Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Het lijkt me meer wat (papieren) gezaag aan stoelpoten. Dit jaar is juist de Europese wetgeving ingegaan die een concessiehouder verplicht ook andere vervoerders op hun spoortrajecten toe te laten (zolang dat maar niet nadelig is voor die concessiehouder). En Hettinga wil eens proeven of die paar kilometer van het Nachtnet naar Shl daar ook onder valt...
Re: Kort Nederlands nieuws
Dit soort lange verbindingen zijn toch exclusief voor NS? Zou wel mooi zijn als Arriva voor wat reuring zorgt.
Re: Kort Nederlands nieuws
Kan mij voorstellen dat een nachttrein Maastricht - Schiphol de NS benadeelt tussen Utrecht en Schiphol. Wordt het dan niet eerder een nachttrein Maastricht - Utrecht?rikthoff schreef: ↑do 03 jun 2021, 08:07 Het lijkt me meer wat (papieren) gezaag aan stoelpoten. Dit jaar is juist de Europese wetgeving ingegaan die een concessiehouder verplicht ook andere vervoerders op hun spoortrajecten toe te laten (zolang dat maar niet nadelig is voor die concessiehouder). En Hettinga wil eens proeven of die paar kilometer van het Nachtnet naar Shl daar ook onder valt...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar de nachttrein tussen Utrecht en Schiphol van NS gaat via Amsterdam Centraal en doet er drie kwartier over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Is een trein van de concurrent, die er misschien maar een half uur over doet, daarom niet extra nadelig voor NS?
Maar er is nog nergens gezegd dat Arriva met die nachttrein ook reizigers tussen Utrecht en Schiphol wil vervoeren. Als ze dat niet doen benadelen ze NS ook niet.
Maar er is nog nergens gezegd dat Arriva met die nachttrein ook reizigers tussen Utrecht en Schiphol wil vervoeren. Als ze dat niet doen benadelen ze NS ook niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik kan me indenken dat er wellicht vraag is naar een nachtnetwerk voor mensen in een wisselende dienst. Is dat genoeg voor kostendekkend exploitatie is iets anders.Selivio schreef: ↑do 03 jun 2021, 01:26 https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/02/ar ... d-a4045921
Arriva wil een nachttrein per week laten rijden vanuit Groningen/Maastricht naar Schiphol en heedt hier ook een aanvraag voor ingediend bij de ACM(aankomst tussen 3.30 en 4.00 uur volgens bijbehorende interview met Anne Hettinga). Hoe kansrijk zal zo'n aanvraag zijn?
Vanuit Maastricht, Enschede, Groningen en Zeeland kan wellicht ook vraag zijn ernaar en je kan de treinen altijd zo kort mogelijk maken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er is zo'n 10 jaar geleden al een rechtstreekse nachttrein van Enschede naar Schiphol geweest. Daar is de stekker uitgetrokken, maar als Arriva potentieel ziet - mogen ze gerust een poging wagen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Arriva probeert blijkbaar op verschillende manieren toegang te krijgen tot delen van het hoofdrailnet. Ze willen ook in de daluren tussen Amersfoort en Apeldoorn gaan rijden:
Arriva wil directe trein Amersfoort – Zutphen
Arriva wil directe trein Amersfoort – Zutphen
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort Nederlands nieuws
Het klink wat mij betreft een beetje als de 'Lage Landenlijn', ben benieuwd of die er ooit gaat komen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Als er hierdoor een frequentieverhoging tussen Amersfoort en Apeldoorn komt, lijkt me dat alleen maar mooi.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ben heel benieuwd hoe ze dit chipkaarttechnisch willen gaan doen. Extra poortjes op Amersfoort? Lijkt me een aardige puzzel.
Re: Kort Nederlands nieuws
Persoonlijke zou ik voor Groningen eerder via Lelystad kiezen dan via Amersfoort.
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Die poortjes in Amersfoort zijn voor de doorgetrokken stoptrein uit Zutphen, niet voor de nachttrein. Maar wellicht dat daar iets van samenwerking met Connexxion mogelijk is: op basis van waar uitgecheckt wordt weet je in dat geval immers met welke vervoerder er gereisd is. Tenminste, zolang die trein niet ook in Hoevelaken gaat stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Of misschien wordt het toch een keertje tijd dat we gewoon een universeel poortje hebben...
Re: Kort Nederlands nieuws
Is het tegen die tijd niet allebei RRReis? Dan kan een Blauwnetsituatie ontstaan.Daniel schreef: ↑do 03 jun 2021, 20:02 Die poortjes in Amersfoort zijn voor de doorgetrokken stoptrein uit Zutphen, niet voor de nachttrein. Maar wellicht dat daar iets van samenwerking met Connexxion mogelijk is: op basis van waar uitgecheckt wordt weet je in dat geval immers met welke vervoerder er gereisd is. Tenminste, zolang die trein niet ook in Hoevelaken gaat stoppen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Met RRReis van Zwolle naar Ede met één check in
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Kort Nederlands nieuws
Dit is weer 1 van de vele proefballonnen die mijnheer Hettinga op laat stijgen. Geeft inderdaad wat reuring.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, wat rikthoff ook zegt: gaten schieten in het monopolie van NS op het hoofdrailnet. Of er dan daadwerkelijk een dieseltje uit Groningen op een donderdagnacht op en neer naar Schiphol gaat rijden - en hoe haalbaar dat is - lijkt niet zo relevant.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Kort Nederlands nieuws
De WINK kan toch gewoon elektrisch rijden? Zit een pantograaf op tenslotte.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik vind het wel goed dat Arriva gaat opzoeken wat er met de nieuwe regels kan, dat houdt de NS scherp. Het hele onderhandsgunnen moeten ze sowieso eens mee stoppen, aangezien er nu geen prikkel is om te investeren in landelijke gebieden. Terwijl met een nieuwe dienstregeling best wat kan verbeteren. Kijk naar de Vechtdallijnen destijds of de IC Zwolle - Enschede.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort Nederlands nieuws
IC Zwolle - Enschede is mogelijk gemaakt door investeringen in infrastructuur, niet doordat er nu Keolis rijdt in plaats van NS?
Re: Kort Nederlands nieuws
IC was geen voorwaarde in de aanbesteding. Er is uiteindelijk na de gunning nog aangepast om het mogelijk te maken. NS had (naar ik heb gehoord) bijvoorbeeld geen IC aangeboden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Voor die IC waren toch alleen twee extra onderstations voor de stroomvoorziening nodig?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
En snelheidsverhoging op het baanvak. Eigenlijk alle werkzaamheden die zijn uitgevoerd buiten de elektrificatie zelf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten