Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De prognose is vanmorgen ook verzet naar ten minste tot en met 13 september, met de mededeling dat later deze week een verdere prognose zal volgen. Dat lijkt mij alsnog best voortvarend, de schade is echt enorm.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Vanochtend op het radionieuws werd gezegd dat de reparatiewerkzaamheden in ieder geval het hele weekend zouden duren, mogelijk langer. Dat leek me al een vrij optimistische inschatting, als ik de foto's zo zie...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

"De prognose staat nu op 15 september, maar de kans is groot dat het nog veel langer gaat duren" aldus ProRail op Twitter.

Er zijn ook nieuwe foto's online gezet van de schade: https://www.prorail.nl/nieuws/langdurig ... -flevoland
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

En: "Nu al is duidelijk dat de schade in de miljoenen zal lopen." :shock:
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

IIVQ schreef: za 03 sep 2022, 07:29 Er is kortsluiting ontstaan in een schakelgedeelte van een transformatorstation (rond 15:06) waar geen enkele beveiliging op aansloeg.
De beveiliging sloeg wel aan, maar de schakelaars gingen niet open.
Er waren dus twee fouten (zoals bij veel van dit soort incidenten): er liep stroom waar die niet mocht (een aardleider begrijp is) en de schakelaar was defect.

En dat "we hard door de mand vallen" vind ik wel een beetje overdreven. Naar wat ik begrijp is er rond Dronten een paar minuten geen spanning geweest, spanning is er nu weer overal, ook al is deze lijn nu buiten gebruik. Ja, er is schade en dat er een 150 kV lijn op de bovenleiding kan vallen is misschien iets waar over nagedacht moet worden, maar dat we daarmee door de mand vallen? Vind ik niet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Een zeer onwaarschijnlijk scenario heeft zich voorgedaan. Als we daar al enorm op moeten anticiperen kunnen we ons beter opsluiten met een aluminium hoedje op :X
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Durashift schreef: za 03 sep 2022, 00:19 Weer een TVV project erbij.. daar wordt de spoeling ook niet groter. :(
Ik zag dat de 700 en 1800 worden omgeleid via Amersfoort. Door de gewijzigde dienstregeling rijden die dus nu Groningen/Leeuwarden naar Den Haag Centraal via Amersfoort Centraal en Amsterdam Centraal. Ben benieuwd of de omleiding via Amersfoort na dit weekend ook blijft.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Vandaag worden ze niet meer omgeleid. Komende weken zal het ook een uitdaging worden ze om te leiden, als er bij werkzaamheden omgeleid wordt rijden de 700/1800 meestal naar Amsterdam Centraal i.p.v. naar Den Haag, het pad van de 700/1800 vanuit Den Haag zou namelijk bij Hilversum klem lopen tussen een goederenpad en de 1600/11600.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Gisteren zaten ze ook in een afwijkend pad: direct om .20/.50 door vanuit Amersfoort, dus nog voor de 1500 uit die ook normaal reed. Dat paste waarschijnlijk alleen doordat de 5700 niet reed, want anders zit de Gooilijn daar veel te vol voor.

Edit: Hmm, vandaag rijden ze dus juist vanuit Lelystad en via Amsterdam Centraal door naar Den Haag, dan is er natuurlijk geen plek meer om ook vanuit Zwolle om te leiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Gisteren waren ze ook dwars door de goederenpaden heen gelegd, vandaar er ook de nodige treinen met vertraging reed.
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik ben benieuwd of er nog iets qua TVV te regelen was. Ik wad gister in Zandvoort (om mensen in bus F1 en 81 te proppen*) en ik schat dat daar zo'n 200 touringcars stonden (Pouw was de hoofdaannemer, maar deed vooral het regelwerk en had een paar Keolis-Pouw-bussen, verder nog wat TCR en heel veel Beuk, en alles eigenlijk). Dat zal vast een hap uit de beschikbaarheid van TVV slaan.

* "Ja, dit is bus 300, overstappen in Haarlem" keer duizend.
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 05 sep 2022, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Het lijkt me dat "dit is bus 300" en "overstappen in Haarlem" elkaar uitsluit als je je in Zandvoort bevindt. Òf het is een verlengde lijn 300 en je kan in Haarlem blijven zitten, òf het is een andere buslijn (allicht de aangekondigde lijn F1). Ik zou in elk geval in de war raken van zo'n mededeling.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Zo uit eigen observatie lijkt het er vooral op dat de IC’s over de Veluwe op volle slagsterkte rijden en dat alles wat vanuit Zwolle normaal richting Lelystad zou gaan afgeschaft is. (Ik zit nu in een trein richting Utrecht bestaande uit tien bakken ICM, maar in de reisplanner zie ik twaalf stuks ook al voorbij komen. Daarnaast een keer tien bakken DDZ, dat is ook vrij stevig.)
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

gpvos schreef: zo 04 sep 2022, 11:36 Het lijkt me dat "dit is bus 300" en "overstappen in Haarlem" elkaar uitsluit als je je in Zandvoort bevindt. Òf het is een verlengde lijn 300 en je kan in Haarlem blijven zitten, òf het is een andere buslijn (allicht de aangekondigde lijn F1). Ik zou in elk geval in de war raken van zo'n mededeling.
Je hebt in principe helemaal gelijk: Van Zandvoort naar Haarlem reden alleen de 81 en F1.
Maar mensen waren gekomen met de 300 of 356. Als je "Nee, dit is de F1" zei, raakten mensen in verwarring, want die wilden met de 300, daar waren ze mee gekomen. Dat kan je dan gaan uitleggen. Als je 150 mensen in 3 minuten in een bus wil krijgen dan helpt dat uitleggen niet met de doorstroming.

Drie dagen ervaring met alle mogelijke mededelingen leerde me dat "Ja, overstappen in Haarlem", toch echt de beste doorstoming opleverde. Mensen zijn bevestigd in hun gelijk, geholpen en weten waar ze aan toe zijn. Dat ik dan een kleine leugen vertel over het lijnnummer is in dit specifieke geval te billijken.

(Voor de niet-kenners: in de ochtenden reden lijn 300 en 356 van Bijlmer via Haarlem rechtstreeks door naar het F1-circuit, in de middag reed lijn F1 rechtstreeks terug naar Haarlem, alwaar mensen konden overstappen. Bovendien reed lijn 81 de gebruikelijke route tussen Haarlem en het circuit (en niet verder).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

waldo79 schreef: za 03 sep 2022, 18:07 Een zeer onwaarschijnlijk scenario heeft zich voorgedaan. Als we daar al enorm op moeten anticiperen kunnen we ons beter opsluiten met een aluminium hoedje op :X
Ik vind deze reactie nogal kort door de bocht.
Het feit dat de beveiliging niet goed heeft ingegrepen, is best wel een groot probleem en moet dus onderzocht en verholpen worden. Voor hetzelfde geld waren de gevolgen veel groter geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Kan ik je wel in volgen, maar een risicoloze samenleving is een utopie :idea:
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Er rijden tot zeker 3 oktober geen treinen tussen Lelystad en Zwolle, aldus dit bericht van de NOS.
Worden treinseries 500 en 600 dan wel verlengd?
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

En ook daarna is het al vrijwel zeker dat er daar geen treinen rijden. De schade is enorm zover tot nu toe bekend. Er moeten heel veel onderdelen besteld worden waar een levertijd overheen gaan. Daarnaast is nog niet alle schade in kaart, dus men is nog altijd aan het onderzoeken.

Kort samengevat 3 oktober is de minimale prognose maar het is nu al bijna zeker dat het daarna nog niet voorbij is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Wat zal eerder rijden? De trein over de Friesenbrücke (dat ding tussen Groningen en Leer) of de treinen over de Hanzelijn?

U kunt...... NU inleggen.
🍉
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Over de Friesenbrücke. 8-)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Welnee, daarvan moet nog geïnventariseerd worden hoeveel vertraging die gaat oplopen, en dikke kans dat dat inventaristieproces vertraging op gaat lopen *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

VIRM schreef: zo 04 sep 2022, 08:44
Durashift schreef: za 03 sep 2022, 00:19 Weer een TVV project erbij.. daar wordt de spoeling ook niet groter. :(
Ik zag dat de 700 en 1800 worden omgeleid via Amersfoort. Door de gewijzigde dienstregeling rijden die dus nu Groningen/Leeuwarden naar Den Haag Centraal via Amersfoort Centraal en Amsterdam Centraal. Ben benieuwd of de omleiding via Amersfoort na dit weekend ook blijft.
Jawel, maar Lelystad - Zwolle zal toch TVV op ingezet moeten worden, voor langere tijd. Is natuurlijk minder groot qua capaciteit dan een volledige Hanzelijn.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Hainje schreef: wo 07 sep 2022, 21:33 Wat zal eerder rijden? De trein over de Friesenbrücke (dat ding tussen Groningen en Leer) of de treinen over de Hanzelijn?

U kunt...... NU inleggen.
En de beoogde datum? En wat is de prijs voor de winnaar?
Beul van de blindegeleidelijn
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

https://nieuws.ns.nl/ns-start-met-imple ... m-treinen/

NS start met het inbouwen van ERTMS in de VIRM trein.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Vanaf midden december pas weer treinen tussen Lelystad en Dronten: https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-mid ... en-dronten
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten