Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 24 sep 2022, 11:11
In de mailbox van Treinreiziger.nl (Twitter) zat een verslag van een reiziger uit die trein. Geen goede reclame voor de NS.
Waarom reed deze extra trein?Etienne schreef: ↑za 24 sep 2022, 07:40 Nachtelijke treinreizigers uren gestrand in Amersfoort - https://nos.nl/l/2445778
Ach, NS maakt al jaren geen goede reclame voor zichzelf. NS is een ernstig ziek bedrijf maar weigert dit zelf in te zien en gaat niet naar de dokter.
Betrof gewoon de 591 die door de verstoring een nieuw nummer (en nieuw pad) heeft gekregen vanaf Amersfoort.
Hieruit begrijp ik dat er helemaal geen personeelstekort is?
?NS is een ernstig ziek bedrijf maar weigert dit zelf in te zien en gaat niet naar de dokter.
henrivanderweijden schreef: ↑za 24 sep 2022, 10:02 Er was wel tot een bepaalde tijd personeel op Amf aanwezig alleen hebben deze de reizigers niet pro-actief geïnformeerd dat ze met een taxi naar huis konden en de kosten konden declareren.....
Zie hiervoor bovenstaande: welke taxi's zouden ze dan moeten nemen? Jammer dat er zo denigrerend wordt gedacht. Klinkt nogal populistisch in de oren.
Overdag zijn er momenteel met heel veel moeite mondjesmaat bussen te krijgen. Zelfs de geplande verbussingen zijn momenteel geen succes; er zijn vrijwel geen bussen te krijgen. Laat staan de verstoringen, daar is het helemaal bar en boos. En we hebben het hier over midden in de nacht.
Het is dus geen smoes: er is een personeelstekort. Zowel onder het rijdend personeel van NS, als onder de monteurs, als onder de planners op kantoor, als onder de buschauffeurs.ArrivaBas schreef: ↑za 24 sep 2022, 11:45 Maar even alle gekheid op een stokje. Hoelang gaat NS de smoes van personeelstekort nog gebruiken om geen bus te regelen en daarmee reizigers aan hun lot over te laten? Je zou toch denken dat het optrommelen van een bus en welwillende chauffeur ook 's nachts wel te regelen valt (het is bij diverse tourboeren immers ook mogelijk om rond dezelfde tijd een groep toeristen naar Schiphol te karren). Of zitten daar ook weer bureaucratische procedures aan vast waarvoor het personeel niet na einde dienstregeling mag werken?
Goede vraag. Heb ik geen antwoord op, dat is aan ProRail. Maar vergeet niet dat we het niet alleen over Amersfoort hebben, ik begreep dat naast post Amersfoort ook post Zwolle getroffen was. Dat zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld.
Graag gedaan. De media teren op korte stukjes waarin ze clicks kunnen genereren met pakkende titels (waarbij de inhoud die vaak een stuk weerbarstiger is meestal niet eens gelezen wordt). Dit soort uitleg is veel te taai en saai voor de gemiddelde lezer. En veel te weinig tendentieus.
Klopt, dat heeft ICM niet. ICM heeft overigens wel iets anders; coupédeuren. Dus zolang je niet op het balkon gaat zitten is het in de trein echt wel warm. Zeker warmer dan op het perron of de stationshal.
Dat mag, maar kennelijk vindt NS het best belangrijk, gezien de nadruk die erop gelegd wordt. Je conclusie dat er sprake moet zijn van vandalisme of ballorigheid is overigens een beetje voorbarig, omdat er ook nog een optie is dat de gewraakte spoorstaaf van een wagon afgevallen zou zijn.T-hijs schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:47 Is dat nou echt iets waar je zoveel woorden aan vuil moet maken? De kern van het verhaal lijkt mij vooral dat hier wellicht sprake is van vandalisme/ballorigheid, waardoor een onveilige situatie is ontstaan. Of de trein daarbij volledig of gedeeltelijk is ontspoord lijkt me bijzaak...
Ik concludeer niet dat er "sprake moet zijn" van vandalisme of ballorigheid. Ik zeg dat er "wellicht sprake is" van vandalisme/ballorigheid. Nogal een verschil...trolly schreef: ↑zo 25 sep 2022, 19:12.
Dat mag, maar kennelijk vindt NS het best belangrijk, gezien de nadruk die erop gelegd wordt. Je conclusie dat er sprake moet zijn van vandalisme of ballorigheid is overigens een beetje voorbarig, omdat er ook nog een optie is dat de gewraakte spoorstaaf van een wagon afgevallen zou zijn.T-hijs schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:47 Is dat nou echt iets waar je zoveel woorden aan vuil moet maken? De kern van het verhaal lijkt mij vooral dat hier wellicht sprake is van vandalisme/ballorigheid, waardoor een onveilige situatie is ontstaan. Of de trein daarbij volledig of gedeeltelijk is ontspoord lijkt me bijzaak...
Misschien dat de NS wil aangeven dat de trein nog gedeeltelijk op het spoor stond. Het blijven natuurlijk persvoorlichters met nul kennis van zaken. Dit is volgens mij niet het eerste voorbeeld van een voorlichter die een beetje creatief is met het beschrijven van gebeurtenissen. En je moet maar zo denken, de Nederlandse taal wordt zo beetje bij beetje steeds verder verrijkt.trolly schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:33 Wat me bij deze ontsporing opvalt is de nadruk die in de pers, maar mogelijk ook door NS, wordt gelegd op het feit dat het een gedeeltelijke ontsporing zou zijn. Tot nog toe dacht ik dat een "gedeeltelijke ontsporng" gewoon een ontsporing was, omdat een railvoertuig nou eenmaal zelden met al z'n wielen naast de baan komt te staan, maar daar blijkt dus verandering in te zijn gekomen. Het wachten is nu dus op de trotse aankondiging van een volledige ontsporing. Ze sporen niet.
In die meerjarige concessie geeft het ministerie van Infrastructuur veel ruimte voor concurrentie op het spoor.
Klinkt allemaal wel heftig.In de conceptplannen van het ministerie van I&W die er nu liggen, krijgt NS te maken met volumeafspraken. Dat betekent dat NS op een populaire lijn maar een beperkt aantal treinen per uur mag laten rijden. De ruimte die zo ontstaat zou door andere aanbieders kunnen worden opgevuld. Daarnaast zou een deel van de lijnen uit de concessie worden gehaald en apart moeten worden aanbesteed.
Hoofdvragen bij dit rondetafelgesprek over het PvE zijn: Welke elementen kunnen in het programma van eisen vanuit maatschappelijk oogpunt beter en/of anders worden geregeld? Welke regionale verbindingen en internationale verbindingen in de grensregio’s zouden binnen en welke buiten de concessie
moeten vallen? Welke effecten heeft dat op het HRN (bijv. rentabiliteit, niveau van service die NS kan bieden op het hele net, aansluiting op regionaal streek-/busvervoer) en voor overige vervoerders? Wordt in het PvE voldoende rekening gehouden met toegankelijkheid?