Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Uitval van slechts een deel van het probleem, ook als wel alle treinen reden was de ICE overvol. En als de trein in de normale situatie al overbelast is lukt het ook niet om achterblijvers bij verstoringen met de volgende trein mee te nemen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Die volle situatie speelde vooral tijdens de werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor de IC Berlijn via Münster werdt om geleid en de laatste naar Nederland (140) al rond 14:00 uit Berlijn vertrok om om 23:00 op Amsterdam aan te komen.

En om het gelijk maar gemeld te hebben.... Komende zomer zal dit hierboven in precies dezelfde periode weer het geval zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

En wat gaat NS daar aan doen? Extra rijtuigen en locs huren om een uursdienst tot Duisburg te rijden? Vast niet, het zal NS kennende wel weer net zo'n puinhoop worden als dit jaar....
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Het zal ook wel komen omdat extreem veel mensen op reis gingen die twee jaar coronapauze moesten inhalen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

+ de Chaos in de voorgaande weken al op Schiphol
+ die 50% kortingsactie van Interrail die samen ook nog een behoorlijk effect hadden op de reizigersaantallen in de internationale treinen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Tussen Lelystad en Dronten is 100 kilometer aan spoorkabels aan vervanging toe

Op het spoortraject tussen Lelystad en Dronten moet in totaal mogelijk 100 kilometer aan kabels vervangen worden, meldt ProRail. De spoorbeheerder is nog zeker tot halverwege december bezig met herstelwerkzaamheden. Het traject raakte begin september bij een grote stroomstoring zwaar beschadigd.

Bron en meer: Nu.nl
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

VIRM schreef: di 25 okt 2022, 10:17 En die problemen met de ICE kun je natuurlijk deels oplossen door verplichte zitplaatsreservering in te voeren. Wat houdt DB en NS International tegen?
Het is beleid van DB om reserveringen alleen aan te bevelen en niet te verplichten. Bij de ICE Sprinter verviel om deze reden per dienstregeling 2016 de verplichte reservering. Ik snap het wel: DB verdient meer aan een trein waar de gangpaden vol zitten en waar reizigers in de tweede klas moeten bijbetalen voor een zitplaats.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Reiziger Delft schreef: di 25 okt 2022, 11:50
VIRM schreef: di 25 okt 2022, 10:17 En die problemen met de ICE kun je natuurlijk deels oplossen door verplichte zitplaatsreservering in te voeren. Wat houdt DB en NS International tegen?
Dat lost helemaal niets op. Probleem was juist dat vaak ICE's uitvielen, of er in de ICE naar Basel een treinstel mistte. Daardoor raakten andere ICE's overvol en werden stations overgeslagen. Bij een reserveringsplicht moet echt iedereen met de trage RE19 reizen bij uitval. Dat levert niet echt een comfortabele reis op; mede omdat de RE19 dan ook overvol raakt.
Lijkt me toch vrij makkelijk op te lossen: als een vorige trein uitvalt mag je alsnog met de volgende trein reizen, zolang je maar de zitplaatsreservering van de vorige trein kan laten zien.
Dan heb je alsnog kans op mensen in de gangpaden maar een stuk minder. Scheelt weer veel tijd aan treinontruimingen door de politie.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

PHS schreef: di 25 okt 2022, 17:26 Het is beleid van DB om reserveringen alleen aan te bevelen en niet te verplichten. Bij de ICE Sprinter verviel om deze reden per dienstregeling 2016 de verplichte reservering. Ik snap het wel: DB verdient meer aan een trein waar de gangpaden vol zitten en waar reizigers in de tweede klas moeten bijbetalen voor een zitplaats.
Als de partnermaatschappij wel reserveringsplicht wil doet de DB echter gewoon mee op de grensbaanvakken: tussen Hamburg en Padborg is in de zomer een reservering verplicht, in de TGV's en ICE's tussen Duitsland en Frankrijk alsmede in de EC's naar Polen het hele jaar door. En aangezien de drukte tussen Amsterdam en het Ruhrgebied oncontroleerbaar was, is een reserveringsplicht in ICE International dan een serieuze optie voor de zomer van 2023.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Begin jaren 90 hadden de EC's naar Keulen en Zwitserland ook een reserveringsplicht.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Z2N schreef: di 25 okt 2022, 19:07 Als de partnermaatschappij wel reserveringsplicht wil doet de DB echter gewoon mee op de grensbaanvakken: tussen Hamburg en Padborg is in de zomer een reservering verplicht, in de TGV's en ICE's tussen Duitsland en Frankrijk alsmede in de EC's naar Polen het hele jaar door. En aangezien de drukte tussen Amsterdam en het Ruhrgebied oncontroleerbaar was, is een reserveringsplicht in ICE International dan een serieuze optie voor de zomer van 2023.
Het verschil is wel dat de SNCF en de PKP standaard een reserveringsplicht hebben. Dat geeft die maatschappijen een wat sterkere positie om een reserveringsplicht af te dwingen van de DB.
Een reserveringsplicht op de ICE naar het Ruhrgebied kost de DB en de NS gewoon geld, daarom zie ik het er niet snel van komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Als je via NS International een ticket voor de ICE koopt, is dat toch altijd met zitplaatsreservering?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Nee hoor, is optioneel. Alleen in de 1e klasse krijg je er gratis een gereserveerde plaats bij, in de 2e klasse kost het geld.
En reizigers met een interrail-pas hebben ook niet standaard een reservering natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef: di 25 okt 2022, 19:07
in de TGV's en ICE's tussen Duitsland en Frankrijk alsmede in de EC's naar Polen het hele jaar door.
Die mag je zonder reservering nemen binnen Duitsland. Geldt ook voor de TGVs binnen Zwitserland trouwens. De interrailapp heeft dat helaas niet door.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef: di 25 okt 2022, 19:46
Z2N schreef: di 25 okt 2022, 19:07 Als de partnermaatschappij wel reserveringsplicht wil doet de DB echter gewoon mee op de grensbaanvakken: tussen Hamburg en Padborg is in de zomer een reservering verplicht, in de TGV's en ICE's tussen Duitsland en Frankrijk alsmede in de EC's naar Polen het hele jaar door. En aangezien de drukte tussen Amsterdam en het Ruhrgebied oncontroleerbaar was, is een reserveringsplicht in ICE International dan een serieuze optie voor de zomer van 2023.
Het verschil is wel dat de SNCF en de PKP standaard een reserveringsplicht hebben. Dat geeft die maatschappijen een wat sterkere positie om een reserveringsplicht af te dwingen van de DB.
Een reserveringsplicht op de ICE naar het Ruhrgebied kost de DB en de NS gewoon geld, daarom zie ik het er niet snel van komen.
Een zwaar vertraagde trein door de drukte kost vast meer geld dan dat het oplevert.
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De vraag is vooraf of dat binnen Nederland ook mag aangezien de ICE in de HRN concessie zit.
Daniel schreef: di 25 okt 2022, 20:52 Nee hoor, is optioneel. Alleen in de 1e klasse krijg je er gratis een gereserveerde plaats bij, in de 2e klasse kost het geld.
En reizigers met een interrail-pas hebben ook niet standaard een reservering natuurlijk.
Sterker nog. 1e klas kaartjes worden zelfs nog verkocht als er geen vrije zitplaatsen meer zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Als de reserveringsplicht op Arnhem - Oberhausen zit kan het gewoon.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

sirvinniei schreef: di 25 okt 2022, 22:02 Een zwaar vertraagde trein door de drukte kost vast meer geld dan dat het oplevert.
Vertraging ontstaat vooral door drukte op het spoor, niet door drukte in de trein ;)
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Ik kan me anders meerdere incidenten herinneren waarbij de ICE een half uur in Ut stond om te wachten op versterking omdat de trein zo vol was dat die niet veilig kon vertrekken.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Daniel schreef: di 25 okt 2022, 20:52 Nee hoor, is optioneel. Alleen in de 1e klasse krijg je er gratis een gereserveerde plaats bij, in de 2e klasse kost het geld.
En reizigers met een interrail-pas hebben ook niet standaard een reservering natuurlijk.
Toen ik afgelopen zomer eerste klas richting Oostenrijk reisde, moest ik gewoon betalen voor de zitplaatsreservering bij NS International.

PHS schreef: di 25 okt 2022, 19:46
Z2N schreef: di 25 okt 2022, 19:07 Als de partnermaatschappij wel reserveringsplicht wil doet de DB echter gewoon mee op de grensbaanvakken: tussen Hamburg en Padborg is in de zomer een reservering verplicht, in de TGV's en ICE's tussen Duitsland en Frankrijk alsmede in de EC's naar Polen het hele jaar door. En aangezien de drukte tussen Amsterdam en het Ruhrgebied oncontroleerbaar was, is een reserveringsplicht in ICE International dan een serieuze optie voor de zomer van 2023.
Het verschil is wel dat de SNCF en de PKP standaard een reserveringsplicht hebben. Dat geeft die maatschappijen een wat sterkere positie om een reserveringsplicht af te dwingen van de DB.
Een reserveringsplicht op de ICE naar het Ruhrgebied kost de DB en de NS gewoon geld, daarom zie ik het er niet snel van komen.
Als een uitpuilende trein vertraagd is en eventuele aansluitingen worden gemist, dan kost dat natuurlijk geld qua gtbv-claims. NS International schijnt een grote achterstand in het verwerken van de claims te hebben. Daarnaast kan het op langere termijn ook geld kosten: de wanvertoning afgelopen zomer is bepaald geen reclame voor internationaal treinreizen, waardoor reizigers de volgende keer misschien eerder de auto zullen pakken.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

cassie127 schreef: wo 26 okt 2022, 00:10 De vraag is vooraf of dat binnen Nederland ook mag aangezien de ICE in de HRN concessie zit.
Waarom zou dat niet mogen, bij een trein die niet bestemd is voor binnenlands reizigers. NS mag ook toeslag vragen voor binnenlandse reizen.
Thalys zit in de HRN concessie en heeft wel een reserveringsplicht.

De ICE wordt overigens nergens genoemd in de concessie, die rijden NS en DB gewoon op eigen initiatief, en dat kunnen ze gewoon blijven doen als er een nieuwe HRN concessie ingaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Het lijkt me duidelijk dat er wel iets moet gebeuren. Drukte is tot daaraantoe, maar stations overslaan waar nota bene mensen met reserveringen staan te wachten kan gewoon niet. En al helemaal niet structureel.

Blijft het ellende met maar 8 van de 16 stellen beschikbaar of wordt er aan stellen gewerkt zodat er volgende zomer meer zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

VIRM schreef: wo 26 okt 2022, 08:22
Daniel schreef: di 25 okt 2022, 20:52 Nee hoor, is optioneel. Alleen in de 1e klasse krijg je er gratis een gereserveerde plaats bij, in de 2e klasse kost het geld.
En reizigers met een interrail-pas hebben ook niet standaard een reservering natuurlijk.
Toen ik afgelopen zomer eerste klas richting Oostenrijk reisde, moest ik gewoon betalen voor de zitplaatsreservering bij NS International.
Dat zou niet moeten, toen ik in 2019 ICE tickets bij NS International boekte was de toeslag bij 1e klas toch echt inclusief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Bij mij ook altijd.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Overigens zijn er op dit moment ook problemen met de ICE: afgelopen week hebben twee ritten van de ICE naar Basel station Arnhem Centraal overgeslagen wegens drukte. NS biedt excuses aan. OVPro.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten