Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Hmm ... heb juist het idee dat de laatste zaterdagen op het traject Utrecht - Rotterdam de treinen iets langer geworden zijn waardoor er meer zitplaats is.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

In de daluren worden de 500 en 600 ook hier en daar versterkt, maar in de spits lijkt dat niet altijd te lukken.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Is dat zo? Voor de 536, 539, 540, 543, 544, 547, 649 en 551 (dan komt de spits zelfs al op gang) staat morgen solo ICM op de rol. Weliswaar slechts één drietje, maar ook een viertje is, misschien wel sowieso, maar zeker zonder Hanzelijn veel te weinig. Het meest opmerkelijke is nog wel dat het allemaal omlopen lijken te zijn die eerder of later op de dag met 7 bakken rijden. Als men dat aan elkaar zou laten zitten zou 't nog steeds allemaal met 1 HC kunnen én er hoeft er geen rangeerder te komen opdraven om de helft eraf te halen...
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: di 04 okt 2022, 22:15 In de daluren worden de 500 en 600 ook hier en daar versterkt, maar in de spits lijkt dat niet altijd te lukken.
Van de beloofde versterking tussen Zwolle en Amersfoort lijkt ook weinig terecht te komen...
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Pim-AllianceB95 schreef: wo 05 okt 2022, 00:27 Is dat zo? Voor de 536, 539, 540, 543, 544, 547, 649 en 551 (dan komt de spits zelfs al op gang) staat morgen solo ICM op de rol.
Je moet niet naar de planning kijken maar naar wat er daadwerkelijk rijdt. Gisteren stond mijn trein ook metvsolo ICM gepland maar uiteindelijk kwam er een ICM7 aan, en de tegentrein was een ICM10 terwijl daar twee stellen gepland stonden.

Voor vandaag is inmiddels te zien dat de 536, 539 en 540 verlengd worden met een tweede stel.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ah, juist! Ik had het idee dat het sinds maandag ook daadwerkelijk in de planning zou zitten, maar da's dus niet het geval, bedankt!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

VIRM schreef: wo 05 okt 2022, 07:43
Bemined schreef: di 04 okt 2022, 22:15 In de daluren worden de 500 en 600 ook hier en daar versterkt, maar in de spits lijkt dat niet altijd te lukken.
Van de beloofde versterking tussen Zwolle en Amersfoort lijkt ook weinig terecht te komen...
Als je de extra pendeltreinserie Zl-Amf bedoelt die was beloofd: die gaat pas vanaf volgende week maandag rijden, zo was het ook altijd al aangekondigd, en zo staat het ook al op Treinposities. Weliswaar nog niet in de reisplanner.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Er was ook beloofd de bestaande IC's per 3 oktober te verlengen.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

En dat doet men ook, vrijwel elke solo ICM krijgt er een tweede stel bij. Alleen in de spits lukt het versterken nog niet bij elke trein.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

En dat is dus het probleem, versterken in de spits....
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Eigenlijk zouden de 500 en 600 (voorlopig) volledig met DDZ uitgevoerd moeten worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Of in ieder geval iets met dubbeldekkers?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dan moet je alsnog een extra stel (en tweede HC) regelen in de spits, want een losse VIRM6 of DDZ6 is nog steeds onvoldoende.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Dat klopt. Vanochtend reed er tussen Zwolle en Amersfoort zelfs een verdwaalde ICM9. De rest was ICM6 en 7.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: wo 05 okt 2022, 21:28 Dan moet je alsnog een extra stel (en tweede HC) regelen in de spits, want een losse VIRM6 of DDZ6 is nog steeds onvoldoende.
Maar 8 bakken DDZ is nog altijd beter dan 9 bakken ICM.
En NS moet eens wat minder strikt omgaan met de normen voor het aantal conducteurs op een trein. Die luxe heeft men nu gewoon niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Maar het staat in de cao dat het moet dus heeft NS zich eraan te houden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: do 06 okt 2022, 09:15
Bemined schreef: wo 05 okt 2022, 21:28 Dan moet je alsnog een extra stel (en tweede HC) regelen in de spits, want een losse VIRM6 of DDZ6 is nog steeds onvoldoende.
Maar 8 bakken DDZ is nog altijd beter dan 9 bakken ICM.
En NS moet eens wat minder strikt omgaan met de normen voor het aantal conducteurs op een trein. Die luxe heeft men nu gewoon niet.
Tja, ik kan je nu al zeggen dat als je op treinen van 8 bakken of meer 1 conducteur zet dat meer dan de helft dan niet zal rijden omdat er dan volgens de norm 2 HC's moeten zijn. Dat is namelijk het beeld van de laatste weken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Met name bij ICM is de norm krom, een VIRM6 is waarschijnlijk een stuk arbeidsintensiever voor een HC dan een ICM8.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Alleen als beide partijen overeenstemming hebben dat de baknormen versoepeld worden, kan er wat gebeuren. Die overeenstemming is er niet, en het is overduidelijk dat de vakbonden structurele overschrijdingen van de normen in de smiezen zullen krijgen. Zie de mobilisatie tijdens de recente stakingen maar. NS kan dat duidelijk niet eenzijdig veranderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Bemined schreef: do 06 okt 2022, 12:27 Met name bij ICM is de norm krom, een VIRM6 is waarschijnlijk een stuk arbeidsintensiever voor een HC dan een ICM8.
En daar zit het hem er ook weer in met een situatie zoals het perron op bijvoorbeeld station Olst, waarom ze die norm aanhouden. Daarnaast is er in die norm ook al rekening gehouden met het tunnelregime
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 06 okt 2022, 12:30 Alleen als beide partijen overeenstemming hebben dat de baknormen versoepeld worden, kan er wat gebeuren. Die overeenstemming is er niet, en het is overduidelijk dat de vakbonden structurele overschrijdingen van de normen in de smiezen zullen krijgen. Zie de mobilisatie tijdens de recente stakingen maar. NS kan dat duidelijk niet eenzijdig veranderen.
De vakbonden moeten zich wat dit betreft wat flexibeler opstellen nu er een personeelstekort is.
Er rijden momenteel al minder treinen, maar als de wel rijdende treinen dan ook niet verlengd kunnen worden, gaat dat ten koste van de reizigers. Die gaan vervolgens klagen tegen de conducteur, waardoor het leven van de HC ook niet leuker wordt.
Tevens zorgen de te korte treinen ook voor overvolle treinen, waardoor het ook gevaarlijk wordt.
Ik zou dus willen voorstellen dat overdag één HC voorlopig voldoende is, ongeacht de lengte van de trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Die vakbonden geven niet om de reiziger, maar zeggen dat alleen maar wanneer er weer eens een nieuwe stakingsonderhandeling is.
Reizigers kun je makkelijk vermijden in de eerste klas of de cabine, dus ik denk niet dat dat nou echt zo'n probleem is.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Ik ben echt heel benieuwd wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn. Er haken nu reizigers af, die komen niet zo snel weer terug. De prestaties van NS zijn in lange tijd niet zo slecht geweest. En ondertussen lopen de onderhandelingen over de verlenging van de concessie hoofdrailnet, waar het laatste woord zeker nog niet over gezegd is gezien de juridische complicaties. De huidige prestatie van NS maakt haar onderhandelingspositie om die concessie binnen te slepen er zeker niet beter op. Wat gaan de gevolgen worden van de huidige situatie op de toekomst van NS en het NS-personeel? We gaan het meemaken.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Het is koffiedikkijken, maar ik denk ongeveer zo:
  • Het personeelstekort wordt vanzelf weer opgelost zodra de vraag naar arbeid over de hele linie weer afneemt;
  • De prestaties verbeteren daarmee vanzelf weer;
  • De reizigers keren vanzelf weer terug;
  • De concessie wordt gewoon onderhands gegund, waarbij het hele feestje van vermeende oneerlijke concurrentie medio volgend decennium weer wordt uitgespeeld (met dezelfde uitkomst);
  • O ja en ondertussen vinden er aan de NS-top weer allerlei wisselingen van de wacht plaats.
Maar pin me er niet op vast.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Stabiliteit in de NS-top is sinds het vertrek van de heer Van Boxtel ver te zoeken inderdaad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten