Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Ik kan me herinneren hoe een kosten/batenonderzoek naar doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol een jaar of tien geleden ook tot de conclusie kwam dat het weggegooid geld was, zeker ook omdat er al een spoorlijn lag. Toch kantelde dat beeld, wat niet eens zozeer met totaal andere economische omstandigheden van doen had, maar vooral met een gelukkige samenkomst van zeer goedkoop geld en de politieke wil om dit project op te pakken. Het zou immers niet alleen het bestaande spoor ontlasten, maar ook kunnen helpen om meer internationale treinen via Schiphol te laten rijden ter vervanging van vliegbewegingen én kunnen helpen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Amsterdam (woningbouw rond de toekomstige stations).

Uiteindelijk zijn dit soort keuzes ook altijd politiek van aard. We kunnen gerust alle infrastructuur laten zoals deze nu is - en dat goed onderhouden - zonder dingen uit te gaan breiden. Maar dat is dan buiten de politieke ambities gerekend om mee te gaan in de vaart der volkeren. Ik zie het gesternte voor een Lelylijn ook al gunstiger worden. Mij zou het niet verbazen als in dit decennium nog een besluit tot aanleg wordt genomen.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Dat. En dit:
Bemined schreef: di 24 jan 2023, 12:39 Dat het een mooie en logische verbinding is binnen het spoornet ontkent niemand, maar de kosten die tot 10 miljard kunnen oplopen wegen niet op tegen de baten. Daarnaast het plan onrealistisch volgens het aanvullende onderzoek dat vorig jaar gedaan is, het aantal nieuwe woningen is veel te hoog ingeschat.

De Nedersaksenlijn scoorde geloof ik veel beter en daar mogen ze van mij morgen al mee beginnen.
Is een mening. Dit:
trolly schreef: di 24 jan 2023, 12:11Nee.
Is een feit. Wie dat betwist mag een betoog opzetten over de uitstekende bereikbaarheid van de noordelijke provincies per OV, maar ik betwijfel het gaat lukken me ervan te overtuigen dat een busverbinding over de Afsluitdijk, Schienersatzverkehr naar Leer en een ferry naar Noorwegen opwegen tegen het simpele boemeltje naar spoorknooppunten als Luik en Aken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

TffpaA schreef: di 24 jan 2023, 12:46 Ik kan me herinneren hoe een kosten/batenonderzoek naar doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol een jaar of tien geleden ook tot de conclusie kwam dat het weggegooid geld was, zeker ook omdat er al een spoorlijn lag. Toch kantelde dat beeld (...)
Waarmee trouwens nog niet gezegd is dat die NZ-lijn naar Schiphol er ook inderdaad ook zou komen...
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dat is een mening. En nee, ik zeg nergens dat de ene lijn de andere overbodig maakt, ik geef alleen aan dat de kosten/baten van die tweede lijn veel gunstiger is en dat daarom wel verantwoord is om hier in te investeren.
Laatst gewijzigd door Bemined op di 24 jan 2023, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Even heel iets anders dan deze lopende discussie over Noord-Nederland:
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... nen-kosten
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Een paar berichten weggehaald en het taalgebruik in één post aangepast. De betrokkenen snappen zelf ook wel waarom.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Roeland schreef: di 24 jan 2023, 13:33 Waarmee trouwens nog niet gezegd is dat die NZ-lijn naar Schiphol er ook inderdaad ook zou komen...
Ik geloof het ook pas als ik erin rijd.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

gpvos schreef: ma 23 jan 2023, 21:50 Er is toch een prachtige omrijroute via Vsn-Mcgb-Hzgr? :D
Wil je alsjeblieft alleen afkortingen van Nederlandse stations gebruiken, zodat de mouse-overs werken?
Hzgr was gelukkig vrij gemakkelijk te ontcijferen en daardoor kon ik ook wel beredeneren wat Mcgb betekent, maar Vsn is nog steeds een raadsel voor mij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Vsn is Viersen gok ik
zij/haar/hen/hun
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Als je graag buitenlandse stations afkort, doe dan wel gewoon de afko's die in de Nederlandse systemen gebruikt worden. Dus: Viers, Mcgb, Hz.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Of nog beter: kort het gewoon niet af. Dat komt de leesbaarheid ook weer ten goede.
🗣
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Klopt. Ik haat die afkortingen. Wat is er op tegen om voluit te schrijven?
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Ik vond het wel grappig om ze als Nederlands station te behandelen, in de context leek het me wel duidelijk (heel veel van de afkortingen zijn de beginletters van lettergrepen; ik wist dan toevallig wel dat Vs voor Vlissingen staat, dus die kon ik niet gebruiken voor Viersen). En eigenlijk hou ik ook niet zo van die afkortingen. Maar ja, ironie komt niet zo goed over op het internet. Ik wist niet eens dat er officiële Nederlandse afkortingen voor waren.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Het is heel simpel: of je gebruikt de officiële verkortingen, of je schrijft de naam gewoon voluit.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Volgens deze Instagramvideo van ProRail (ProReel? _O_ ) testen ze nieuwe foefjes op de perrons in Ht: lichtgevende tegels die aangeven waar het rustiger is op het perron en wanneer de trein nadert, en hekjes parallel aan de perronrand die in het perron klappen wanneer een trein langs het perron staat.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iemand aan de verkeerde kant van die hekjes belandt wanneer ze omhoogklappen (en dan dus op de rand van het perron vast zit), of voordat iemand op een hekje staat wanneer het uit het perron omhoog komt. Of zouden ze daar iets op verzonnen hebben?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Vast wel. What can possibly go wrong? (A)

Ik zie dat hekje ook al na een paar weken vastlopen op zwerfvuil danwel ijs, zodat de boel half boven het perron uitsteekt, en zo zijn naam (the hurdle, jawel) helemaal waarmaakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Ik vraag mij vooral af voor welk probleem dit een oplossing moet zijn.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Lichtgevende tegels om op het perron aan te geven waar op het perron het rustig is? Huh?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Handig voor mensen die alleen maar omlaag kunnen kijken :Y
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Etienne »

...en teveel op hun telefoon gefocused zijn. in plaats van de trein. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

Een telefoon is natuurlijk ook een lichtgevende tegel. Hoe minder telefoons, hoe rustiger. :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

trolly schreef: vr 27 jan 2023, 14:58 Vast wel. What can possibly go wrong? (A)

Ik zie dat hekje ook al na een paar weken vastlopen op zwerfvuil danwel ijs, zodat de boel half boven het perron uitsteekt, en zo zijn naam (the hurdle, jawel) helemaal waarmaakt.
Het is wachten op de eerste rolstoel of kinderwagen die op het hekje vast komt te zitten. En ook wel een interessante: gaat het hekje communiceren met de trein of het een reizigerstrein is? Dat gaat gegarandeerd ooit fout. Of gaat het hekje straks omlaag als er een goederentrein langskomt, de enige situatie waarin zo'n hekje me nog een heel klein beetje toegevoegde waarde lijkt te geven? Een trein die stopt op geheel spoor 6, maar het hekje gaat alleen open op 6a. Prove me wrong, maar ik ben zeer benieuwd. :Y
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Ach ze zijn veiliger dan de tram en metrodeuren van de GVB.
Ik heb oprecht het idee dat chauffeurs mij proberen te vermoorden door de deur dicht te gooien terwijl ik nog aan het instappen ben.
Ik heb geen onderschrift
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Die hekjes klinken gewoon als slechtere versies van platform screen doors wat ze in sommige metrosystemen hebben. Maar goed, de Nederlandse treinen hebben allemaal verschillende lengtes tussen de deuren, dus echte platform screen doors installeren zou moeilijk zijn.
zij/haar/hen/hun
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Waarschijnlijk wel een stuk goedkoper en hufterproof gezien het materiaal
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten