Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 10 okt 2022, 20:23
Nou, dan weet je 't wel...
Nee, het gaat erom dat zijn uitspraak dat hij een 'grootverbruiker van de trein' is weinig geloofwaardig is.
En tijdens Rintel is het bergafwaarts gegaan met de NS
Echt volledig eens met Gamma. Suggestief en tendentieus, dat is mijn mening over de post van PHS.Gamma schreef: ↑ma 10 okt 2022, 20:18Wat een bullshit post.PHS schreef: ↑ma 10 okt 2022, 19:47 Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Mooie uitleg. Hoe staan de vakbonden erin je voorstel tijdelijk over te nemen?Jultar schreef: ↑za 08 okt 2022, 11:14Dit is een regel die de bijsturing zichzelf rond 2012 heeft opgelegd, maar staat nergens in de veiligheidsnormeringen of de handboeken en is dus ook geen wettelijke eis of regel als zodanig.cassie127 schreef:Bij tunnels moet in elk stel treinpersoneel aanwezig zijn. Hierbij telt de machinist ook mee.
[..]
Voor de veiligheidsnorm bestaat er geen onderscheid tussen trajecten met of zonder tunnels. Ik zou dus in mijn eentje als machinist prima 10 bakken SLT of 9 bakken SNG mee mogen nemen door een tunnel.
Ondanks dat ik erin kan komen dat iemand van D66 een partijgenoot benoemd, dit vragen kan oproepen. Wie stel je dan zelf voor als president-directeur van NS? Kan Van Boxtel wellicht niet worden teruggevraagd of een type als Eurlings of Remkes?PHS schreef: ↑ma 10 okt 2022, 19:47 Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Welnee man, het is een PvdA benoeming... jij weet toch ook wel dat een Raad van Commissarissen leden in de Raad van Bestuur benoemen.
Iemand die wel relevante werkervaring heeft? En dat hoeft niet eens bij de NS of de spoorsector te zijn; werkervaring in de mobiliteitssector of de top van het bedrijfsleven kan evengoed relevant zijn. Op Van Boxtel (D66) na hadden alle presidenten van de NS wel enige werkervaring in het bedrijfsleven. En nu dus Koolmees, die vrijwel alleen heeft gewerkt bij de overheid, eerst als ambtenaar, daarna als minister en verkenner/informateur.
Hangt ervan af waar in Rotterdam hij woont. Voor veel Rotterdammers is het sneller en makkelijker om metro E te nemen als je op Den Haag Centraal moet zijnSuus schreef: ↑ma 10 okt 2022, 20:27 Koolmees woont al heel lang in Rotterdam en werkte al 15 jaar in Den Haag voordat hij minister werd. Een beetje verstandig mens forenst tussen die twee steden niet met een auto. En toen Koolmees in Utrecht studeerde had je de Studenten-OV al. Dus ja, ik kan mij heel goed voorstellen dat hij al duizenden keren met de trein heeft gereisd in zijn leven.
Eens dat de NS beter presteerde onder Van Boxtel dan onder Rintel, met als belangrijke kanttekening dat tijdens Rintel de NS met de gevolgen van de coronapandemie te maken kreeg. We weten niet hoe de NS zich zonder corona zou hebben ontwikkeld.T-hijs schreef: ↑di 11 okt 2022, 10:01 En Roger van Boxtel is het levende bewijs dat je niet per se ervaring in het bedrijfsleven nodig hebt om NS naar topniveau te brengen. 2019 was het absolute topjaar van NS, mede dankzij Van Boxtel. En hij was zeer geliefd bij het personeel, ook niet geheel onbelangrijk in tijden van weghollend personeel.
NRC schreef:Inspectie: NS heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties
Op basis van een melding van een klokkenluider schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport dat het veiligheidssysteem „urgent” moet worden verbeterd.
Spoorbedrijf NS onderschat het aantal treinen dat uitvalt met materieelgebreken en heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties op het spoor. Daarom moet het systeem waarmee de NS defecte treinonderdelen en reparaties registreert „urgent” worden verbeterd, schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de NS-top.
Dat blijkt uit onderzoek door NRC naar het dossier van een klokkenluider bij het NS Componenten Bedrijf in Tilburg, een dochterbedrijf van de spoorwegen dat treinonderdelen reviseert. De klokkenluider meldde in 2019 bij de integriteitsafdeling dat de NS al jarenlang geld verspilt en de veiligheid op het spoor op het spel zet door slecht onderhoud te plegen aan treinstellen, met onnodige treinuitval en vertragingen tot gevolg. Het bedrijf leert volgens de klokkenluider niet van eerder geconstateerde constructiefouten van treinstellen, met name bij de deuren en remmen.
[...]
Reactie van NS:gpvos schreef: ↑di 11 okt 2022, 22:05 https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/11/in ... s-a4144850 (https://archive.ph/FnuIg)
NRC schreef:Inspectie: NS heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties
[...]
NRC schrijft vandaag over bevindingen van IL&T bij NS Techniek. IL&T geeft aan dat er op dit moment geen veiligheidsrisico's zijn, maar geeft wel het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. In reactie op het artikel laat NS weten dat veiligheid altijd bovenaan staat. Daarom is treinreizen in Nederland ook zo veilig en dat moet zo blijven. NS beschikt over alle vereiste veiligheidscertificaten en is recent nog door IL&T ge-audit op basis van Europese regelgevingen. Met goed gevolg.
De meldingen waar NRC over schrijft betreffen een medewerker met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken. De melding waar NRC over schrijft is eerst intern onderzocht. Vervolgens is deze ook nog door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Vervolgens heeft ook IL&T de melding onderzocht. Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.
Wel gaf IL&T in zijn bevindingen het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. Dat nemen we serieus. We hebben daarop een plan van aanpak gemaakt en dat is opgevolgd.
Meer dan 600 werknemers van NS International slapen slecht sinds het kabinet bekend maakte om internationale hogesnelheidslijnen "weg te geven" aan de markt. Deze en andere zorgen staan in een brief van de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de NS, gericht aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).
DoofpotCommendatore schreef: ↑za 15 okt 2022, 17:13 Nog een stuk in het NRC, dit keer meer over de melder persoonlijk: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/14/ge ... n-a4145240
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoudelijke weerlegging door NS.
Ik weet niet of de leden van de OR zelf wel eens met de ICE hebben gereisd afgelopen zomer, maar zekerheid en gemak was er zeker niet.De ondernemingsraad uit ook kritiek op de plannen om de internationale hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs vanaf 2025 open te stellen voor de markt. "Internationale treinreizigers zijn vanaf dat moment de zekerheid en het gemak van deze verbindingen kwijt", staat in de brief.
In welk opzicht lost dat de huidige problemen op, die vooral worden veroorzaakt door problemen met het materieel? Je neemt met een reserveringsplicht alleen maar veel flexibiliteit weg en eigenlijk ook capaciteit, want een staplaats is ook een plaats.
Dat lost helemaal niets op. Probleem was juist dat vaak ICE's uitvielen, of er in de ICE naar Basel een treinstel mistte. Daardoor raakten andere ICE's overvol en werden stations overgeslagen. Bij een reserveringsplicht moet echt iedereen met de trage RE19 reizen bij uitval. Dat levert niet echt een comfortabele reis op; mede omdat de RE19 dan ook overvol raakt.