Kort Nederlands nieuws
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
De boomerclub weet weer de verkeerde actie op het verkeerde moment te organiseren. Een aantal mensen mag na lange tijd weer naar hogeschool of universiteit en we gaan dat lekker verpesten. Daarnaast: volle treinen na afloop van de acties is ook echt fijn in coronatijd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is de bedoeling dat een staking zo veel mogelijk impact heeft op de exploitatie. Daarvoor is de ochtendspits in coronatijd inderdaad het juiste moment met een advies om de spits te mijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Ze hebben toch geen conflict met de vervoerders?
Re: Kort Nederlands nieuws
Het personeel dat moet waken over de veiligheid van het spoorverkeer heeft een afgelopen CAO. Het logisch gevolg is dat als zij gaan staken, er geen treinen kunnen rijden.
En het is nog redelijk publieksvriendelijk, een 24-uursstaking op zaterdag heeft minder impact op de maatschappij dan op een doordeweekse dag.
En het is nog redelijk publieksvriendelijk, een 24-uursstaking op zaterdag heeft minder impact op de maatschappij dan op een doordeweekse dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
In de betroffen VL post-gebieden gaat wel de ochtendspits niet door, al is de impact daarvan in tijden van thuiswerken wel kleiner.
Re: Kort Nederlands nieuws
Reken maar dat dat de hele dag gedonder geeft..
Re: Kort Nederlands nieuws
Voor iedereen die wil weten hoe de gebieden per post zijn opgedeeld: https://maps.prorail.nl/portal/sharing/ ... ata?token= (let op groot bestand, begint direct met downloaden als je dit via je telefoon wil bekijken en het kan even duren voordat het geladen is)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Een verouderd overzicht ook trouwens, want post Amersfoort bestaat niet meer. Dat gebied wordt tegenwoordig ook vanuit Utrecht bediend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Hebben ze bij de FNV al door dat het niet zo heel goed gaat met de OV-sector vanwege Corona?Dennenboom schreef: ↑di 27 apr 2021, 11:32 De boomerclub weet weer de verkeerde actie op het verkeerde moment te organiseren. Een aantal mensen mag na lange tijd weer naar hogeschool of universiteit en we gaan dat lekker verpesten. Daarnaast: volle treinen na afloop van de acties is ook echt fijn in coronatijd.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Nee joh, dat interesseert die rupsjes-nooit-genoeg van het FNV niet.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Kort Nederlands nieuws
De andere vakbonden waren al accoord. Alleen de oproerkraaiers van het FNV stellen - zoals altijd - weer exorbitante eisen.
Dit volk snapt kennelijk niet dat ze in deze corona tijd blij moeten zijn dat ze werk hebben.
Dit volk snapt kennelijk niet dat ze in deze corona tijd blij moeten zijn dat ze werk hebben.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Als het goed gaat mogen de lonen best omhoog, of het nu in de sector is waar ik werk of in het OV. Maar het gaat niet goed. Maar ik zeg er wel bij dat ik (nog) geen artikel heb gelezen met wat achtergrondinformatie over de onderhandelingen en eisen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
De CAO van ProRail, zeker vergeleken met andere sectoren, zou ik niet beoordelen als 'weinig te betalen'.
3 van de 4 vakbonden zijn al ingestemd (er wordt over 1 punt nog verder onderhandeld), alleen FNV is niet zo ver.
De verschillen tussen het eindbod van ProRail en FNV, aldus ProRail zelf: https://www.prorail.nl/siteassets/noind ... nv-def.pdf;
(via https://www.prorail.nl/nieuws/treinverk ... -fnv-spoor)
3 van de 4 vakbonden zijn al ingestemd (er wordt over 1 punt nog verder onderhandeld), alleen FNV is niet zo ver.
De verschillen tussen het eindbod van ProRail en FNV, aldus ProRail zelf: https://www.prorail.nl/siteassets/noind ... nv-def.pdf;
(via https://www.prorail.nl/nieuws/treinverk ... -fnv-spoor)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het personeel heeft het recht te staken, ze hebben er zelfs alle reden toe aangezien ze al tijden zonder CAO zitten. Dat alleen de FNV staakt is een keuze die de vakbonden hebben gemaakt, dat maakt ze niet 'oproerkraaiers' of wat dan ook. Ze kunnen ook gewoon zoals in Frankrijk een paar maanden het spoor grotendeels platleggen, kijken hoe het dan gaat
Daarnaast mag de mogelijk slechte situatie van een bedrijf nooit reden zijn om slechte werkomstandigheden dan maar te accepteren
Daarnaast mag de mogelijk slechte situatie van een bedrijf nooit reden zijn om slechte werkomstandigheden dan maar te accepteren
Re: Kort Nederlands nieuws
(Bijna) iedereen heeft natuurlijk het recht om te staken, om zo een hoger loon of betere werkomstandigheden af te dwingen. Maar FNV geeft dus diverse spoorvervoerders die al diepe rode cijfers schrijven een trap na. Daarnaast zal het flink wat drukker zijn bij andere vervoerders en de eerste treinen die weer gaan rijden: ja, de anderhalve meter is niet verplicht in het OV, maar als FNV laat je dan zien lak aan de gezondheid van reizigers te hebben. Als de andere vakbonden het al eens zijn met het bod van ProRail, vraag ik mij ook af of deze staking nodig is, of dat ze met verder onderhandelen er toch uit waren gekomen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Als de oudere werknemer met vaste aanstelling - toevallig vaak vakbondslid - ook maar iets "minder meer" dreigt te krijgen wordt de zaak meteen platgegooid. Ook als er geen geld is of dit ten koste gaat van flexwerkers (die zitten niet bij de bond). Daar waar wel geld is, zoals in de supermarkten, en het personeel echt iets extra's zou mogen verdienen, kunnen ze nog geen deuk in een pakje boter slaan.
Re: Kort Nederlands nieuws
In de supermarktbranche lijkt men meer door te hebben dat hun sector zonder goed alternatief van levensbelang is en dat ze daarom minder veeleisend zijn. Daarom zijn er ook zelden stakingen in de zorg. Voor het spoor daarentegen is voor de meeste gedupeerden een alternatief om zich te verplaatsen, namelijk over de weg.
Ik denk dat we sowieso al blij mogen zijn dat we niet in België of Frankrijk wonen. Met name in Frankrijk staken de oppermachtige vakbonden om de haverklap. De jaarboeken van Richard Latten hadden tot voor kort zelfs een kopje Stakingen in het hoofdstuk Frankrijk.
Ik denk dat we sowieso al blij mogen zijn dat we niet in België of Frankrijk wonen. Met name in Frankrijk staken de oppermachtige vakbonden om de haverklap. De jaarboeken van Richard Latten hadden tot voor kort zelfs een kopje Stakingen in het hoofdstuk Frankrijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Sorry hoor, maar dat het supermarktpersoneel nog steeds niet staakt is echt niet te begrijpen. De winsten zijn absurd maar een nieuwe CAO met meer salaris gaat echt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort Nederlands nieuws
Uiteindelijk ligt het probleem bij supermarktmedewerkers die te slecht georganiseerd zijn. Te weinig personeel is lid van een vakbond, want waarom zou je als jongere vakkenvuller, om een sterke onderhandelingspositie tegenover de supermarktenbazen te hebben. Als de organisatiegraad in supermarkten net zo hoog was als in het OV, hadden de supermarkten al lang een paar keer helemaal plat gelegen voor een goede CAO.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort Nederlands nieuws
De gemiddelde leeftijd van het supermarktpersoneel is precies waar de schoen wringt. Ik weet niet of er een minimale leeftijd vastzit aan lidmaatschap voor een vakbond. Als die op 18 (iets met handelingsbekwaamheid) ligt, is er al sprake van een gigantisch machtsverschil, dat bij een minimumleeftijd van 21 (volledig minimumloon van toepassing) nog stukken groter wordt.
Het scheelt misschien iets in de mindere betaling dat ik voor een franchisenemer van Jumbo werk. Een franchisenemer heeft meer vrijheid bij het opstellen van het personeelsbeleid en de lonen, waardoor bijvoorbeeld de aangekondigde reorganisatie bij mijn collega's geen veelbesproken onderwerp is, wat de facto ook weer een typisch gevalletje van zakkenvullerij door de opperbaas is. (Oké. We raken off-topic)
Het scheelt misschien iets in de mindere betaling dat ik voor een franchisenemer van Jumbo werk. Een franchisenemer heeft meer vrijheid bij het opstellen van het personeelsbeleid en de lonen, waardoor bijvoorbeeld de aangekondigde reorganisatie bij mijn collega's geen veelbesproken onderwerp is, wat de facto ook weer een typisch gevalletje van zakkenvullerij door de opperbaas is. (Oké. We raken off-topic)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
In de supermarkten ben je te versnipperd. Je moet dan meerdere filialen tegelijk hebben. DC platleggen is gemakkelijker.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Spoorstakingen voorlopig van de baan:
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... rlopig-van
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... rlopig-van
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat hebben we inderdaad gemerkt met de boerenprotesten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Per 1 juni past NS de internationale tarieven naar België aan, zie adviesaanvraag. Bij de Benelux verandert niets. De NMBS heeft al aanpassingen doorgevoerd per 1 februari. Ik ben het overzicht inmiddels totaal kwijt...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten