Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Nou, dan weet je 't wel...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Post schreef: ma 10 okt 2022, 20:05 Want dat is een voorwaarde, je mag nooit gebruik gemaakt hebben van een dienstauto?
Nee, het gaat erom dat zijn uitspraak dat hij een 'grootverbruiker van de trein' is weinig geloofwaardig is.
RobertT schreef: ma 10 okt 2022, 20:21 Rintel reed meestal ook in een dienstauto
En tijdens Rintel is het bergafwaarts gegaan met de NS :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Koolmees woont al heel lang in Rotterdam en werkte al 15 jaar in Den Haag voordat hij minister werd. Een beetje verstandig mens forenst tussen die twee steden niet met een auto. En toen Koolmees in Utrecht studeerde had je de Studenten-OV al. Dus ja, ik kan mij heel goed voorstellen dat hij al duizenden keren met de trein heeft gereisd in zijn leven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

RobertT schreef: ma 10 okt 2022, 20:21 Rintel reed meestal ook in een dienstauto
En tijdens Rintel is het bergafwaarts gegaan met de NS :mrgreen:
[/quote]

:Y
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Gamma schreef: ma 10 okt 2022, 20:18
PHS schreef: ma 10 okt 2022, 19:47 Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Wat een bullshit post.
Echt volledig eens met Gamma. Suggestief en tendentieus, dat is mijn mening over de post van PHS.

Side note: Roger van Boxtel kwam ook van D66. Hij heeft NS tot grote hoogte geleid, met 2019 als absoluut topjaar. Hij was daarnaast zeer geliefd bij het personeel van NS.
F.k.a. Bollenstad
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door playertwo »

Jultar schreef: za 08 okt 2022, 11:14
cassie127 schreef:Bij tunnels moet in elk stel treinpersoneel aanwezig zijn. Hierbij telt de machinist ook mee.
[..]
Dit is een regel die de bijsturing zichzelf rond 2012 heeft opgelegd, maar staat nergens in de veiligheidsnormeringen of de handboeken en is dus ook geen wettelijke eis of regel als zodanig.
Voor de veiligheidsnorm bestaat er geen onderscheid tussen trajecten met of zonder tunnels. Ik zou dus in mijn eentje als machinist prima 10 bakken SLT of 9 bakken SNG mee mogen nemen door een tunnel.
Mooie uitleg. Hoe staan de vakbonden erin je voorstel tijdelijk over te nemen?
PHS schreef: ma 10 okt 2022, 19:47 Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Ondanks dat ik erin kan komen dat iemand van D66 een partijgenoot benoemd, dit vragen kan oproepen. Wie stel je dan zelf voor als president-directeur van NS? Kan Van Boxtel wellicht niet worden teruggevraagd of een type als Eurlings of Remkes?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

PHS schreef: ma 10 okt 2022, 19:47 (..)De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Welnee man, het is een PvdA benoeming... ;) jij weet toch ook wel dat een Raad van Commissarissen leden in de Raad van Bestuur benoemen.
Nou, in de RvC zit een voormalig PvdA Tweede Kamerllid / staatsecrretaris voor Justitie en Veiligheid.. :p

https://www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/ ... issen.html

Nu had ik zelf vanmiddag ook wel de gedachte: nou, dat heeft van Boxtel dan ff mooi gefixd voor zijn partijmakker.
Opvallend ook dat er nu (weer) voor een man gekozen is. Kennelijk was opnieuw voor een vrouw kiezen niet gewenst?
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Nee, de Raad van Commissarissen draagt de benoeming voor aan de aandeelhouders. Op de algemene vergadering van aandeelhouders wordt daar vervolgens over gestemd. Met andere woorden: de Staat, vertegenwoordigd door het Ministerie van Financiën, bepaalt wie president-directeur wordt. Inrichting Corporate Governance bij NS. :)
playertwo schreef: ma 10 okt 2022, 20:49 Wie stel je dan zelf voor als president-directeur van NS?
Iemand die wel relevante werkervaring heeft? En dat hoeft niet eens bij de NS of de spoorsector te zijn; werkervaring in de mobiliteitssector of de top van het bedrijfsleven kan evengoed relevant zijn. Op Van Boxtel (D66) na hadden alle presidenten van de NS wel enige werkervaring in het bedrijfsleven. En nu dus Koolmees, die vrijwel alleen heeft gewerkt bij de overheid, eerst als ambtenaar, daarna als minister en verkenner/informateur.

En als je concreet een naam wil noemen: waarom zou Bert Groenewegen, sinds 2016 financieel directeur bij NS, sinds juli dit jaar interim president-directeur, een mindere kandidaat zijn dan Wouter Koolmees? Groenewegen kent de NS door en door, en hij is gepokt en gemazeld in het bedrijfsleven (hij was eerder CFO en CEO van de Persgroep en CFO van Ziggo). Wat kan Koolmees daar tegenover zetten?
Suus schreef: ma 10 okt 2022, 20:27 Koolmees woont al heel lang in Rotterdam en werkte al 15 jaar in Den Haag voordat hij minister werd. Een beetje verstandig mens forenst tussen die twee steden niet met een auto. En toen Koolmees in Utrecht studeerde had je de Studenten-OV al. Dus ja, ik kan mij heel goed voorstellen dat hij al duizenden keren met de trein heeft gereisd in zijn leven.
Hangt ervan af waar in Rotterdam hij woont. Voor veel Rotterdammers is het sneller en makkelijker om metro E te nemen als je op Den Haag Centraal moet zijn ;)
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

En Roger van Boxtel is het levende bewijs dat je niet per se ervaring in het bedrijfsleven nodig hebt om NS naar topniveau te brengen. 2019 was het absolute topjaar van NS, mede dankzij Van Boxtel. En hij was zeer geliefd bij het personeel, ook niet geheel onbelangrijk in tijden van weghollend personeel.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik heb niet de indruk dat Groenewegen een “Great communicator” is, pas toen het met de stakingen volledig uit de hand liep kwam hij in de media en dat werd er niet direct beter op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

T-hijs schreef: di 11 okt 2022, 10:01 En Roger van Boxtel is het levende bewijs dat je niet per se ervaring in het bedrijfsleven nodig hebt om NS naar topniveau te brengen. 2019 was het absolute topjaar van NS, mede dankzij Van Boxtel. En hij was zeer geliefd bij het personeel, ook niet geheel onbelangrijk in tijden van weghollend personeel.
Eens dat de NS beter presteerde onder Van Boxtel dan onder Rintel, met als belangrijke kanttekening dat tijdens Rintel de NS met de gevolgen van de coronapandemie te maken kreeg. We weten niet hoe de NS zich zonder corona zou hebben ontwikkeld.

Een andere kanttekening is dat Van Boxtel net als zijn voorgangers vol inzette op uitbreiding in het buitenland. Uiteindelijk is Abellio toch vooral een blok aan het been gebleken en heeft de NS er niet veel aan verdiend.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Reiziger Delft »

Wat wederom deels door Corona kwam.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Vergeet niet:
- de toestand van de Duitse infra
- boetes in contracten die geen rekening houden met die Infrastruktur toestand
- ICE's die voorgelaten worden waardoor je een vertraging hebt die onder het boete bedrag uit het contract valt
- hogere personeelskosten dan verwacht door krapte op de arbeidsmarkt die is ontstaan na ingaan van de contracten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/11/in ... s-a4144850 (https://archive.ph/FnuIg)
NRC schreef:Inspectie: NS heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties

Op basis van een melding van een klokkenluider schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport dat het veiligheidssysteem „urgent” moet worden verbeterd.

Spoorbedrijf NS onderschat het aantal treinen dat uitvalt met materieelgebreken en heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties op het spoor. Daarom moet het systeem waarmee de NS defecte treinonderdelen en reparaties registreert „urgent” worden verbeterd, schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de NS-top.

Dat blijkt uit onderzoek door NRC naar het dossier van een klokkenluider bij het NS Componenten Bedrijf in Tilburg, een dochterbedrijf van de spoorwegen dat treinonderdelen reviseert. De klokkenluider meldde in 2019 bij de integriteitsafdeling dat de NS al jarenlang geld verspilt en de veiligheid op het spoor op het spel zet door slecht onderhoud te plegen aan treinstellen, met onnodige treinuitval en vertragingen tot gevolg. Het bedrijf leert volgens de klokkenluider niet van eerder geconstateerde constructiefouten van treinstellen, met name bij de deuren en remmen.

[...]
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

De NS zou eens een een kijken kunnen nemen in Japan en leren van hoe ze daar hun treinen onderhouden:

Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

gpvos schreef: di 11 okt 2022, 22:05 https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/11/in ... s-a4144850 (https://archive.ph/FnuIg)
NRC schreef:Inspectie: NS heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties

[...]
Reactie van NS:
https://nieuws.ns.nl/ns-volgt-aanbeveli ... gnaal-ilt/
NRC schrijft vandaag over bevindingen van IL&T bij NS Techniek. IL&T geeft aan dat er op dit moment geen veiligheidsrisico's zijn, maar geeft wel het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. In reactie op het artikel laat NS weten dat veiligheid altijd bovenaan staat. Daarom is treinreizen in Nederland ook zo veilig en dat moet zo blijven. NS beschikt over alle vereiste veiligheidscertificaten en is recent nog door IL&T ge-audit op basis van Europese regelgevingen. Met goed gevolg.

De meldingen waar NRC over schrijft betreffen een medewerker met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken. De melding waar NRC over schrijft is eerst intern onderzocht. Vervolgens is deze ook nog door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Vervolgens heeft ook IL&T de melding onderzocht. Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.

Wel gaf IL&T in zijn bevindingen het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. Dat nemen we serieus. We hebben daarop een plan van aanpak gemaakt en dat is opgevolgd.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Nog een stuk in het NRC, dit keer meer over de melder persoonlijk: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/14/ge ... n-a4145240

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoudelijke weerlegging door NS.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

https://nos.nl/artikel/2449674-medewerk ... an-bedrijf

Medewerkers NS International bezorgd over voortbestaan bedrijf
Meer dan 600 werknemers van NS International slapen slecht sinds het kabinet bekend maakte om internationale hogesnelheidslijnen "weg te geven" aan de markt. Deze en andere zorgen staan in een brief van de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de NS, gericht aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Commendatore schreef: za 15 okt 2022, 17:13 Nog een stuk in het NRC, dit keer meer over de melder persoonlijk: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/14/ge ... n-a4145240

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoudelijke weerlegging door NS.
Doofpot
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Reiziger Delft »

De ondernemingsraad uit ook kritiek op de plannen om de internationale hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs vanaf 2025 open te stellen voor de markt. "Internationale treinreizigers zijn vanaf dat moment de zekerheid en het gemak van deze verbindingen kwijt", staat in de brief.
Ik weet niet of de leden van de OR zelf wel eens met de ICE hebben gereisd afgelopen zomer, maar zekerheid en gemak was er zeker niet.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

En die problemen met de ICE kun je natuurlijk deels oplossen door verplichte zitplaatsreservering in te voeren. Wat houdt DB en NS International tegen?

Zelf vind ik concurrentie op internationale treinlijnen geen slecht idee, zolang het beter is voor de consument en het qua arbeidsvoorwaarden voor personeel geen race-to-the-bottom wordt. Maar volgens mij heeft Suus hier al aangegeven dat het niet even zo simpel is om dit op te starten.
Beul van de blindegeleidelijn
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Ik denk alleen al aan de moeilijkheden die het geeft als men een heleboel mensen verplicht moet omboeken (via het Reisezentrum) omdat in Duitsland reizigers een aansluiting missen. DB en NSI zullen geen zin in die rompslomp hebben dus veranderd er niets t.o.v. afgelopen zomer dat je gewoon de volgende trein mag nemen zonder reservering.
Het zou al flink schelen als alle ICE's komende zomer allemaal rijden op de geplande sterkte tot en met Frankfurt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Het spoor rond het Ruhrgebied is ook veels te druk. Vooral daar is veel uitval.
Zat deze zomer nog in een ICE naar Wenen met een punctualiteit van 40% :') en dan wordt er bij ons over de HSL geklaagd.
Ik heb geen onderschrift
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

VIRM schreef: di 25 okt 2022, 10:17 En die problemen met de ICE kun je natuurlijk deels oplossen door verplichte zitplaatsreservering in te voeren. Wat houdt DB en NS International tegen?
In welk opzicht lost dat de huidige problemen op, die vooral worden veroorzaakt door problemen met het materieel? Je neemt met een reserveringsplicht alleen maar veel flexibiliteit weg en eigenlijk ook capaciteit, want een staplaats is ook een plaats.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Reiziger Delft »

VIRM schreef: di 25 okt 2022, 10:17 En die problemen met de ICE kun je natuurlijk deels oplossen door verplichte zitplaatsreservering in te voeren. Wat houdt DB en NS International tegen?
Dat lost helemaal niets op. Probleem was juist dat vaak ICE's uitvielen, of er in de ICE naar Basel een treinstel mistte. Daardoor raakten andere ICE's overvol en werden stations overgeslagen. Bij een reserveringsplicht moet echt iedereen met de trage RE19 reizen bij uitval. Dat levert niet echt een comfortabele reis op; mede omdat de RE19 dan ook overvol raakt.

Oplossing is de ICE's eindelijk een keer fatsoenlijk onderhouden en frequentieverhoging op de drukke momenten. Als NS zoveel ambities heeft, waarom is de frequentie van deze verbinding nog zo laag? Naast dat een reserveringsplicht niet klantvriendelijk is, zorgt het er ook voor dat NS geen prikkel meer heeft om vaker te gaan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten