Nee, via de tunnel.
Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Kort Nederlands nieuws
In het AD vandaag:
Angst regeert bij NS: ‘Argumentatie om niet te rijden is lariekoek, gelul!’
De Nederlandse Spoorwegen zijn een angstig, risicomijdend bedrijf geworden dat bij grote problemen veel te snel overgaat tot het stilleggen van het complete treinverkeer. Dat zeggen spoorkenners naar aanleiding van de grote treinstoring van afgelopen zondag.
[...]
Volgens spoorexpert Wijnand Veeneman van de TU Delft is dat geen toeval. “Het enige waar NS nóg harder op worden afgerekend dan treinuitval, is veiligheid. De consequentie is dat een organisatie risicomijdend wordt. Alle goede initiatieven vanuit het personeel worden buitenspel gezet, want die gelden als te risicovol.”
[...]
Reacties van NS’ers lijken Veenemans analyse te bevestigen. “Voorheen werd het tenminste nog toegestaan om zelf initiatief te nemen,” reageerde machinist Stephan van Loon afgelopen maandag op een tweet van hoofd communicatie Erik Kroeze aan de vele ‘beste stuurlui aan wal’.
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet alleen risicomijdend, ook wil men koste wat kost voorkomen fouten toe te geven naar mijn idee. Het feit dat men binnen 24 uur met felle bewoording liep te verkondigen dat het echt niet anders kon vind ik zorgelijk. Binnen zo'n korte tijd kun je onmogelijk de situatie grondig geëvalueerd hebben om die conclusie te trekken. Dit geeft een signaal af dat men helemaal niet zit te wachten om de onderste steen boven te krijgen, en daarnaast creëer je een bedrijfscultuur waarbij je mensen ontmoedigt om kritisch te zijn, terwijl dat juist nodig is om te kunnen blijven verbeteren.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ben juist benieuwd naar de grondige analyse, wat dat betreft is dat interview in het AD ook nog aan de vroege kant.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Dienstregelingen van Qbuzz op peil dankzij beschikbaarheidsvergoeding
In 2021 vervoerde Qbuzz in haar concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem gemiddeld 43% minder reizigers dan in een normaal jaar (2019). Dat is het gevolg van COVID en de daarmee gepaard gaande overheidsmaatregelingen in strijd tegen coronabesmettingen. Voor het tweede jaar op rij zijn daardoor de kosten een flink stuk hoger dan de opbrengsten.
In 2020 kreeg Qbuzz een verlies van EURO 8,3 miljoen voor de kiezen. In 2021 heeft Qbuzz de schade beperkt kunnen houden. Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz: “Dat is te danken aan de ‘beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer’ (BVOV) van ruim EURO 60 miljoen van de overheid. Daarmee hebben we op verzoek van de overheid de dienstregeling grotendeels kunnen uitvoeren voor onze reizigers.”
Zoals uit het jaarverslag blijkt, was het in 2021 onmogelijk om zonder BVOV de verbindingen, lijnen en frequentie van het openbaar vervoer in stand te houden. Dat zal ook voor 2022 het geval zijn. Het beperkte resultaat (0,6% van de omzet) in 2021, is mede door nagekomen boekhoudkundig resultaat van voor de coronaperiode.
Blik op de toekomst
Het is zaak om zo snel mogelijk op eigen benen te staan. De stijgende reizigersaantallen in de eerste maanden van 2022 geven een hoopvol beeld. Door verandering in het reisgedrag door bijvoorbeeld thuiswerken, is het herstel naar de reizigersaantallen van voor corona niet exact te voorspellen. Sommige lijnen of ritten herstellen sneller dan anderen. Daar speelt Qbuzz zo goed mogelijk op in door op relatief korte termijn de dienstregeling aan te passen met passende voertuigen.
We verwachten dat steeds meer mensen gaan reizen met het openbaar vervoer. Want Nederland wil de komende jaren heel veel woningen bouwen die bereikbaar moeten zijn met duurzame mobiliteit. In 2021 heeft Qbuzz 32,4% van de dienstregelingsuren uitstootvrij gereden (2020: 26,4%). We investeren in verdere uitbreiding van ons uitstootvrij openbaar vervoer. Dat is nodig om de klimaatdoelen te halen. Gerrit: “Elke reiziger die de auto laat staan en voor het OV kiest, verminderd de CO2 uitstoot en draagt bij aan de verbetering van het klimaat.”
Bron: Persbericht Qbuzz
In 2021 vervoerde Qbuzz in haar concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem gemiddeld 43% minder reizigers dan in een normaal jaar (2019). Dat is het gevolg van COVID en de daarmee gepaard gaande overheidsmaatregelingen in strijd tegen coronabesmettingen. Voor het tweede jaar op rij zijn daardoor de kosten een flink stuk hoger dan de opbrengsten.
In 2020 kreeg Qbuzz een verlies van EURO 8,3 miljoen voor de kiezen. In 2021 heeft Qbuzz de schade beperkt kunnen houden. Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz: “Dat is te danken aan de ‘beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer’ (BVOV) van ruim EURO 60 miljoen van de overheid. Daarmee hebben we op verzoek van de overheid de dienstregeling grotendeels kunnen uitvoeren voor onze reizigers.”
Zoals uit het jaarverslag blijkt, was het in 2021 onmogelijk om zonder BVOV de verbindingen, lijnen en frequentie van het openbaar vervoer in stand te houden. Dat zal ook voor 2022 het geval zijn. Het beperkte resultaat (0,6% van de omzet) in 2021, is mede door nagekomen boekhoudkundig resultaat van voor de coronaperiode.
Blik op de toekomst
Het is zaak om zo snel mogelijk op eigen benen te staan. De stijgende reizigersaantallen in de eerste maanden van 2022 geven een hoopvol beeld. Door verandering in het reisgedrag door bijvoorbeeld thuiswerken, is het herstel naar de reizigersaantallen van voor corona niet exact te voorspellen. Sommige lijnen of ritten herstellen sneller dan anderen. Daar speelt Qbuzz zo goed mogelijk op in door op relatief korte termijn de dienstregeling aan te passen met passende voertuigen.
We verwachten dat steeds meer mensen gaan reizen met het openbaar vervoer. Want Nederland wil de komende jaren heel veel woningen bouwen die bereikbaar moeten zijn met duurzame mobiliteit. In 2021 heeft Qbuzz 32,4% van de dienstregelingsuren uitstootvrij gereden (2020: 26,4%). We investeren in verdere uitbreiding van ons uitstootvrij openbaar vervoer. Dat is nodig om de klimaatdoelen te halen. Gerrit: “Elke reiziger die de auto laat staan en voor het OV kiest, verminderd de CO2 uitstoot en draagt bij aan de verbetering van het klimaat.”
Bron: Persbericht Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4480
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Kort Nederlands nieuws
Kan je me PB de link sturen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Welke link?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
ProRail wil af van roltrappen op stations om elektriciteit te besparen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639609 ... e-ban-doen
Re: Kort Nederlands nieuws
Lijkt mij de verkeerde move. Het doel moet zijn om zo veel mogelijk mensen in de trein te krijgen, niet ze er uit jagen. Het extra autoverkeer dat dit veroorzaakt zal de energiewinst snel teniet doen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik kan me niet voorstellen dat dat daadwerkelijk een impact heeft. Bovendien maakt het ProRail geen zak uit als we als maatschappij meer geld kwijt zijn (en de politiek evenmin) zolang ze zelf maar een zwart cijfertje onderaan de streep krijgen.
Ik denk dat vanwege de omvang van het energieverbruik het nog geen volslagen idioot idee is. Blijft wel dat dit natuurlijk ook gewoon komt door een tekort aan vergoeding vanuit het rijk.
Ik denk dat vanwege de omvang van het energieverbruik het nog geen volslagen idioot idee is. Blijft wel dat dit natuurlijk ook gewoon komt door een tekort aan vergoeding vanuit het rijk.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dan pakken we toch gewoon massaal de lift. Anderhalve meter afstand dus veel luchtvervoer
Re: Kort Nederlands nieuws
Hier, de link: https://www.qbuzz.nl/nieuws/Yl51iBEAAJ0 ... vergoeding
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Kort Nederlands nieuws
https://www.ov-nl.nl/beschikbaarheidsve ... eind-2022/
Wat me verbaasd is dat geen enkele busvervoerder ook maar iets onderneemt om de forens terug te krijgen.
Bied in de herfst (slecht weer) eens extreme korting aan.
Laat dalurendagkaartjes ook geldig zijn in de spits.
Ipv daarvan zit men alleen maar te jammeren en het enige wat ze kunnen bedenken is het standaard praatje: opheffen van lijnen en/of duurdere tickets.
Wat me verbaasd is dat geen enkele busvervoerder ook maar iets onderneemt om de forens terug te krijgen.
Bied in de herfst (slecht weer) eens extreme korting aan.
Laat dalurendagkaartjes ook geldig zijn in de spits.
Ipv daarvan zit men alleen maar te jammeren en het enige wat ze kunnen bedenken is het standaard praatje: opheffen van lijnen en/of duurdere tickets.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Da's niet helemaal waar: in diverse regio's heb ik juist al abonnementen langs zien komen die gericht zijn op niet de hele week reizen. Veelal bundels waarmee je een X aantal dagen in een periode kunt reizen, dus specifiek gericht op niet meer elke dag naar het werk.
Al verbaast me wel dat in de provincie Utrecht wel een adviesaanvraag is gedaan om parttime-abonnement te testen, maar dat de test nooit gestart is.
Dalkaartjes in de spits lijkt me niet persé logisch trouwens, vooral gezien de scholierenspits dus juist wel teruggekeerd is en sommige lijnen juist al vol zitten dan.
Al verbaast me wel dat in de provincie Utrecht wel een adviesaanvraag is gedaan om parttime-abonnement te testen, maar dat de test nooit gestart is.
Dalkaartjes in de spits lijkt me niet persé logisch trouwens, vooral gezien de scholierenspits dus juist wel teruggekeerd is en sommige lijnen juist al vol zitten dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Domme is dat OV-bedrijven alleen reclame maken in de bus of trein. Nooit op plekken waar veel automobilisten zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Komt wel langzaam verandering in: Syntus Utrecht had laatst billboards langs de weg en advertenties in de krant om een actie te promoten.
Qbuzz is vooral op sociale media veel actief met reclame.
Qbuzz is vooral op sociale media veel actief met reclame.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik denk dat je beter op snelheid en frequentie kunt adverteren dan op prijs. De reistijd van OV wordt door automobilisten fors overschat en uiteindelijk wordt vooral het meest praktische vervoersmiddel gekozen en niet het goedkoopste.
Ik heb trouwens ook het idee dat er bij steeds meer bedrijven een tendens is om OV beter te vergoeden dan de auto (zo ook sinds kort op mijn werkplek).
Ik heb trouwens ook het idee dat er bij steeds meer bedrijven een tendens is om OV beter te vergoeden dan de auto (zo ook sinds kort op mijn werkplek).
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat is je bron hiervoor?sirvinniei schreef: ↑za 23 apr 2022, 10:06 De reistijd van OV wordt door automobilisten fors overschat
-
- Berichten: 1433
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik kom alleen bronnen tegen o.b.v. een onderzoek in 2011 (bijvoorbeeld deze). Recenter onderzoek kan ik helaas niet vinden (en in 11 jaar kan veel veranderen).
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat mag al jaren, OV-kosten mogen volledig vergoed worden terwijl autokosten maximaal € 0,19 per kilometer vergoed mogen worden, wat tegenwoordig echt niet meer voldoende is voor autorijden. Bovendien is de Belastingdienst strenger geworden op de reiskostenvergoeding, er moet nu een onderbouwing zijn waar eerst een vaste vergoeding ook akkoord was, dat gaat met reiskosten voor het OV wat makkelijker.sirvinniei schreef:Ik heb trouwens ook het idee dat er bij steeds meer bedrijven een tendens is om OV beter te vergoeden dan de auto (zo ook sinds kort op mijn werkplek).
Regering en bedrijven doen overigens wel alsof die reiskostenvergoeding van € 0,19 omhoog moet, maar aangezien er ook is afgesproken dat woon-werkverkeer minder CO2-uitstoot moet opleveren is dat nogal tegenstrijdig beleid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ach, de stevige accijnsverlaging op benzine is nóg harder in strijd met die CO2-uitstootvermindering (oa van woon-werkverkeer). En die is ook gewoon doorgevoerd
-
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, dat onderzoek doelde ik op.iamthedutchdude schreef: ↑za 23 apr 2022, 10:31 Ik kom alleen bronnen tegen o.b.v. een onderzoek in 2011 (bijvoorbeeld deze). Recenter onderzoek kan ik helaas niet vinden (en in 11 jaar kan veel veranderen).
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Het zorgt er wel voor dat vaste abonnementen niet meer toegestaan zijn. Zo mag ik geen Altijd Vrij meer hebben, terwijl de vergoeding daarvan goedkoper is dan alle losse reizen (bij 5x/week naar kantoor).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
sirvinniei schreef: ↑za 23 apr 2022, 11:09Ja, dat onderzoek doelde ik op.iamthedutchdude schreef: ↑za 23 apr 2022, 10:31 Ik kom alleen bronnen tegen o.b.v. een onderzoek in 2011 (bijvoorbeeld deze). Recenter onderzoek kan ik helaas niet vinden (en in 11 jaar kan veel veranderen).
Echter: sinds corona zijn er minder files en is de reistijd met het OV veelal toegenomen omdat dienstregelingen zijn uitgekleed. Dus of het nog steeds opgaat...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten