Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mr-W »

PHS schreef: wo 02 nov 2022, 06:55
- Printen? Niet iedereen heeft een printer, inkt is duur en slecht voor het milieu;
- Kaartje kopen bij de automaat? NS rekent 1 euro toeslag;
- OV-chipkaart? Dat is dan 7,50 euro, dat gaat een incidentele reiziger echt niet betalen;
- Contactloos betalen? Dat is misschien nog wel het beste alternatief, maar staat nog in de kinderschoenen.

Mijn punt is niet dat de voorgestelde wijziging voor problemen gaat zorgen voor de doorgewinterde reiziger die af en toe een e-ticket koopt; wij hebben de NS-app toch wel op ons telefoon staan. Het zal eerder incidentele reizigers afschrikken. Zij zullen mogelijk denken: wat een hoop gedoe voor een enkele keer met de trein te reizen, ik neem wel de auto.
Waarom kunnen die tickets niet gewoon in de Apple/Google Wallet worden gezet?
Suus schreef: di 01 nov 2022, 21:41 Het zijn ook altijd de mensen die niet het ticket printen maar ook niet de app gebruiken die ruzie hebben met de poortjes.
Ken dr genoeg, zijn juist de reizigers die 1/2/3x per jaar de trein nemen, die op deze manier reizen ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik vermoed omdat de NFC-functie van je telefoon alsnog wordt geactiveerd als je een barcode vanuit je Wallet probeert te scannen bij een kaartlezer.

En met OV-Pay wordt je dan mogelijk daarmee ingecheckt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Speelde dit probleem niet ook bij o.a. Belgische e-tickets, omdat de NMBS-app de NFC-functie niet onderdrukt? En zo ja, gaat NS daar ook nog iets aan doen of mogen die reizigers wel ten onrechte met hun bankpas inchecken? ;)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

PHS schreef: wo 02 nov 2022, 06:55 - OV-chipkaart? Dat is dan 7,50 euro.
€ 8,- zelfs
🍉
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

umbusko schreef: wo 02 nov 2022, 09:46 Speelde dit probleem niet ook bij o.a. Belgische e-tickets, omdat de NMBS-app de NFC-functie niet onderdrukt? En zo ja, gaat NS daar ook nog iets aan doen of mogen die reizigers wel ten onrechte met hun bankpas inchecken? ;)
Wat moet NS doen aan een onvolkomenheid van de NMBS-app?
F.k.a. Bollenstad
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

In dialoog gaan met de NMBS wellicht? Beter aan informatievoorziening doen naar de reizigers? Keycards uitdelen aan buitenlandse reizigers met een buitenlands e-ticket? (Helpt weliswaar alleen bij aankomst.)

Het is een door o.a. NS gecreëerd probleem: de Nederlandse poortjes. Dus moet NS bewaken dat er geen structurele problemen optreden en die lijken er door OV Pay wel te komen. Dan moet NS er mee aan de slag om het probleem te verhelpen en niet alleen zijn eigen straatje (a.k.a. e-tickets van NS) schoon te vegen. Hoe zit het eigenlijk met e-tickets van andere vervoerders; overwegen die ook zo'n maatregel?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Het is eerder een probleem dat die NFC-apps allemaal voor voren ploppen voor andere apps. Waarom werken die dingen niet alleen als je die specifieke app opent? Zo heb ik mijn horloge wel ingesteld: eerst de Wallet-app openen, anders doet ie helemaal niks bij een betaalautomaat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

In dialoog gaan met Apple en consorten lijkt me inderdaad nog nuttiger, maar ja, ze zien de NS al aankomen. _O-
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Hainje schreef: wo 02 nov 2022, 11:02
PHS schreef: wo 02 nov 2022, 06:55 - OV-chipkaart? Dat is dan 7,50 euro.
€ 8,- zelfs
Ik weet niet waar het 8 euro is. Op OV-chipkaart.nl kun je namelijk nog steeds een kaart bestellen voor 7,50 euro. Nog steeds belachelijk duur, maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Als ik zo'n kaart bij ons bij AH scan, dan geeft het systeem € 8,- aan. Is al minstens een jaar zo overigens.
🍉
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

De opvolger van de ov-chipkaart wordt iets goedkoper: 6 euro voor een fysieke kaart en 3 euro voor een digitale versie (op je mobiel). Zie https://ovpay.nl/nl/over-ovpay/en-de-ov-chipkaart
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

In combinatie met een NS-abonnement is de OV-chipkaart toch gratis? Ik heb er althans nooit voor betaald en mijn zoon ook niet.
F.k.a. Bollenstad
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Stijngeluk schreef: wo 02 nov 2022, 00:01NS moet laten zien dat ze hun best doen dat men niet per ongeluk 2x inchecked, en dat doen ze door in de voorwaardes te zetten dat dat niet meer mag.
Maar dat is helemaal geen oplossing, alleen spel voor de bühne. Het beschermt niet tegen iemand die toch een PDF op zijn telefoon laat zien, want die ziet er hetzelfde uit als een papieren print, dus het poortje zal opengaan. En het beschermt ook niet tegen iemand die ook een betaalapp heeft die naar voren springt, want noch de PDF-viewer noch de betaalapp trekt zich iets aan van door de NS opgestelde regels. Een conducteur kan een PDF zonder problemen scannen, dus daar ligt het probleem ook niet. Een zinvolle reden zou nog kunnen zijn dat kaartjes buiten de app ter controle geknipt moeten kunnen worden en dus van papier moeten zijn, maar blijkbaar is dat niet nodig anders hadden ze dat al eerder gezegd.

Ondertussen kunnen mensen (toegegeven helaas een kleine minderheid) die zo min mogelijk apps op hun telefoon hebben uit privacyoverwegingen (ook de NS-app geeft van alles en nog wat door aan Google) en ook enigszins milieuvriendelijk willen leven en dus liefst geen papieren ticket willen printen, diverse goedkopere tickets niet meer gebruiken. Oftewel je betaalt alsnog extra met je gegevens. (Ja, een deel daarvan geef je al op bij het kopen van het e-ticket; dat is nodig voor de transactie en de controle en daar heb ik uiteindelijk geen grote bezwaren tegen, hoewel ik liever zou willen dat er een betere oplossing ontwikkeld zou worden met privacy by design.)

Het lijkt me goed als de LOCOV als eis stelt dat de NS-app open source wordt gemaakt voordat deze regel wordt ingevoerd. Dat zou het vertrouwen in de app zodanig vergroten dat ik 'm wel wil installeren.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Hainje schreef: wo 02 nov 2022, 15:18 Als ik zo'n kaart bij ons bij AH scan, dan geeft het systeem € 8,- aan. Is al minstens een jaar zo overigens.
Dan pakt de AH nog eens 0,50 euro extra marge op de verkoop van OV-chipkaarten :')
De adviesverkoopprijs is namelijk 7,50 euro.
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Stijngeluk »

gpvos schreef: wo 02 nov 2022, 15:42
Stijngeluk schreef: wo 02 nov 2022, 00:01NS moet laten zien dat ze hun best doen dat men niet per ongeluk 2x inchecked, en dat doen ze door in de voorwaardes te zetten dat dat niet meer mag.
Maar dat is helemaal geen oplossing, alleen spel voor de bühne. Het beschermt niet tegen iemand die toch een PDF op zijn telefoon laat zien, want die ziet er hetzelfde uit als een papieren print, dus het poortje zal opengaan. En het beschermt ook niet tegen iemand die ook een betaalapp heeft die naar voren springt, want noch de PDF-viewer noch de betaalapp trekt zich iets aan van door de NS opgestelde regels. Een conducteur kan een PDF zonder problemen scannen, dus daar ligt het probleem ook niet.
Klopt helemaal, alleen dan komt de vraag naar boven. Met de huidige situatie van telefoons en apps. Is er een betere oplossing?
Ja het is indekken door de NS. We weten uiteraard niet welk bericht NS bij verkoop van een e-ticket gaat doen. Dit is het nadeel van het bankpas inchecken. Ik denk dat hier best een weloverwogen beslissing is gemaakt, en dat NS dit zelf ook niet helemaal de mooiste oplossing vind, maar de keuze tussen bankpas reizen en de ontwikkelingen en toekomst die men daarin ziet, en PDF tickets een logische is.
gpvos schreef: wo 02 nov 2022, 15:42 Ondertussen kunnen mensen (toegegeven helaas een kleine minderheid) die zo min mogelijk apps op hun telefoon hebben uit privacyoverwegingen (ook de NS-app geeft van alles en nog wat door aan Google) en ook enigszins milieuvriendelijk willen leven en dus liefst geen papieren ticket willen printen, diverse goedkopere tickets niet meer gebruiken. Oftewel je betaalt alsnog extra met je gegevens. (Ja, een deel daarvan geef je al op bij het kopen van het e-ticket; dat is nodig voor de transactie en de controle en daar heb ik uiteindelijk geen grote bezwaren tegen, hoewel ik liever zou willen dat er een betere oplossing ontwikkeld zou worden met privacy by design.)
Dat bestaat al, dat noemt men een anonieme ov chipkaart.
gpvos schreef: wo 02 nov 2022, 15:42 Het lijkt me goed als de LOCOV als eis stelt dat de NS-app open source wordt gemaakt voordat deze regel wordt ingevoerd. Dat zou het vertrouwen in de app zodanig vergroten dat ik 'm wel wil installeren.
Open source wil uiteraard niet zeggen minder tracking. Tracking is nodig voor het goed werken van apps. Vooral voor de developers die daardoor kunnen zien wat er allemaal gebeurt, maar ook simpele dingen als locatiedata om het dichtstbijzijnde station te zien is al tracking. Of dit Google is of een andere partij, daarin ben ik niet meer helemaal thuis welke partijen daarin zijn dus kan ik niks over zeggen, maar tracking is altijd nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

gpvos schreef: wo 02 nov 2022, 15:42Ondertussen kunnen mensen (toegegeven helaas een kleine minderheid) die zo min mogelijk apps op hun telefoon hebben uit privacyoverwegingen (ook de NS-app geeft van alles en nog wat door aan Google) en ook enigszins milieuvriendelijk willen leven en dus liefst geen papieren ticket willen printen, diverse goedkopere tickets niet meer gebruiken. Oftewel je betaalt alsnog extra met je gegevens. (Ja, een deel daarvan geef je al op bij het kopen van het e-ticket; dat is nodig voor de transactie en de controle en daar heb ik uiteindelijk geen grote bezwaren tegen, hoewel ik liever zou willen dat er een betere oplossing ontwikkeld zou worden met privacy by design.)
Als je dit echt zo'n groot probleem vindt dan kan je natuurlijk ook een app installeren waarmee je bepaalde domeinen blokkeert op je telefoon, zoals 1Blocker.

Goede werking van apps niet gegarandeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

De tarieven van de NS van 2023 zijn bekend. Op de website van het LOCOV staan de adviesaanvraag, het advies en het besluit van de NS: https://locov.nl/publicaties/2338549.aspx

Op de website van de NS staan de nieuwe tarieven: https://www.ns.nl/klantenservice/betale ... enten.html

Mijn abonnement (1e klas Dal Vrij) stijgt overigens met 17,3% van 136,40 euro naar maar liefst 159,95 euro per maand. Wtf, NS :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik zit op 16% verhoging voor een oude WeekendVrij 1e klas op saldo. Wel pas in november 2023, want van saldo-abonnementen gaan de prijzen pas bij de contractverlenging in.

Neem aan dat ze voor die prijs dan voortaan een uitsmijter in elke 1e klas coupé zetten om de 2e klas reizigers er weg te sturen? :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Dat was ook mijn gedachte: leuk dat eerste klastarieven stijgen, maar gaat NS dat ook iets doen aan de grote hoeveelheid grijsrijders? Want niet elke conducteur is een Mikos.
Beul van de blindegeleidelijn
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Plutona »

Dat is iets wat ik mij sowieso al een tijd afvraag.
De conducteur roept tegenwoordig een hele waslijst met dingen om: Aansluitingen, volgende stops, omchecken als dat nodig is, vergeet uw spullen niet, etc.
Waarom is het op de een of andere manier niet mogelijk om na vertrek te zeggen: ''Beste reizigers, let u even op de kleur van de zitting van uw stoel. Als deze rood is, bevindt u zich in de 1e klas en dient u een geldig vervoersbewijs te hebben.''
Daarmee heb je meteen de waarschuwing gegeven.

Of stuiten we hiermee de kleurenblinden tegen de borst?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Michael »

In mijn geval (NS Flex Weekend Vrij 1e klas) kom ik uit op een verhoging van 16,57%.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Ik vind het eerlijk gezegd merkwaardig dat de NS de prijzen van de spitsabonnementen met relatief klein percentages verhoogt en in een enkel geval zelfs verlaagt, maar de prijzen van de dalabonnementen juist fors verhoogt. Ik had eerder het omgekeerde gedaan, omdat de treinen met name in de spits uitpuilen. Niet voor niets voerde de NS de afgelopen jaren het beleid om reizen in de spits te ontmoedigen.

Maar goed, misschien jagen de onzalige plannen rond de samenreiskorting weer genoeg reizigers de trein uit. Incidentele reizigers hebben geen zin in het gedoe van het aanvragen van een koppelcode, het vooraf kopen van e-ticket en deze vervolgens verplicht laden in een app die ze mogelijk eerst nog moeten downloaden. De samenreiskorting is juist bedacht om incidentele reizigers aan te trekken, aangezien zij dan relatief goedkoop kunnen meereizen met iemand die wel regelmatig de trein neemt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

NS wil meer forenzen de trein in lokken, en die willen nu eenmaal het liefst allemaal rond dezelfde tijd naar hun werk reizen. Die hebben dus niets aan een goedkoop dalabonnement.

Ik vind het eerlijk gezegd merkwaardig dat de NS wel zegt te willen aansluiten bij het veranderde reisgedrag maar nog steeds geen nieuwe abonnementen speciaal gericht op deeltijd-forenzen heeft ingevoerd. Ook met 2,4% korting is een Traject Vrij abonnement nog steeds veel te duur als je ruim de helft van de tijd thuis werkt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

ICd stilgezet op de HSL bij Rotterdam wegens brandlucht, maar geen brand aangetroffen: NOS-artikel

Weten ze heel zeker dat het niet toevallig de remmen waren? Die hebben immers een erg karakteristieke geur bij ICR, ik kan me zo voorstellen dat een eenvoudige reiziger dat aanziet (aanruikt?) voor een brandlucht.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

NOS: Kabinet verdeelt 7,5 miljard euro voor bereikbaarheid, ruim de helft naar ov

Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -nederland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten