Pagina 89 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 03 dec 2022, 13:00
door Hainje
Nee, maar journalisten en juiste benamingen in het OV hè?! 🤷🏻‍♂️

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 03 dec 2022, 13:03
door Bemined
Trein 7384 Rhenen - Den Helder ;)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 03 dec 2022, 13:04
door umbusko
sirvinniei schreef: za 03 dec 2022, 12:59 https://www.nhnieuws.nl/nieuws/311729/z ... or-woorden
Twee reizigers in een sprinter tussen Amsterdam en Den Helder hebben vannacht gehoorschade opgelopen door een explosie in de coupé waarin zij zaten. Dat gebeurde rond 2.15 uur ter hoogte van station Schagen. De politie onderzoekt de betrokkenheid van een 18-jarige jongeman uit de gemeente Schagen, die zelf gewond raakte aan zijn hand.

Er rijden toch geen sprinters bij Schagen?
Jawel, een paar vroege en late ritten van de 4000 en 7300. Rond 2:15, dat klinkt als de 7384.

Edit: Bemined was me net voor.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 18:50
door Bemined
Twee kamerleden van SGP en CDA hebben een motie ingediend voor een studie naar een station Stroe:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D51341

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 19:24
door SuperGhost
Dat station lijkt in eerste instantie misschien wat gek voor slechts een klein dorpje, maar kan wel belangrijk zijn in de regionale OV-schakel als er eenmaal een station Barneveld Noord zou komen op de lijn van/naar Apeldoorn. Dan zal immers lijn 102 niet meer zo interessant zijn voor de busboer, aangezien de reizigers uit Voorthuizen en Barneveld dan weg zouden vallen (die reizen dan sneller via station Barneveld Noord).

De busboer zal dan of een volledig onrendabele 102 moeten blijven rijden voor de overstappers op Wittenberg, of de lokale reizigers die daar overstappen verliezen hun overstap. Een station in Stroe zou dan probleem natuurlijk verhelpen, aangezien beide lijnen die nu een overstap hebben op die 102 in Wittenberg (de 104 en 107) beiden via Stroe gaan, dus dan op dat station zouden aansluiten.

Ik denk dat NS zelf er echter niet aan wil (net zoals NS geen Barneveld Noord wil) en die motie lijkt NS te willen dwingen in een nieuwe concessie daar een sprinter te laten rijden. Of de regering daar aan wil, betwijfel ik.

Echter zie ik wel kansen, aangezien Arriva als vervoerder op (Winterswijk-)Zutphen-Apeldoorn interesse had getoond om in het dagdal door te rijden naar Amersfoort en daar inmiddels ook al toestemming voor had. Als of Arriva zelf dat plan gaat doorzetten (en dan de gehele dag) of als de provincie het doorrijden naar Amersfoort gaat eisen in een nieuwe concessie, zie ik een station in Stroe wel kansrijk. De provincie zou met zo'n eis ook de NS kunnen omzeilen om alsnog het gewenste station Barneveld Noord op de lijn van/naar Apeldoorn kunnen realiseren.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 22:03
door cassie127
De 7000 doortrekken zou ook een optie kunnen zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 22:07
door Daniel
De glazen kap van de Mandelabrug wordt na advies van Rijkswaterstaat met spoed verwijderd.

In de komende dagen besluit de gemeente Zoetermeer of het daarbij blijft of dat de brug vergaand ontmanteld gaat worden. In elk geval is deze vooralsnog veilig genoeg om het weg- en treinverkeer er onderdoor niet stil te hoeven leggen.
Met ProRail en Rijkswaterstaat wordt overlegd over mogelijkheden voor een noodoplossing om station Zoetermeer weer bereikbaar te maken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 08 dec 2022, 23:04
door Bemined
Er komt een zak geld voor Meppel en een wat kleiner zakje geld voor een onderzoek naar de Nedersaksenlijn:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/151821 ... bij-meppel

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 10 dec 2022, 00:08
door teun
Waar heeft Meppel dat extra perronspoor voor nodig?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 10 dec 2022, 00:31
door reisthijs
Ik zie twee argumenten voorbij komen, die beide niet meer relevant lijken als de Lelylijn wordt aangelegd.
Door dat extra perron kunnen er meer intercity's tussen Groningen en Zwolle rijden. Nu zijn dat er twee per uur, straks worden dat er mogelijk vier.
Het extra spoor in Meppel moet er ook voor zorgen dat de verbinding tussen Meppel en Zwolle minder gevoelig is voor verstoringen.
Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/981337/e ... verbeteren

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 10 dec 2022, 01:05
door CamilleKreemers
Het geld voor die lijn moet eerst komen en daarna de aanleg nog. We zien bij Maaslijn dat dat fors langer kan duren dan verwacht bij het begin van de aanbesteding.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 10 dec 2022, 09:29
door Bemined
Een extra perron zorgt ook voor kortere treinopvolging, nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, met een extra perron (en wat aanpassingen aan de wissels zodat ook spoor 1 een volwaardig perron wordt) zou dat naar 3 minuten kunnen of mogelijk zelfs korter als men het afronden op hele minuten laat vallen. Daardoor wordt de knoop in Zwolle compacter en de reistijden voor overstappende reizigers korter.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 10 dec 2022, 10:02
door PHS
Een extra perron in Meppel is ook prettig bij storingen tussen Zwolle en Meppel, wat helaas wel eens voorkomt. In dat geval is er te weinig ruimte om alle treinen te laten keren op Meppel, wat tot vertraging leidt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 10 dec 2022, 12:52
door cassie127
Of treinen die keren in Hoogeveen/Steenwijk in plaats van in Meppel vanwege gebrek aan ruimte bij een versperring tussen Zwolle en Meppel

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 dec 2022, 14:45
door PHS
ProRail:
Vertraging op de hogesnelheidslijn door ontwerpfout

Veel treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) zijn vertraagd. Dat komt door schade aan een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. Daarom rijden treinen daar nu tijdelijk langzamer. Mede door deze vertraging halen we niet onze doelstelling met betrekking tot het op tijd rijden op de HSL.

De schade aan het viaduct is eind oktober aangetroffen. Het gaat om scheuren in de lassen. De oorzaak hiervoor is een ontwerpfout, die tijdens de aanleg van de HSL is gemaakt. ProRail heeft de HSL na aanleg in beheer genomen.

Om ervoor te zorgen dat de schade niet groter wordt, is de snelheid van treinen op dat deel van het spoor verlaagd tot 80 kilometer per uur. Normaal rijden treinen daar 160 of zelfs 300 kilometer per uur.

Met 80 kilometer per uur kunnen de treinen weer veilig over het spoor rijden. Deze verlaagde snelheid zorgt voor ongeveer drie minuten vertraging voor IC Direct treinen en vijf á zes minuten voor de Thalys en Eurostar.
De HSL kunnen we voortaan de LSL noemen: de Lagesnelheidslijn :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 dec 2022, 15:16
door Stadsbus
Mooi dat ze er nog 80 van hebben weten te maken, was eerst zelfs maar 40 daar.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 08:18
door PHS
Interview in het Parool met Wouter Koolmees.
U rijdt al het gehele jaar met minder treinen, eerst door corona, nu door personeelstekorten.
“Noodgedwongen rijden we 13 procent minder. Dat is niet fijn, maar zo konden we de dienstregeling robuuster en voorspelbaarder maken. Sinds oktober en november zijn treinen langer en ligt het aantal drukke treinen een stuk lager.”
Dat laatste is (helaas) nog niet mijn ervaring...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 08:36
door en-es
De gebruikelijke goed nieuws show.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 09:53
door sirvinniei
Misschien rijd ik op andere treinen en tijde dan jij, PHS, maar ik ben eigenlijk geen echt drukke treinen meer tegengekomen buiten verstoringen.
Ik zie juist regelmatig veel langere treinen dan daadwerkelijk nodig is (regelmatig 3 gekoppelde stellen)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 10:41
door Bemined
Als ik naar de open data kijk die door de NS gepubliceerd wordt zie ik voor morgen 783 ritdelen de indicatie 'druk'. Helaas geeft de NS geen specificatie van hoe druk, volgens de specificaties zou minder dan 65% van de zitplaatsen rustig zijn, tussen de 65% en 100% gemiddeld en boven de 100% druk, maar in hoeverre de data accuraat is weet ik niet. Een indicatie druk kan dus betekenen dat er één iemand moet staan, maar kan ook betekenen dat er tientallen achterblijvers zullen zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 11:03
door sirvinniei
Die aannames worden al voor een rit gedaan op basis van een algoritme. Zegt niet meteen iets over de actuele drukte.
Ik kan me voorstellen dat deze algoritmen nog vooral cijfers hebben van de vorige, beperkte, dienstregeling.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 11:07
door Bemined
Alleen reizigersaantallen is een aanname, geplande materieelinzet van de nieuwe dienstregeling is natuurlijk gewoon bekend. Dus tenzij reizigers opeens massaal op andere tijden zijn gaan reizen zouden de prognoses nog redelijk moeten kloppen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 13:15
door Daniel
Ik heb wel eens gelezen over reizigers die hun thuiswerkdag verschoven hebben nu er op woensdag en vrijdag minder treinen rijden. Dat kan natuurlijk drukte verschoven hebben.

Maar verder heb ik zelf wel het gevoel dat het extreme er een beetje uit is. Drukke treinen kom ik in de weekenden zeker nog wel tegen, maar niet zo overvol meer als voorheen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 13:44
door Bemined
Minder treinen op woensdag is toch niet doorgegaan? Ik zie geen grote verschillen tussen de dienstregelingen op dinsdag en woensdag, alleen in de late avond wijken er enkele treinen af, waarschijnlijk vanwege onderhoudsvensters.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 14:31
door waldo79
Klopt, de wiki vermeldt alleen uitsnijdingen op vrijdag.