Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

En gaan we het nu hebben over een treinlijn langs de Noordzeekust naar Middelburg?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Doortrekken van de kusttram naar Den Helder. :trein:
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Roermond is wel echt een flessenhals, ook qua wegen kun je weinig. Ik ben ooit in Weert gestrand toen er een fabriek met chemicaliën bij Roermond in brand stond. Spoor: afgesloten. A2: afgesloten. Vrijdagavond, dus omreizen via België of Duitsland geen optie meer. Tsja. :') Ik kwam een vriend tegen bij het uitstappen, toen samen matige friet gegeten in Weert en een paar uur later konden we toch weer door.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Tja, hoe vaak gebeurt zoiets? En weegt dat op tegen de investeringen voor een 'alternatief'? 'Een alternatief bieden' vind ik een vrij magere argumentatie voor een nieuwe spoorlijn (waar die ook komt te liggen).

Ik vind het ook niet eerlijk van de Noordelijke provincies. Relatief kortgeleden zijn de plannen voor de Zuiderzeelijn om begrijpelijke redenen afgeketst en is het daarvoor gereserveerde geld, met instemming van de provincies over de voorwaarden daarvan, netjes verdeeld over de provincies. Dan vind ik het, op z'n zachtst gezegd, een beetje flauw om nu weer opnieuw te gaan lobbyen voor deze spoorlijn...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Ik kan me voorstellen dat je er zo naar kijkt, maar dat is de politiek eromheen. De lijn zelf is natuurlijk niet opeens minder noodzakelijk geworden toen hij werd afgeblazen. Je kan ook zeggen dat Den Haag de noordelijke provincies destijds heeft proberen af te kopen, wat dus niet helemaal gelukt is.

Flauw of niet, die lijn is belangrijk en moet zsm aangelegd worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Maar "de Euregio" is op veel meer manieren ontsloten dan alleen naar het noorden. Graag de doelpalen laten staan waar ze stonden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Volgens mijn zijn de overeenkomsten tussen Groningen en Zuid-Limburg:
* Beide zijn een maatschappelijk en economisch min of meer op zichzelf staande stadsregio, met een min of meer vergelijkbare bevolkingsomvang
* Beide hebben bijv. een eigen universiteit en een (kwakkelende) luchthaven
* Beide regio's werden destijds door de rest van het land vooral gewaardeerd om de uit de grond gehaalde delfstoffen

Maar een paar forse verschillen zijn:
* Zuid-Limburg heeft een sterke verwevenheid met de nabijgelegen stadsregio's over de grens, Groningen niet (Bremen en Hamburg liggen ongeveer net zover van Groningen af, als Luxemburg en Parijs van Maastricht, en dat zijn nou geen steden waarmee Zuid-Limburg nauwe (vervoerkundige) relaties heeft)
* Zuid-Limburg is zich blijkbaar bewust van z'n eigen kwaliteiten, en maakt zich dus niet druk over de vraag hoe je er nog sneller weg kunt komen
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Lees de post van Roelant. De Euregio Maas-Rijn bestaat o.a. uit de steden Maastricht, Luik, Aken en Hasselt. Als Bremen onderdeel zou uitmaken van de noordelijke provincies had je wellicht een punt, maar dit is onzin.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Dames, dames.

Ik zie eerder verschillen dan overeenkomsten tussen Groningen en Zuid-Limburg. De eerste is uitgestrekt en perifeer gelegen, met slechts één stedelijk centrum van betekenis. De laatste is compact en bestaat uit meerdere stedelijke centra, ook in de Euregio. De eerste is een economisch wingewest dat onderaan de economische ladder hangt; de laatste kan bogen op een grote toeristische sector die veel inkomsten genereert.

Ik heb ook nog nooit een Zuid-Limburgs politicus voor een HSL naar de Randstad horen pleiten. In plaats daarvan zet men vooral in op verbindingen in/met de Euregio, zoals de Drielandentrein en de helaas geflopte tram naar Hasselt. Men heeft hier de mogelijkheid de verbindingen lokaal sterk te maken. Die optie heeft Groningen niet, want het ligt overal ver van weg. Dus is die Lelylijn veel logischer - en ook nodiger - dan de hersenscheet van Wubbo.
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

De Lelylijn is helemaal niet nodig, het zou een mooie toevoeging zijn maar nodig is het niet. In het recente onderzoek werd getwijfeld of er wel voldoende mensen bereid waren die kant op te verhuizen om die 200 duizend woningen te vullen. En als dat al zou lukken dat mensen toch massaal de auto zouden gaan pakken.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

If you build it, they will come.

Verder had je instelling in de jaren 1860 natuurlijk betekend dat Nederland het nu met die paar door private ondernemingen aangelegde spoorlijntjes had moeten doen. Spoorlijnen zijn "nodig" binnen hun politieke, sociale en economische context.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Overigens lijkt het me een stuk beter voor de leefbaarheid van zowel de Randstad als de noordelijke provincies, wanneer gewoon een deel van de bedrijvigheid lokaal vanuit de provincies zou gaan opereren. De Randstad is vol, de provincies zijn leeg en korte reistijden naar het werk zijn altijd prettig. Misschien is een extra spoorlijn dan nog steeds nuttig, maar het idee om van Groningen de slaapkamer te maken en van de Randstad de woonkamer heb ik nooit begrepen. Idealiter heb je in beide gebieden volwaardige "huizen". En dan mag er best wel eens gereisd worden. Maar structureel iedere dag, voor bijna alle inwoners? Waarom zou je dat willen?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Hoe meer je je richt op transit oriented development, hoe beter natuurlijk. Dus compacte wijken rond de stations, met niet alleen wonen, maar ook werken, winkelen, educatie en recreatie. Liefst met zo min mogelijk parkeergelegenheid voor de deur, want dan komt iedereen inderdaad weer met het autootje.

Als die Lelylijn slechts als excuus wordt aangelegd om weer heel veel VINEX-slaapwijken met drie parkeerplaatsen per huishouden in de weilanden ver van de stations af te leggen, dan weet ook ik wel waar het op uit gaat draaien...en dan staat over dertig jaar iemand hier weer 'Prestigeproject! Prestigeproject!' te galmen (als het forum dan nog bestaat, tenminste).
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

TffpaA schreef: di 24 jan 2023, 08:56 If you build it, they will come.

Verder had je instelling in de jaren 1860 natuurlijk betekend dat Nederland het nu met die paar door private ondernemingen aangelegde spoorlijntjes had moeten doen. Spoorlijnen zijn "nodig" binnen hun politieke, sociale en economische context.
Gefeliciteerd, je hebt het record "meeste drogredenen in een bericht" verbeterd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

If you build it, they will come is een veelgebruikte en vaak genoeg bewezen uitspraak als het om de bouw van infrastructuur - en andere bouwwerken met een bepaalde aantrekkingskracht op het publiek - gaat. En de noodzaak van nieuwe infrastructuur staat nooit op zichzelf, maar moet altijd binnen de context bekeken worden. Sec gesproken waren die spoorlijnen in Nederland die in staatsverband zijn aangelegd ook niet nodig - we hadden de trekschuit en de diligence immers al. Maar politiek was er de motivatie mee te gaan in de vaart der volkeren, en ook vanuit de industrie was er meer en meer behoefte om goederen snel en in grote hoeveelheden tegelijk te kunnen verplaatsen.

Vanuit eenzelfde optiek zul je ook de noodzaak van de Lelylijn moeten beschouwen. In het noorden des lands, en dan met name in Groningen, is men zich pijnlijk bewust van de sociaal-economische afstand tot de rest van het land. De Lelylijn biedt een extra verbinding, waarmee meer mensen naar en van deze regio kunnen reizen, wat weer allerlei sociaal-economische kansen biedt. Er is, zoals hier in andere posts o.a. door mij betoogd, meer nodig dan alleen een nieuwe spoorlijn om dat ook echt te laten werken. Maar als we op voorhand al gaan lopen roepen dat de lijn 'helemaal niet nodig' is, dan wordt dat vanzelf een self fulfilling prophecy.
🗣
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik vind het bouwen van een Lelylijn anno 2023 eigenlijk geen gek idee, omdat het duidelijk is dat werkpatronen ook na corona anders zijn geworden. Mensen werken vaker thuis, en in ruil daarvoor verder van werk wonen met veel meer ruimte is dan best aantrekkelijk. Het is een trend die je volgens mij ook nu al begint te zien, de huizenprijzen dalen in de Randstad hard (-3 tot 4% op drie maanden tijd), in de grootste steden het hardst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Dat jouw Euregio uitstekend ontsloten is. Niet alleen Amsterdam, maar ook met Europese centra als Brussel, Keulen, Frankfurt am Main.

Het punt dat Wubbo maakte had betrekking op de flessenhals tussen Zuid Limburg en de Randstad. Als jij besluit dat het over de inwoners van de complete Euregio moet gaan, dan is het onzin om die verbindingen — waaronder een HSL — buiten beschouwing te laten.

Het zou me overigens verbazen als je dat echt niet begrepen had.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Nee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Wellus
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Zoals? Want vanuit het Noorden biedt het spoortje naar Zwolle feitelijk de enige doorgaande verbindingen aan. Je hebt vanuit Emmen nog wel wat spoor, maar daar heeft de rest van de regio weinig aan, omdat het spoor momenteel nog eindigt in Emmen. En sinds die Friesenbrücke er alweer jaren geleden uit werd geramd, zijn ook de spoorse verbindingen met het buitenland bijzonder karig.

Maar het tegen elkaar afmeten van Noord-Nederland en Zuid-Limburg lijkt mij verder ook vrij zinloos - hooguit is het een leuke pissing contest. Een Lelylijn biedt sociaal-economische kansen voor het noorden van Nederland, en biedt de Randstad de mogelijkheid wat lucht te creëren als die lijn in het kader van een goed opgezet ruimtelijk programma wordt aangelegd. Win-win dus, mits goed aangepakt. Dáárvoor leg je een nieuwe verbinding aan, niet zozeer omdat Groningen nou wat minder bedeeld is qua aansluitingen op de rest van de wereld, of omdat het rond Zwolle nog wel eens mis kan gaan.
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dat het een mooie en logische verbinding is binnen het spoornet ontkent niemand, maar de kosten die tot 10 miljard kunnen oplopen wegen niet op tegen de baten. Daarnaast het plan onrealistisch volgens het aanvullende onderzoek dat vorig jaar gedaan is, het aantal nieuwe woningen is veel te hoog ingeschat.

De Nedersaksenlijn scoorde geloof ik veel beter en daar mogen ze van mij morgen al mee beginnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten