Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: ma 21 aug 2023, 16:34 In Noord-Brabant zijn de scholen nog niet begonnen.
Ja, daarom stoppen er deze week gewoon nog treinen in Zevenbergen en Oudenbosch. Maar vanaf 28 augustus, als de scholen daar weer zijn begonnen, dus niet meer.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8893
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Die twee stations worden zo langzamerhand wel het kind van de rekening, zeg. Want ik vind het opstarten van de scholen en angst dat een scholier onder de trein komt een vergezochte reden om Zevenbergen en Oudenbosch vijfenhalve week in zijn geheel niet te bedienen. Er kan ook vandaag een dergelijk ongeluk met een fietser gebeuren ondanks dat er verkeersregelaars bij staan.
Het doet me trouwens behoorlijk denken aan deze situatie:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
April064
Berichten: 719
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Als ze echt zorgen maken om de veiligheid kunnen de machinisten daar beter op zicht rijden, het is langzamer, en niet helemaal fool-proof, maar beter dan 5 weken niet stoppen.
zij/haar/hen/hun
IIVQ
Berichten: 931
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Arrivabas: Wat een pareltje!

Maar kunnen ze niet beter gewoon de spoorwegovergang dichtzetten?

Dit is immers het grootste gevaar voor de inwoners van de gemeente ... Moerdijk -0-
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8893
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De drie getroffen overwegen liggen in doorgaande wegen, waarbij er voor de twee in Oudenbosch ook geen redelijk alternatief aanwezig is zonder om het hele dorp heen te moeten rijden.

Maar het geeft wel aan hoe verkrampt de huidige maatschappij omgaat met veiligheid en er daardoor een overdadig oerwoud aan regels en halfbakken maatregelen waarvan het OV de dupe wordt ontstaat. Het idee achter de stop-doorschakeling bij stations die in de buurt van overwegen liggen juich ik alleen maar toe in het kader van de doorstroming, maar de maatschappij bestaat voor een onnoemelijk klein deel uit randdebielen die er al na twee minuten of korter wachten gelijk aan denken het spoor vlak voor een aanstormende trein over te steken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21452
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Kunnen de werkzaamheden dan niet eerder plaatsvinden?
Waarom zijn de wissels niet gesaneerd?
Waarom kan het beveiligingssysteem niet aangepast worden?
Is het geen optie dat tijdelijk alle treinen te Zevenbergen en Oudenbosch gaan stoppen? Dat scheelt ook weer wachttijd in Roosendaal.
Bieden de bussen wel voldoende capaciteit voor de vele scholieren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 6007
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Uitstellen van werkzaamheden komt vaak door personeelstekort of materiaaltekort, maar dat had men inderdaad wel iets duidelijker over mogen zijn, zeker nu het steeds vaker voor lijkt te komen. Alle treinen laten stoppen zal alleen kunnen met een lengtebeperking van 6 bakken vermoed ik vanwege zowel het korte perron in Zevenbergen als dat je dan mogelijk onvoldoende tijd overhoud voor aftrappen of bijplaatsen in Roosendaal. En voor de snelle IC wordt het zelfs dan nog krap qua reistijd.
Dionysusnu
Berichten: 619
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Altijd stop-modus in de beveiliging, maar ICs niet aan de perrons laten stoppen? Dan krijg je geen lengtebeperking, en is de IC slechts ~5 minuten langzamer. Dat lukt best met de rijtijdspeling en een kortere stop in Rsd. Tja, het is niet geweldig, maar beter dan 5 weken helemaal niet stoppen.
MdJ
Berichten: 4542
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MdJ »

De situatie binnen, dat wil zeggen de stand van de te verwachtte infra op moment x in de toekomst, is niet gelijk aan buiten. De geplande wijziging is niet uitgevoerd en dat was te kort voor uitvoering bekend om de situatie terug te draaien. De rijwegen zijn daarom vastgezet, zodat de situatie om treinen te rijden gelijk is over de systemen (namelijk: alles als automatisch sein ipv bediend sein). Alle treinen laten stoppen geen verschil gemaakt: de timer op de overweg zit niet in de infradata (binnen =/= buiten).

Werkzaamheden waren niet te herplannen omdat dit dan samenvalt met werkzaamheden bij Emmerich van DB Netze, werkzaamheden Haringvlietbrug/Heienoordtunnel van RWS (zie ook de mediastorm over combi Zeeuwse lijn-RWS) en de overige werkzaamheden van ProRail (Tilburg, Gouda, Apeldoorn, Weert)
Laatst gewijzigd door MdJ op ma 21 aug 2023, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13556
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Dionysusnu schreef: ma 21 aug 2023, 20:18 Altijd stop-modus in de beveiliging, maar ICs niet aan de perrons laten stoppen? Dan krijg je geen lengtebeperking, en is de IC slechts ~5 minuten langzamer. Dat lukt best met de rijtijdspeling en een kortere stop in Rsd. Tja, het is niet geweldig, maar beter dan 5 weken helemaal niet stoppen.
Maakt de beveiliging wel onderscheid tussen reizigerstreinen en goederentreinen? Die laatste halen hun rijtijd zeker niet met extra stops.
DingeZ
Berichten: 459
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Bemined schreef: ma 21 aug 2023, 20:08 Uitstellen van werkzaamheden komt vaak door personeelstekort of materiaaltekort, maar dat had men inderdaad wel iets duidelijker over mogen zijn, zeker nu het steeds vaker voor lijkt te komen. Alle treinen laten stoppen zal alleen kunnen met een lengtebeperking van 6 bakken vermoed ik vanwege zowel het korte perron in Zevenbergen als dat je dan mogelijk onvoldoende tijd overhoud voor aftrappen of bijplaatsen in Roosendaal. En voor de snelle IC wordt het zelfs dan nog krap qua reistijd.
In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50974
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Dit is toch wel een enorme verzameling geblunder bij elkaar zeg. De werkzaamheden die nu eind september niet doorgaan moeten natuurlijk ook weer elders in de al zeer volle planning opgenomen worden :s

Een deel van het probleem zit natuurlijk in de treinen die elkaar eigenlijk net op het verkeerde moment tegenkomen. Als de 5900 in Zevenbergen hanteert, komt de 2200 in de andere richting langs, waardoor zeker de drukke overweg in de Langeweg langdurig gesloten blijft. En de 5900 komt zichzelf tegen nabij Oudenbosch, waardoor ook daar de overwegen bovengemiddeld lang dicht blijven. Maar ik vraag mij ook af hoe vaak het nu is misgegaan de afgelopen weken met overwegwachters, er zijn mij eigenlijk geen verstoringen opgevallen die wijzen dat het echt goed fout is gegaan :s
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 931
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Het probleem zit hem niet in de doorrijdende treinen, die waren er altijd al, maar in de stoppende en dan lang de overweg dicht laten liggende.

ProRail heeft hiervoor gekozen uit veiligheidsdenken.
Je zou ook kunnen zeggen dat alle stoptreinen stapvoets moeten rijden bij de betreffende overwegen. (Of overdag typhoneren van te voren). Richting Dordrecht gaat het om 4 overwegen, richting Roosendaal 1, misschien 2 (waarvan je die laatste, de Galgestraat, zonder veel gevolgen dicht kan gooien). Ik schat dat dat ri Dordrecht een minuut of 4 extra zal kosten. Zit dat (met evt vroeger vertrek vanuit Roosendaal) in de rijtijd? De 5900 lijkt er 16mn keertijd te hebben en zou strak achter de 2200 kunnen vertrekken, dan heb je 5mn extra en zit je bij Lage Zwaluwe weer op je oorspronkelijke tijd. Maar ik weet niet wat er verder logistiek in de weg zit.

Het is vooral vreemd dat ProRail dit ordonneert zonder de NS met creatieve oplossingen als dit te laten komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50974
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het probleem zit hem deels wel in de doorgaande treinen. Als de intercity naar Vlissingen Zevenbergen nadert, gaan de drie overwegen in het dorp vrijwel allemaal tegelijk dicht. Als vervolgens de stoppende sprinter naar Dordrecht perfect op tijd rijdt, valt het gaatje van twee minuten tussen de twee sluitingen in de overweg Langeweg weg, en staan de auto's daar dus bijna vijf minuten te wachten voordat ze weer door kunnen rijden. Zonder de intercity zouden ze maar drie minuten staan wachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7685
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Voor de overweg in de Langeweg heb ik aardig wat minuten verschoten aan wachten.
dennistd
Berichten: 5563
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Waarom geen eenmansbediening als tijdelijke oplossing? Op die manier is de haltering korter en ligt de overweg dus ook veel minder lang dicht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21452
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef: ma 21 aug 2023, 21:08 In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Wat wilde de aannemer dan ombouwen aan de huidige relaiskasten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 931
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Suus schreef: ma 21 aug 2023, 22:42 Het probleem zit hem deels wel in de doorgaande treinen.
Thx, duidelijk.

Dan zit er niets anders op dan de intercity opheffen óf de oplossing van ArrivaBas. (A)

Maar dan nog, de sprinters in zuidelijke richting zouden volgens mij weinig probleem op moeten leveren, omdat er dan maar 1 overweg van belang een probleem is - de Vaartweg en de kleine Galgestraat in Oudenbosch - ik kan mij moeilijk voorstellen dat ook de Zeggeweg/Industrieweg al dichtgaat als er een spr langs het perron staat. Beide overwegen zou je - for the time being - af kunnen sluiten en dan heb je het probleem in één richting al opgelost. Dat klinkt stom maar dan kunnen de bussen van Lage Zwaluwe naar Rsd lekker doorrijden over de snelweg - dat scheelt bussen die nou eenmaal ook niet makkelijk te vinden zijn.
DingeZ
Berichten: 459
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Meltrain schreef: di 22 aug 2023, 07:55
DingeZ schreef: ma 21 aug 2023, 21:08 In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Wat wilde de aannemer dan ombouwen aan de huidige relaiskasten?
Seinwezen is niet mijn discipline, dus ik durf het niet te zeggen. Ik weet alleen dat men (een groot deel van) de kasten/gebouwen wilden vernieuwen i.p.v. paralel nieuw bouwen.

De vernieuwing van het spoor en de perrons in Zevenbergen (waarvoor de wissels eerst gesaneerd moeten zijn) wordt opnieuw aanbesteed voor volgend jaar, inclusief de al bijna complete uitvoeringsontwerpen.
Jultar
Berichten: 579
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

En dus zitten we nog een jaar extra vast aan de tijdelijke snelheidsbeperking bij Zevenbergen. En bedankt, aannemer.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8893
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

IIVQ schreef: di 22 aug 2023, 08:49
Suus schreef: ma 21 aug 2023, 22:42 Het probleem zit hem deels wel in de doorgaande treinen.
Thx, duidelijk.

Dan zit er niets anders op dan de intercity opheffen óf de oplossing van ArrivaBas. (A)

Maar dan nog, de sprinters in zuidelijke richting zouden volgens mij weinig probleem op moeten leveren, omdat er dan maar 1 overweg van belang een probleem is - de Vaartweg en de kleine Galgestraat in Oudenbosch - ik kan mij moeilijk voorstellen dat ook de Zeggeweg/Industrieweg al dichtgaat als er een spr langs het perron staat. Beide overwegen zou je - for the time being - af kunnen sluiten en dan heb je het probleem in één richting al opgelost. Dat klinkt stom maar dan kunnen de bussen van Lage Zwaluwe naar Rsd lekker doorrijden over de snelweg - dat scheelt bussen die nou eenmaal ook niet makkelijk te vinden zijn.
Bedoel je met de oplossing ArrivaBas het gebruik van verjaardagsslingers en een paar verkeersregelaars die deze ophangen als de overweg sluit? (A)

Bij alle getroffen overwegen zijn gelijktijdigheden waardoor de overwegen lang dicht liggen. In Zevenbergen kruist de halterende Sprinter de tegemoetkomende intercity (wat alleen met een Sprinter richting Dordrecht een probleem oplevert). In Oudenbosch liggen aan beide kanten van het station overwegen die in een stop-doorschakeling vallen, terwijl de Sprinter zichzelf daar kruist. Als het treinverkeer alleen in de stand door afgehandeld kan worden (wat in het seizoen van de gladde sporen ook al gebeurt) liggen de overwegen dan te lang dicht naar de zin van ProRail.
Een stop-doorschakeling werkt trouwens op alle nabij het station gelegen overwegen die binnen het door een sein bewaakt blok vallen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50974
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Er zijn in beide plaatsen drie overwegen die nu verkeersregelaars hebben. In Oudenbosch Vaartweg, Bosschendijk en die op het station, in Zevenbergen Langeweg, Hazeldonkse Zandweg en die op het station. De rest is geen probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21452
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef: di 22 aug 2023, 08:54
Meltrain schreef: di 22 aug 2023, 07:55
DingeZ schreef: ma 21 aug 2023, 21:08 In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Wat wilde de aannemer dan ombouwen aan de huidige relaiskasten?
Seinwezen is niet mijn discipline, dus ik durf het niet te zeggen. Ik weet alleen dat men (een groot deel van) de kasten/gebouwen wilden vernieuwen i.p.v. paralel nieuw bouwen.
Maar waarom kon men dan niet de wissels saneren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gpvos
Berichten: 603
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Tijd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50974
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik heb met ProRail gesproken. Een alternatieve dienstregeling is geen optie, de overwegen blijven ook te lang gesloten. Ik vind het wel weer extreemrisicomijdend gedrag en bepaald geen visitekaartje voor de trein, zeker niet in de belangrijkste maand van het jaar voor de spoorwegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten