Pagina 41 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 29 apr 2021, 12:02
door Suus
Het is niet ingewikkeld, er is een eenvoudiger systeem opgetuigd. De Go Pass 1 Roosendaal, Maastricht en Aachen zijn afgeschaft, er is nu voor de grensovergangen naar Frankrijk, Duitsland, Visé en Roosendaal een uniform prijssysteem opgetuigd dat bestaat uit de binnenlandse prijzen van België en die van het buitenlands net. Het systeem geldt ook voor Luxemburg, maar daar reis je vanaf het grenspunt gratis.

Daarbij zijn er de volgende tarieven:
Standard (vanaf 12 jaar en ouder), zowel enkel als retour
Kids (voor onbegeleide kinderen t/m 11 jaar en vanaf het vijfde kind t/m 11 jaar bij begeleide kinderen), zowel enkel en retour (50% korting op Standard-tarief)
Weekend (vanaf 12 jaar en ouder), alleen retour (30% korting op Standard-tarief, in Frankrijk 40% korting)
Youth (vanaf 12 tot en met 25 jaar), alleen enkel (30% korting op Standard-tarief, met een maximale prijs van € 9,10 per ticket in België)
Senior (vanaf 65 jaar), alleen enkel (30% korting op Standard-tarief, met een maximale prijs van € 9,10 per ticket in België)

Begeleide kinderen reizen gratis behalve in Frankrijk, daar kosten ze € 1.

Voor al deze tarieven is in Nederland de normale prijstabel UIC 108.1 van toepassing. NS wil nu voor enkele van deze tarieven een goedkopere prijstabel gaan toepassen per 1 juni.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 29 apr 2021, 12:32
door umbusko
Dank Suus, dat helpt! :) Vooral die maximale prijs bij Youth en Senior bracht me in verwarring, want die Go Pass heette de laatste tijd soms ook Youth. Dus ik begreep niet helemaal wat ze daar nou van gefabriceerd hadden.

Is die prijstabel ook ergens te vinden? Ik had hem laatst al eens gezocht, maar zonder succes.

Overigens vond ik hier een overzicht van de Belgische kaartsoorten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 29 apr 2021, 20:11
door PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 29 apr 2021, 21:06
door Hainje
Met 5G heb ik anders prima internet hoor. :pos:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 06:53
door trolly
Nu al gevaccineerd, Hainje?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 18:30
door Hainje
Nee wel een vrij recente telefoon met een fatsoenlijk 5G-abonnement. De Gates-chip heb ik nog niet, daar ben ik te gezond voor.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 17:02
door jjasloot
De NS en TLS hebben wat nieuws: "Check-in en haal op" Als je online saldo bestelt en incheckt bij NS wordt het saldo vanzelf opgeladen

Tweakers en op de hoofdpagina van ov-chipkaart

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 20:44
door tjoektjoek
https://www.treinreiziger.nl/ook-leiden ... nformatie/

Ook Leiden heeft nu een groot informatiebord.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 22:43
door PHS
Uit dat artikel op Treinreiziger.nl:
Daarmee hebben alle grote stations zo’n groot scherm, behalve Amsterdam Centraal. Dat komt er vooralsnog ook niet. NS stelt dat er door de vele ingangen geen centrale plek is waar het scherm opgehangen kan worden.
Serieus, hebben NS en ProRail nog nooit van de Cuypershal gehoord? Als je het bord daar ophangt, dan kun je recht vanuit het metrostation het treinstation inlopen en meteen op het scherm zien van welk spoor je trein vertrekt :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 23:06
door Ardan
Daar hangt al een gewone TB21 :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 07:29
door PHS
Klopt, die kun je toch vervangen door zo'n groot scherm? Het is toch ook niet dat er niets hangt in Leiden en Utrecht.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 07:35
door cassie127
Denk dat je in Amsterdam ook nog zit met de monumentale status van het station, waardoor het ophangen van zo'n scherm op sommige plekken moeilijker kan zijn

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 11:20
door tjoektjoek
Er hing vroeger wel zo'n groot klapperbord in de stationshal toch?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 11:31
door Suus
Ja, heeft er wel gehangen inderdaad. Maar toen stopte al het aansluitende OV (behalve de veren) op Amsterdam Centraal nog aan de voorzijde en was de Middentunnel nog de belangrijkste doorgang, wat al sinds de verbreding van de Westtunnel in 1997 niet meer zo is. Inmiddels zijn ook de bussen naar achter en rijdt de metro dwars onder het station door.

De locatie van het scherm in Utrecht is eigenlijk ook al niet logisch.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 11:34
door Klaasje
PHS schreef:Klopt, die kun je toch vervangen door zo'n groot scherm? Het is toch ook niet dat er niets hangt in Leiden en Utrecht.
Zo groot is de Cuyperhal nu ook weer niet. Een geoot scherm opvangen stimuleert kluitvorming, daar hebben reizigers uiteindelijk ook niets aan.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 12:23
door PHS
NS gaat InfoPlus aanpassen zodat in de reizigersinformatie de snelste trein wordt getoond: https://www.treinreiziger.nl/ns-gaat-ei ... lste-trein

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 13:29
door waldo79
^^ Een vooruitgang ja, maar het gaat slechts om een aantal specifieke stations waar verwarring optreedt. Bovendien zijn niet alle reizigers op weg naar de eindbestemming van de trein; het is toch handig als de reiziger zichzelf ook enigszins voorbereidt voordat die het perron opkomt. En op dat perron mag geen onduidelijkheid zijn over de reisroute en de snelheid van de route.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 14:56
door Ardan
Ik vind het op bijvoorbeeld Den Haag HS best verwarrend dat daar na elkaar een IC naar Eindhoven en een IC naar Venlo gaat. Als je goed kijkt zie je dat er eentje via Amsterdam gaat. Maar als je naar Leiden/Amsterdam wil en even gauw de eindbestemmingen afscant kun je lang zoeken voor iets in noordelijke richting.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 15:02
door waldo79
Dat is wel een makke sinds het afschaffen van de oldschool CTA. Relevante tussenstations sneuvelen in de informatievoorziening ten faveure van een vrij nietszeggende eindbestemming.

Gelukkig wordt dat weer deels hersteld.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 15:19
door VIRM
Ik ben benieuwd. Het heeft NS aardig wat jaren gekost om veel van de onpraktische overstappen naar de Hemboog op Amsterdam Sloterdijk uit de reisplanner te filteren.
Wel goed dat er aandacht wordt besteed aan omreisadviezen. Volgens mij zou de reisplanner dat ook al moeten doen wanneer je een reis hebt opgeslagen, maar dat heeft voor mij nog nooit gewerkt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 15:20
door reisthijs
waldo79 schreef: di 11 mei 2021, 13:29Bovendien zijn niet alle reizigers op weg naar de eindbestemming van de trein; het is toch handig als de reiziger zichzelf ook enigszins voorbereidt voordat die het perron opkomt.
Daarom juist is het niet handig om alleen maar de eindbestemming groot op het bord te zetten. Volgens mij is het idee bij 'spoorboekloos reizen' ook juist, dat je niet van te voren precies hoeft uit te zoeken hoe laat je welke trein van welk perron moet hebben. En dat je dus ook niet hoeft te weten welke eindbestemmingen de treinen die de juiste kant op gaan allemaal zouden kunnen hebben.

Dit doet me denken aan de Belgische schermen op de perrons met maar twee namen: de belangrijkste tussenstop en de eindbestemming. Heel summier, maar voor het gros van de reizigers wel precies de informatie die nodig is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 21:41
door Vinny
"De eindbestemming" vind ik voor treinseries die bijvoorbeeld in een halve of hele cirkel lopen niet zo'n goed idee. Beter kun je de "hoofdbestemming'' vermelden. Of gewoon ervoor zorgen dat treinseries per definitie ook een logische geografische relatie bedienen, maar ja dat is logistiek lastiger plannen bij de dienstregeling (A)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 15:03
door Dennenboom
Voor ICE 985 van München-Pasing naar München Hbf zou ik dat inderdaad niet doen.
https://fahrplan.oebb.at/bin/trainsearc ... onFilter=&

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 18:50
door Z2N
Vanaf morgen 11:00 tot zondagochtend 07:00 geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen/Veenendaal Centrum, vanwege een "groot aantal klemmen" dat gecontroleerd moet worden (ProRail, op Twitter). Als gevolg hiervan is ProRail extra gaan controleren, hierdoor rijden er bijvoorbeeld nu geen treinen tussen Utrecht Centraal en Hilversum. Hopelijk gaan we wel meer verklaring hierover krijgen dan de pagina die ProRail momenteel heeft.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 18:52
door Suus
Zelfde incident als recentelijk tussen Gorinchem en Leerdam, honderden klemmen zitten niet goed vast.