Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RnBn »

Ik ben het zeker met je eens dat een gebbetje moet kunnen, al ben ik het er ook wel mee eens dat verwijzen naar een minder bekende politicus niet heel duidelijk is. Wat mij betreft had hier een linkje naar het artikel de verwarring voorkomen.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

ArrivaBas schreef:Gaat om een dassenburcht in de spoorbedding. IIVQ verdraait de naam van de diersoort das op een onnodige en onbegrijpelijke wijze naar een politieke connotatie.
Op Omrop Fryslan kwam de man van ProRail wat uitgebreider aan het woord. Het is ProRail al jaren bekend, er is in het najaar (moet blijkbaar voor zoiets) een aanbesteding geweest. Is mislukt omdat de aannemers niet voldeden aan de opdracht. Te duur? Nu mag het niet meer vanwege jong kroost. Wat kost het laten rijden van bussen een half jaar lang?.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Cruciaal spooronderhoud op losse schroeven door verbod gevaarlijk kwartssteen tussen de rails

ProRail wil via de rechter afdwingen dat het langer met kwartshoudende stenen kan blijven werken bij spoorwerkzaamheden. Talloze projecten en cruciaal onderhoud kunnen anders komende jaren niet meer worden uitgevoerd, waarschuwt de spoorbeheerder.

Ze zijn niet te missen bij het spoor: de laag kwartshoudende stenen tussen en naast de rails. Ze zijn essentieel voor de stabiliteit van het spoor, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af. Kwarts is echter ook kankerverwekkend. Uit onderzoek van tv-programma Zembla bleek dat spoorwerkers jarenlang zijn blootgesteld aan te hoge concentraties kwartsstof. Het stof komt vrij bij het uitvoeren van spoorwerkzaamheden.

De Arbeidsinspectie besloot daarom dat ProRail per 1 januari 2023 geen kwartshoudende stenen meer mag gebruiken bij spoorwerkzaamheden. ProRail heeft tegen dat besluit bezwaar aangetekend, maar dat werd eind januari door minister Karien van Gennip (Sociale Zaken & Werkgelegenheid) van tafel geveegd.

Uiterlijk 27 april mag de spoorbeheerder geen kwartshoudende stenen meer gebruiken in al haar spoor-infraprojecten. Ook mogen kwartsstenen niet langer gerecycled worden. Wel heeft ProRail nog een gedoogtermijn van twee jaar gekregen, zodat het meer tijd heeft om over te gaan op kwartsloze stenen.

Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Daarin staan tal van projecten, waaronder vernieuwingswerk op de routes Utrecht-Arnhem en Zutphen-Hengelo-Utrecht.
Zutphen-Hengelo-Utrecht? Die route ken ik niet. Unieke lijnvoering wel.

Verder is het jammer dat er hiervoor spoorprojecten vertraagd moeten worden, maar het welzijn van spoorwerkers is wel belangrijk.
zij/haar/hen/hun
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Zijn er goede alternatieven voor die kwartsstenen?
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

Commendatore schreef:Zijn er goede alternatieven voor die kwartsstenen?
Weer terug naar het vroegere grind (kiezelsteen), maar dan wel gebroken grind. Ik ben alleen bang dat 1.- het duur is 2.- dat er te weinig gewonnen kan/mag worden 3.- dat als het gebroken is het te kleine steentjes zijn.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Grind is absoluut geen optie, naast het feit dat dat nog geen garantie geeft dat het kwartsloos is, grind geeft geen stabiliteit en als het gebroken wordt is de fractie te klein voor goede afwatering en elastische eigenschappen.
Het problematische is dat IL&T zich volledig blind lijkt te staren op kwartsloze ballast, terwijl het probleem er alleen is als men (veelvuldig) onbeschermd bij stofwolken komt. Er zijn nog twee manieren om dat te voorkomen: 1. ballast nat houden bij het werken, 2. stofmaskers dragen. De stofmaskers zijn al een tijd verplicht om te dragen bij stofvorming, maar de mensen hebben daar vaak geen zin in.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Treinreiziger.nl: 'Meer controle nodig om zwartrijden te bestrijden'
Vakbond FNV Spoor slaat alarm, omdat conducteurs op sommige trajecten amper meer controleren op vervoersbewijzen. Zwartrijden en agressie dreigen hierdoor toe te nemen, meldt het AD.

“Ook van mensen die in de ov-sector werken hoor ik hier regelmatig over”, zegt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl, die niet opkijkt van de noodkreet van FNV Spoor. “Een collega vertelde dat hij sinds augustus slechts twee keer is gecontroleerd op een kaartje. Ik heb het idee dat NS vindt dat andere dingen meer prioriteit hebben.”

Er is volgens de vakbonden een vicieuze cirkel aan het ontstaan. Door minder controles komen er meer zwartrijders in het openbaar vervoer. “Conducteurs die wel controleren krijgen vervolgens die agressie over zich heen. Zij kiezen eieren voor hun geld, omdat ze niet worden afgerekend op het niet controleren. Daardoor ontstaat er, zoals de bonden zeggen, een vicieuze cirkel”, zegt Van Kuijeren.
Weer een zelfinterview van Hildebrand van Kuijeren, maar hij lijkt wel een punt te hebben. Ook ik heb de indruk dat ik de afgelopen maanden steeds minder vaak wordt gecontroleerd. Deze week zelfs geen enkele keer op toch ruim 800 treinkilometers.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door huibf »

Commendatore schreef: ma 20 mar 2023, 18:46 Zijn er goede alternatieven voor die kwartsstenen?
Wat gebruikt de rest van de wereld?
Of zijn we weer in Nederland weer heiliger dan de rest vd wereld.
Idem zo met stikstof...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

FNV Spoor slaat dus alarm omdat er weinig gecontroleerd wordt. Misschien moeten ze hun leden die conducteur zijn erop aanspreken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Nou ja, ergens kan ik mij er ook wel weer wat bij inbeelden dat je niet altijd zin hebt om in je uppie de confrontatie aan te gaan. Ik denk dat het al heel veel kan schelen als NS voortaan standaard twee conducteurs mee laat reizen op elke trein.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Die standaard twee conducteurs was toch een aantal jaren geleden juist afgeschaft (om personeelstekort)?


Bij mij ligt de trefkans al jaren tussen de 10 en 20 procent (voor het jaar 2023 staat hij op 9 procent).
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Hainje schreef: zo 26 mar 2023, 12:39 Nou ja, ergens kan ik mij er ook wel weer wat bij inbeelden dat je niet altijd zin hebt om in je uppie de confrontatie aan te gaan. Ik denk dat het al heel veel kan schelen als NS voortaan standaard twee conducteurs mee laat reizen op elke trein.
Ontwerp je dan meteen ook even de uitgeklede dienstregeling die daar dan bij hoort?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Het is inderdaad onrealistisch om zoiets op stel en sprong te organiseren. Meer een doel om in de komende twee á drie jaar naartoe te werken.
🍉
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

De NS rijdt nu al minder treinen omdat ze een tekort aan conducteurs hebben. Vanuit de reiziger gezien is het verhogen van de conducteursnorm het laatste wat ze nu moeten doen, omdat het dan nog langer duurt voordat er weer een volledige dienstregeling gereden kan worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik zie het ook niet gebeuren dat er meerdere conducteurs op de trein komen. NS kan geen blik personeel opentrekken.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Goedkopere tarieven zorgt er toch ook voor dat er minder reizigers zwartrijden? Dan sla je 2 vliegen in één klap: en minder zwartrijders, minder agressie tegen personeel en meer reizigers per trein, dus minder met de auto en daardoor minder CO2 uitstoot.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Dacht dat ik slecht was in begrijpend lezen...
🍉
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Mensen rijden zwart omdat ze geen of weinig geld hebben is het dus.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Oh het bericht van rooddolfijn heb ik niet gezien, sowieso tarieven verlagen ben ik absoluut voorstander van. Neemt niet weg dat ik het niet meer dan gezond vind dat conducteurs minimaal in duo door de trein gaan. En dat hoeft niet volgende week al gerealiseerd te zijn, maar het is wel iets waar we naar moeten streven in de nabije toekomst.
🍉
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Maar voor de baan als conducteur is toch zo'n beetje de belangrijkste functie-eis dat je stevig genoeg in je schoenen staat om iemand aan te spreken? Als je dat niet durft, vervelend, maar dan heb je volgens mij niet de juiste baan.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Tja, want voor jou tien anderen toch?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Gewoon geen vaste conducteurs meer maar vliegende brigades (zoals Arriva heeft). Dan sla je twee vliegen in een klap: je kan een hele zwik personeel anders inzetten (bijv. machinist) en hebt niet meer dat conducteurs alleen door de trein hoeven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

En je kan eens gaan bedenken hoe je je vertrekprocedure weer veilig krijgt, met name bij lange treinen op drukke stations.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Wel eens gedacht aan een vertrekassistent?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten