Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

sirvinniei schreef: vr 08 apr 2022, 16:21via qr?
Nee, via de tunnel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

In het AD vandaag:
Angst regeert bij NS: ‘Argumentatie om niet te rijden is lariekoek, gelul!’

De Nederlandse Spoorwegen zijn een angstig, risicomijdend bedrijf geworden dat bij grote problemen veel te snel overgaat tot het stilleggen van het complete treinverkeer. Dat zeggen spoorkenners naar aanleiding van de grote treinstoring van afgelopen zondag.
[...]
Volgens spoorexpert Wijnand Veeneman van de TU Delft is dat geen toeval. “Het enige waar NS nóg harder op worden afgerekend dan treinuitval, is veiligheid. De consequentie is dat een organisatie risicomijdend wordt. Alle goede initiatieven vanuit het personeel worden buitenspel gezet, want die gelden als te risicovol.”
[...]
Reacties van NS’ers lijken Veenemans analyse te bevestigen. “Voorheen werd het tenminste nog toegestaan om zelf initiatief te nemen,” reageerde machinist Stephan van Loon afgelopen maandag op een tweet van hoofd communicatie Erik Kroeze aan de vele ‘beste stuurlui aan wal’.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Niet alleen risicomijdend, ook wil men koste wat kost voorkomen fouten toe te geven naar mijn idee. Het feit dat men binnen 24 uur met felle bewoording liep te verkondigen dat het echt niet anders kon vind ik zorgelijk. Binnen zo'n korte tijd kun je onmogelijk de situatie grondig geëvalueerd hebben om die conclusie te trekken. Dit geeft een signaal af dat men helemaal niet zit te wachten om de onderste steen boven te krijgen, en daarnaast creëer je een bedrijfscultuur waarbij je mensen ontmoedigt om kritisch te zijn, terwijl dat juist nodig is om te kunnen blijven verbeteren.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ik ben juist benieuwd naar de grondige analyse, wat dat betreft is dat interview in het AD ook nog aan de vroege kant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Dienstregelingen van Qbuzz op peil dankzij beschikbaarheidsvergoeding

In 2021 vervoerde Qbuzz in haar concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem gemiddeld 43% minder reizigers dan in een normaal jaar (2019). Dat is het gevolg van COVID en de daarmee gepaard gaande overheidsmaatregelingen in strijd tegen coronabesmettingen. Voor het tweede jaar op rij zijn daardoor de kosten een flink stuk hoger dan de opbrengsten.

In 2020 kreeg Qbuzz een verlies van EURO 8,3 miljoen voor de kiezen. In 2021 heeft Qbuzz de schade beperkt kunnen houden. Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz: “Dat is te danken aan de ‘beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer’ (BVOV) van ruim EURO 60 miljoen van de overheid. Daarmee hebben we op verzoek van de overheid de dienstregeling grotendeels kunnen uitvoeren voor onze reizigers.”

Zoals uit het jaarverslag blijkt, was het in 2021 onmogelijk om zonder BVOV de verbindingen, lijnen en frequentie van het openbaar vervoer in stand te houden. Dat zal ook voor 2022 het geval zijn. Het beperkte resultaat (0,6% van de omzet) in 2021, is mede door nagekomen boekhoudkundig resultaat van voor de coronaperiode.

Blik op de toekomst
Het is zaak om zo snel mogelijk op eigen benen te staan. De stijgende reizigersaantallen in de eerste maanden van 2022 geven een hoopvol beeld. Door verandering in het reisgedrag door bijvoorbeeld thuiswerken, is het herstel naar de reizigersaantallen van voor corona niet exact te voorspellen. Sommige lijnen of ritten herstellen sneller dan anderen. Daar speelt Qbuzz zo goed mogelijk op in door op relatief korte termijn de dienstregeling aan te passen met passende voertuigen.

We verwachten dat steeds meer mensen gaan reizen met het openbaar vervoer. Want Nederland wil de komende jaren heel veel woningen bouwen die bereikbaar moeten zijn met duurzame mobiliteit. In 2021 heeft Qbuzz 32,4% van de dienstregelingsuren uitstootvrij gereden (2020: 26,4%). We investeren in verdere uitbreiding van ons uitstootvrij openbaar vervoer. Dat is nodig om de klimaatdoelen te halen. Gerrit: “Elke reiziger die de auto laat staan en voor het OV kiest, verminderd de CO2 uitstoot en draagt bij aan de verbetering van het klimaat.”

Bron: Persbericht Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Kan je me PB de link sturen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Welke link?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

ProRail wil af van roltrappen op stations om elektriciteit te besparen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639609 ... e-ban-doen
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

Lijkt mij de verkeerde move. Het doel moet zijn om zo veel mogelijk mensen in de trein te krijgen, niet ze er uit jagen. Het extra autoverkeer dat dit veroorzaakt zal de energiewinst snel teniet doen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Ik kan me niet voorstellen dat dat daadwerkelijk een impact heeft. Bovendien maakt het ProRail geen zak uit als we als maatschappij meer geld kwijt zijn (en de politiek evenmin) zolang ze zelf maar een zwart cijfertje onderaan de streep krijgen.

Ik denk dat vanwege de omvang van het energieverbruik het nog geen volslagen idioot idee is. Blijft wel dat dit natuurlijk ook gewoon komt door een tekort aan vergoeding vanuit het rijk.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Dan pakken we toch gewoon massaal de lift. Anderhalve meter afstand dus veel luchtvervoer
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door nvdw »

CamilleKreemers schreef: do 21 apr 2022, 21:07 Kan je me PB de link sturen?
Hier, de link: https://www.qbuzz.nl/nieuws/Yl51iBEAAJ0 ... vergoeding
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door huibf »

https://www.ov-nl.nl/beschikbaarheidsve ... eind-2022/

Wat me verbaasd is dat geen enkele busvervoerder ook maar iets onderneemt om de forens terug te krijgen.
Bied in de herfst (slecht weer) eens extreme korting aan.
Laat dalurendagkaartjes ook geldig zijn in de spits.

Ipv daarvan zit men alleen maar te jammeren en het enige wat ze kunnen bedenken is het standaard praatje: opheffen van lijnen en/of duurdere tickets.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Da's niet helemaal waar: in diverse regio's heb ik juist al abonnementen langs zien komen die gericht zijn op niet de hele week reizen. Veelal bundels waarmee je een X aantal dagen in een periode kunt reizen, dus specifiek gericht op niet meer elke dag naar het werk.

Al verbaast me wel dat in de provincie Utrecht wel een adviesaanvraag is gedaan om parttime-abonnement te testen, maar dat de test nooit gestart is.
Dalkaartjes in de spits lijkt me niet persé logisch trouwens, vooral gezien de scholierenspits dus juist wel teruggekeerd is en sommige lijnen juist al vol zitten dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Domme is dat OV-bedrijven alleen reclame maken in de bus of trein. Nooit op plekken waar veel automobilisten zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Komt wel langzaam verandering in: Syntus Utrecht had laatst billboards langs de weg en advertenties in de krant om een actie te promoten.
Qbuzz is vooral op sociale media veel actief met reclame.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat je beter op snelheid en frequentie kunt adverteren dan op prijs. De reistijd van OV wordt door automobilisten fors overschat en uiteindelijk wordt vooral het meest praktische vervoersmiddel gekozen en niet het goedkoopste.
Ik heb trouwens ook het idee dat er bij steeds meer bedrijven een tendens is om OV beter te vergoeden dan de auto (zo ook sinds kort op mijn werkplek).
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

sirvinniei schreef: za 23 apr 2022, 10:06 De reistijd van OV wordt door automobilisten fors overschat
Wat is je bron hiervoor?
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Ik kom alleen bronnen tegen o.b.v. een onderzoek in 2011 (bijvoorbeeld deze). Recenter onderzoek kan ik helaas niet vinden (en in 11 jaar kan veel veranderen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef:Ik heb trouwens ook het idee dat er bij steeds meer bedrijven een tendens is om OV beter te vergoeden dan de auto (zo ook sinds kort op mijn werkplek).
Dat mag al jaren, OV-kosten mogen volledig vergoed worden terwijl autokosten maximaal € 0,19 per kilometer vergoed mogen worden, wat tegenwoordig echt niet meer voldoende is voor autorijden. Bovendien is de Belastingdienst strenger geworden op de reiskostenvergoeding, er moet nu een onderbouwing zijn waar eerst een vaste vergoeding ook akkoord was, dat gaat met reiskosten voor het OV wat makkelijker.

Regering en bedrijven doen overigens wel alsof die reiskostenvergoeding van € 0,19 omhoog moet, maar aangezien er ook is afgesproken dat woon-werkverkeer minder CO2-uitstoot moet opleveren is dat nogal tegenstrijdig beleid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Ach, de stevige accijnsverlaging op benzine is nóg harder in strijd met die CO2-uitstootvermindering (oa van woon-werkverkeer). En die is ook gewoon doorgevoerd :') :') :')
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

iamthedutchdude schreef: za 23 apr 2022, 10:31 Ik kom alleen bronnen tegen o.b.v. een onderzoek in 2011 (bijvoorbeeld deze). Recenter onderzoek kan ik helaas niet vinden (en in 11 jaar kan veel veranderen).
Ja, dat onderzoek doelde ik op.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: za 23 apr 2022, 10:56 Bovendien is de Belastingdienst strenger geworden op de reiskostenvergoeding, er moet nu een onderbouwing zijn waar eerst een vaste vergoeding ook akkoord was, dat gaat met reiskosten voor het OV wat makkelijker.
Het zorgt er wel voor dat vaste abonnementen niet meer toegestaan zijn. Zo mag ik geen Altijd Vrij meer hebben, terwijl de vergoeding daarvan goedkoper is dan alle losse reizen (bij 5x/week naar kantoor).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

sirvinniei schreef: za 23 apr 2022, 11:09
iamthedutchdude schreef: za 23 apr 2022, 10:31 Ik kom alleen bronnen tegen o.b.v. een onderzoek in 2011 (bijvoorbeeld deze). Recenter onderzoek kan ik helaas niet vinden (en in 11 jaar kan veel veranderen).
Ja, dat onderzoek doelde ik op.
:pos:

Echter: sinds corona zijn er minder files en is de reistijd met het OV veelal toegenomen omdat dienstregelingen zijn uitgekleed. Dus of het nog steeds opgaat...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten