Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Dit soort grote contracten bij een bekende buitendienststelling worden juist al heel erg ver van te voren geregeld, om exact deze bende te voorkomen.
Het kan zijn dat Transvision te laat is geweest met het benaderen van de onderaannemers, en dat op dat moment de onderaannemers niet meer voor die prijs wilden werken. Dat kan natuurlijk, dat weet ik niet.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Volgens het Groninger weblog Sikkom, die de busbedrijven hebben gebeld, zit de vork anders in de steel: er is geen tekort aan chauffeurs, de bussen zouden te laat zijn besteld.
Want die busmaatschappijen gaven van de week aan dat de NS gewoon veel te laat was met het aanvragen van de bussen en chauffeurs. “Het is inmiddels hoogseizoen, elke bus is onderweg. Als ze eerder waren gekomen, was het geen probleem”, was de reactie van meerdere betrokken busbedrijven in het Noorden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

ik vind het maar een warrig verhaal van die blogger...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

En dat is nog niet alles: vandaag is er een Sloveense chauffeur van de weg gehaald omdat ie meerdere overtredingen beging, waaronder de rij- en rusttijden :roll:

https://www.sikkom.nl/politie-haalt-slo ... rijverbod/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef: do 19 mei 2022, 15:44 Volgens het Groninger weblog Sikkom, die de busbedrijven hebben gebeld, zit de vork anders in de steel: er is geen tekort aan chauffeurs, de bussen zouden te laat zijn besteld.
Want die busmaatschappijen gaven van de week aan dat de NS gewoon veel te laat was met het aanvragen van de bussen en chauffeurs. “Het is inmiddels hoogseizoen, elke bus is onderweg. Als ze eerder waren gekomen, was het geen probleem”, was de reactie van meerdere betrokken busbedrijven in het Noorden.
Ja, dat artikel werd op de vorige pagina ook aangehaald en juist dat vind ik vreemd. Bij acute verstoringen hoort er ook gewoon snel treinvervangend vervoer opgetuigd te worden, ook op drukke trajecten. Dan is "te laat gemeld" ook geen argumentatie.
Lijkt me gewoon verzaking van de voorwaarden van het contract.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

In de reacties onder dit artikel staan ook nog wat mogelijke redenen voor het tekort.
marcel1970
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marcel1970 »

sirvinniei schreef: vr 20 mei 2022, 09:21
PHS schreef: do 19 mei 2022, 15:44 Volgens het Groninger weblog Sikkom, die de busbedrijven hebben gebeld, zit de vork anders in de steel: er is geen tekort aan chauffeurs, de bussen zouden te laat zijn besteld.
Want die busmaatschappijen gaven van de week aan dat de NS gewoon veel te laat was met het aanvragen van de bussen en chauffeurs. “Het is inmiddels hoogseizoen, elke bus is onderweg. Als ze eerder waren gekomen, was het geen probleem”, was de reactie van meerdere betrokken busbedrijven in het Noorden.
Ja, dat artikel werd op de vorige pagina ook aangehaald en juist dat vind ik vreemd. Bij acute verstoringen hoort er ook gewoon snel treinvervangend vervoer opgetuigd te worden, ook op drukke trajecten. Dan is "te laat gemeld" ook geen argumentatie.
Lijkt me gewoon verzaking van de voorwaarden van het contract.
Welk contract wij hebben geen contract is er een verstoring wordt mijn planner gebeld kunnen jullie bussen leveren wordt ik gebeld heb je zin om extra te rijden.
Kun je snel bussen leveren bij een ongeplande stremming kom je als eerste in aanmerking wanneer je je inschrijft voor een geplande stremming.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Tijdens de werkzaamheden tussen Meppel en Assen/Groningen afgelopen twee weken is de spoorboog in Hoogeveen nog niet verlegd. Dit was wel de bedoeling, maar is niet gebeurd vanwege materiaaltekort. Een nieuwe (lange?) buitendienststelling is noodzakelijk om de spoorboog alsnog te verleggen. Nieuwsbericht van ProFail -0-
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

En hierdoor zal ook de dienstregeling nog niet aangepast kunnen worden, eigenlijk hadden de 500/700 een minuut later uit Groningen weg moeten vanaf wijzigingsblad juni.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Oei, dat was toch die beroemde "belangrijke" 1 minuut uit de adviesaanvraag aan het Locov?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef: wo 18 mei 2022, 15:58 Raar verhaal, wanneer er een plotselinge verstoring is lukt het toch ook om binnen een uur vervangend vervoer klaar te hebben staan? Staat volgens mij gewoon in het contract.
Of het (altijd) lukt weet ik niet.. maar in de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 staat dat wel in artikel 41.
(..) Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS
de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is
opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de
gewenste sterkte is.
4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken
over omreizen per bus, tram, metro of per trein.
5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met
vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur) (..)


https://open.overheid.nl/repository/ron ... 5-2025.pdf

Nu vind ik punt drie wel interpretabel hoe dat gelezen moet worden. Is dat 75 minuten nadat een verstoring is opgetreden (dus feitelijk maar 15 minuten extra t.o.v. de max. 60 minuten van lid 2, OF is de gewenste sterkte bereikt binnen 75 minuten na de eerste 60 minuten?
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

N.a.v. dit bericht heeft GeenStijl een stukje geschreven over het veiligheidsnummer dat de NS adviseert om te gebruiken. De ervaring van een vrouwelijke reiziger die iets soortgelijks meemaakte als bovengenoemde vrouw was dat de NS meldkamer pas na tien minuten reageerde...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

De NOS bericht dat er al tientallen tips zijn binnengekomen, en er vraagtekens worden geplaatst bij controle door NS.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Door werkzaamheden rijdt nachtnet vanavond om via Gouda en stopt niet in Delft. Wegens het grote aantal verwachte reizigers (vanwege de Feyenoordwedstrijd)zet NS geen bussen in. Reizigers van en naar Delft mogen het dus zelf maar uitzoeken.

Bron en meer: Omroep West
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

De Volkskrant: Doet de NS voldoende om seksueel geweld in de trein tegen vrouwen te voorkomen?

Er wordt in het artikel iets interessants gezegd over het noodnummer van de NS:
In de vijftien maanden tussen 1 mei 2020 en 31 juli 2021 stuurden 2.485 reizigers een WhatsApp-bericht of sms naar het noodnummer dat de NS twee jaar geleden in het leven riep voor incidenten in de trein: 06-12181218.
Eerst dacht ik: dat is niet veel. Maar toen realiseerde ik mij dat dit de coronaperiode betrof met veel minder reizigers en dat dit noodnummer nog niet heel lang geleden landelijk is uitgerold. Dus eigenlijk zijn het best veel meldingen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Handig van De Volkskrant om het nummer finaal verkeerd te benoemen in het artikel: 06-12181218 in plaats van de 06-13181318 die het is. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

PHS schreef: vr 27 mei 2022, 20:33 De Volkskrant: Doet de NS voldoende om seksueel geweld in de trein tegen vrouwen te voorkomen?

Er wordt in het artikel iets interessants gezegd over het noodnummer van de NS:
In de vijftien maanden tussen 1 mei 2020 en 31 juli 2021 stuurden 2.485 reizigers een WhatsApp-bericht of sms naar het noodnummer dat de NS twee jaar geleden in het leven riep voor incidenten in de trein: 06-12181218.
Eerst dacht ik: dat is niet veel. Maar toen realiseerde ik mij dat dit de coronaperiode betrof met veel minder reizigers en dat dit noodnummer nog niet heel lang geleden landelijk is uitgerold. Dus eigenlijk zijn het best veel meldingen.
Maar wanneer valt het aantal meldingen mee? Al was het in die maanden 1 melding dan is het nog teveel. Die persoon kan een trauma voor de rest zijn of haar leven hebben. Dus eigenlijk valt het altijd tegen. Geldt dat 06-13181318 ook voor de regionale vervoerders? Gisteren in de trein van Zutphen naar Hengelo een situatie waarvan ik dacht dat het uit de hand kon lopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Nee, dat nummer heb je hooguit wat aan in een NS-trein want daar kan de NS veiligheidscentrale iets uitrichten (of het treinpersoneel bereiken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik alleen heb in die periode al 3 meldingen gedaan.
1x van iemand die zijn muziek veel te hard aanhad en me bedreigde toen ik er wat van zei,
1x vanwege kinkappers ondanks herhaaldelijk zeggen, en grove bek erna (in een bomvolle trein in juni 2021)
1x omdat een stomdronken iemand het balkon volgepiest- en gekotst had.

Alleen bij die laatste keer heb ik iets van een adequate reactie van treinpersoneel gemerkt.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Geen schadevergoeding voor Connexxion na beroemde overwinning in aanbestedingszaak. Uitspraak Rechtbank Den Haag.

Geen 90 miljoen euro voor Connexxion dus, wel een veroordeling in de proceskosten van ruim 12.000 euro.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Interessant leesvoer. Bedankt voor het delen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

PHS schreef: vr 27 mei 2022, 20:33 De Volkskrant: Doet de NS voldoende om seksueel geweld in de trein tegen vrouwen te voorkomen?

Er wordt in het artikel iets interessants gezegd over het noodnummer van de NS:
In de vijftien maanden tussen 1 mei 2020 en 31 juli 2021 stuurden 2.485 reizigers een WhatsApp-bericht of sms naar het noodnummer dat de NS twee jaar geleden in het leven riep voor incidenten in de trein: 06-12181218.
Eerst dacht ik: dat is niet veel. Maar toen realiseerde ik mij dat dit de coronaperiode betrof met veel minder reizigers en dat dit noodnummer nog niet heel lang geleden landelijk is uitgerold. Dus eigenlijk zijn het best veel meldingen.
Tijdens Corona ging de sociale veiligheid in treinen al achteruit, zie bijvoorbeeld dit bericht van nu.nl. Op internet wordt ook al vaak geklaagd over het onzichtbare personeel op de trein, en achteruitgang los je niet met wat camera's en poortjes op. Een conducteur kan natuurlijk niet overal tegelijkertijd zijn en ook niet een hele dienst alleen maar door de trein lopen. Maar wellicht is het incident tussen Amsterdam en Alkmaar een wake-up call voor NS. En nee, daarmee wil ik niet alle conducteurs over één kam scheren.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marvinkok »

Uit de klantenbarometer bij Keolis blijkt juist dat het gevoel van veiligheid alleen maar beter wordt.
Wat wel opvalt is dat hoewel de incidenten afnemen, ze wel vaak heftiger zijn...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Er is een verdachte aangehouden voor het aanranden van een vrouw in de trein tussen Amsterdam en Alkmaar. Afgelopen dinsdagavond is een slapende vrouw aangerand in een trein tussen Lelystad en Almere, waarbij een verdachte is opgepakt.

Bron en meer: De Telegraaf
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten