Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

sirvinniei schreef: di 17 jan 2023, 09:32 Of je trekt de re19 als intercity door naar Utrecht/Arnhem op een bestaand NS pad.
Zou wel wijs zijn om VIAS stellen in Amsterdam en Utrecht te zien. Maar ik zie het niet gebeuren. Maar je zou reizigers er wel op kunnen wijzen dat RE19 een alternatief is. Ondanks de overstap in Arnhem.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

sirvinniei schreef: di 17 jan 2023, 11:14 Er is ook te weinig ICE materieel dat geschikt is voor het Nederlandse spoor, maar die zijn een stuk duurder om te bestellen en te rijden.
Er zijn allang nieuwe ICE's besteld. Daar hebben we komende zomer alleen nog niets aan.
sirvinniei schreef: di 17 jan 2023, 11:14Die reizigers tussen Arnhem en Duisburg stappen heus niet allemaal alleen in in Arnhem.
Klopt, maar dat was vorig jaar juist het probleem. Er stapten in Amsterdam en Utrecht al zo veel reizigers in, dat er in Arnhem niets meer bij kon. Dus moesten die reizigers met de RE mee, als daar nog plaats was tenminste...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Een pendel Arnhem-Wezel (of zelfs Zevenaar-Wezel) misschien, om de RE19 aan te vullen? Ik heb die nog niet overvol meegemaakt, maar misschien was die dat van de zomer wel.

Of zelfs tot Emmerik en dan trek je een Duitse trein door. Dan heb je weinig extra multisysteemstellen nodig.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Het probleem met de ICEs is dat er naast de zitplaatsen eigenlijk weinig ruimte is. Je blokkeert al snel de smalle gangpaden.
Waar moeten die extra ICEs eigenlijk komen? Passen 3 stellen ICE achter elkaar wel langs alle perrons? Volgens mij is er op dit moment nog geen ruimte voor een extra IC(E) pad.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

En dan hebben we het er niet over dat de RE19 vorig jaar zomer ook wel eens uitviel waardoor je twee uur op de volgende moest wachten. En die volgende zat dan ook propvol.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

De RE19 rijdt elk uur.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Normaal gesproken wel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

sirvinniei schreef: di 17 jan 2023, 16:47 De RE19 rijdt elk uur.
Niet als er eentje uitvalt ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Ik ruik een spraakverwarring: als één rit uitvalt bij een uursfrequentie, zit er één uur wachttijd tussen het geplande vertrek van de uitgevallen rit en de eerstvolgende wél rijdende rit (waar sirvinniei wel op zal doelen). Echter zit er dan ook twee uur wachttijd tussen de twee rijdende ritten vóór en ná de uitgevallen rit (wat en-es wel zal bedoelen).

Het is wel een productieve dag voor het neuken van mieren vandaag in dit topic 8-)
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Kans op station Staphorst groeit na stevige lobby ChristenUnie
ChristenUnie heeft weer druk op de ketel voor een toekomstig station in Staphorst. Waar de Overijsselse Statenfractie van ChristenUnie bij provincie Overijssel nog niet de handen op elkaar kreeg voor een halte Staphorst op de spoorlijn Zwolle-Meppel, daar vond de ChristenUnie in Den Haag wel steun voor dat plan. De Tweede Kamer nam zowaar een motie aan voor onderzoek naar een station in Staphorst.
In reactie daarop zeggen in de Provinciale Staten meerdere partijen ook voorstander te zijn van het voorstel om te onderzoeken of een station in Staphorst tot de mogelijkheden behoort. De fracties van Mooi Overijssel, CDA, PvdA, SGP en GroenLinks willen zich achter de motie van ChristenUnie scharen.
ChristenUnie Overijssel roert al langer de trom over een treinstation in Staphorst. Vervoerder NS ziet echter beren op het spoor met een bestaande dienstregeling die geen ruimte biedt voor een nieuwe halte. Ook het Overijssels College van Gedeputeerde Staten (GS) toont zich wat afhoudend.

Bron en meer: RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Zou men daar nou wel of geen treinen op zondag willen hebben?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

In de gemeente Staphorst wordt er op zondag ook competitievoetbal gespeeld, dus waarom niet?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

umbusko schreef: vr 20 jan 2023, 17:17 Zou men daar nou wel of geen treinen op zondag willen hebben?
In Barneveld stoppen ook treinen op zondag, dus dan zal dat in Staphorst ook wel gebeuren
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

En in Geldermalsen en Opheusden ook. Sterker: in Geldermalsen mogen tegenwoordig de winkels op zondag open! *O*
F.k.a. Bollenstad
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

Ik zie het nut van een treinstation Staphorst niet zo in. Vanaf Staphorst is het gemiddeld 15 minuten met een bus, ongeveer 20 minuten op de fiets en ongeveer 10 minuten met de auto naar station Meppel. Ter vergelijking, in grotere steden kan de reistijd van huis naar een station binnen de gemeente al langer zijn. Dus laat ze eerst maar inzetten op meer stimuleren van de bus nar Station Meppel, en eventueel de fietsroute daarnaartoe verbeteren. Voor een station Staphorst is meer nodig dan enkel twee perrons om dat mogelijk te maken, de kosten om het überhaupt in de dienstregeling zoals nu mogelijk te maken lijken mij niet rendabel om te doen. Eerst maar eens kijken of mensen snellen/ gemakkelijker/ comfortabeler met de bus op station Meppel kunnen komen met een goede overstap van bus op trein en andersom.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

En exact die redenatie is een van de belangrijkste redenen dat de Lelylijn er maar niet komt...
F.k.a. Bollenstad
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Lange_Dre schreef: vr 20 jan 2023, 20:45 Ik zie het nut van een treinstation Staphorst niet zo in. Vanaf Staphorst is het gemiddeld 15 minuten met een bus, ongeveer 20 minuten op de fiets en ongeveer 10 minuten met de auto naar station Meppel. Ter vergelijking, in grotere steden kan de reistijd van huis naar een station binnen de gemeente al langer zijn. Dus laat ze eerst maar inzetten op meer stimuleren van de bus nar Station Meppel, en eventueel de fietsroute daarnaartoe verbeteren. Voor een station Staphorst is meer nodig dan enkel twee perrons om dat mogelijk te maken, de kosten om het überhaupt in de dienstregeling zoals nu mogelijk te maken lijken mij niet rendabel om te doen. Eerst maar eens kijken of mensen snellen/ gemakkelijker/ comfortabeler met de bus op station Meppel kunnen komen met een goede overstap van bus op trein en andersom.
Zijn stations als Enschede Kennispark en Delden dan ook onzinnig? Bij die eerste ben je immers in 7-8 minuten in zowel Enschede als Hengelo, en bij die tweede sta je binnen een kwartier in Goor en Hengelo.

Een trein heeft een veel grotere aantrekkingskracht om mensen in het OV te krijgen dan de bus. Kijk bijvoorbeeld ook naar de Bentheimer Eisenbahn: daar was een prima busverbinding, maar de trein heeft voor een grote stijging in het aantal reizigers gezorgd. Idem met Enschede-Gronau trouwens.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

Enschede Kennispark en Delden zijn al bestaande stations, dus dan is het onzinnig om daar geen trein te laten stoppen. We hebben het nu over en mogelijk nieuwtrein station waarvan de vervoerder al aan heeft gegeven dat op een nieuw trein station stoppen, niet in de dienstregeling op die lijn past. Dan zijn er meer dingen nodig dan enkel een station langs de lijn. Denk aan meer inhaal sporen ect.. Dus zijn er dan grotere investeringen nodig. Als je dan kijkt naar hoeveel investeringen er gedaan zijn de afgelopen decennia en hoeveel investeringen en hoe moeilijk de overheid al doet als het over belangrijkere verbindingen, dan zou ik zeggen, zorg eerst maar dat de bus - fiets verbinding enorm verbeterd daar.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

T-hijs schreef: vr 20 jan 2023, 20:55 En exact die redenatie is een van de belangrijkste redenen dat de Lelylijn er maar niet komt...
Niet correct. Bij de Lelylijn gaat het over meerdere steden en grote steden. Waarvan een aantal steden die nu nog geen spoorverbinding hebben en die op een grotere afstand van een trein station liggen dan dat het dorp Staphorst van Meppel vandaan ligt. Bij de Lelylijn gaat het over een tweede verbinding tussen de randstad met Flevoland, Friesland en Groningen, waardoor er een grotere hoeveelheid mensen gemakkelijker van de randstad naar die drie andere provincies kunnen reizen (woon - werkverkeer). En daarnaast ook er voor zorgt dat die drie provincies niet zonder trein verbinding komen als er weer eens iets tussen Zwolle en Meppel (of verder op de lijn) gebeurd. Dat is iet totaal anders dan een nieuw station voor een klein dorp, dat al op korte afstand van een treinstation ligt.

Dat de Lelylijn er nu nog niet is, komt vooral door het (rechtse) neoliberalisme waar Nederland al meerdere decennia lang last van heeft. Die rechtse partijen hebben de laatste decennia vooral in asfalt geïnvesteerd. Als die partijen dat minder hadden gedaan, had er meer geïnvesteerd kunnen worden in het spoor, dan had bijvoorbeeld de Lelylijn of een variant daarvan er al kunnen liggen. Daarnaast had het anders geweest wanneer de Noordelijke provincies de randstad hadden gevormd. Vooral in de randstad worden namelijk investeringen gedaan. Die dingen zijn de rede dat de Lelylijn er nog niet is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Ik vind deze discussie altijd fascinerend. Waarom wordt er altijd een enorm probleem gemaakt van flessenhals Zwolle - Meppel maar hoor ik niemand over Roermond - Sittard?
En er is de afgelopen jaren enorm veel geld geïnvesteerd in de Noordelijke provincies (2,2 miljard), met het geld wat bestemd was voor de Zuiderzeelijn. Ik heb even zitten kijken, maar de colleges van de Noordelijke provincies kan ik niet echt rechts noemen.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Er is toch een prachtige omrijroute via Vsn-Mcgb-Hzgr? :D
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef: ma 23 jan 2023, 20:58 (..)
En er is de afgelopen jaren enorm veel geld geïnvesteerd in de Noordelijke provincies (2,2 miljard), met het geld wat bestemd was voor de Zuiderzeelijn. (..)
Precies, men heeft daar een hoop geld gekregen én nu willen ze nogmaals centen hebben voor een spoorlijn.

Betaal dat eerste dan maar terug.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het verschil is natuurlijk wel dat Nederland ter hoogte van het Limburgse knelpunt daadwerkelijk minder 5 kilometer breed is, dus op zich best logisch dat daar maar één spoorlijn ligt. Maar als het argument puur is dat men een alternatief wil bij verstoringen dan zou de Nedersaksenlijn ook moeten voldoen. Als het om woon-werkverkeer gaat dan zijn mensen die 4 provincies doorkruisen trouwens een zeldzaamheid, dus waarom zoveel gelobby voor die kleine groep?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Dat. En er is een zeker verschil in het door de beide flessenhalzen bediende oppervlak. Drie provincies of een halve scheelt best wat. Daarnaast zou ik in Limburg niet direct weten waar je zinvol een extra lijn kwijt kan, terwijl dat in het noorden geen issue is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten