Kort Nederlands nieuws
-
- Donateur
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat zou je in theorie op kunnen lossen door Stratford International écht internationaal te maken en ook daar paspoorten te controleren.
Ik zou het dan voor me zien dat Eurostar voor een paar euro minder (standard) kaartjes verkoopt met als vertrek Stratford International. Twee vliegen in een klap: goedkopere vanaf kaartjes beschikbaar én er kunnen meer passagiers mee.
Het lijkt me sterk dat Eurostar deze voordelen nog niet uitgezet heeft tegen de verbouwing van Stratford International en de extra reistijd bij de extra stoppende treinen.
Ik zou het dan voor me zien dat Eurostar voor een paar euro minder (standard) kaartjes verkoopt met als vertrek Stratford International. Twee vliegen in een klap: goedkopere vanaf kaartjes beschikbaar én er kunnen meer passagiers mee.
Het lijkt me sterk dat Eurostar deze voordelen nog niet uitgezet heeft tegen de verbouwing van Stratford International en de extra reistijd bij de extra stoppende treinen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort Nederlands nieuws
Een HSL zal zeker reizigers trekken als deze er ligt, maar er mote wel goed nagedacht worden over het tracé. De bewering dat de route via Enschede de meest voor de hand liggende route is wordt niet goed onderbouwd. Sowieso is er weinig onderbouwing te vinden op die website.teun schreef: ↑wo 31 mei 2023, 11:37Overigens blijft het natuurlijk een Kip-Eiverhaal, als je daadwerkelijk een route van 2,5 uur tussen Amsterdam en Berlijn kan realiseren heb je in één klap een van de grotere europeese langeafstandsmarkten in je hand. Er gaan nu al een vlotte 10 vluchten per dag tussen Schiphol en Berlin Brandenburg (en die maken onderweg nul tussenlandingen), als die reis nog laagdrempeliger wordt zal de vraag alleen maar groeien.
Ik zou om te beginnen willen weten hoeveel potentiële reizigers er zijn, rechtvaardigt dit een aparte HSL richting Berlijn? Of zijn er slechts genoeg reizigers om zo'n aparte lijn te vullen als je de reizigersstromen naar Berlijn bundelt met die naar Frankfurt? Niet onbelangrijk om te bepalen welke grensovergang je wilt pakken.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik denk dat een route via Enschede juist niet voor de hand ligt, want:
- Enschede ligt vrij decentraal en is voor een groot deel van Nederland niet zo goed bereikbaar als men op die trein wil opstappen. Hengelo is dan inderdaad logischer (al kijk je dan meer naar Arnhem-Nijmegen, want de rest zal eerder in Amersfoort opstappen dan)
- Die route is voor beperkt verkeer (eigenlijk alleen ri. Berlijn en met overstap nog Scandinavië, maar daar geen nu ook weer geen enorme groepen heen)
- Een nieuwe route via Enschede is ook heel lastig aan te leggen, aangezien je dan door de bebouwing van Enschede-Glanerbrug-Gronau heen moet. Je zult dan het huidige spoor moeten upgraden (op zich geen probleem, want een HSL hoeft niet per se een losliggende nieuwe lijn te zijn overal), maar met de bebouwing er dicht op en het enkelspoor dat tussen Enschede en Ochtrup ligt, zul je dan al heel snel problemen krijgen met geluids- en trillingsnormen. Dat wordt dus een hele dure optie. Ook hier zal je dan al snel op de bestaande route via Hengelo en Bad Bentheim komen, maar ook dan zal een HSL niet rendabel zijn lijkt me. Ik denk dat je hooguit op wat snelheidsverbeteringen op het bestaande spoor komt, bijv. een verhoging naar 160 of 200.
De enige HSL in Nederland die ik nog kansrijk acht is de HSL-Oost van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar het Ruhrgebied. Dit om twee redenen:
- Utrecht en Arnhem liggen veel centrale dan Amersfoort en Twente.
- Je bediend dan ook het Ruhrgebied, wat een belangrijk economisch gebied is. Daarmee bedien je met zo'n Berlijntrein niet alleen de reizigers NL<->Berlijn, maar ook deels NL<->Ruhrgebied en Ruhrgebied<->Berlijn. Hoewel die laatste twee weliswaar gedeeld worden (met o.a. de ICE Amsterdam-Frankfurt en de Duitse binnenlandse ICE), maar dat is dan nog altijd een grotere groep dan wat er vanaf Rheine en Osnabrück komt (als je al in die twee steden stopt).
- Het vergt een aanzienlijk lagere investering, omdat je in NL twee trajecten kunt combineren (waarbij die naar Frankfurt volgens mij toch al de drukste is en prioriteit zal hebben?), het binnenlandse vervoer er veel meer voordeel aan heeft (er zijn nu eenmaal veel meer reizigers Utrecht-Arnhem dan Amersfoort-Twente) en je in Duitsland ook al gebruik kunt maken van bestaande HSL-trajecten, wat het voor de Duitsers ook aantrekkelijker maakt.
Bijkomend voordeel is dat je met het combineren van die twee internationale treinen (ri. Berlijn en ri. Frankfurt) een uursdienst of zelfs halfuursdienst kan creëren tussen Nederland en het Ruhrgebied, wat dat ook al veel interessanter maakt en meer reizigers kan trekken.
Als je de Berlijntrein in een hogesnelheidstrein gaat veranderen, dan zie ik dit dus eerder een traject Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Essen-Dortmund-Bielefeld-Hannover-Berlijn worden. Voor Twente blijft denk ik ook met zo'n HST wel een intercity naar Duitsland bestaan (of die door blijft rijden naar Berlijn of tot Hannover rijdt en daar aansluit op die HST is dan hooguit de vraag), aangezien Rheine en Osnabrück per IC bediend moeten blijven en het dan interessant blijft om dat relatief kleine stukje tussen Rheine en Hengelo te blijven bedienen. Voor zo'n IC kan het dan wellicht juist interessanter zijn om via Zwolle naar Amsterdam te rijden, omdat je dan Nederland beter bediend vanaf Hannover/Berlijn (de ICE voor Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland middels Arnhem en Utrecht en Amsterdam en de IC voor Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen en Flevoland middels stops in Hengelo, Almelo, Zwolle, Lelystad en Almere).
- Enschede ligt vrij decentraal en is voor een groot deel van Nederland niet zo goed bereikbaar als men op die trein wil opstappen. Hengelo is dan inderdaad logischer (al kijk je dan meer naar Arnhem-Nijmegen, want de rest zal eerder in Amersfoort opstappen dan)
- Die route is voor beperkt verkeer (eigenlijk alleen ri. Berlijn en met overstap nog Scandinavië, maar daar geen nu ook weer geen enorme groepen heen)
- Een nieuwe route via Enschede is ook heel lastig aan te leggen, aangezien je dan door de bebouwing van Enschede-Glanerbrug-Gronau heen moet. Je zult dan het huidige spoor moeten upgraden (op zich geen probleem, want een HSL hoeft niet per se een losliggende nieuwe lijn te zijn overal), maar met de bebouwing er dicht op en het enkelspoor dat tussen Enschede en Ochtrup ligt, zul je dan al heel snel problemen krijgen met geluids- en trillingsnormen. Dat wordt dus een hele dure optie. Ook hier zal je dan al snel op de bestaande route via Hengelo en Bad Bentheim komen, maar ook dan zal een HSL niet rendabel zijn lijkt me. Ik denk dat je hooguit op wat snelheidsverbeteringen op het bestaande spoor komt, bijv. een verhoging naar 160 of 200.
De enige HSL in Nederland die ik nog kansrijk acht is de HSL-Oost van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar het Ruhrgebied. Dit om twee redenen:
- Utrecht en Arnhem liggen veel centrale dan Amersfoort en Twente.
- Je bediend dan ook het Ruhrgebied, wat een belangrijk economisch gebied is. Daarmee bedien je met zo'n Berlijntrein niet alleen de reizigers NL<->Berlijn, maar ook deels NL<->Ruhrgebied en Ruhrgebied<->Berlijn. Hoewel die laatste twee weliswaar gedeeld worden (met o.a. de ICE Amsterdam-Frankfurt en de Duitse binnenlandse ICE), maar dat is dan nog altijd een grotere groep dan wat er vanaf Rheine en Osnabrück komt (als je al in die twee steden stopt).
- Het vergt een aanzienlijk lagere investering, omdat je in NL twee trajecten kunt combineren (waarbij die naar Frankfurt volgens mij toch al de drukste is en prioriteit zal hebben?), het binnenlandse vervoer er veel meer voordeel aan heeft (er zijn nu eenmaal veel meer reizigers Utrecht-Arnhem dan Amersfoort-Twente) en je in Duitsland ook al gebruik kunt maken van bestaande HSL-trajecten, wat het voor de Duitsers ook aantrekkelijker maakt.
Bijkomend voordeel is dat je met het combineren van die twee internationale treinen (ri. Berlijn en ri. Frankfurt) een uursdienst of zelfs halfuursdienst kan creëren tussen Nederland en het Ruhrgebied, wat dat ook al veel interessanter maakt en meer reizigers kan trekken.
Als je de Berlijntrein in een hogesnelheidstrein gaat veranderen, dan zie ik dit dus eerder een traject Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Essen-Dortmund-Bielefeld-Hannover-Berlijn worden. Voor Twente blijft denk ik ook met zo'n HST wel een intercity naar Duitsland bestaan (of die door blijft rijden naar Berlijn of tot Hannover rijdt en daar aansluit op die HST is dan hooguit de vraag), aangezien Rheine en Osnabrück per IC bediend moeten blijven en het dan interessant blijft om dat relatief kleine stukje tussen Rheine en Hengelo te blijven bedienen. Voor zo'n IC kan het dan wellicht juist interessanter zijn om via Zwolle naar Amsterdam te rijden, omdat je dan Nederland beter bediend vanaf Hannover/Berlijn (de ICE voor Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland middels Arnhem en Utrecht en Amsterdam en de IC voor Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen en Flevoland middels stops in Hengelo, Almelo, Zwolle, Lelystad en Almere).
Re: Kort Nederlands nieuws
Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Kort Nederlands nieuws
1) Ik zei Arnhem en Utrecht, dus je vergeet de helft
2) Noord-Brabant is niet Eindhoven. Je hebt bijv. ook 's-Hertogenbosch, Oss, etc.
En ja, het zou goed zijn als er ook weer een intercity Den Haag-Keulen komt via Eindhoven.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Het snelste vanuit mijn regio is gewoon de auto in Goch neerzetten, dat scheelt weer een paar uur. En parkeren is daar gratis.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort Nederlands nieuws
Meestal verkies ik Viersen. Ook daar gratis parkeren en veel reismogelijkheden. En ja: Noord -Brabant is meer dan Eindhoven alleen. Gelukkig hebben we een vliegveld maar voor het nabije buitenland zijn er bar weinig interessante mogelijkheden. 25 kilometer verwijderd van de grens en nog kun je niet rechtstreeks met OV er naar toe.
Re: Kort Nederlands nieuws
wanneer je via Utrecht gaat, ga je meestal ook via Arnhem
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja snelbus Den Bosch - Schijndel - Veghel - Uden - Mill - Boxmeer - Goch zou een welkome aanvulling zijn. Trek die 306 maar door desnoods 1x/2 uur.ZO6176 schreef: ↑wo 31 mei 2023, 20:01 Meestal verkies ik Viersen. Ook daar gratis parkeren en veel reismogelijkheden. En ja: Noord -Brabant is meer dan Eindhoven alleen. Gelukkig hebben we een vliegveld maar voor het nabije buitenland zijn er bar weinig interessante mogelijkheden. 25 kilometer verwijderd van de grens en nog kun je niet rechtstreeks met OV er naar toe.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort Nederlands nieuws
Als je Amsterdam-Berlijn vergelijkt met Amsterdam-Parijs: de laatste gaat in 3u20, rijdt bijna elk uur en is goed gevuld, een echte cash cow. Naar Berlijn zou dat toch ook moeten kunnen als je de reistijd hetzelfde kan maken. Verschil is dat er niet nog een vette reizigersmagneet als Brussel op de route ligt; Hannover is best leuk, maar lang niet zo groot. Dat pleit voor een route via het Roergebied. Een trein met bijv. alleen stops in Arnhem, Essen, Dortmund (die regio kom je toch niet op topsnelheid door) en Hannover over nieuw of geüpgraded spoor (o.a. een bypass van Utrecht) kan lekker doorrijden en veel reizigers trekken. Goedkoop is het niet, maar de investering wel waard.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er is wellicht geen echte reizigersmagneet,maar Osnabrück is echt wel een belangrijke voor Hamburg/Bremen en verder noord Duitsland in
Re: Kort Nederlands nieuws
Zoals SuperGhost ook schrijft: er blijft dan een IC met de huidige stops tussen Amsterdam en Osnabrück of (waarschijnlijker) Hannover rijden.
Edit, toevoeging: Maar als Amsterdam-Hannover echt snel gereden wordt kan Hannover misschien wel en betere overstap naar het noorden bieden, tenminste vanuit Amsterdam/Arnhem.
Edit, toevoeging: Maar als Amsterdam-Hannover echt snel gereden wordt kan Hannover misschien wel en betere overstap naar het noorden bieden, tenminste vanuit Amsterdam/Arnhem.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8606
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Hoe moet ik “Het geld moet gebruikt worden voor de reiziger” dan zien? Wordt er dan geïnvesteerd in materieel of andere dingen bijvoorbeeld?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 3638
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Eerder werd van het boetegeld de tarieven van de toeslag op de Intercity Direct verlaagd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar als dat nu weer zou gebeuren dan heeft het grootste deel van de reizigers daar dus niks aan. Zeker in dit geval zou je er dan voor moeten zorgen dat alle reizigers er wat aan hebben
Re: Kort Nederlands nieuws
De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Voor alle reizigers gratis koffie en thee bij de Kiosk, met een totale waarde van 1,5 miljoen euro?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Flex Dal Voordeel valt niet onder de genoemde nieuwe vergoedingen?Suus schreef: ↑di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Edit: ik had het document eerst even moeten lezen, mijn vraag is beantwoord.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat is zeker bij langere ritten wel een hele grote versobering.Suus schreef: ↑di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Kort Nederlands nieuws
Het sloeg eerlijk gezegd nergens op dat ik voor een half uur vertraging op Rotterdam Centraal - Maastricht veroorzaakt door de IC Den Haag - Eindhoven € 29,40 kreeg terwijl ik voor mijn Flex Dal Vrij abonnement € 120 per maand betaal. Zulke royale vergoedingen kreeg ik niet eens toen ik structureel vertraging had met de Intercity Direct in mijn Altijd Vrij-periode van 2017-2019.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33
Re: Kort Nederlands nieuws
Arriva wil dagelijks Groningen Parijs rijden in de toekomst volgens RTV Noord in 2026.
-
- Berichten: 3638
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Binnen 5 uur? Gaan ze speciaal materieel aanschaffen voor deze verbinding? Lijkt me niet rendabel.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Het zal mij niet verbazen dat Arriva (mocht de trein tussen Groningen en Parijs al gaat rijden), ze dit gaan doen met een ICE stel van hun moeder maatschapij de DB Bahn..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten