Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Dat zou je in theorie op kunnen lossen door Stratford International écht internationaal te maken en ook daar paspoorten te controleren.
Ik zou het dan voor me zien dat Eurostar voor een paar euro minder (standard) kaartjes verkoopt met als vertrek Stratford International. Twee vliegen in een klap: goedkopere vanaf kaartjes beschikbaar én er kunnen meer passagiers mee.
Het lijkt me sterk dat Eurostar deze voordelen nog niet uitgezet heeft tegen de verbouwing van Stratford International en de extra reistijd bij de extra stoppende treinen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

teun schreef: wo 31 mei 2023, 11:37Overigens blijft het natuurlijk een Kip-Eiverhaal, als je daadwerkelijk een route van 2,5 uur tussen Amsterdam en Berlijn kan realiseren heb je in één klap een van de grotere europeese langeafstandsmarkten in je hand. Er gaan nu al een vlotte 10 vluchten per dag tussen Schiphol en Berlin Brandenburg (en die maken onderweg nul tussenlandingen), als die reis nog laagdrempeliger wordt zal de vraag alleen maar groeien.
Een HSL zal zeker reizigers trekken als deze er ligt, maar er mote wel goed nagedacht worden over het tracé. De bewering dat de route via Enschede de meest voor de hand liggende route is wordt niet goed onderbouwd. Sowieso is er weinig onderbouwing te vinden op die website.

Ik zou om te beginnen willen weten hoeveel potentiële reizigers er zijn, rechtvaardigt dit een aparte HSL richting Berlijn? Of zijn er slechts genoeg reizigers om zo'n aparte lijn te vullen als je de reizigersstromen naar Berlijn bundelt met die naar Frankfurt? Niet onbelangrijk om te bepalen welke grensovergang je wilt pakken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat een route via Enschede juist niet voor de hand ligt, want:
- Enschede ligt vrij decentraal en is voor een groot deel van Nederland niet zo goed bereikbaar als men op die trein wil opstappen. Hengelo is dan inderdaad logischer (al kijk je dan meer naar Arnhem-Nijmegen, want de rest zal eerder in Amersfoort opstappen dan)
- Die route is voor beperkt verkeer (eigenlijk alleen ri. Berlijn en met overstap nog Scandinavië, maar daar geen nu ook weer geen enorme groepen heen)
- Een nieuwe route via Enschede is ook heel lastig aan te leggen, aangezien je dan door de bebouwing van Enschede-Glanerbrug-Gronau heen moet. Je zult dan het huidige spoor moeten upgraden (op zich geen probleem, want een HSL hoeft niet per se een losliggende nieuwe lijn te zijn overal), maar met de bebouwing er dicht op en het enkelspoor dat tussen Enschede en Ochtrup ligt, zul je dan al heel snel problemen krijgen met geluids- en trillingsnormen. Dat wordt dus een hele dure optie. Ook hier zal je dan al snel op de bestaande route via Hengelo en Bad Bentheim komen, maar ook dan zal een HSL niet rendabel zijn lijkt me. Ik denk dat je hooguit op wat snelheidsverbeteringen op het bestaande spoor komt, bijv. een verhoging naar 160 of 200.

De enige HSL in Nederland die ik nog kansrijk acht is de HSL-Oost van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar het Ruhrgebied. Dit om twee redenen:
- Utrecht en Arnhem liggen veel centrale dan Amersfoort en Twente.
- Je bediend dan ook het Ruhrgebied, wat een belangrijk economisch gebied is. Daarmee bedien je met zo'n Berlijntrein niet alleen de reizigers NL<->Berlijn, maar ook deels NL<->Ruhrgebied en Ruhrgebied<->Berlijn. Hoewel die laatste twee weliswaar gedeeld worden (met o.a. de ICE Amsterdam-Frankfurt en de Duitse binnenlandse ICE), maar dat is dan nog altijd een grotere groep dan wat er vanaf Rheine en Osnabrück komt (als je al in die twee steden stopt).
- Het vergt een aanzienlijk lagere investering, omdat je in NL twee trajecten kunt combineren (waarbij die naar Frankfurt volgens mij toch al de drukste is en prioriteit zal hebben?), het binnenlandse vervoer er veel meer voordeel aan heeft (er zijn nu eenmaal veel meer reizigers Utrecht-Arnhem dan Amersfoort-Twente) en je in Duitsland ook al gebruik kunt maken van bestaande HSL-trajecten, wat het voor de Duitsers ook aantrekkelijker maakt.

Bijkomend voordeel is dat je met het combineren van die twee internationale treinen (ri. Berlijn en ri. Frankfurt) een uursdienst of zelfs halfuursdienst kan creëren tussen Nederland en het Ruhrgebied, wat dat ook al veel interessanter maakt en meer reizigers kan trekken.

Als je de Berlijntrein in een hogesnelheidstrein gaat veranderen, dan zie ik dit dus eerder een traject Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Essen-Dortmund-Bielefeld-Hannover-Berlijn worden. Voor Twente blijft denk ik ook met zo'n HST wel een intercity naar Duitsland bestaan (of die door blijft rijden naar Berlijn of tot Hannover rijdt en daar aansluit op die HST is dan hooguit de vraag), aangezien Rheine en Osnabrück per IC bediend moeten blijven en het dan interessant blijft om dat relatief kleine stukje tussen Rheine en Hengelo te blijven bedienen. Voor zo'n IC kan het dan wellicht juist interessanter zijn om via Zwolle naar Amsterdam te rijden, omdat je dan Nederland beter bediend vanaf Hannover/Berlijn (de ICE voor Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland middels Arnhem en Utrecht en Amsterdam en de IC voor Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen en Flevoland middels stops in Hengelo, Almelo, Zwolle, Lelystad en Almere).
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Er is meer in Brabant dan de regio Eindhoven. Vanuit Ht is het niet zo'n gek idee om via Ah naar Duitsland te reizen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

ZO6176 schreef: wo 31 mei 2023, 18:58 Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.
1) Ik zei Arnhem en Utrecht, dus je vergeet de helft ;-)
2) Noord-Brabant is niet Eindhoven. Je hebt bijv. ook 's-Hertogenbosch, Oss, etc.

En ja, het zou goed zijn als er ook weer een intercity Den Haag-Keulen komt via Eindhoven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Het snelste vanuit mijn regio is gewoon de auto in Goch neerzetten, dat scheelt weer een paar uur. En parkeren is daar gratis.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Meestal verkies ik Viersen. Ook daar gratis parkeren en veel reismogelijkheden. En ja: Noord -Brabant is meer dan Eindhoven alleen. Gelukkig hebben we een vliegveld maar voor het nabije buitenland zijn er bar weinig interessante mogelijkheden. 25 kilometer verwijderd van de grens en nog kun je niet rechtstreeks met OV er naar toe.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

SuperGhost schreef: wo 31 mei 2023, 19:16
ZO6176 schreef: wo 31 mei 2023, 18:58 Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.
1) Ik zei Arnhem en Utrecht, dus je vergeet de helft ;-)


wanneer je via Utrecht gaat, ga je meestal ook via Arnhem
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef: wo 31 mei 2023, 20:01 Meestal verkies ik Viersen. Ook daar gratis parkeren en veel reismogelijkheden. En ja: Noord -Brabant is meer dan Eindhoven alleen. Gelukkig hebben we een vliegveld maar voor het nabije buitenland zijn er bar weinig interessante mogelijkheden. 25 kilometer verwijderd van de grens en nog kun je niet rechtstreeks met OV er naar toe.
Ja snelbus Den Bosch - Schijndel - Veghel - Uden - Mill - Boxmeer - Goch zou een welkome aanvulling zijn. Trek die 306 maar door desnoods 1x/2 uur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Als je Amsterdam-Berlijn vergelijkt met Amsterdam-Parijs: de laatste gaat in 3u20, rijdt bijna elk uur en is goed gevuld, een echte cash cow. Naar Berlijn zou dat toch ook moeten kunnen als je de reistijd hetzelfde kan maken. Verschil is dat er niet nog een vette reizigersmagneet als Brussel op de route ligt; Hannover is best leuk, maar lang niet zo groot. Dat pleit voor een route via het Roergebied. Een trein met bijv. alleen stops in Arnhem, Essen, Dortmund (die regio kom je toch niet op topsnelheid door) en Hannover over nieuw of geüpgraded spoor (o.a. een bypass van Utrecht) kan lekker doorrijden en veel reizigers trekken. Goedkoop is het niet, maar de investering wel waard.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Er is wellicht geen echte reizigersmagneet,maar Osnabrück is echt wel een belangrijke voor Hamburg/Bremen en verder noord Duitsland in
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Zoals SuperGhost ook schrijft: er blijft dan een IC met de huidige stops tussen Amsterdam en Osnabrück of (waarschijnlijker) Hannover rijden.

Edit, toevoeging: Maar als Amsterdam-Hannover echt snel gereden wordt kan Hannover misschien wel en betere overstap naar het noorden bieden, tenminste vanuit Amsterdam/Arnhem.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Hoe moet ik “Het geld moet gebruikt worden voor de reiziger” dan zien? Wordt er dan geïnvesteerd in materieel of andere dingen bijvoorbeeld?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Eerder werd van het boetegeld de tarieven van de toeslag op de Intercity Direct verlaagd.
Ik heb geen onderschrift
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Michael »

Maar als dat nu weer zou gebeuren dan heeft het grootste deel van de reizigers daar dus niks aan. Zeker in dit geval zou je er dan voor moeten zorgen dat alle reizigers er wat aan hebben
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Michael schreef: di 06 jun 2023, 11:27 Maar als dat nu weer zou gebeuren dan heeft het grootste deel van de reizigers daar dus niks aan. Zeker in dit geval zou je er dan voor moeten zorgen dat alle reizigers er wat aan hebben
Voor alle reizigers gratis koffie en thee bij de Kiosk, met een totale waarde van 1,5 miljoen euro? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Suus schreef: di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Flex Dal Voordeel valt niet onder de genoemde nieuwe vergoedingen?

Edit: ik had het document eerst even moeten lezen, mijn vraag is beantwoord. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Suus schreef: di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Dat is zeker bij langere ritten wel een hele grote versobering.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het sloeg eerlijk gezegd nergens op dat ik voor een half uur vertraging op Rotterdam Centraal - Maastricht veroorzaakt door de IC Den Haag - Eindhoven € 29,40 kreeg terwijl ik voor mijn Flex Dal Vrij abonnement € 120 per maand betaal. Zulke royale vergoedingen kreeg ik niet eens toen ik structureel vertraging had met de Intercity Direct in mijn Altijd Vrij-periode van 2017-2019.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Captian_Sparkle
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Captian_Sparkle »

Arriva wil dagelijks Groningen Parijs rijden in de toekomst volgens RTV Noord in 2026.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Binnen 5 uur? Gaan ze speciaal materieel aanschaffen voor deze verbinding? Lijkt me niet rendabel.
Ik heb geen onderschrift
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

Het zal mij niet verbazen dat Arriva (mocht de trein tussen Groningen en Parijs al gaat rijden), ze dit gaan doen met een ICE stel van hun moeder maatschapij de DB Bahn..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten