lelystad en Dronten is in ieder geval dit weekend buiten gebruik. We hebben die tijd nodig om een beter beeld van de schade te krijgen en het herstel op te starten. Het herstel gaat langer duren. Er is nog geen prognose van de reparatietijd. Via onze website communiceren we updates wanneer er meer nieuws is.
Persbericht ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, dat was geen beste dag voor Tennet
Re: Kort Nederlands nieuws
Zag een TikTok-filmpje voorbij komen dat volgens mij de betreffende situatie laat zien. Zag er wel intens uit.
🍉
Re: Kort Nederlands nieuws
Symbool voor Nederland. 'we' denken het goed geregeld te hebben.. maar als puntje bij paaltje komt.. vallen we hard door de mand.
Re: Kort Nederlands nieuws
We hebben het hier ook best goed geregeld. Echter dat het hier goed geregeld is, wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal perfect is.
🍉
Re: Kort Nederlands nieuws
Als er iets goed geregeld is in Nederland is het het stroomnet wel. Deze kabels zijn bijna overal dubbel uitgevoerd, dus als eentje het een keer begeeft leidt dat niet meteen tot grootschalige uitval. Het enige wat je hier ziet is een bovenleiding die niet het volledige vermogen van een hoogspanningskabel aankan zonder dat er wat stuk gaat, wat volgens mij niet meer dan logisch is.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat plaatjes die ik op Twitter langs zag komen...
Brand in de bovenleiding
Schade in het onderstation
En hier de plek waar de hoogspanningsleiding op de bovenleiding viel
Brand in de bovenleiding
Schade in het onderstation
En hier de plek waar de hoogspanningsleiding op de bovenleiding viel
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Het zou normaal gesproken niet de bedoeling mogen zijn dat een 150 kV-installatie door twee beveiligingen klapt en zulke schade veroorzaakt. Dat is wel zeer opmerkelijk en moet goed onderzocht worden, want de schade ook buiten het spoor is groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Er schijnt in Dronten ook een piek van 300 V door het laagspanningsnet gegaan te zijn ja, dat zullen apparaten bij de inwoners ook niet prettig gevonden hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Weer een TVV project erbij.. daar wordt de spoeling ook niet groter.
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar begrijp ik nu goed dat er een hoogspanningskabel is gebroken?
Dat zou ook niet mogen gebeuren en moet dus ook grondig onderzocht worden.
Dat zou ook niet mogen gebeuren en moet dus ook grondig onderzocht worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik lees inderdaad dat bij sommigen in Flevoland de spanning opgelopen is naar 280+. Da's niet zo fijn voor je apparatuur thuis...
Hier in Twente tegen de grens aan heb ik alleen een spanningsdip(je) gehad:
Hier in Twente tegen de grens aan heb ik alleen een spanningsdip(je) gehad:
Re: Kort Nederlands nieuws
Er is kortsluiting ontstaan in een schakelgedeelte van een transformatorstation (rond 15:06) waar geen enkele beveiliging op aansloeg.
Daardoor werden de hoogspanningsleidingen heet, die zetten uit, gingen zakken en raakten toen het eerste dat ze tegenkwamen, namelijk de bovenleiding van de spoorlijn, om éxact 15:10. Daardoor ontstond er een aardsluiting waar wél iets door geklapt is. Dat is die spanningspiek van 6V die Dennis tot in Twente zag. Ik zag dat bij mensen in Dronten de netspanning ineens van 100 naar 300V ging.
Anyway. De Hanzelijn is voorvereid op 25kV maar is nu nog maar 1.5kV, en is zeker niet voorbereid op 100x die spanning. Dat heeft een beetje schade veroorzaakt. Wellicht moet op een langer stuk de gehele bovenleiding vervangen worden, inclusief transformatorstations en bijbehorende installaties, en ik gok wellicht ook een deel van de seininstallatie.
Zijn er diesellocs die een DDZ-stam mogen trekken én door de Drontermeertunnel mogen? Of kan NSR een LINT lenen van Keolis? :-p
Daardoor werden de hoogspanningsleidingen heet, die zetten uit, gingen zakken en raakten toen het eerste dat ze tegenkwamen, namelijk de bovenleiding van de spoorlijn, om éxact 15:10. Daardoor ontstond er een aardsluiting waar wél iets door geklapt is. Dat is die spanningspiek van 6V die Dennis tot in Twente zag. Ik zag dat bij mensen in Dronten de netspanning ineens van 100 naar 300V ging.
Anyway. De Hanzelijn is voorvereid op 25kV maar is nu nog maar 1.5kV, en is zeker niet voorbereid op 100x die spanning. Dat heeft een beetje schade veroorzaakt. Wellicht moet op een langer stuk de gehele bovenleiding vervangen worden, inclusief transformatorstations en bijbehorende installaties, en ik gok wellicht ook een deel van de seininstallatie.
Zijn er diesellocs die een DDZ-stam mogen trekken én door de Drontermeertunnel mogen? Of kan NSR een LINT lenen van Keolis? :-p
Re: Kort Nederlands nieuws
De NS-rangeerlocjes 700 die in Zwolle staan hebben (in tegenstelling tot de Lint) kunnen prima DDZ slepen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Is de beveiliging ook niet beschadigd geraakt hierdoor? Als je de hele rit met 40km/u moet rijden en constant moet stoppen voor een lastgeving (is bediende baan daar dus geen P-seinen) is omrijden via Amersfoort waarschijnlijk sneller dan met een dieseltje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Hier zijn schroeiplekken op de spoorstaven te zien, dus via de spoorstroomlopen zal de beveiliging ook wel de volle laag gehad hebben ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten