Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 16 feb 2024, 17:03 Ik zie het ja, 5a wordt een kopspoor zodat het perron langs 4a verlengd kan worden.
Waar zie je dat precies?
Is er ergens een tekening beschikbaar?
Bemined schreef: za 17 feb 2024, 10:27 Bij vertraging heb je nu nog de optie om de IC uit Amsterdam eerst binnen te laten komen en daarna de IC uit Vlissingen via 6a naar 4b te rijden, maar die mogelijk vervalt omdat spoor 6 een goederenwachtspoor wordt
Maar als er geen goederentreinen wachten, kan de IC toch nog steeds gebruik maken van spoor 6?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Alle 740m sporen (er komen er in totaal vier, twee als wachtspoor en twee voor kerende treinen Antwerpen <> Zeeland) worden één geheel, dus zonder wissels in het midden. Dus alleen nog maar een kruiswissel tussen 4a/b en 5a/b maar zonder de engelse wissels om naar 6a/b te gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Mogen er in zulke sporen geen wissels liggen of worden ze uit praktische overwegingen verwijderd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Die 740m-sporen zijn bedoeld om treinen op te zetten. Die zouden dan dus over de wissels staan, dus daar heb je niets aan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Maar die sporen zijn toch niet altijd bezet? Dan zouden die wissels nog wel nuttig kunnen zijn.
Verder snap ik niet helemaal waarom spoor 5a een kopspoor wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Als je het perron langs 4a wilt verlengen moet je sein 176 opschuiven en komt deze op de plek van wissel 183 te staan waardoor dit wissel moet verdwijnen. En zonder dat wissel is spoor 5a automatisch een kopspoor. Mooi zou zijn als je 5a dan ook kan verlengen en verderop alsnog kan aansluiten met een nieuw wissel, maar daarvoor is de spoorafstand op het eerste oog te krap waardoor je ook spoor 6 over grote afstand moet gaan opschuiven en dan wordt het hele project opeens een stuk groter en duurder.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Heldere uitleg. :pos: Bedankt daarvoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Dionysusnu schreef: do 08 feb 2024, 10:40
Mikos schreef: do 08 feb 2024, 10:10 Ja, de abonnementhouder moet ingecheckt zijn met het product dat recht op Samenreiskorting geeft, anders heeft een meereizende geen recht op Samenreiskorting.
Op basis waarvan dan niet? In de voorwaarden staat voor zover ik kan vinden* alleen maar dat men met de abonnementhouder mee moet reizen. Er staat niet als vereiste dat de abonnementhouder specifiek met dat abonnement reist.

*Ik kan überhaupt geen officiële voorwaarden vinden voor samenreiskorting, zelfs niet op de verzamelingspagina van alle voorwaarden.
In de voorwaarden voor Business Card wordt alleen generiek naar "ns.nl" verwezen voor de voorwaarden van samenreiskorting. In de voorwaarden voor reizen op saldo, en de algemene voorwaarden, wordt samenreiskorting helemaal niet genoemd. In de voorwaarden voor NS flex staat de verwoording "meereizen met een abonnementhouder", zonder nader te definiëren of dat abonnement gebruikt hoeft te worden. Ook op de hoofdpagina wordt in alle formuleringen alleen verwezen naar het hebben van een abonnement.
Update: NS heeft nu officiële voorwaarden voor samenreiskorting. Directe link, of in de lijst hier te vinden.

Met jezelf meereizen is expliciet en duidelijk uitgesloten. Twee weekendabonnementshouders die doordeweeks aan elkaar korting geven is uitgesloten in de voorwaarden voor reizen met NS flex, maar niet voor de variant e-ticket. De limiet van 3 medereizigers is nu per abonnementhouder geformuleerd, dus de situatie van IIVQ (3 op persoonlijk, 3 op business card) mag ook niet meer.

Samenreiskorting verlenen zonder zelf op abonnement te reizen wordt nog steeds niet uitgesloten; Vergelijkbaar met vroeger is de verwoording dat de abonnementhouder aanwezig moet zijn, inchecken staat er niet bij. Technisch gezien hoef je het abonnement niet eens bij te hebben, alleen het aanwezig zijn van de houder is een voorwaarde.
John Hill
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door John Hill »

Dionysusnu schreef: ma 19 feb 2024, 14:14 Twee weekendabonnementshouders die doordeweeks aan elkaar korting geven is uitgesloten in de voorwaarden voor reizen met NS flex, maar niet voor de variant e-ticket.
Ik vraag me af of de NS dat ook zo interpeteert (en vooral of je die discussie gaat winnen).

Wel slordig dat punt 6.4 ("Het is dus niet toegestaan om op hetzelfde moment zowel Samenreiskorting te ontvangen als te hebben weggegeven.") alleen onder "6. Reizen met Samenreiskorting op een OV-chipkaart met NS Flex" staat. Dat had natuurlijk gewoon als punt 2.4 onder "2.Wie kunnen Samenreiskorting geven en wie kunnen Samenreiskorting ontvangen?" moeten staan.

Overigens nog een bijzonder verschil tussen E-ticket en NS Flex: met een E-ticket mag je niet je reis in de spits voortzetten (tenzij je vertraging hebt) en met NS Flex wel.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

John Hill schreef: ma 19 feb 2024, 16:54
Dionysusnu schreef: ma 19 feb 2024, 14:14 Twee weekendabonnementshouders die doordeweeks aan elkaar korting geven is uitgesloten in de voorwaarden voor reizen met NS flex, maar niet voor de variant e-ticket.
Ik vraag me af of de NS dat ook zo interpeteert (en vooral of je die discussie gaat winnen).
Waarschijnlijk niet, respectievelijk zeer waarschijnlijk niet als de conducteur de intentie van de voorwaarden kent en uitvoert. Ik zou het ook niet aanbevelen om die kans te nemen/discussie aan te gaan. Maar, in een rechtszaak zou ik het twijfelachtig vinden. De regel staat duidelijk onder 6.4.

De rest van de regel klopt overigens ook niet, er staat "dus niet toegestaan [] zowel Samenreiskorting te ontvangen als [] weggegeven", maar de eerste zin sluit alleen een wederkering uit. Een driehoeksconstructie zou met die formulering mogen, dus de "dus" klopt niet in de tweede zin.

Het hele document is op een rare manier juridisch-maar-net-niet-juridisch opgeschreven.
[/advocaatmodus]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

John Hill schreef: ma 19 feb 2024, 16:54 Overigens nog een bijzonder verschil tussen E-ticket en NS Flex: met een E-ticket mag je niet je reis in de spits voortzetten (tenzij je vertraging hebt) en met NS Flex wel.
Dat is niet bijzonder, dat was al zo.

Wel bijzonder: als je een kaart op saldo hebt en nabij een servicebalie woont dan kan je daar samenreiskorting laten laden en mag je je reis in de spits voortzetten.
Woon je niet nabij een balie dan ben je met een kaart op saldo veroordeeld tot een e-ticket en moet je bij aanvang spits de trein uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Dat komt omdat de mogelijkheid samenreiskorting te laden op een ov kaart bij de automaat komt te vervallen:De balie is wel behouden als mogelijkheid,maar die zijn er niet zoveel meer
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

De beperkingen in de materieelinzet door het tekort aan ICNG wordt vanaf volgende week naar een andere lijn verschoven, de 1100 gaat weer volledig rijden en in plaats daarvan zal de 900 eens per uur gaan rijden:
https://nieuws.ns.nl/minder-treinen-op- ... rotterdam/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Wel jammer dat die vervallen 900 nog niet uit de reisplanner is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Het is wel een pingpongdienstregeling geworden op de HSL, en dit is niet de eerste keer dat dit kort van tevoren wordt aangekondigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het komt inderdaad wat apart over dat men zo'n forse afschaling niet een week eerder aan zag komen zodat het nog op tijd in de reisinformatie verwerkt kon worden. Met de 900 die naar een uurdienst gaat heb je het niet over 1 à 2 stellen minder inzetten maar over een stuk of 5 minder. En het zou ook fijn zijn dat de reisinformatieketen dit soort wijzigingen nog door zou kunnen voeren nadat het dagplan afgesloten is.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Wat is dan eigenlijk het moment dat de reisinfo het wel gaat verwerken?
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

De treinen zullen nu waarschijnlijk telkens een dag van te voren opgeheven worden, dat was de vorige keer ook toen de inkorting van de 1100 op het laatste moment met een paar weken verlengd werd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Wel stom dat de 900 1x/uur opgeheven wordt, want je krijgt nu een erg onregelmatige dienstregeling op in elk geval het noordelijke deel van de HSL.
Voor de meest regelmatige dienstuitvoering had men het beste de 9200 kunnen inkorten tot Breda, maar dat is weer onhandig voor internationale reizigers.
De 1000 verlagen naar een uursdienst was mijns inziens daarom de beste optie geweest, aangezien die toch bijna gelijktijdig net de 9200 rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Alleen win je in beginsel slechts één omloop met het uitdunnen van de 1000 - omdat die op de kwartieren keert op beide eindpunten krijg je daar zeer lange keringen bij uitdunnen tot een uurdienst - tegenover drie omlopen met het halveren van de 900.

Ik dacht zelf ook aan de 1000 uitdunnen, maar dan in een gemengde omloop met de 9200. Die staat nu immers liefst bijna twee uur te keren in het Amsterdamse. Zou je die onder de kap van Amsterdam Centraal op de 1000 van het andere halfuur laten keren, dan spaar je alsnog drie omlopen uit.
Wel is er daarvoor één extra België-geschikte stam nodig in de omlopen. Aangezien ik regelmatig een stam rijtuigen met een B in het raster heb gezien in de 1100, sluit ik niet uit dat dat kan, maar zeker weet ik het niet.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De 9200 heeft momenteel 8 omlopen en we hebben 11 stammen die geschikt zijn voor de Benelux
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Vorige week zaterdag had de NRC een ode aan de Buurtbus in de weekendkrant staan.

Hierbij de, vrij te lezen, link:
https://archive.ph/YFdtg

Ik vond het een leuk artikel, de buurtbussen in de driehoek Apeldoorn, Deventer, Zwolle werd geportretteerd. Voor de kenners natuurlijk geen nieuws. Het (beginnend) succes van de buurtbus in het Soesterkwartier in Amersfoort werd ook nog even aangestipt. :)
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De Stedendriehoek is Deventer, Apeldoorn, Zutphen. Zwolle heeft niets daarmee te maken en komt ook niet voor in dit Artikel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

De gemeenten Gouda en Zuidplas willen een nieuw station hebben: Station Gouda-Zuidplas, deze zal op de lijn naar Rotterdam ten hoogte van Moordrecht aangelegd moeten worden: https://www.treinenweb.nl/nieuws/10467/ ... itten.html
zij/haar/hen/hun
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

De haalbaarheidsonderzoeken zijn integraal beschikbaar op https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl ... 192597286c
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten