Stijngeluk schreef: ↑wo 02 nov 2022, 00:01NS moet laten zien dat ze hun best doen dat men niet per ongeluk 2x inchecked, en dat doen ze door in de voorwaardes te zetten dat dat niet meer mag.
Maar dat is helemaal geen oplossing, alleen spel voor de bühne. Het beschermt niet tegen iemand die toch een PDF op zijn telefoon laat zien, want die ziet er hetzelfde uit als een papieren print, dus het poortje zal opengaan. En het beschermt ook niet tegen iemand die ook een betaalapp heeft die naar voren springt, want noch de PDF-viewer noch de betaalapp trekt zich iets aan van door de NS opgestelde regels. Een conducteur kan een PDF zonder problemen scannen, dus daar ligt het probleem ook niet. Een zinvolle reden zou nog kunnen zijn dat kaartjes buiten de app ter controle geknipt moeten kunnen worden en dus van papier moeten zijn, maar blijkbaar is dat niet nodig anders hadden ze dat al eerder gezegd.
Ondertussen kunnen mensen (toegegeven helaas een kleine minderheid) die zo min mogelijk apps op hun telefoon hebben uit privacyoverwegingen (ook de NS-app geeft van alles en nog wat
door aan Google) en ook enigszins milieuvriendelijk willen leven en dus liefst geen papieren ticket willen printen, diverse goedkopere tickets niet meer gebruiken. Oftewel je betaalt alsnog extra met je gegevens. (Ja, een deel daarvan geef je al op bij het kopen van het e-ticket; dat is nodig voor de transactie en de controle en daar heb ik uiteindelijk geen grote bezwaren tegen, hoewel ik liever zou willen dat er een betere oplossing ontwikkeld zou worden met
privacy by design.)
Het lijkt me goed als de LOCOV als eis stelt dat de NS-app open source wordt gemaakt voordat deze regel wordt ingevoerd. Dat zou het vertrouwen in de app zodanig vergroten dat ik 'm wel wil installeren.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.