Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef: wo 10 mei 2023, 13:56 Alle overwegen op het traject worden namelijk verwijderd en ⅔ daarvan moet terug komen als viaduct/tunnel over/onder het spoor door.
Lijkt me ook nog best een uitdaging voor het TVV overigens: zeker tussen de grens en Emmerich heb je maar weinig alternatieve wegen op het moment dat de overwegen aan de oostkant van Elten en bij Hüthum eruit liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Zover ik weet is er nog geen besluit genomen over het traject Emmerich - Zevenaar Grens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

Er is in ieder geval het plan om de B8 ten oosten van Elten te verleggen. Nu kruist die daar binnen 700 m twee keer de spoorlijn, met een nieuw tracé ten noorden van het spoor kunnen in principe beide spoorwegovergangen worden opgeheven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Dat spaart maar één spoorwegovergang uit. Bij de aftakking van de Spyker Weg van de Emmericher Straße heeft de B8 namelijk een onderdoorgang onder het spoor door.
Desondanks een verbetering van de veiligheid want dat tunneltje is zodanig krap dat je daar als fietser twee keer de B8 over moet steken om tussen de auto's door het tunneltje door te komen. (Fietste er zelf langs toen ik dit fototochtje maakte en echt prettig is het niet met een scherpe bocht waardoor je het verkeer ook nog slecht aan ziet komen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Etienne »

Ook voor Pieterpad-wandelaars staat in het boekje een waarschuwing vanwege de slechte zichtbaarheid; ook ik heb toen lang staan wachten tot ik een keer het tunneltje onderdoor kon destijds.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

verfmeer schreef: wo 10 mei 2023, 20:32 Er is in ieder geval het plan om de B8 ten oosten van Elten te verleggen. Nu kruist die daar binnen 700 m twee keer de spoorlijn, met een nieuw tracé ten noorden van het spoor kunnen in principe beide spoorwegovergangen worden opgeheven.
Dan zou je beter de B8 tussen de grens en Hüthum helemaal ten zuiden van het spoor kunnen laten lopen. Met dan een nieuwe tunnel in Elten t.h.v. het station om Elten naar de B8 te ontsluiten.
Maar hiermee dwalen we wel een beetje af van het OV ;)
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

https://dvhn.nl/groningen/Flixbus-wacht ... 16703.html
,,De route Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg (tot 8 keer per dag met de bus, red) zou ook voor de trein een heel mooie verbinding kunnen zijn’’
Tot verdriet van Kamminga voelt de provincie niet voor elektrificatie. ,,Die heeft te veel een waterstofbril op en richt zich op treinen die alleen geschikt zijn voor geïsoleerde nevenlijnen. Zonder bovenleiding wordt de exploitatie van internationale lijnen een heel stuk duurder omdat je er een apart wagenpark voor nodig hebt. Helaas ziet Groningen dat niet in en wordt ook het Hoofdstation, ondanks de discussie over de Lelylijn, niet voorbereid op de toekomst.’
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Genoeg initiatieven maar er is altijd iemand die aan de rem trekt.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Nicketick »

Zouden de meerkosten van een hybride locomotief dan zoveel groter zijn? De WINK's waar Arriva mee rondrijdt zijn natuurlijk ook hybride treinen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RnBn »

Als ik het artikel goed begrijp gaat het niet alleen om de meerkosten van een hybride locomotief, maar ook de kosten van reserve materieel/onderdelen en het feit dat het niet hetzelfde is als het materieel wat er al is (schaalvoordeel van standardisering).
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Acht bussen per dag wijst toch wel op een stevige vraag. Ik weet niet hoeveel Groningen toevoegt aan het aantal reizigers, maar je kan ook treinen via Hengelo naar Bremen en Hamburg laten rijden. Uit de losse pols zou ik zeggen: begin met twee per dag, in hetzelfde pad als de IC Berlijn maar dan in ongebruikte uren, waarvan één met aansluiting op de nachttrein naar Stockholm.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Acht bussen per dag zijn maximaal 350-400 reizigers per dag - Alleen kunnen treinmaatschappijen niet tegen afbraaktarieven zoals Flixbus opereren, de kosten om een trein te rijden zijn veel groter. Bussen kunnen gebruikmaken van het al bestaande wegennet.
Ik zou eerder pleiten om de brug bij Weener zsm te herstellen en dan de treindienst heropstarten.

En hoe vol die bussen zegt weinig over het draagvlak van een IC-verbinding Amsterdam - Noord-NL - Hamburg v.v. Je weet niet waar die reizigers vandaan komen en heen willen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Je trekt waarschijnlijk ook wel meer reizigers, omdat mensen sneller geneigd zijn met een trein te gaan dan met een bus en omdat een trein nou eenmaal een stuk sneller is.
Ik heb geen onderschrift
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Ik zeg niet dat je precies dezelfde reizigers trekt. Maar het is wel een indicatie.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door erka »

Als ik er soms langs kom en kijk hoeveel mensen instappen in Groningen op de bus naar Bremen, Hamburg dan schat ik dat ongeveer de helft lokale vraag is. Er staan vaak zo'n 20 mensen te wachten (overdag).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Er is vraag, dat zeker. Maar rechtvaardigt het een Intercity of een regelmatige RE verbinding? Persoonlijk acht ik de tweede realistisch. En Amsterdam Hamburg via Groningen op HSL basis, droom lekker ervan zou ik zeggen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Er zijn natuurlijk ook veel vakantiereizigers die alleen met het OV naar Hamburg/Bremen reizen als er een directe verbinding is.

Ik denk overigens dat elektrificatie op de lange termijn goedkoper is dan waterstoftreinen.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Laten ze eerst de brug maar eens maken voordat we luchtkastelen gaan bouwen.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Uw Treinkaartjes Worden Nog Duurder:

ProRail: ProRail verhoogt gebruiksvergoeding spoor voor 2024
ProRail heeft na berekening de gebruiksvergoeding van het spoor voor 2024 bekendgemaakt. Daaruit kwam een stijging van de vergoeding met 14%. Uiteindelijk is ervoor gekozen de gebruiksvergoeding met 10,5% te laten stijgen.

Deze indexatie wordt berekend op basis van de inflatie van de afgelopen twee jaren, het huidige jaar en het volgende jaar. Om tegemoet te komen aan vervoerders en verladers is besloten om de verwachte inflatie van 2024 voorlopig op 0 procent te zetten.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Krijgen we daar ook iets voor terug? Bijvoorbeeld betere dienstverlening?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Eventuele belastingcenten die het rijk niet extra hoeft uit te trekken om ProRail overeind te houden. *O*

En natuurlijk ook gewoon geleidelijke capaciteitsuitbreiding, meer treinen op Eindhoven Breda, Den Haag Rotterdam, en van/naar Amsterdam staat allemaal gewoon concreet in de planning.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Op de planning betekent nog niet dat het gaat gebeuren. Eerst maar eens genoeg personeel vinden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

en-es schreef: di 16 mei 2023, 09:37 Krijgen we daar ook iets voor terug? Bijvoorbeeld betere dienstverlening?
Meer werkzaamheden, die spoorwerkers moeten natuurlijk ook betaald worden ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Rotterdam Stadion krijgt een hoop reizigerstreinen op 24 en 25 juni. Kan dat station dat wel aan? Verder echt slecht dat er op die twee dagen geen Eurostars rijden vanuit Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat Eurostar niet kan rijden heeft helaas ook met de veiligheidsmaatregelen te maken. De trein moet Nederland verlaten met de reizigers in de achterste rijtuigen, maar dat kan niet als Rotterdam wordt overgeslagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten