Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Mogelijk meer financiële steun voor belangrijke spoorlijnen NS
Het kabinet bekijkt of de NS meer financiële steun nodig heeft om het zogeheten hoofdrailnet, de belangrijkste spoorverbindingen in ons land, de komende jaren goed uit te kunnen voeren.


Het hele nieuwsbericht bij de NOS:
https://nos.nl/artikel/2472698-mogelijk ... rlijnen-ns
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Hoort dit niet in het topic over de HRN-concessie vanaf 2024? :)

Los daarvan ben ik benieuwd wat dit gaat betekenen voor de lopende rechtszaak.
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

De Regio Voodfalley wil een onderzoek naar het 'heropenenen' van de spoorlijn Amersfoort-Rhenen. Heropenen tussen haakjes aangezien daarvoor wel iets meer nodig is, aangezien alleen Amersfoort-Leusden (maar alleen in gebruik als goederenlijn) en De Haar-Rhenen nog aanwezig zijn en in gebruik zijn.

https://www.ad.nl/amersfoort/met-de-tre ... ~a3f1fd9d/
(paywalled artikel)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

De spoorlijn zelf ligt er weliswaar niet meer, maar het baanlichaam is nog grotendeels ongeschonden aanwezig. De grootste complicatie zit echter in Woudenberg waar in de afgelopen paar jaar een flink stuk van het emplacement van voormalig station Woudenberg-Scherpenzeel bebouwd is.

Nou kan je daar nog wel achterlangs, maar vooral de Hoogvliet bij bushalte Spoorlaan staat behoorlijk in de weg om die spoorlijn opnieuw aan te leggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Dan nog gaat het nog wel kostenverhogend werken als je het fysieke spoor ook nog opnieuw moet bouwen. Plus waarschijnlijk ook eerst weer toewijzing moet krijgen om er spoor aan te leggen en eventuele rechtszaken van omwonenden die niet naast een spoorlijn willen wonen, etc. Maakt het wel veel duurder dan als het spoor er (grotendeels) nog lag en het nog een toewijzing had, zoals bij bijv. Nijmegen-Kleve.

Denk dus niet dat het er komt, maar onderzoek kan nooit kwaad natuurlijk.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Lijkt me kansloos (zoals al veel onderzoeken hebben aangetoond).
Volgens mij heb je een vergelijkbare reistijd Veenendaal-Amersfoort als je een bus Maarn-Amersfoort via de N227 aanlegt, iets wat Rover ook voorstelde om de lange reistijd Doorn-Amersfoort terug te brengen.
Denk verder dat je meer aan businfra hebt dan spoor, aangezien de spoorlijn Leusden en Amersfoort niet goed aandoet, terwijl dat momenteel de kernen zijn die lijn 80 voor het grootste deel vullen.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dat het baanlichaam er nog ligt lijkt me ook niet een garantie dat dit baanlichaam voldoet aan de huidige normen. Het kan in de praktijk alsnog neerkomen op complete nieuwbouw.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Het lijkt me ook een beetje kansloze zaak. Wat sirvinniei zegt zou buslijn 280 niet zo veel langzamer zijn lijkt me en dat bediend Woudenberg tenminste fatsoenlijk en ook nog Maarsbergen en het centrum van Amersfoort, waardoor die ook nuttiger is. Bovendien zou je hooguit lijn 280 kunnen wegbezuinigen en dat is lang niet genoeg om een een trein rendabel te maken. Ik denk dat Foodvalley dat geld beter kan gebruiken om de Valleilijn te verbeteren (kwartiersdienst over hele lijn mogelijk maken, probleem met het invoegen bij Barneveld Noord verhelpen zodat een symmetrische ligging mogelijk is, kwaliteitsverbetering van sommige stations, denk bijv. aan Barneveld Centrum).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Bemined schreef: vr 28 apr 2023, 18:11 Dat het baanlichaam er nog ligt lijkt me ook niet een garantie dat dit baanlichaam voldoet aan de huidige normen. Het kan in de praktijk alsnog neerkomen op complete nieuwbouw.
Een baanlichaam betekent vooral dat het tracé nog grotendeels aanwezig/intact is. Vrijwel elke reanimatie van een voormalige spoorlijn komt neer op het tenminste vervangen van de complete bovenbouw, meestal gecombineerd met het herconditioneren van het baanlichaam.

Overigens lijkt een bedrijf als de Hoogvliet me een stuk beter nieuws dan een woonwijk of huizen op het tracé. Bedrijven laten zich zonder al teveel gedoe uitkopen, dat ligt voor huiseigenaren vaak anders (begrijpelijk overigens).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Nouja, gloednieuwe panden afbreken is ook niet echt duurzaam natuurlijk...

En inderdaad, ik doelde vooral op dat het trace nog aanwezig is. Er zal toch genoeg nieuw gebouwd moeten worden omdat het oude baanlichaam enkelsporig is.
SuperGhost schreef: vr 28 apr 2023, 18:40 Het lijkt me ook een beetje kansloze zaak. Wat sirvinniei zegt zou buslijn 280 niet zo veel langzamer zijn lijkt me en dat bediend Woudenberg tenminste fatsoenlijk en ook nog Maarsbergen en het centrum van Amersfoort, waardoor die ook nuttiger is.
Je kunt inderdaad niet het hele busnet opheffen met deze lijn. Maar daarentegen groeit Woudenberg steeds meer richting de oude spoorlijn en ligt het spoor in Leusden precies tussen Tabaksteeg en de oudere wijken die tegenwoordig geen bus door de wijk meer hebben in.
In Amersfoort komt de lijn op 5 minuten lopen van de Stadsring door de stad, da's dichter bij het centrum dan Amersfoort Centraal ;)

Dus op zich is de vervoersvraag rond de lijn wel toegenomen t.o.v. vroeger.

Vanuit Woudenberg kun je overigens wel heel mooi aantakken op de spoorlijn en op zich is dat vanuit Scherpenzeel ook nog wel te doen. Maar de vraag is dan of je wel richting Veenendaal moet aantakken of juist richting Arnhem gezien de voornaamste reizigersstromen in de Vallei.
Al is de functie denk ik wel meer voor Veenendaal - Amersfoort dan het lokale vervoer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

De shovels staan neem ik aan ook nog niet bij de Hoogvliet op de stoep, en tegen de tijd dat het ergens op begint te lijken met deze fantasie spoorlijn kan dat pandje wel een halve ruïne zijn... Het belangrijkse is dat àls er ooit serieus aan reactivatie/herbouw gedacht gaat worden er niet nog veel meer aan bouwsels op het tracé terecht is gekomen. Verder zal het me benieuwen of het ooit verder komt dan deze brainfart, maar ik zie ook maar wat graag de spoorbrug bij Rhenen herbouwd worden, hoor :trein:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
April064
Berichten: 700
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Een heropening van deze lijn lijkt mij inderdaad onrealistisch. Er staan bouwwerken in de weg (het zijn maar een paar, mogelijk zou je eronder door kunnen tunnelen, maar dat kost ook veel geld), en ik denk niet dat de reizigersaantallen heel groot zullen zijn, of hij nou naar Veenendaal of naar Arnhem aantakt. Er kan beter geinvesteerd worden in betere busverbindingen.
zij/haar/hen/hun
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: vr 28 apr 2023, 17:29 (..)

Nou kan je daar nog wel achterlangs, maar vooral de Hoogvliet bij bushalte Spoorlaan staat behoorlijk in de weg om die spoorlijn opnieuw aan te leggen.
In het verlengde van de Hoogvliet is er volop nieuwbouw richting van Bentum.

ProRail wil toch af van overwegen? Dan wordt het op z'n minst een onderdoorgang voor de N224.. denk dat daar geen ruimte voor is, hotel/restaurant Schimmel zal daar niet voor willen wijken, denk ik zo.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Is een lightrail/tram dan geen beter idee?
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Lijkt me persoonlijk juist een slechter idee, omdat het niet langs grote kernen komt. Als het een spoorlijn wordt hou je tenminste een snelle verbinding Veenendaal-Amersfoort, waar de grootste onbenutte vervoerspotentie in zit (2e en 3e steden van de provincie Utrecht)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21382
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

NS trapt op de rem vanwege drukte in buitenlandse treinen, reizigers woedend

Treinreizigers naar België en Duitsland moeten vanaf half juni vooraf een zitplaats reserveren in veel treinen. De Nederlandse Spoorwegen willen zo de enorme drukte indammen. Consumentenorganisaties zijn boos: ,,Dit is een verkeerde ontwikkeling.’’

NS treft nu maatregelen om een nieuw infarct te voorkomen. Voor treinreizen naar Duitsland moeten reizigers in het hoogseizoen (van 17 juni t/m 18 augustus, red.) een stoel reserveren. De maatregel geldt voor alle ICE-treinen. NS verlengt treinen verder waar mogelijk. Het materieel op internationale routes krijgt daarnaast een extra onderhoudsbeurt. Reservetreinen en bussen worden verder achter de hand gehouden.

Voor België wordt permanent ingegrepen: reizigers die een Early Bird-kaartje naar Antwerpen of Brussel boeken, kunnen per 11 juni niet zomaar meer in de IC Brussel stappen. Ze dienen voor een specifieke trein te reserveren. Daarnaast zijn er voorlopig minder van zulke kaartjes beschikbaar. Ook geldt het goedkoopste tarief van 25 euro naar Brussel voortaan met name in de daluren.

Bron: AD (Premium artikel)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Wat betreft het Early Bird tarief heeft de NS kennelijk het negatieve advies van het LOCOV naast zich neergelegd. Dat kunnen we alleen niet weten, want locov.nl ligt plat :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Die early bird-tickets binden aan reserveren kan ik volledig begrijpen, die worden vaker gebruikt door keuzereizigers. En gezien de drukte die er nu al weer is in de Beneluxtrein (zowel Koningsdag als afgelopen weekend zijn er mensen achtergebleven), moet er wel stevig ingegrepen worden om mensen überhaupt de mogelijkheid te geven te reizen op de tijd die de reisplanner ze voorschotelt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Wat lachwekkend allemaal. We willen toch het internationale treinverkeer bevorderen? Allemaal het vliegtuig uit? Voor Gretha?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Zeker, maar NS zit met groeipijn. Over twee jaar rijden er dubbel zoveel IC-treinen naar Brussel, en is de drukte weer behapbaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

En met de Duitslandversie van de ICNG kan ook de frequentie naar Keulen omhoog.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Vooralsnog zijn er maar twee ICNG met Duitslandpakket besteld, dus verwacht daar niet te veel van. De nieuwe ICE3neo zou daar meer verlichting moeten brengen, maar vooralsnog zijn de toelatingsritten daarvan alleen in België gestart en nog niet in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Z2N schreef: di 02 mei 2023, 10:19 Zeker, maar NS zit met groeipijn. Over twee jaar rijden er dubbel zoveel IC-treinen naar Brussel, en is de drukte weer behapbaar.
Door de IC Brussel in te korten tot Antwerpen-Centraal zou er nu al 2x/u kunnen worden gereden tussen Rotterdam en Antwerpen, desnoods via Roosendaal. Het is dus ook onwil van NS en NMBS.

Overigens is het beperken van het Early Bird-tarief geen oplossing voor de soms extreme drukte waar je eerder aan refereerde: de oorzaak daarvan is doorgaans dat de vorige Thalys of Eurostar is uitgevallen en reizigers naar de IC Brussel worden verwezen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Niet in mijn ervaring, de shoppers van/naar Antwerpen zorgen al voor voldoende drukte.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

PHS schreef: di 02 mei 2023, 10:39
Z2N schreef: di 02 mei 2023, 10:19 Zeker, maar NS zit met groeipijn. Over twee jaar rijden er dubbel zoveel IC-treinen naar Brussel, en is de drukte weer behapbaar.
Door de IC Brussel in te korten tot Antwerpen-Centraal zou er nu al 2x/u kunnen worden gereden tussen Rotterdam en Antwerpen, desnoods via Roosendaal. Het is dus ook onwil van NS en NMBS.
Dat kan je niet zomaar maken, dan houd je in België maar 1x/u een verbinding over tussen Antwerpen, Mechelen en luchthaven en dat zal echt te weinig zijn. Ik zou er ook niet op rekenen dat de NMBS even een vervangende trein met eigen materieel inlegt, ze hebben zelf een gierend personeelstekort. Daarnaast maak je geen vrienden met het creëren van een verplichte overstap naar Brussel.

Als je zo snel mogelijk 2x/u naar België wilt rijden, lijkt het mij eerlijker en beter om de halfuurlijkse 1000 (met 4 omlopen) om te toveren in een uurlijkse extra trein Amsterdam-Antwerpen (die 4 extra omlopen kost bovenop het huidige materieel van de 9200). Je gaat in Nederland van 5 naar 4 treinen per uur op de HSL-noordsectie, maar aangezien 2 van die treinen (9200 en 1000) toch al strak achter elkaar aan rijden, verlies je geen reismogelijkheden, enkel zitplaatscapaciteit die toch al niet optimaal werd benut door het achter elkaar aan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten