Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Nationaal Groeifonds: geen geld voor Lelylijn, Noord/Zuidlijn maakt wel kans

De Lelylijn maakt geen kans op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Financiën hebben donderdag de projecten geselecteerd die mogelijk wél in aanmerking komen.

14 projecten maken wel kans, waaronder vier ov-projecten. Die projecten zijn nu doorgestuurd aan de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds. De Lelylijn behoort daar dus niet bij. Ook de HSL Utrecht – Arnhem – Duitsland is niet geselecteerd.

Projecten die mogelijk wel in aanmerking komen, is bijvoorbeeld het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Voor het doortrekken hebben verschillende partijen, waaronder de luchthaven, al eerder aangegeven dat ze willen meebetalen. Het gaat om één miljard euro.
Lees verder: https://www.treinreiziger.nl/nationaal- ... -wel-kans/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Is er dan eigenlijk wel ergens geld beschikbaar om het bestaande spoor naar het noorden te upgraden?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Nee, er zijn nu andere prioriteiten.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jay20 »

Ik kom zelf uit de Randstad maar de provincie wordt wel erg in de steek gelaten. Ook een gemiste kans om verbindingen te versnellen en de economie te versterken met Duitsland onze grootste handelspartner.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Kom op, Jay20. Het project Lelylijn had een hoog politiek en weinig reëel gehalte. Zie ook weinig relatie met een verbeterde verbinding met Duitsland, die eerder stukken zuidelijker zou moet liggen om veel reizigersstromen te bedienen.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jossevb »

De Lelylijn is inderdaad vooral voor een snellere verbinding met Friesland en Groningen. Als je sneller naar Duitsland wilt heb je meer een versnelling via Bad Bentheim of Emmerich (afhankelijk waar je in Duitsland wilt wezen). Maar die komt er dus ook niet -0-
De projecten lijken die nu wel doorgaan, doe overigens wel nodig zijn, lijken wel heel erg gericht op de Randstad.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

Dat alles op Randstad gefocusd is is al jaren zo, de Extra sneltrein Groningen Leeuwarden en de Maaslijn moesten zoveel mogelijk door de regionale overgeden worden opgebracht. Het was niet winstgevend genoeg voor de overheid.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Noord-Nederland heeft zeker wel z'n OV-verbeteringen, zoals:
- 4e sneltrein Groningen - Leeuwarden
- heropening spoorlijn Veendam
- en straks de ontvlechting Zwolle - Herfte
en daarnaast natuurlijk het succesvolle Q-link rond Groningen.

Dat delen van het noorden minder goed bereikbaar zijn, ligt ook wel een beetje aan de Noorderlingen zelf. Je kiest er zelf voor om Q-liner 315 in te korten tot Emmeloord (en dus geen rechtstreekse snelbussen te laten rijden tussen Lelystad en Friesland). Lekker geloofwaardig: lobbyen om een Lelylijn, maar wel de rechtstreekse snelbus knippen (omdat je blijkbaar nauwelijks doorgaande reizigers verwacht tussen Friesland en de Flevolijn).
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Alleen Lemmer en Joure hebben wat aan een rechtstreekse lijn 315 naar Lelystad, voor Heerenveen en Groningen blijft de trein via Zwolle sneller. Je zou veel beter Sneek, Bolsward en Harlingen een bus naar Lelystad aan kunnen bieden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Inderdaad, helemaal mee eens. En zolang die rechtstreekse Q-liner Lelystad - Sneek / Bolsward er niet rijdt, zegt Friesland eigenlijk impliciet: wij geloven helemaal niet dat er een forse vervoersvraag is tussen Friesland en de Flevolijn.

Voordat de Hanzelijn er kwam, reed er een interliner met een redelijke frequentie tussen Lelystad, Dronten en Zwolle. En voordat de treindienst naar Veendam werd heropend, reed er ook een Q-liner Veendam - Groningen. Die toonden aan dat er vervoersvraag in die regio zat.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Er is geen oneindig budget en ik zie provincies niet investeren in verbindingen die over het grondgebied van andere provincies (zoals Lelystad - Sneek).
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

voor de noordelijke provincies is flevoland dan ook niet interessant met de hanzelijn,het gaat meer over een snellere verbinding met Amsterdam en Schiphol
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

Ik hoor de rest van Nederland niet. Uitgaande dat Amsterdam Zuid straks het meest centrale NS station wordt, vlakbij Schiphol en eindpunt van alle INT treinen: Reistijd van Leeuwarden, Groningen, Enschede is ca. 2 uur, van Vlissingen en Maastricht ca. 2.30 uur. Ik heb zelf liever, ik woon in Franeker, 7 km van de Waddenzeedijk, geheel dubbelspoor en elektrificering van Leeuwarden - Groningen. Dat zet m.i. in het Noorden meer zoden aan de dijk.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jay20 »

jossevb schreef: ma 18 jan 2021, 09:45 De Lelylijn is inderdaad vooral voor een snellere verbinding met Friesland en Groningen. Als je sneller naar Duitsland wilt heb je meer een versnelling via Bad Bentheim of Emmerich (afhankelijk waar je in Duitsland wilt wezen). Maar die komt er dus ook niet -0-
De projecten lijken die nu wel doorgaan, doe overigens wel nodig zijn, lijken wel heel erg gericht op de Randstad.
Ik bedoel eigenlijk meer via Groningen naar Bremen en Hamburg. Daar kun je best in inversteren omdat Hamburg ook de poort naar Scandinavie is.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Langs de lijn Amsterdam - Osnabrück - Hamburg boor je veel meer reizigerspotentieel aan dan via Groningen. Na Groningen heb je tot Oldenburg amper plaatsen van betekenis. Voorlopig zie ik de trein uit Groningen dus eindigen in Leer (als die brug eens herbouwd wordt).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Utrecht Centraal heeft groot scherm terug, maar zonder nostalgisch klappergeluid.

https://nos.nl/artikel/2366870-utrecht- ... eluid.html
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Het is einde oefening voor de railcatering -0-
https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wannes »

teun schreef: ma 01 feb 2021, 12:45 Het is einde oefening voor de railcatering -0-
https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/
Het is jammer maar het zat er uiteraard aan te komen. De prijzen waren hoog en het assortiment matig. Ik denk eerlijk gezegd dat corona een goed 'smoesje' was om het definitief af te schaffen
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jay20 »

In plaats om dingen te verbeteren wordt alles afgeschaft. Als je kijkt naar Slowakije wat ook een klein land is hebben ze prima railcatering op lange afstanden. Hier zijn treinen meer of min metro's geworden.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Als iedereen die teleurgesteld is over het verdwijnen van de railcatering er vaker een kopje koffie/thee met een koek had besteld, dan was de railcatering wellicht niet verdwenen (A)
traibergen schreef: ma 01 feb 2021, 13:42 De prijzen waren hoog en het assortiment matig.
Als ik het mij goed herinner, hadden ze op een gegeven moment de koffie vernieuwd; ze zijn toen overgestapt van oploskoffie naar filterkoffie. Die was prima te drinken en in het begin maar 2 euro ofzo, alleen werd dat snel verhoogd naar 2,50. Dan toch liever de Kiosk voor een echt verse bak :)
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jensch_ »

Ik had toch vaak medelijden met die jongens en meisjes: een hele dag zeulen in de trein met die zware tas op je rug en dat voor een hongerloon...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Heeft het echt met de korte afstanden te maken dat de catering in Nederlandse treinen een ondergeschoven kindje is? In Zwitserland heb je restauratierijtuigen op trajecten zoals Basel-Interlaken en Basel-Chur. Dat zijn afstanden en reistijden vergeleken met IC's in Nederland.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Meer dat het gewoon onrendabel is. Er zijn niet genoeg mensen die iets kopen om het zwarte cijfers te laten schrijven. Dan kan je gaan beredeneren dat het als service voor de klant moet gelden, maar het geld moet ergens vandaan komen, dus dan zullen bijvoorbeeld treinkaartjes duurder moeten worden om het te bekostigen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

En in hoeverre heeft dat dan weer met de prijzen te maken? Ik kocht er namelijk nooit wat omdat ik het te duur vond. (En ik geen koffie/thee drink)

Als je de prijzen bij wijze van zou halveren verkoop je denk ik een.stuk meer en maak je dus waarschijnlijk ook (meer) winst, maar dan moet je dat allemaal wel ergens kwijt kunnen en laten alle mogelijkheden daarvoor (keukens en (post)kasten) de afgelopen jaren nou vakkundig zijn weggesloopt -0-
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

jensch_ schreef: ma 01 feb 2021, 15:53 Ik had toch vaak medelijden met die jongens en meisjes: een hele dag zeulen in de trein met die zware tas op je rug en dat voor een hongerloon...
En toch kwamen negen van de tien railcateraars vrolijk en enthousiast door de trein heen.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten