Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

ProRail geeft een lijst online gezet met buitendienststellingen van meer dan drie dagen https://www.prorail.nl/nieuws/2022/01/v ... /overzicht

Februari
19 - 28 Zutphen - Deventer
21 - 28 Hoorn - Enkhuizen
21 - 28 Zaandam - Hoorn
21 - 28 Heerhugowaard - Hoorn

Maart
01 - 07 Sluiskil - Terneuzen
05 - 10 mei Heerlen - Landgraaf
25 - 29 Sluiskil - Terneuzen

April
15 - 19 Alkmaar - Uitgeest
28 - 04 mei Utrecht - Geldermalsen
29 - 04 mei Almelo - Hengelo - Oldenzaal

Mei
02 - 09 Haarlem - Leiden
04 - 08 Maastricht - Heerlen
07 - 12 Assen - Groningen
07 - 23 Assen - Meppel
16 - 20 Venlo - Nijmegen
21 - 30 Zutphen - Winterswijk
26 - 30 Sittard - Maastricht

Juni
25 - 04 juli Apeldoorn - Zutphen

Juli
05 - 21 Almelo - Wierden
14 - 06 augustus Utrecht - Geldermalsen
27 - 01 augustus Amersfoort - Utrecht

Augustus
07 - 11 Amersfoort - Hilversum - Weesp
07 - 23 Ede Wageningen - Arnhem
12 - 23 Boxtel - Eindhoven
15 - 20 Geldermalsen - Tiel
24 - 03 september Maastricht Heerlen

Oktober
15 - 19 Apeldoorn - Deventer
15 - 24 Meppel - Leeuwarden
18 - 24 Amsterdam - Haarlem
20 - 01 november Dordrecht - Lage Zwaluwe
23 - 07 november Eindhoven - Venlo
27 - 31 Den Haag - Gouda

November
13 - 26 Weesp - Amsterdam
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

PHS schreef: za 08 jan 2022, 07:36 Vandaag is het treinongeluk bij Harmelen, de grootste uit de Nederlandse geschiedenis, precies 60 jaar geleden gebeurd: NU.nl heeft er een artikeltje over.
Het Spoorwegmuseum heeft er van 8 januari 2022 t/m 30 oktober 2022 een kleine tentoonstelling over.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Sinds vorige week kan bij het boeken bij KLM ook een treinkaartje van Schiphol naar Amsterdam worden bijgekocht.

Bron en meer: NS

Raar dat ze dit pas in 2022 doen, maar wel een goede toevoeging. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

NS gaat treinen schrappen wegens hoog ziekteverzuim in verband met corona:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-schrapt ... ~a69a38f8/

En Rover is weer eens boos. Leven die lui onder een steen of zo?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Er zijn niet voor niets versoepelingen van de quarantaine voor essentiële sectoren hè. En minder treinen net nu mensen meer de deur uit mogen is ook contraproductief, had dat dan tijdens de lockdown gedaan dan zou er nu mogelijk minder personeel ziek zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef: do 27 jan 2022, 17:39 Er zijn niet voor niets versoepelingen van de quarantaine voor essentiële sectoren hè.

Bij een positieve test en bij klachten moet een werknemer alsnog thuis blijven. Bovendien heeft een werknemer altijd de keus om niet te komen als die in quarantaine zou moeten.
En minder treinen net nu mensen meer de deur uit mogen is ook contraproductief,
Om de haverklap vertellen dat de trein die aangekondigd is tóch niet kan rijden, lijkt me veel contraproductiever. Nu weet je tenminste waar je aan toe bent en kun je daar je afspraken op afstemmen.
had dat dan tijdens de lockdown gedaan dan zou er nu mogelijk minder personeel ziek zijn.
Want dankzij de lockdown heeft omikron geen kans gekregen in Nederland? En de meeste medewerkers raken besmet tijdens hun werk op de trein? Jouw argument valt in dezelfde categorie als "wanneer men in China geen vleermuizen zou eten, was er nu geen pandemie geweest."
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door WSM »

Daniel schreef: do 27 jan 2022, 17:39 Er zijn niet voor niets versoepelingen van de quarantaine voor essentiële sectoren hè. En minder treinen net nu mensen meer de deur uit mogen is ook contraproductief, had dat dan tijdens de lockdown gedaan dan zou er nu mogelijk minder personeel ziek zijn.
Wat het extra pijnlijk maakt is dat een substantieel deel van het NS-personeel totale schijt heeft aan de wettelijke (!) basismaatregelen, zoals het houden van afstand en het dragen van mondkapjes op plekken waar dat verplicht is (in de trein, op het perron, in de stationshal).

Zo roepen ze het ook een beetje over zichzelf af.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

En jij spreekt ze er natuurlijk op aan...?
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Lekkere dooddoener weer.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

WSM schreef: do 27 jan 2022, 18:11 Wat het extra pijnlijk maakt is dat een substantieel deel van het NS-personeel totale schijt heeft aan de wettelijke (!) basismaatregelen, zoals het houden van afstand en het dragen van mondkapjes op plekken waar dat verplicht is (in de trein, op het perron, in de stationshal).

Zo roepen ze het ook een beetje over zichzelf af.
Ja, want verder doet de rest van de bevolking het wel... Alleen NS-personeel heeft schijt.
En het zal ook echt zijn dat al het personeel ook op het werk (in de trein, op het perron, in de stationshal) corona hebben opgelopen...
:roll:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

En de journalisten vragen NS wat er aan de hand is. Terwijl het een trein van Arriva is... :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Op Rotterdam Centraal is brand uitgebroken in een schoonmaakruimte onder de sporen. Het station is ontruimd en het treinverkeer stilgelegd.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1461881/ ... oonmaakhok
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Kalil Nieuw »

Dat artikel las ik paar seconden geleden nog. Wou het net hier plaatsen. :')
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Treinvervoerders beginnen proef met reizen op basis van gps

De opvolger van de OV-chipkaart is bekend: de OV-enkelband! (A)

Zonder gekheid: welke reiziger wil nou met GPS continu worden gevolgd? Is dit nu werkelijk de toekomst?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Maar, als ik het goed begrijp, is dat GPS via je smartphone, toch?
(Heb zelf nog steeds niet zo'n ding, en hoop dat ook graag nog lang zo te houden.)
Maar, dan is die "volgfunctie" er toch sowieso al voor alle gebruikers?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Ik heb een smartphone maar de GPS staat het grootste deel van de tijd uit. Je kan wel getraceerd worden via met welke telefoonantenne je in verbinding staat, maar dat is grover en staat dacht ik niet ter beschikking van de apps (lokatie via wifi dan weer wel, al kan je dat onder Android uitzetten, wat ik ook doe).

Hoe dan ook, nee, ik vind dit niks.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Voor antwoorden op heel veel vragen zie:
Veelgestelde vragen | Treinreizen met GPS
isadora schreef: vr 04 feb 2022, 09:18 Maar, als ik het goed begrijp, is dat GPS via je smartphone, toch?
Ja, uiteraard.
Maar, dan is die "volgfunctie" er toch sowieso al voor alle gebruikers?
Die is er alleen voor gebruikers die aan de proef meedoen, die moeten een speciale app installeren, waardoor ze kunnen worden gevolgd van begin tot einde van hun reis.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Als je GPS aan hebt staan, kun je toch gevolgd worden door gelijk welke app, die bedoelt is om GPS te traceren?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Alleen als je die app daar toestemming voor geeft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Klopt, maar zonder die toestemming heb je waarschijnlijk niets aan betreffende app (?).
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Waarom niet? Heel veel apps kun je prima gebruiken zonder toestemming te geven voor het gebruik van GPS. En dat je toestemming geeft, betekent nog niet dat die app je GPS-positie ook opslaat en doorgeeft. In de NS-app bijvoorbeeld wordt de GPS-positie gebruikt om de dichtstbijzijnde halte weer te geven, maar NS logt die positie niet. Althans, NS zegt van niet... ;)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Goed, dank heren voor alle uitleg, weer wat wijzer geworden.
Blijf toch een beetje een gevoel houden van, éénmaal aangezet, vergeet je het gemakkelijk weer uit te zetten.
Het zal niemand deren, maar ik ben nogal neurotisch waar het digitale privacy betreft.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Ik vraag me af of Wifi niet beter gebruikt had kunnen worden. De meeste treinen hebben dat toch al en dat is toch al gekoppeld aan de desbetreffende treinserie (je ziet per slot van rekening de vertrek en aankomsttijden bij de inlogpagina verschijnen).Wifi is een stuk minder privacygevoelig.

Er werd trouwens op Tweakers wel een interessant kritiekpunt genoemd: Android heeft nogal eens de de neiging om achtergrondapps af te sluiten om geheugen te besparen. Is niet ideaal voor de app waar je mee ingecheckt bent.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Ik vind het vooral erg typisch dat niet voor de hand liggende oplossing wordt gekozen - het afschaffen van omchecken, gaan werken met een verdeelsleutel - maar een technisch complexe app wordt ontwikkeld (o.a. vanwege de koppeling tussen GPS, OV-chipkaart en facturering - zie ook de discussie op Tweakers) die ook nog is eens extreem privacygevoelig is.

In ander nieuws: ProRail gebruikt kankerverwekkende ballast, maar weigert om ermee te stoppen en stapt naar de rechter.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 04 feb 2022, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast door het forumbeheer
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten