Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door rikthoff »

Het lijkt me meer wat (papieren) gezaag aan stoelpoten. Dit jaar is juist de Europese wetgeving ingegaan die een concessiehouder verplicht ook andere vervoerders op hun spoortrajecten toe te laten (zolang dat maar niet nadelig is voor die concessiehouder). En Hettinga wil eens proeven of die paar kilometer van het Nachtnet naar Shl daar ook onder valt...
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Dit soort lange verbindingen zijn toch exclusief voor NS? Zou wel mooi zijn als Arriva voor wat reuring zorgt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

rikthoff schreef: do 03 jun 2021, 08:07 Het lijkt me meer wat (papieren) gezaag aan stoelpoten. Dit jaar is juist de Europese wetgeving ingegaan die een concessiehouder verplicht ook andere vervoerders op hun spoortrajecten toe te laten (zolang dat maar niet nadelig is voor die concessiehouder). En Hettinga wil eens proeven of die paar kilometer van het Nachtnet naar Shl daar ook onder valt...
Kan mij voorstellen dat een nachttrein Maastricht - Schiphol de NS benadeelt tussen Utrecht en Schiphol. Wordt het dan niet eerder een nachttrein Maastricht - Utrecht?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Maar de nachttrein tussen Utrecht en Schiphol van NS gaat via Amsterdam Centraal en doet er drie kwartier over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Is een trein van de concurrent, die er misschien maar een half uur over doet, daarom niet extra nadelig voor NS?

Maar er is nog nergens gezegd dat Arriva met die nachttrein ook reizigers tussen Utrecht en Schiphol wil vervoeren. Als ze dat niet doen benadelen ze NS ook niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Selivio schreef: do 03 jun 2021, 01:26 https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/02/ar ... d-a4045921

Arriva wil een nachttrein per week laten rijden vanuit Groningen/Maastricht naar Schiphol en heedt hier ook een aanvraag voor ingediend bij de ACM(aankomst tussen 3.30 en 4.00 uur volgens bijbehorende interview met Anne Hettinga). Hoe kansrijk zal zo'n aanvraag zijn?
Ik kan me indenken dat er wellicht vraag is naar een nachtnetwerk voor mensen in een wisselende dienst. Is dat genoeg voor kostendekkend exploitatie is iets anders.

Vanuit Maastricht, Enschede, Groningen en Zeeland kan wellicht ook vraag zijn ernaar en je kan de treinen altijd zo kort mogelijk maken.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Er is zo'n 10 jaar geleden al een rechtstreekse nachttrein van Enschede naar Schiphol geweest. Daar is de stekker uitgetrokken, maar als Arriva potentieel ziet - mogen ze gerust een poging wagen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Arriva probeert blijkbaar op verschillende manieren toegang te krijgen tot delen van het hoofdrailnet. Ze willen ook in de daluren tussen Amersfoort en Apeldoorn gaan rijden:
Arriva wil directe trein Amersfoort – Zutphen
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jossevb »

Het klink wat mij betreft een beetje als de 'Lage Landenlijn', ben benieuwd of die er ooit gaat komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Als er hierdoor een frequentieverhoging tussen Amersfoort en Apeldoorn komt, lijkt me dat alleen maar mooi.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Ik ben heel benieuwd hoe ze dit chipkaarttechnisch willen gaan doen. Extra poortjes op Amersfoort? Lijkt me een aardige puzzel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Persoonlijke zou ik voor Groningen eerder via Lelystad kiezen dan via Amersfoort.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Die poortjes in Amersfoort zijn voor de doorgetrokken stoptrein uit Zutphen, niet voor de nachttrein. Maar wellicht dat daar iets van samenwerking met Connexxion mogelijk is: op basis van waar uitgecheckt wordt weet je in dat geval immers met welke vervoerder er gereisd is. Tenminste, zolang die trein niet ook in Hoevelaken gaat stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Of misschien wordt het toch een keertje tijd dat we gewoon een universeel poortje hebben...
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: do 03 jun 2021, 20:02 Die poortjes in Amersfoort zijn voor de doorgetrokken stoptrein uit Zutphen, niet voor de nachttrein. Maar wellicht dat daar iets van samenwerking met Connexxion mogelijk is: op basis van waar uitgecheckt wordt weet je in dat geval immers met welke vervoerder er gereisd is. Tenminste, zolang die trein niet ook in Hoevelaken gaat stoppen.
Is het tegen die tijd niet allebei RRReis? Dan kan een Blauwnetsituatie ontstaan. :)
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Met RRReis van Zwolle naar Ede met één check in :trein:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

Dit is weer 1 van de vele proefballonnen die mijnheer Hettinga op laat stijgen. Geeft inderdaad wat reuring.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door nvdw »

Ja, wat rikthoff ook zegt: gaten schieten in het monopolie van NS op het hoofdrailnet. Of er dan daadwerkelijk een dieseltje uit Groningen op een donderdagnacht op en neer naar Schiphol gaat rijden - en hoe haalbaar dat is - lijkt niet zo relevant.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

De WINK kan toch gewoon elektrisch rijden? Zit een pantograaf op tenslotte.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Ik vind het wel goed dat Arriva gaat opzoeken wat er met de nieuwe regels kan, dat houdt de NS scherp. Het hele onderhandsgunnen moeten ze sowieso eens mee stoppen, aangezien er nu geen prikkel is om te investeren in landelijke gebieden. Terwijl met een nieuwe dienstregeling best wat kan verbeteren. Kijk naar de Vechtdallijnen destijds of de IC Zwolle - Enschede.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

IC Zwolle - Enschede is mogelijk gemaakt door investeringen in infrastructuur, niet doordat er nu Keolis rijdt in plaats van NS?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marvinkok »

IC was geen voorwaarde in de aanbesteding. Er is uiteindelijk na de gunning nog aangepast om het mogelijk te maken. NS had (naar ik heb gehoord) bijvoorbeeld geen IC aangeboden.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Voor die IC waren toch alleen twee extra onderstations voor de stroomvoorziening nodig?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marvinkok »

En een perronspoor in Zwolle.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

En snelheidsverhoging op het baanvak. Eigenlijk alle werkzaamheden die zijn uitgevoerd buiten de elektrificatie zelf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten