Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Meltrain schreef: ↑wo 03 mei 2023, 13:32
Kan er niet een tweede trein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen gaan rijden?
Dan kun je de drukte al beter spreiden.
Dat mag niet met bestaand Belgisch materieel, want dat heeft geen ATB en rijdt dus onbeveiligd in Roosendaal. Er is slechts een ontheffing voor één trein per uur. Het enige reizigersmaterieel dat bij mijn weten wel zou mogen rijden, is:
Traxx + rijtuigen, maar die combi is al in gebruik op de HSL en dus aannemelijk niet beschikbaar;
Arriva Flirts, maar die zijn van de concurrent, en bovendien betwijfel ik dat die al mogen (qua toelating) en kunnen (qua personeelsopleiding) gaan rijden naar België;
ICNG-België, maar daar zijn er nog maar weinig van, mogelijk nog niet 'af' voor inzet in reizigersdienst, en ook hier speelt het probleem van personeelsopleiding.
Voor een extra trein naar Roosendaal met Belgisch materieel zul je één van twee dingen moeten regelen:
Een ontheffing voor een tweede onbeveiligde trein per uur bij ILT, maar daar acht ik de slagingskans klein van;
Inbouw van TBL1+ of ETCS op het grensbaanvak t/m Roosendaal. Dat stond ooit op de planning van ProRail volgens netverklaringen, maar de geplande uitvoeringsdatum schoof ieder jaar met een jaar op en is volgens mij inmiddels helemaal uitgesteld tot de grote uitrol van ETCS op de corridor Kijfhoek-grens ergens in 2026 of zo.
Hoe zeer ik zelf graag een tweede trein over de grens zou willen zien, ik acht het onwaarschijnlijk dat dat op korte termijn gaat gebeuren.
Wat ik langs heb zien komen voor de tweede Benelux was enkel Rotterdam-Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Zaventem-Brussel (met Belgische treinen), waarbij de originele Benelux (met ICNG) dan in feite de Thalysroute gaat rijden.
Edit: ja, de plannen uit die link van OV-magazine dus.
Ik zou het andersom formuleren: de originele Benelux wordt ingekort tot Rotterdam en er komt een tweede snelle Benelux. De snelle trein heeft namelijk bijzonder weinig gemeen met de huidige Beneluxtrein. Overigens kan ik geen bevestiging vinden dat beide treinen ook daadwerkelijk elk uur gaan rijden, in de link van OV-magazine wordt de snelle Benelux aangeduid met '16x per dag' maar de originele Benelux is niet voorzien van een frequentie.
https://www.ovmagazine.nl/nieuws/flixbu ... m-centraal
Flixbus macht halteren op Amsterdam Centraal en er is een aanvraag gedaan voor een flixtrain Zevenaar-Utrecht-Amsterdam-Den Haag HS-Rotterdam. Ik vermoed een flixtrain serie die uit Duitsland doorgetrokken wordt. Anders is Zevenaar onlogisch.
Eerst Arriva, nu flixtrain. Er komt steeds meer concurrentie op het spoor
sirvinniei schreef: ↑di 09 mei 2023, 08:24https://www.ovmagazine.nl/nieuws/flixbu ... m-centraal
Flixbus macht halteren op Amsterdam Centraal en er is een aanvraag gedaan voor een flixtrain Zevenaar-Utrecht-Amsterdam-Den Haag HS-Rotterdam. Ik vermoed een flixtrain serie die uit Duitsland doorgetrokken wordt. Anders is Zevenaar onlogisch.
Eerst Arriva, nu flixtrain. Er komt steeds meer concurrentie op het spoor
Wat heeft Flixtrain precies aangevraagd qua frequentie en tijdstip(pen)?
Als het om een beperkt aantal treinen gaat is daar heus nog wel ruimte voor. Zo niet, dan komt er een overbelastverklaring en is het de taak van ProRail om ruimte te maken.
Ik zou de berichtgeving op ACM.nl even afwachten. Daar worden dit soort aanvragen gepubliceerd.
Zolang de ICE niet ieder uur rijdt, lijkt het me dat dat pad in de overgebleven uren vrij is voor een Flixtrain. Behalve als die met een Vectron oid rijdt en zodoende beperkt wordt tot 100 km/u vanwege de aslast, natuurlijk Dat lijkt me echter ook niet onoverkomelijk, de Zwitserse Nightjet past er immers ook tussen met die snelheid - zelfs op PHS-tijden.
Lijkt me een heel slimme zet, in ieder geval tussen Amsterdam en Duitsland. De ICEs zijn daar op veel momenten overbelast. De Flixtrains kunnen even snel als de ICEs en zullen waarschijnlijk een lager tarief hebben. Aangezien de ICE ook maar eens per twee uur rijdt en je deze van tevoren moet reserveren maakt de hoeveelheid ritten toch niet zoveel uit.
Amsterdam-Den Haag-Rotterdam lijkt me dan weer een minder aantrekkelijk traject, tenzij je doorrijdt naar Antwerpen of Brussel.
reisthijs schreef: ↑di 09 mei 2023, 12:36
Als het om een beperkt aantal treinen gaat is daar heus nog wel ruimte voor. Zo niet, dan komt er een overbelastverklaring en is het de taak van ProRail om ruimte te maken.
Ik zou de berichtgeving op ACM.nl even afwachten. Daar worden dit soort aanvragen gepubliceerd.
Leidt een overbelastverklaring altijd tot uitbreiding van capaciteit/infrastructuur?
Niet altijd, maar het verplicht ProRail in elk geval om een capaciteitsanalyse en een capaciteitsvergrotingsplan op te stellen.
ProRail schreef:Binnen zes maanden na een overbelastingverklaring doet ProRail nader onderzoek naar de capaciteit van de overbelaste infrastructuur. De resultaten worden vastgelegd in een capaciteitsanalyse.
(...) Na de capaciteitsanalyse doen we onderzoek naar de mogelijkheden om de capaciteit van de bewuste infrastructuur te vergroten. We kijken daarbij niet alleen naar conventionele mogelijkheden om de capaciteit te vergroten.
Ook innovatieve oplossingen, zoals rerouting, retiming van dienstregelingspaden, fysieke uitbreidingen van infrastructuur, of een ander gebruik van de infrastructuur worden onderzocht. Op basis van een kosten-batenanalyse adviseren wij de meest kosteneffectieve oplossing.
sirvinniei schreef: ↑di 09 mei 2023, 14:29
Lijkt me een heel slimme zet, in ieder geval tussen Amsterdam en Duitsland. De ICEs zijn daar op veel momenten overbelast. De Flixtrains kunnen even snel als de ICEs en zullen waarschijnlijk een lager tarief hebben. Aangezien de ICE ook maar eens per twee uur rijdt en je deze van tevoren moet reserveren maakt de hoeveelheid ritten toch niet zoveel uit.
Amsterdam-Den Haag-Rotterdam lijkt me dan weer een minder aantrekkelijk traject, tenzij je doorrijdt naar Antwerpen of Brussel.
Misschien wil Flixtrain op Amsterdam - Rotterdam op tarief concurreren met NS?
Uiteindelijk is het de bedoeling als Emmerich - Oberhausen eindelijk af is (en dan geschikt is voor 200km/h) dat de ICE ook een uursdienst gaat rijden. Dit staat ook vermeld in de Deutschlandtakt. Daardoor gaan de routes en trajecten ook veranderen omdat er dan een strakke uursdienst rijdt. Dat zou o.a. weer gevolgen hebben voor de directe ICE Amsterdam - Basel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei schreef: ↑di 09 mei 2023, 08:24https://www.ovmagazine.nl/nieuws/flixbu ... m-centraal
Flixbus macht halteren op Amsterdam Centraal en er is een aanvraag gedaan voor een flixtrain Zevenaar-Utrecht-Amsterdam-Den Haag HS-Rotterdam. Ik vermoed een flixtrain serie die uit Duitsland doorgetrokken wordt. Anders is Zevenaar onlogisch.
Je hebt nu een Flixtrain van Aken naar Berlijn. Zou een leuke stunt zijn als Flixtrain op de verbinding met Berlijn met NS en DB gaat concurreren. En dan dus Amsterdam - Essen - Hannover - Berlijn gaat rijden.
sirvinniei schreef: ↑di 09 mei 2023, 14:29
Lijkt me een heel slimme zet, in ieder geval tussen Amsterdam en Duitsland. De ICEs zijn daar op veel momenten overbelast. De Flixtrains kunnen even snel als de ICEs en zullen waarschijnlijk een lager tarief hebben. Aangezien de ICE ook maar eens per twee uur rijdt en je deze van tevoren moet reserveren maakt de hoeveelheid ritten toch niet zoveel uit.
Amsterdam-Den Haag-Rotterdam lijkt me dan weer een minder aantrekkelijk traject, tenzij je doorrijdt naar Antwerpen of Brussel.
Misschien wil Flixtrain op Amsterdam - Rotterdam op tarief concurreren met NS?
Mag Flixtrain binnenlandse reizigers in Nederland meenemen? De prijs moet dan wel aantrekkelijk zijn, want met maar twee maal per dag is het eerder aantrekkelijk voor internaitonale treinreizigers.
https://www.treinreiziger.nl/flixtrain- ... nederland/
Daar is te lezen dat de eindbestemming "ergens anders in Duitsland" zou moeten worden. Waar precies is nog onduidelijk. Alleen de aanvraag voor het Nederlandse deel moet 18 maanden vantevoren ingediend zijn.
Laat Emmerich - Oberhausen nou precies over 18 maanden (november 2024) op slot gaan voor de volledige sanering van de spoorlijn wat naar verluid zal duren tot juni 2026.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nee, iig niet de hele tijd doorgaand. Denk meer aan wat de afgelopen jaren regelmatig speelt: deelsluitingen en omleidingen.
De vraag is dus hoeveel ruimte er voor de ICE is.
waldo79 schreef: ↑wo 10 mei 2023, 07:49
En dan is Emmerich - Oberhausen integraal 1,5 jaar gesloten?
Niet het gehele traject. Maar doorgaande treinen over het gehele traject zullen in die tijd niet tot nauwelijks mogelijk zijn. Alle overwegen op het traject worden namelijk verwijderd en ⅔ daarvan moet terug komen als viaduct/tunnel over/onder het spoor door.
Daarnaast moet het spoor voor 200km/h geschikt worden en dat is met de huidige staat van de bodem niet mogelijk (let maar eens op de baanstabiliteit in de ICE/RE 19 bij 160km/h). Daardoor moeten hele baanvakken compleet gesaneerd en vernieuwd worden inclusief bovenleiding etc vanwege het derde (en op sommige delen zelfs vierde) spoor.
Rondom Wesel moet de planning zelfs nog een keer aangepast worden omdat men recent besloten heeft de reactivering van de Walsumbahn door te voeren.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km