Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RnBn »

Ik heb in het een paar jaar geleden de eer gehad om voor de railcatering te werken en ik moet toegeven, het loon was niet het beste en aan het einde van de werkdag voelde je het aan je lichaam, maar de positiviteit van de reizigers en collega's en de ook de gezelligheid op de werkvloer maakte het goed. Daarnaast als je een keer een rustige trein had kon je rustig van het uitzicht genieten. Dus ja ook ik liep meestal enthousiast door de trein.

Naast het verzorgen van eten en drinken op de lange trajecten en voor mensen die een korte overstap in hun reis hebben (want dat is tegenwoordig blijkbaar het streven, overstappen van 2 minuten en bij het minste of geringste mis je je overstap, maar heb je gelukkig wel tijd om naar de kiosk te gaan). Wat we stiekem ook best veel deden is informatie verlenen, zo heb ik meermaals vooral oudere reizigers geholpen met waar ze over moesten stappen en naar welk spoor. Op die manier kon de Mikos van dienst dan het ene treinstel doorlopen en kon ik in het andere treinstel tijdens mijn rondje de meest prangende vragen beantwoorden.

Dit alles gezegd hebbende verbaast het me niet dat het doek nu valt. Het materiaal wat gebruikt wordt is veelal speciaal voor de railcatering ontwikkelt en dus niet goedkoop. Daarnaast liep het aantal medewerkers toen ik er werkte al terug en hoewel ik tegenwoordig geen inzicht meer heb in de ontwikkelingen op dit gebied las ik in het artikel van 2019 over het vernieuwde uiterlijk ook dat ze moeite hadden met personeels werving.

Alles bij elkaar was het een mooie service maar helaas komt hier een einde aan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door nvdw »

Leuk: in het persbericht van NS over het stoppen van de railcatering staat nu ex-cateraar Laila. Die heeft mij ook wel eens koffie geschonken in de trein (de intercity naar Groningen - da's wel de ideale trein voor de koffiekar als je in Utrecht bent ingestapt).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Het grootste gebrek aan railcatering vond ik toch wel altijd de onvoorspelbaarheid. Ik kwam ze zelden tegen, en in de helft van de gevallen zaten ze in het andere stel en kwam ik ze alsnog niet tegen.

Als je van tevoren niet weet of er railcatering zal zijn en trek hebt, dan koop je iets vooraf. Zo'n railcatering moet het dan volledig hebben van impulsaankopen en reizigers met een krappe overstap. Dit in tegenstelling tot treinen met een vast restauratierijtuig of waarvan bekend is dat er catering op zit. Daar kun je op plannen, om in zo'n trein wat te eten en/of drinken.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Enige traject in Nederland waar je vrijwel altijd een garantie had dat je railcatering tegen kwam was op Zwolle - Almere Centrum (mits niet meer dan twee treinstellen)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Vergeet Rotterdam - Breda met de 9200 niet ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

cassie127 schreef: vr 05 feb 2021, 19:51 Enige traject in Nederland waar je vrijwel altijd een garantie had dat je railcatering tegen kwam was op Zwolle - Almere Centrum (mits niet meer dan twee treinstellen)
Op Amersfoort - Zwolle had je ook veel kans op railcatering. Bij mijn weten maakten veel railcateraars een rondje Amsterdam -> Zwolle -> Amersfoort of vice versa.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Dat rondje klopt, waarbij de catering overigens vanuit Utrecht begon richting Zwolle. Al was de kans daar best wel groot dat je nou net in het stel zonder catering zat. Zeker bij lange sets ICM, bij de treinen met dubbele DDZ of VIRM was wel enigszins voorspelbaar op welk stel de catering zat (vanaf Utrecht vaak de achterste, vervolgens Amersfoort-Zwolle op het voorste)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

De bontjassen-trein komt naar Nederland! http://treinreiziger.nl/orient-express- ... nederland/
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

In twee dagen tijd van Amsterdam naar Venetië? Wat voor route/dienstregeling krijgt die trein?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Via Brussel en Parijs volgens de tekst. Tussen Parijs en Venetie wordt normaal gesproken via Basel-Buchs-Innsbruck-Brennero gereden.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Stadsbus »

Binnenkort komen er geen nieuwe VDL bussen meer uit Heerenveen -0-

VDL stapt over de huizenbouw, aantal banen gaat mogelijk verdubbelen op termijn.

Zie https://frieschdagblad.nl/2021/2/24/vdl ... huizenbouw
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Wel een ontzettend slimme zet, in modulair bouwen zit serieuze toekomst.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

En bussen zijn maar flauwekul natuurlijk :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Niet per-se. Echter, als je je afzetmarkt wil verbreden dan is modulaire woningbouw natuurlijk wel super interessant. Het is een tak van sport die booming is en je hebt op die manier minder mankracht nodig om toch voldoende huizen te kunnen bouwen. In de bouw is een chronisch tekort aan vaklui, in tegenstelling tot de hoeveelheid orders.
🍉
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Mag je als Hainje zoiets wel zeggen?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Volgens Omroep West hebbe hebben treinreizigers bij Sassenheim afgelopen maandagmiddag een alpaca in de sloot gezien. Die is gered door de brandweer. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Pier Eringa neemt per direct afscheid als directeur van Transdev Nederland, het moederbedrijf van onder meer Connexxion en Hermes. De taken van de CEO zijn door de coronacrisis zodanig verschoven dat hij heeft besloten om op te stappen.

Bron: OVPro
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Dat heeft hij dan niet lang volgehouden :o
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Uhm, is het niet logisch dat de taken verschuiven door Corona? Dus wat is de werkelijke reden dat hij vertrekt?
Beul van de blindegeleidelijn
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RnBn »

Ik kan mij herinneren dat hij bij zijn aanstellen in interviews heeft gezegd dat hij Transdev wilde laten groeien. Het is nu natuurlijk meer strijden voor behoud geworden. Waar taken als het bedrijf financieel gezond houden natuurlijk blijven, verschuift het wel van zoeken naar nieuwe mogelijkheden naar kijken hoe er bespaard kan worden binnen de huidige contracten. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet is waar hij voor naar Transdev is gekomen. Aan de andere kant is het denk ik ook voor Transdev beter is om een CEO te hebben die kiest voor de situatie waar die in komt te werken.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Ja, kan ik mij ook voorstellen. Maar ik vind het wel opvallend dat hij tweemaal bij een OV-gerelateerde werkgever vertrekt waarbij de situatie (drastisch) moet veranderen (ProRail wordt een agentschap, Connexxion moet overleven in de Coronacrisis).
Beul van de blindegeleidelijn
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Floris »

Je kan er op twee manieren naar kijken. De eerste is dat Eringa van zichzelf weet wat voor soort bestuurder hij is en in welk soort organisatie en met welke taken hij het beste uit de voeten kan, plezier heeft in zijn werk en meerwaarde heeft voor de organisatie. Bij een grote verandering van zo'n organisatie is het logisch dat hij dan zegt dat hij niet langer de juiste man voor die plek is.

Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij bij het minste of geringste de benen neemt.

ik gun hem het voordeel van de twijfel en ga voor optie 1
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Een krankzinnig, maar vooral in en intriest verhaal over hoe afgelopen zondagmiddag een aanrijding met een persoon in Zenderen is gebeurd. Krantenbericht staat in de spoilers.
Spoiler: show
Bezorger verongelukt op spoor voor ogen van NS-medewerker die eten had besteld

Een toezichthouder van de NS houdt de wacht bij een gevaarlijke spoorwegovergang, bestelt een maaltijd bij Spare Rib Express Hengelo en ziet even later hoe de bezorger van zijn avondhap door een trein wordt meegesleurd. Het gebeurde zondagmiddag in Zenderen.

[...]

De spoorwegovergang op Het Vlier, een zijstraatje van de Zelikerweg, is onbewaakt, gevaarlijk en wordt dagelijks van 06.00 uur ’s morgens tot 22.00 uur ’s avonds bewaakt door twee toezichthouders van de NS. [...] Zo ook zondagmiddag rond een uurtje of vijf. De dienstdoende beveiliger kreeg honger en belde met de Spare Rib Express in Hengelo. Hoewel de politie het incident nog in onderzoek heeft en de NS hierover niets wil bevestigen blijkt uit verklaringen ter plekke dat de maaltijdbezorger, rijdend in zijn auto en komend vanaf de Zeilkerweg, zijn bestelling wilde afleveren aan de wachtende toezichthouder aan de overzijde van het spoor. De bestuurder heeft de goederentrein, die op volle snelheid richting Almelo reed, vermoedelijk niet opgemerkt. Hij is de spoorbaan opgereden en in de flank aan de bestuurderszijde gegrepen. Het voertuig werd honderden meters meegesleurd. De Hengeloër was op slag dood.
Bron: https://www.ed.nl/binnenland/bezorger-v ... ~abb5796b/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Floris schreef: ma 08 mar 2021, 20:32 Je kan er op twee manieren naar kijken. De eerste is dat Eringa van zichzelf weet wat voor soort bestuurder hij is en in welk soort organisatie en met welke taken hij het beste uit de voeten kan, plezier heeft in zijn werk en meerwaarde heeft voor de organisatie. ....

ik gun hem het voordeel van de twijfel en ga voor optie 1
Van Prorail was al langer bekend om het onder te brengen in een Rijkswaterstaat achtige constructie, iets wat losstaat van het presteren van Eringa.
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Floris »

waldo79 schreef: Van Prorail was al langer bekend om het onder te brengen in een Rijkswaterstaat achtige constructie, iets wat losstaat van het presteren van Eringa.
Klopt, Eringa heeft altijd zeer duidelijk aangegeven Prorail niet te willen leiden als dit een ZBO zou zijn. Bij zijn herbenoeming in 2019 was het idee dat hij ergens in 2020 zou opstappen. Hij vertrok echter al 5 maanden na zijn herbenoeming.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten