Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Die files nemen langzamerhand meer toen.
Bij bussen zijn er juist veel lijnen gestrekt en dus sneller geworden, is een algemene trend. Kleine dorpjes hebben in de praktijk vooral te maken met bezuinigingen. Vakantie en zaterdagdienstregelingen schrappen vaak ontsluitende lijnen, sommige provincies hebben dat gecompenseerd door vraagafhankelijk vervoer uit de breiden, maar veel provincies niet.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Suus schreef: za 23 apr 2022, 10:56
sirvinniei schreef:Ik heb trouwens ook het idee dat er bij steeds meer bedrijven een tendens is om OV beter te vergoeden dan de auto (zo ook sinds kort op mijn werkplek).
Dat mag al jaren, OV-kosten mogen volledig vergoed worden terwijl autokosten maximaal € 0,19 per kilometer vergoed mogen worden, wat tegenwoordig echt niet meer voldoende is voor autorijden. (..)

Regering en bedrijven doen overigens wel alsof die reiskostenvergoeding van € 0,19 omhoog moet, maar aangezien er ook is afgesproken dat woon-werkverkeer minder CO2-uitstoot moet opleveren is dat nogal tegenstrijdig beleid.
Die 19 cent belastingvrij gaat nooit meer omhoog, vrees ik.

Van de week op radio1 e.e.a. gehoord over de coalitie Anders Reizen. 70 bedrijven nemen daarin het voortouw om de helft CO2 uitstoot te besparen in 2030 tov 1990.

Het wordt verschrikkelijk. Voor de 'gewone werknemer'.

Vitens betaalt nu wel 35 cent kilometervergoeding voor woon-werk als je daar per fiets naartoe gaat.

Positieve stimulatie. Mooi geld ' verdienen' voor de brandstofkosten in het weekend met de privé auto. :p
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Ik besef nu wel dat ik eigenlijk bijna niet meer zonder auto kan, nu ik al een ruim half jaar in het bezit ben van een eigen auto, maar ik gebruik hem nu bijna alleen voor mijn bijbaan, en niet voor de 50 kilometer die ik ermee onderweg zou zijn naar school. Naast dat het mij klauwen vol met geld kost is de reistijdwinst ten opzichte van de trein naar verhouding gering. Voor werk ligt die relatieve reistijdwinst boven de 50%.

Maar desondanks ben ik het wel ten dele eens met het bevriezen van de kilometervergoeding voor de auto op 19 cent per kilometer. Met de hoge brandstofprijzen van afgelopen winter valt er wat te zeggen voor verhoging, maar daar heeft het kabinet al maatregelen voor genomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef: vr 22 apr 2022, 18:16
CamilleKreemers schreef: do 21 apr 2022, 21:07 Kan je me PB de link sturen?
Hier, de link: https://www.qbuzz.nl/nieuws/Yl51iBEAAJ0 ... vergoeding
Dank je
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef: za 23 apr 2022, 13:52 ...
Bij bussen zijn er juist veel lijnen gestrekt en dus sneller geworden, is een algemene trend....
Dit is de grootste denkfout die er gemaakt wordt. De bus is wel sneller maar over het algemeent is de totale reistijd inclusief voor en natransport dus langer.
Zeker in de avonden en weekenden, waarin de reiziger veel meer een uitje is, doet de reistijd er vaak niet toe. Dus bied veel minder gestrekte lijnen aan in de avond en weekend en daluren.
In een winteravond is het veel prettiger om korte loopafstanden te hebben zowel door de kou alsmede de donkere avonden.
sirvinniei schreef: za 23 apr 2022, 13:52 ...
sommige provincies hebben dat gecompenseerd met vraagafhankelijk vervoer...
Nergens, maar dan ook nergens blijkt de dat flexvervoer of hoe die flauwekul dan ook mag heten een goedkoper alternatief is dan een klein busje wat 1x per uur rijdt op een vast tijdstip, waar je vanopuit kunt gaan...

Zolang al die goedbedoelde rapporten op glossypapier door nutteloze adviesbureaus als innovee en consorten worden gemaakt zal het ov in een steeds dieper dal geraken.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Ik heb niets gezegd over wat prettig of wenselijk is, ik spreek slechts over de algemene tendens.

Een langere reistijd geldt dan maar voor een klein deel van de reizigers. Bussen worden vaak gestrekt door ze niet meer via bepaalde dorpjes of wijkjes te laten. Hey vervoer wordt aantrekkelijker voor een grote groep reizigers en onaantrekkelijk of zelfs onbruikbaar voor een hele kleine groep reizigers. Netto reizen er meer reizigers per bus.
Nergens, maar dan ook nergens blijkt de dat flexvervoer of hoe die flauwekul dan ook mag heten een goedkoper alternatief is dan een klein busje wat 1x per uur rijdt op een vast tijdstip, waar je vanopuit kunt gaan...
Dat heb ik ook nooit gezegd. Hey enige wat ik impliceer is dat flexvervoer beter is dan überhaupt geen vervoer.
Hoewel in de praktijk en vervoerder natuurlijk wel minder betaalt voor een bus op afroep dan een vis die altijd rijdt, al is het maar omdat 2/3e van de reizigers daardoor afhaakt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Je bedoelt uiteraard "een vis die altijd zwemt".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: za 23 apr 2022, 23:22 Nergens, maar dan ook nergens blijkt de dat flexvervoer of hoe die flauwekul dan ook mag heten een goedkoper alternatief is dan een klein busje wat 1x per uur rijdt op een vast tijdstip, waar je vanopuit kunt gaan...
Voor reizigers is het wel aantrekkelijker om elk half uur of zelfs elk kwartier een bus op afroep te hebben dan elk uur een vaste bus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Voor heel veel reizigers is het anderzijds weer aantrekkelijker om met de fiets naar de halte aan de grote weg te gaan dan vanuit het dorp een busje op afroep te bestellen en voor de terugweg dat ook weer te regelen. Voor de afroepbusjes blijft dan nog het vervoer over van mensen met een wat minder goede conditie.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Eigenlijk is flexvervoer vooral een aantrekkelijk alternatief als je een knooppunt hebt in een gebied (liefst een station).
Zutphen was bijvoorbeeld wel succesvol: daar rijdt er in plaats van 1 bus per uur vast nu 2 bussen per uur op aanvraag vanaf het station in de avond tegen dezelfde kosten. Daar heeft 90% van de reizigers een extra reserveringsvrije bus per uur gekregen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het vlindersysteem wat nu ook in Alphen a/d Rijn is gebruikt lijkt mij inderdaad voor dat soort middelgrote plaatsen/regio's nog wel nuttig. Vanuit de trein is het zonder reservering te gebruiken is, het rijdt op die tijdstippen vaker dan de "oude" stadsdienst, 60% van de reizigers in Alphen had al het station als begin- of eindpunt bij de stadsdienst en het half uur van te voren reserveren valt ook nog wel mee (het liefst had ik een kwartier gezien, aangezien er ook elk kwartier op de trein wordt aangesloten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Komt dat deels niet door de afstand naar het station? Je rijdt toch al gauw 15 minuten naar een halte. Waarom rijdt deze avondvlinder niet in het weekend?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

verfmeer schreef: vr 22 apr 2022, 17:11 Lijkt mij de verkeerde move. Het doel moet zijn om zo veel mogelijk mensen in de trein te krijgen, niet ze er uit jagen. Het extra autoverkeer dat dit veroorzaakt zal de energiewinst snel teniet doen.
Ik vraag mij af of het meteen resulteert in meer autoverkeer. Het resulteert wel in langere wachttijden voor liften, en daardoor gemiste overstappen denk ik zo. En ik dacht dat ProRail juist wilde werken aan stations als prettige verblijfsomgevingen?
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Een keertje traplopen kan overigens voor de meeste mensen absoluut geen kwaad. Ik maak zelf altijd gebruik van het dichtstbijzijnde stijgpunt zonder wachttijden.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Het is sowieso beter om af te gaan op wat Prorail zelf zegt in plaats van wat de Telegraaf er van maakt:
Roltrappen zijn dus een luxe, die bovendien niet bijdraagt aan meer beweging. Die kunnen we in tijden van schaarste uitzetten. Dat is niet fijn voor veel mensen, maar het kan wel helpen als de nood echt aan de man is. Kijk je naar klimaat, dan zou je ze eigenlijk zelfs helemaal uit moeten zetten. Het is niet zo dat ProRail dit nu aan het voorbereiden is, maar het is wat mij betreft wel een oproep tot nadenken.
https://www.prorail.nl/verhalen/energietransitie
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

teun schreef: ma 25 apr 2022, 11:09 Een keertje traplopen kan overigens voor de meeste mensen absoluut geen kwaad. Ik maak zelf altijd gebruik van het dichtstbijzijnde stijgpunt zonder wachttijden.
Absoluut dat traplopen geen kwaad kan, maar niet voor iedereen is traplopen vanzelfsprekend :')
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Maar daarom bestaan er op de stations met roltrappen ook liften (in elk geval het merendeel van de stations).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Met een roltrap kun je nou niet bepaald veilig omhoog komen met een fiets of in een rolstoel. Idealiter nemen we op het station afscheid van de roltrap en gebruiken we die kostbare energie voor liften.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Als je internationaal treinreizen wilt promoten, moet je vooral beginnen met het afschaffen van roltrappen. :roll: Het ontbreken van een roltrap op plaatsen waar vaak mensen met bagage langs moeten, is in mijn ervaring altijd gespreksonderwerp nummer 1. Zeker als ze na een renovatie nog steeds ontbreken.

Liften zijn maar een beperkte oplossing voor een beperkte doelgroep. Als iedereen met een lift meewil krijg je gigantische wachttijden, nog los van dat je met wildvreemden in een cabine opproppen niet altijd prettig is en dat ze ook lang niet altijd schoon zijn.

Zullen we beginnen met het stopzetten van die loopbanden naar de gates op Schiphol? En dan eens kijken hoe snel Den Haag staat te springen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

VIRM schreef: ma 25 apr 2022, 09:47
verfmeer schreef: vr 22 apr 2022, 17:11 Lijkt mij de verkeerde move. Het doel moet zijn om zo veel mogelijk mensen in de trein te krijgen, niet ze er uit jagen. Het extra autoverkeer dat dit veroorzaakt zal de energiewinst snel teniet doen.
Ik vraag mij af of het meteen resulteert in meer autoverkeer. Het resulteert wel in langere wachttijden voor liften, en daardoor gemiste overstappen denk ik zo. En ik dacht dat ProRail juist wilde werken aan stations als prettige verblijfsomgevingen?
Gemiste overstappen verlengen de reistijd en hoe langer de reistijd hoe aantrekkelijker alternatieve vervoeropties (lees: auto's) worden.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Ze leren gewoon van de NMBS in Visé. Die roltrap heb ik sinds ik daar iets meer dan maandelijks kom in Juli 2020 wel zeker twee keer werkend gezien. :-)
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

ArrivaBas schreef: ma 25 apr 2022, 14:12Met een roltrap kun je nou niet bepaald veilig omhoog komen met een fiets
Rotterdammers gaan al 80 jaar met de fiets op de roltrap bij de Maastunnel.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Geldt ook voor de Mandelabrug in Zoetermeer. Daar zijn zelfs tips voor:
Dit zijn onze tips om eenvoudig met de fiets de Mandelabrug op te komen en er af te gaan via de roltrappen:

Zorg dat je met beide handen je fiets goed vast hebt;
Loop rustig en oplettend de roltrap op;
Plaats je voorwiel dwars op een trede;
Zorg dat je achterwiel steunt op een trede;
Laat je fiets wat leunen tegen je heup of zijkant van je lichaam;
Knijp eventueel je handremmen in als je dat een zekerder gevoel geeft;
Als je bijna boven of beneden bent zet je het voorwiel weer recht;
Stap met je fiets van de roltrap af.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door omaylie »

De NS brengt een eerbetoon aan de afgelopen maandag overleden Doe Maar-zanger Henny Vrienten. Op de 18 grootste stations van Nederland is er tot en met morgen een tekst van hem te zien: https://www.ad.nl/show/ns-eert-henny-vr ... ~a706cf89/
Laatst gewijzigd door omaylie op do 28 apr 2022, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

De link klopt niet (meer)...
F.k.a. Bollenstad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten