Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het is niet ingewikkeld, er is een eenvoudiger systeem opgetuigd. De Go Pass 1 Roosendaal, Maastricht en Aachen zijn afgeschaft, er is nu voor de grensovergangen naar Frankrijk, Duitsland, Visé en Roosendaal een uniform prijssysteem opgetuigd dat bestaat uit de binnenlandse prijzen van België en die van het buitenlands net. Het systeem geldt ook voor Luxemburg, maar daar reis je vanaf het grenspunt gratis.

Daarbij zijn er de volgende tarieven:
Standard (vanaf 12 jaar en ouder), zowel enkel als retour
Kids (voor onbegeleide kinderen t/m 11 jaar en vanaf het vijfde kind t/m 11 jaar bij begeleide kinderen), zowel enkel en retour (50% korting op Standard-tarief)
Weekend (vanaf 12 jaar en ouder), alleen retour (30% korting op Standard-tarief, in Frankrijk 40% korting)
Youth (vanaf 12 tot en met 25 jaar), alleen enkel (30% korting op Standard-tarief, met een maximale prijs van € 9,10 per ticket in België)
Senior (vanaf 65 jaar), alleen enkel (30% korting op Standard-tarief, met een maximale prijs van € 9,10 per ticket in België)

Begeleide kinderen reizen gratis behalve in Frankrijk, daar kosten ze € 1.

Voor al deze tarieven is in Nederland de normale prijstabel UIC 108.1 van toepassing. NS wil nu voor enkele van deze tarieven een goedkopere prijstabel gaan toepassen per 1 juni.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Dank Suus, dat helpt! :) Vooral die maximale prijs bij Youth en Senior bracht me in verwarring, want die Go Pass heette de laatste tijd soms ook Youth. Dus ik begreep niet helemaal wat ze daar nou van gefabriceerd hadden.

Is die prijstabel ook ergens te vinden? Ik had hem laatst al eens gezocht, maar zonder succes.

Overigens vond ik hier een overzicht van de Belgische kaartsoorten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Met 5G heb ik anders prima internet hoor. :pos:
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Nu al gevaccineerd, Hainje?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Nee wel een vrij recente telefoon met een fatsoenlijk 5G-abonnement. De Gates-chip heb ik nog niet, daar ben ik te gezond voor.
🍉
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jjasloot »

De NS en TLS hebben wat nieuws: "Check-in en haal op" Als je online saldo bestelt en incheckt bij NS wordt het saldo vanzelf opgeladen

Tweakers en op de hoofdpagina van ov-chipkaart
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

https://www.treinreiziger.nl/ook-leiden ... nformatie/

Ook Leiden heeft nu een groot informatiebord.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Uit dat artikel op Treinreiziger.nl:
Daarmee hebben alle grote stations zo’n groot scherm, behalve Amsterdam Centraal. Dat komt er vooralsnog ook niet. NS stelt dat er door de vele ingangen geen centrale plek is waar het scherm opgehangen kan worden.
Serieus, hebben NS en ProRail nog nooit van de Cuypershal gehoord? Als je het bord daar ophangt, dan kun je recht vanuit het metrostation het treinstation inlopen en meteen op het scherm zien van welk spoor je trein vertrekt :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ardan »

Daar hangt al een gewone TB21 :Y
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Klopt, die kun je toch vervangen door zo'n groot scherm? Het is toch ook niet dat er niets hangt in Leiden en Utrecht.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Denk dat je in Amsterdam ook nog zit met de monumentale status van het station, waardoor het ophangen van zo'n scherm op sommige plekken moeilijker kan zijn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Er hing vroeger wel zo'n groot klapperbord in de stationshal toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Ja, heeft er wel gehangen inderdaad. Maar toen stopte al het aansluitende OV (behalve de veren) op Amsterdam Centraal nog aan de voorzijde en was de Middentunnel nog de belangrijkste doorgang, wat al sinds de verbreding van de Westtunnel in 1997 niet meer zo is. Inmiddels zijn ook de bussen naar achter en rijdt de metro dwars onder het station door.

De locatie van het scherm in Utrecht is eigenlijk ook al niet logisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Klaasje »

PHS schreef:Klopt, die kun je toch vervangen door zo'n groot scherm? Het is toch ook niet dat er niets hangt in Leiden en Utrecht.
Zo groot is de Cuyperhal nu ook weer niet. Een geoot scherm opvangen stimuleert kluitvorming, daar hebben reizigers uiteindelijk ook niets aan.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

NS gaat InfoPlus aanpassen zodat in de reizigersinformatie de snelste trein wordt getoond: https://www.treinreiziger.nl/ns-gaat-ei ... lste-trein
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

^^ Een vooruitgang ja, maar het gaat slechts om een aantal specifieke stations waar verwarring optreedt. Bovendien zijn niet alle reizigers op weg naar de eindbestemming van de trein; het is toch handig als de reiziger zichzelf ook enigszins voorbereidt voordat die het perron opkomt. En op dat perron mag geen onduidelijkheid zijn over de reisroute en de snelheid van de route.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ardan »

Ik vind het op bijvoorbeeld Den Haag HS best verwarrend dat daar na elkaar een IC naar Eindhoven en een IC naar Venlo gaat. Als je goed kijkt zie je dat er eentje via Amsterdam gaat. Maar als je naar Leiden/Amsterdam wil en even gauw de eindbestemmingen afscant kun je lang zoeken voor iets in noordelijke richting.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Dat is wel een makke sinds het afschaffen van de oldschool CTA. Relevante tussenstations sneuvelen in de informatievoorziening ten faveure van een vrij nietszeggende eindbestemming.

Gelukkig wordt dat weer deels hersteld.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd. Het heeft NS aardig wat jaren gekost om veel van de onpraktische overstappen naar de Hemboog op Amsterdam Sloterdijk uit de reisplanner te filteren.
Wel goed dat er aandacht wordt besteed aan omreisadviezen. Volgens mij zou de reisplanner dat ook al moeten doen wanneer je een reis hebt opgeslagen, maar dat heeft voor mij nog nooit gewerkt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef: di 11 mei 2021, 13:29Bovendien zijn niet alle reizigers op weg naar de eindbestemming van de trein; het is toch handig als de reiziger zichzelf ook enigszins voorbereidt voordat die het perron opkomt.
Daarom juist is het niet handig om alleen maar de eindbestemming groot op het bord te zetten. Volgens mij is het idee bij 'spoorboekloos reizen' ook juist, dat je niet van te voren precies hoeft uit te zoeken hoe laat je welke trein van welk perron moet hebben. En dat je dus ook niet hoeft te weten welke eindbestemmingen de treinen die de juiste kant op gaan allemaal zouden kunnen hebben.

Dit doet me denken aan de Belgische schermen op de perrons met maar twee namen: de belangrijkste tussenstop en de eindbestemming. Heel summier, maar voor het gros van de reizigers wel precies de informatie die nodig is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Vinny »

"De eindbestemming" vind ik voor treinseries die bijvoorbeeld in een halve of hele cirkel lopen niet zo'n goed idee. Beter kun je de "hoofdbestemming'' vermelden. Of gewoon ervoor zorgen dat treinseries per definitie ook een logische geografische relatie bedienen, maar ja dat is logistiek lastiger plannen bij de dienstregeling (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Voor ICE 985 van München-Pasing naar München Hbf zou ik dat inderdaad niet doen.
https://fahrplan.oebb.at/bin/trainsearc ... onFilter=&
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Vanaf morgen 11:00 tot zondagochtend 07:00 geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen/Veenendaal Centrum, vanwege een "groot aantal klemmen" dat gecontroleerd moet worden (ProRail, op Twitter). Als gevolg hiervan is ProRail extra gaan controleren, hierdoor rijden er bijvoorbeeld nu geen treinen tussen Utrecht Centraal en Hilversum. Hopelijk gaan we wel meer verklaring hierover krijgen dan de pagina die ProRail momenteel heeft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Zelfde incident als recentelijk tussen Gorinchem en Leerdam, honderden klemmen zitten niet goed vast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten