Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Joey schreef: wo 06 jul 2022, 15:04 Balen! Wel begrijpelijk dat de stremming van 51 dagen niet naar de zomer van 2024 kon.
Waarom kan dat niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Jultar schreef: do 07 jul 2022, 12:49 NS adviseert reizigers op het traject Utrecht - 's-Hertogenbosch tijdens de komende werkzaamheden om te reizen of helemaal niet te reizen, dit vanwege een tekort aan bussen, voornamelijk tijdens de spits.
Dus net als tijdens de werkzaamheden tussen Meppel en Groningen... Het enige positieve hieraan is dat de NS al van tevoren de handdoek in de ring werpt, in plaats van dat reizigers daar tijdens de werkzaamheden zelf achter komen.

Ben ook benieuwd hoe het in augustus gaat zijn, als zowel Eindhoven - Den Bosch/Tilburg als Utrecht - Arnhem platliggen. Ik vrees het ergste.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Dan kan je er vergif op innemen dat dit ook gaat gelden voor de werkzaamheden van/naar/via Ede-Wageningen van 7 augustus tot 2 september :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Laten dat nou de werkzaamheden zijn die PHS als tweede noemt. ;)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MdJ »

Meltrain schreef: do 07 jul 2022, 13:06
Joey schreef: wo 06 jul 2022, 15:04 Balen! Wel begrijpelijk dat de stremming van 51 dagen niet naar de zomer van 2024 kon.
Waarom kan dat niet?
Dat past niet met reeds geplande werkzaamheden die gepland staan voor 2024. M.n. rondom kritische capaciteit personeel.
De zomer staat ook vol met werkzaamheden op de Brabantroute; die kunnen niet naar 2025 i.v.m. zeer langdurige beperking/afsluiting van Wesel-Oberhausen.
Bij twijfel: gebruik beton.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Het gaat goed met de internationale treinen. https://nos.nl/artikel/2435801-druk-in- ... p-schiphol
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

In het artikel:
Op niet elke verbinding van bovenstaande kaart wordt even vaak gereden: op sommige dagelijks, op andere maar een paar keer per jaar. De kaart toont overigens alleen treinen die een relatief grote afstand afleggen. De kortere lijndiensten, bijvoorbeeld vanaf Groningen, Enschede, Venlo, Roosendaal en Maastricht, staan er niet op.
Kijk, ik weet dat die plaatsen héél ver weg klinken als je je hele leven in de Randstad hebt vertoefd, maar het is toch nog echt Nederland. Dus beetje vreemd om die plaatsen in een artikel over internationale treinen te vermelden.
🍉
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tsov »

Ze doelen uiteraard op het kleine grensverkeer dat vanaf die stations vertrekt ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Kostte me toch ook een minuutje voor ik dat doorhad.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Nederland onderaan Europees lijstje aantal OV-reizigers na corona
Gemiddeld ligt het niveau van OV-gebruik na corona in West-Europa weer op ruim 80% van de pré corona aantallen.
In Frankrijk en Duitsland zijn de reizigersaantallen in het openbaar vervoer weer op hetzelfde niveau, of zelfs hoger, dan voordat corona grote delen van de wereld platlegde. In Nederland en Engeland is echter een ander beeld te zien: daar is het aantal reizigers in het OV nog een stuk lager dan voor de coronapandemie.

Het verschil tussen de landen is deels te verklaren door de verschillen in economische structuur. Een relatief groot deel van werknemers die tijdens de pandemie thuiswerkten, bevindt zich in sectoren als IT, consultancy en financiën. Aangezien de economie van Nederland en Engeland voor een groot deel op deze servicesector draait, is het een logisch gevolg dat mensen die voorheen met het OV naar kantoor reisden, nu vaker thuisblijven.

Bron (account vereist)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

OVPro: Reizigersvereniging Rover: ‘NS en ProRail vergeten station Heerlen’
Station Heerlen is het ondergeschoven kindje van NS en ProRail, vindt reizigersvereniging Rover. De overstap naar station Heerlen is zeer moeizaam, zeker voor mensen die slecht te been zijn. Rover komt daarom in actie en stelt een plan voor om Heerlen weer optimaal bereikbaar te maken.

De Intercity op het traject Heerlen-Amsterdam-Enkhuizen valt regelmatig uit. Als dat het geval is, dan zet NS een Intercity in tussen Sittard en Heerlen. Het nadeel van deze trein is dat die aankomt op spoor 20 in Sittard, met als gevolg dat veel mensen de overstap van de trein naar Eindhoven niet halen. Dat betekent een extra reistijd van dertig minuten, voornamelijk voor reizigers met een beperking.

Voorstel Rover
“Zoals in het verre verleden het geval was, werden Intercity’s uit Heerlen en Maastricht in Sittard gecombineerd op spoor 2b”, laat Rover weten. “Een voordeel hiervan is dat de Intercity naar Eindhoven en verder dan met twee treinstellen rijdt.”
Wie verklapt Rover dat de 3900 een overstap van twaalf/dertien minuten heeft op de 800 en omgekeerd en dat dit dus allemaal onzin is?

Ik geloof wel dat er een probleem kan zijn nu vanwege de kapotte spoorbrug. De 32500 keert (voor zover die niet uitvalt) in Sittard op spoor 20 en de losse intercity's Sittard - Heerlen keren op spoor 1b. Van spoor 2/3 naar spoor 20 of vice versa met omchecken is wat krap als je daar drie/vier minuten voor hebt.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bart »

Die pendeltreinen van NS tussen Heerlen en Sittard vind ik zonde van de energie. Voor reizen van Heerlen naar Eindhoven en verder komen ze niet eens uit de reisplanner (die laat je de stoptrein nemen uit Heerlen van 3 minuten later, waarmee je dezelfde 2900 naar Eindhoven haalt in Sittard). En het kleinste materieel dat NS daar beschikbaar heeft is een VIRM-4.

Volgens de HRN-concessie moet er natuurlijk een verbinding blijven tussen Sittard en Heerlen. Ik vraag me af of de Arriva-stoptrein hier niet in kan voorzien. En als het echt van NS moet zijn, verleg de pendeltrein dan een kwartier zodat je een mooie kwartiersdienst overhoudt tussen Sittard en Heerlen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Het gaf mij meer het idee dat de pendeltrein meer het Heerlense personeel naar Sittard en terug bracht dan gewone reizigers. Laatst toen ik er was reden er 2 VIRM6 op deze dienst. Dat paste net op spoor 20 in Sittard.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Daarnaast kan Geldermalsen momenteel maar maximaal 6 bakken virm hebben langs het perron.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Zoals verwacht:
NS: Werkzaamheden tussen Eindhoven en Boxtel. Reisadvies: reis buiten de spits
NS geeft reizigers tussen Eindhoven en Boxtel / ’s-Hertogenbosch het dringende advies om tussen 9 en 26 augustus buiten de spits te reizen. Reden is dat ProRail in deze 17 dagen aan het spoor bij Boxtel werkt en dat het grote aantal reizigers op dit traject niet allemaal op hetzelfde moment per bus vervoerd kan worden. Dit speelt vooral tijdens de spits. Reizigers die toch op pad gaan, worden daarom geadviseerd om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. Daarnaast werkt Rijkswaterstaat ook aan de weg bij Eindhoven. Daardoor lopen bussen mogelijk ook vertraging op.
Een paar dagen geleden heeft de NS al eenzelfde waarschuwing gegeven voor reizigers via Ede-Wageningen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Dat Gdm zo krap is, komt doordat in 2020 de perrons zijn ingekort :Y
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

De Volkskrant heeft een artikel over waarom de NS-dagkaarten van 15 euro niet meer terugkomen.
Beul van de blindegeleidelijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Kun je een samenvatting geven? Je moet je hiervoor aanmelden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Het komt er eigenlijk op neer dat er teveel piekmomenten waren in de treinen omdat reizigers massaal naar dezelfde bestemmingen gingen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: di 02 aug 2022, 12:06 Het gaf mij meer het idee dat de pendeltrein meer het Heerlense personeel naar Sittard en terug bracht dan gewone reizigers. Laatst toen ik er was reden er 2 VIRM6 op deze dienst. Dat paste net op spoor 20 in Sittard.
Al weleens vaker geschreven, meestal in relatie tot V&S maar eigenlijk gaat het over al het rijdend personeel. In Limburg lijkt het me beter om de standplaats Heerlen/Maastricht samen te voegen tot locatie Limburg Zuid in Sittard.
Bart schreef: di 02 aug 2022, 11:51 Die pendeltreinen van NS tussen Heerlen en Sittard vind ik zonde van de energie. Voor reizen van Heerlen naar Eindhoven en verder komen ze niet eens uit de reisplanner (die laat je de stoptrein nemen uit Heerlen van 3 minuten later, waarmee je dezelfde 2900 naar Eindhoven haalt in Sittard). En het kleinste materieel dat NS daar beschikbaar heeft is een VIRM-4.
De treinen tussen Eindhoven en Heerlen zijn ook niet bepaald goed bezet, met uitzondering van de spitsuren
niet voor niets wil met op de langere termijn terug naar 2 IC treinen in Limburg
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lang ... pooragenda
Laatst gewijzigd door Mr-W op do 04 aug 2022, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Maar de treinen beginnen in Heerlen en Maastricht. Niet in Sittard
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Dan laat je de ritten die in die steden beginnen gewoon leeg mat daarheen rijden, zoveel ritten zullen dat ook niet zijn.
🍉
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Andersom bedoel je hoop ik, personeel passagieren of per taxi naar de trein toe, want een trein die uit zichzelf naar de machinist toe rijdt hebben we nog niet.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: do 04 aug 2022, 19:48 Maar de treinen beginnen in Heerlen en Maastricht. Niet in Sittard
Desnoods laat je alleen Maastricht open, die paar treinen van/naar Heerlen kunnen inderdaad ook per taxi worden opgevuld.

Spoorbonden op ramkoers met NS over cao, vrijdag ultimatum
De grote spoorvakbonden leggen de NS het vuur aan de schenen om snel met een goed cao-bod te komen. Eind volgende week moet er beweging in de zaak zitten, anders volgen er acties. Dat melden meerdere betrokkenen woensdagavond.
https://www.parool.nl/nederland/spoorbo ... ogle.nl%2F
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Mr-W schreef: do 04 aug 2022, 19:46De treinen tussen Eindhoven en Heerlen zijn ook niet bepaald goed bezet, met uitzondering van de spitsuren
niet voor niets wil met op de langere termijn terug naar 2 IC treinen in Limburg
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lang ... pooragenda
Die LTSA is allang weer achterhaald. Het meest recente toekomstmodel is Toekomstbeeld OV, waar in de modellen (bijlage 3) gewoon minimaal 4 IC's per uur ten zuiden van Eindhoven staan ingetekend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten