Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Zou het zo kunnen zijn dat als Arriva gaat rijden er geen ruimte over blijft voor NS? Ik denk dat 4 intercity's nog wel gaat, maar als er voor Arriva ook nog eens 2 stoptreinen en 2 sneltreinen worden ingepland wordt het moeilijk.
Bemined
Berichten: 6006
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Omdat het artikel vol men onzin staat. Mp is vooral een knelpunt voor de treinen die in de knoop van Zl rijden omdat die een perronopvolging hebben hier. Buiten de knoop heb je alleen een incidentele goederentrein hier.
VIRM
Berichten: 7700
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Extra camera's op stations om liftvandalisme tegen te gaan
ProRail plaatst tientallen extra camera's op treinstations met een groot risico op vandalisme. Zo hoopt de spoor- en stationsbeheerder vernieling van vooral liften en roltrappen tegen te gaan, meldt het AD.

Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude
Berichten: 1061
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Het enige probleem wat ik me kan indenken is dat het pad Zwolle → Leeuwarden het pad Groningen → Zwolle kruist direct na Meppel. Met minstens 6 treinen per uur (4xIC + 2xSPR of 2xIC + 4xSPR) op die laatste as kan het wel eens lastig worden om de treinen naar Leeuwarden (2xIC + 2xSPR) in te passen met bijbehorende opvolgtijden (die volgens mij iets langer zijn i.v.m. de tegengestelde richting over het wissel). Het wordt nog lastiger als ook op die laatste as extra treinen moeten rijden.
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

cassie127 schreef: do 15 jun 2023, 18:55 Het is vooral daar momenteel echt kiezen tussen twee kwaden... Of van en naar het noorden minder vaak met meerdere stellen rijden of elders in het land op nog drukkere stukken kleiner rijden.

Maar vooral veroorzaakt door een aantal DDZ'en die nog altijd niet in dienst zijn en ICM waarvan de eerste stellen afgeschreven zijn en aan de kant staan. Tov voor corona hebben we al zo'n 10 stellen ICM minder en van DDZ staan er structureel een stuk of 5 aan de kant. Naast dat DDZ veel te kampen heeft met storingen waardoor er daarvan ook structureel nog stellen van aan de kant staan, te wachten op reparatie/onderhoud in een onderhoudsbedrijf.
Echter is het niet nieuw dat NS in Zwolle vaak een stel achter laat. Ik woon nu 8 jaar in Groningen. En al voordat ik in Groningen kwam wonen deed NS dit. Ik begrijp dat NS minder IC treinen heeft die in dienst zijn. Maar dat is in dit geval denk ik niet de verklaring.

Het punt dat ik eigenlijk wild maken is meer dat het wel een beetje gek is dat NS graag meer IC treinen per uur naar het noorden zou willen rijden maar dat dit van de minister niet zou mogen. Maar dat NS ondertussen wel vanuit Zwolle vaak kleinere treinen naar Groningen inzet waardoor mensen regelmatig moeten staan, op de grond moeten zitten of een trein later moeten pakken. Wanneer NS echt vaker een trein naar Groningen wilt inzetten, kunnen ze beter beginnen door het materieel dat beschikbaar is anders in te plannen.
en-es
Berichten: 4538
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

NS moet meer in mogelijkheden denken dan in problemen. Al die uitvluchten om iets niet te doen.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Loze kreten, "meer in mogelijkheden denken". Leuk voor de bühne, maar je koopt er niks voor.

NS doet zijn stinkende best en benut alle mogelijkheden, maar wordt vooral beperkt door een tekort aan personeel. Personeel voor op de trein, personeel voor het onderhoudsbedrijf, personeel voor de wasinstallaties, enzovoorts. Vooral daardoor zijn treinen korter dan wenselijk, en vaak ook nog eens vies. En dan valt de hoeveelheid rituitval bij NS nog enorm mee, als je het bijvoorbeeld met Arriva vergelijkt.
F.k.a. Bollenstad
henrivanderweijden
Berichten: 756
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Valt de uitval bij NS mee?
Dan reken je zeker niet mee dat er al een uitgedunde dienst wordt gereden? En dan bedoel ik bv de 3200 die op 4 treinen na geheel uitvalt, en wat denk je van alle uitdunningen op vrijdag?
Oké, het is gepland en dat is duidelijk voor de reiziger maar het blijft uitval op de drf '23/'24 zoals ie was gepland.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

De uitval bij NS valt mee, als je het vergelijkt met Arriva. Relatief dus. Bij Arriva in het zuiden valt de laatste tijd voor mijn gevoel de helft van de ritten uit. En NS heeft inderdaad nog een uitgeklede dienstregeling, dat ben ik met je eens.

Overigens reageer je nu alleen op de laatste zin van mijn post; die zin geeft nou niet echt de essentie weer van mijn betoog. De rest van de tweede alinea is waar het écht om gaat.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50970
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het verschil tussen NS die de treinen maanden geleden al uit de dienstregeling gehaald versus Arriva dat besluit per dag of er nog treinen moeten komen te vervallen zorgt ervoor dat NS een stabielere indruk maakt. Het nadeel is dat als er plotseling meer dan voldoende personeel zou zijn, NS niet meer treinen kan reizen terwijl Arriva dat wel zou kunnen. Maar op korte termijn zal het personeelstekort overal wel blijven dooretteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

Stijngeluk schreef:Hoe komen ze overigens op die 75000 reizigers per dag? Lijkt mij nogal veel, zelfs als je de lijn van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden combineert
Volgens gegevens die ik ergens bij NS vandaan heb reizen tussen Groningen en Assen ca. 18-20.000 reizigers per dag.
MaartenD
Berichten: 740
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

iamthedutchdude schreef: vr 16 jun 2023, 08:35 Het enige probleem wat ik me kan indenken is dat het pad Zwolle → Leeuwarden het pad Groningen → Zwolle kruist direct na Meppel. Met minstens 6 treinen per uur (4xIC + 2xSPR of 2xIC + 4xSPR) op die laatste as kan het wel eens lastig worden om de treinen naar Leeuwarden (2xIC + 2xSPR) in te passen met bijbehorende opvolgtijden (die volgens mij iets langer zijn i.v.m. de tegengestelde richting over het wissel). Het wordt nog lastiger als ook op die laatste as extra treinen moeten rijden.
Meppel het volgende station dat ombouw nodig heeft? Ongelijksvloerse oversteek voor de lijn naar Leeuwarden, gecombineerd met vrije doorrijsporen voor de IC's?
CamilleKreemers
Berichten: 4399
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou een brug of tunnel wel mooi vinden eerst, maar weet niet hoe / of dat past.
Bemined
Berichten: 6006
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Een extra perron en het opwaarderen van het 1e perron zal al een flinke impuls geven, knelpunt Meppel is de perronopvolging omdat zowel de 600/1800, 8100 en 9000 hier nu stoppen. Omdat deze treinen kort achter elkaar aan rijden moeten ze op elkaar wachten en wordt de opvolgtijd dus langer. Als de 8100 langs spoor 4 kan halteren kan de opvolgtijd tussen deze drie treinen omlaag, en daarmee vergroot je ook gelijk het gat buiten de knoop waar je een eventuele extra regionale trein kan laten rijden (aangezien deze buiten de knoop in Zwolle zal vallen hebben doorgaande reizigers daar niets aan, maar er zijn genoeg reizigers die genoegen nemen met een trein tot Zwolle).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8745
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Ik vraag mij eigenlijk af of een intercitystop te Meppel nog wel noodzakelijk is als straks de 9000 altijd doorrijdt naar Zwolle (en door naar Lelystad) zoals NS van plan is per december. Dat scheelt weer opvolgtijd tussen de doorgaande intercity's en de stoppende sprinters in Meppel lijkt mij.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 6006
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Tijdens de stop van de 600/1800 in Meppel is de Smildervaart brug even verderop geopend, dus ik weet niet of doorrijden een optie is.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Milco schreef: vr 16 jun 2023, 18:37 Ik vraag mij eigenlijk af of een intercitystop te Meppel nog wel noodzakelijk is als straks de 9000 altijd doorrijdt naar Zwolle (en door naar Lelystad) zoals NS van plan is per december. Dat scheelt weer opvolgtijd tussen de doorgaande intercity's en de stoppende sprinters in Meppel lijkt mij.
Ik heb altijd de indruk dat de IC-stop in Mp van de 600 en 1800 bedoelt is om die treinen beter te vullen. Lees: Gn en Asn samen genereren goed genoeg gevulde treinen, voor Lw en Hr samen is dat minder, dus ook stoppen in Mp en Swk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Negen
Berichten: 83
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Negen »

Suus schreef: vr 16 jun 2023, 11:09 Het verschil tussen NS die de treinen maanden geleden al uit de dienstregeling gehaald versus Arriva dat besluit per dag of er nog treinen moeten komen te vervallen zorgt ervoor dat NS een stabielere indruk maakt. Het nadeel is dat als er plotseling meer dan voldoende personeel zou zijn, NS niet meer treinen kan reizen terwijl Arriva dat wel zou kunnen. Maar op korte termijn zal het personeelstekort overal wel blijven dooretteren.
Tja, maar ik denk dat je als standaard Arriva-reiziger niet zit te wachten om elke dag last te hebben van uitgevallen treinen. BIj NS kan je tenminste je reis nog goed plannen.
Maar ja, helaas heeft elke OV-bedrijf last van personeelstekort.
verfmeer
Berichten: 788
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

JordiBrabant schreef: vr 16 jun 2023, 19:28
Milco schreef: vr 16 jun 2023, 18:37 Ik vraag mij eigenlijk af of een intercitystop te Meppel nog wel noodzakelijk is als straks de 9000 altijd doorrijdt naar Zwolle (en door naar Lelystad) zoals NS van plan is per december. Dat scheelt weer opvolgtijd tussen de doorgaande intercity's en de stoppende sprinters in Meppel lijkt mij.
Ik heb altijd de indruk dat de IC-stop in Mp van de 600 en 1800 bedoelt is om die treinen beter te vullen. Lees: Gn en Asn samen genereren goed genoeg gevulde treinen, voor Lw en Hr samen is dat minder, dus ook stoppen in Mp en Swk.
Dat klopt ook. Tot 2018 reed er maar 1 intercity per uur naar Leeuwarden. De 1800 uit Den Haag reed na Zwolle verder als stoptrein, om samen met de 1x per uur rijdende 9000 aan de minimale bedieningeisen van de sprinterstations te voldoen. De vierde trein naar Leeuwarden is volgens mij enkel gekomen vanwege een subsidie van de provincie Friesland.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

verfmeer schreef:
JordiBrabant schreef: vr 16 jun 2023, 19:28
Milco schreef: vr 16 jun 2023, 18:37 Ik vraag mij eigenlijk af of een intercitystop te Meppel nog wel noodzakelijk is als straks de 9000 altijd doorrijdt naar Zwolle (en door naar Lelystad) zoals NS van plan is per december. Dat scheelt weer opvolgtijd tussen de doorgaande intercity's en de stoppende sprinters in Meppel lijkt mij.
Ik heb altijd de indruk dat de IC-stop in Mp van de 600 en 1800 bedoelt is om die treinen beter te vullen. Lees: Gn en Asn samen genereren goed genoeg gevulde treinen, voor Lw en Hr samen is dat minder, dus ook stoppen in Mp en Swk.
Dat klopt ook. Tot 2018 reed er maar 1 intercity per uur naar Leeuwarden. De 1800 uit Den Haag reed na Zwolle verder als stoptrein, om samen met de 1x per uur rijdende 9000 aan de minimale bedieningeisen van de sprinterstations te voldoen. De vierde trein naar Leeuwarden is volgens mij enkel gekomen vanwege een subsidie van de provincie Friesland.
Verhaal klopt, maar die 2e IC zou ik graag willen houden. Want door de stoppende IC hadden wij in Franeker (en overige plaatsen voorbij Leeuwarden) maar 1x per uur de mogelijkheid om naar Zwolle en verder te reizen en nu is dat gelukkig 2x per uur.
Roeland
Berichten: 2286
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Volgens mij zou (gelet op de reizigersvraag en de infrastructuur) de optimale NS-drg voor de Friese lijn zijn:
* 2x/uur de huidige IC, deze stopt ook in Wolvega
* daarnaast sprinter Lw - Heerenveen (stopt ook op het nieuwe station Werpsterhoeke)
De Lelystad-sprinter kan dan in Zwolle doorrijden als sprinter naar Groningen.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennenboom
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Er zijn overigens wel plannen om de vierde trein na 2024 niet meer vanuit de provincie te ondersteunen.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... en-en-taal
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ICE11 »

AppleMoose schreef: do 15 jun 2023, 17:53 De laatste inzet van het rijtuig zal tijdens het staatsbezoek aan België zijn.
Ik zag net een video van de aankomst in Brussel met "gewone" 1e-klas-ICR aan de weerskanten van het koninklijk rijtuig. Bestaan de twee blauwe ICR begeleidings-rijtuigen al niet meer of hebben deze gewoon geen toelating voor Belgie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten