Pagina 96 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 12:46
door TffpaA
Ik kan me herinneren hoe een kosten/batenonderzoek naar doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol een jaar of tien geleden ook tot de conclusie kwam dat het weggegooid geld was, zeker ook omdat er al een spoorlijn lag. Toch kantelde dat beeld, wat niet eens zozeer met totaal andere economische omstandigheden van doen had, maar vooral met een gelukkige samenkomst van zeer goedkoop geld en de politieke wil om dit project op te pakken. Het zou immers niet alleen het bestaande spoor ontlasten, maar ook kunnen helpen om meer internationale treinen via Schiphol te laten rijden ter vervanging van vliegbewegingen én kunnen helpen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Amsterdam (woningbouw rond de toekomstige stations).

Uiteindelijk zijn dit soort keuzes ook altijd politiek van aard. We kunnen gerust alle infrastructuur laten zoals deze nu is - en dat goed onderhouden - zonder dingen uit te gaan breiden. Maar dat is dan buiten de politieke ambities gerekend om mee te gaan in de vaart der volkeren. Ik zie het gesternte voor een Lelylijn ook al gunstiger worden. Mij zou het niet verbazen als in dit decennium nog een besluit tot aanleg wordt genomen.

Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 13:09
door trolly
Dat. En dit:
Bemined schreef: di 24 jan 2023, 12:39 Dat het een mooie en logische verbinding is binnen het spoornet ontkent niemand, maar de kosten die tot 10 miljard kunnen oplopen wegen niet op tegen de baten. Daarnaast het plan onrealistisch volgens het aanvullende onderzoek dat vorig jaar gedaan is, het aantal nieuwe woningen is veel te hoog ingeschat.

De Nedersaksenlijn scoorde geloof ik veel beter en daar mogen ze van mij morgen al mee beginnen.
Is een mening. Dit:
trolly schreef: di 24 jan 2023, 12:11Nee.
Is een feit. Wie dat betwist mag een betoog opzetten over de uitstekende bereikbaarheid van de noordelijke provincies per OV, maar ik betwijfel het gaat lukken me ervan te overtuigen dat een busverbinding over de Afsluitdijk, Schienersatzverkehr naar Leer en een ferry naar Noorwegen opwegen tegen het simpele boemeltje naar spoorknooppunten als Luik en Aken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 13:33
door Roeland
TffpaA schreef: di 24 jan 2023, 12:46 Ik kan me herinneren hoe een kosten/batenonderzoek naar doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol een jaar of tien geleden ook tot de conclusie kwam dat het weggegooid geld was, zeker ook omdat er al een spoorlijn lag. Toch kantelde dat beeld (...)
Waarmee trouwens nog niet gezegd is dat die NZ-lijn naar Schiphol er ook inderdaad ook zou komen...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 13:47
door Bemined
Dat is een mening. En nee, ik zeg nergens dat de ene lijn de andere overbodig maakt, ik geef alleen aan dat de kosten/baten van die tweede lijn veel gunstiger is en dat daarom wel verantwoord is om hier in te investeren.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 13:54
door Roeland
Even heel iets anders dan deze lopende discussie over Noord-Nederland:
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... nen-kosten

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 14:57
door Tom024
Een paar berichten weggehaald en het taalgebruik in één post aangepast. De betrokkenen snappen zelf ook wel waarom.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 15:30
door TffpaA
Roeland schreef: di 24 jan 2023, 13:33 Waarmee trouwens nog niet gezegd is dat die NZ-lijn naar Schiphol er ook inderdaad ook zou komen...
Ik geloof het ook pas als ik erin rijd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 20:42
door Meltrain
gpvos schreef: ma 23 jan 2023, 21:50 Er is toch een prachtige omrijroute via Vsn-Mcgb-Hzgr? :D
Wil je alsjeblieft alleen afkortingen van Nederlandse stations gebruiken, zodat de mouse-overs werken?
Hzgr was gelukkig vrij gemakkelijk te ontcijferen en daardoor kon ik ook wel beredeneren wat Mcgb betekent, maar Vsn is nog steeds een raadsel voor mij.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jan 2023, 20:47
door April064
Vsn is Viersen gok ik

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 00:49
door DDietzen
Als je graag buitenlandse stations afkort, doe dan wel gewoon de afko's die in de Nederlandse systemen gebruikt worden. Dus: Viers, Mcgb, Hz.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 08:59
door TffpaA
Of nog beter: kort het gewoon niet af. Dat komt de leesbaarheid ook weer ten goede.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 09:48
door en-es
Klopt. Ik haat die afkortingen. Wat is er op tegen om voluit te schrijven?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 13:14
door gpvos
Ik vond het wel grappig om ze als Nederlands station te behandelen, in de context leek het me wel duidelijk (heel veel van de afkortingen zijn de beginletters van lettergrepen; ik wist dan toevallig wel dat Vs voor Vlissingen staat, dus die kon ik niet gebruiken voor Viersen). En eigenlijk hou ik ook niet zo van die afkortingen. Maar ja, ironie komt niet zo goed over op het internet. Ik wist niet eens dat er officiële Nederlandse afkortingen voor waren.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 22:56
door dennistd
Het is heel simpel: of je gebruikt de officiële verkortingen, of je schrijft de naam gewoon voluit.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 13:25
door DDietzen
Volgens deze Instagramvideo van ProRail (ProReel? _O_ ) testen ze nieuwe foefjes op de perrons in Ht: lichtgevende tegels die aangeven waar het rustiger is op het perron en wanneer de trein nadert, en hekjes parallel aan de perronrand die in het perron klappen wanneer een trein langs het perron staat.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iemand aan de verkeerde kant van die hekjes belandt wanneer ze omhoogklappen (en dan dus op de rand van het perron vast zit), of voordat iemand op een hekje staat wanneer het uit het perron omhoog komt. Of zouden ze daar iets op verzonnen hebben?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 14:58
door trolly
Vast wel. What can possibly go wrong? (A)

Ik zie dat hekje ook al na een paar weken vastlopen op zwerfvuil danwel ijs, zodat de boel half boven het perron uitsteekt, en zo zijn naam (the hurdle, jawel) helemaal waarmaakt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 14:59
door PHS
Ik vraag mij vooral af voor welk probleem dit een oplossing moet zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 16:17
door VIRM
Lichtgevende tegels om op het perron aan te geven waar op het perron het rustig is? Huh?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 16:52
door Bemined
Handig voor mensen die alleen maar omlaag kunnen kijken :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 17:14
door Etienne
...en teveel op hun telefoon gefocused zijn. in plaats van de trein. :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 17:32
door Lijn 45
Een telefoon is natuurlijk ook een lichtgevende tegel. Hoe minder telefoons, hoe rustiger. :mrgreen:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 18:30
door umbusko
trolly schreef: vr 27 jan 2023, 14:58 Vast wel. What can possibly go wrong? (A)

Ik zie dat hekje ook al na een paar weken vastlopen op zwerfvuil danwel ijs, zodat de boel half boven het perron uitsteekt, en zo zijn naam (the hurdle, jawel) helemaal waarmaakt.
Het is wachten op de eerste rolstoel of kinderwagen die op het hekje vast komt te zitten. En ook wel een interessante: gaat het hekje communiceren met de trein of het een reizigerstrein is? Dat gaat gegarandeerd ooit fout. Of gaat het hekje straks omlaag als er een goederentrein langskomt, de enige situatie waarin zo'n hekje me nog een heel klein beetje toegevoegde waarde lijkt te geven? Een trein die stopt op geheel spoor 6, maar het hekje gaat alleen open op 6a. Prove me wrong, maar ik ben zeer benieuwd. :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 18:45
door sirvinniei
Ach ze zijn veiliger dan de tram en metrodeuren van de GVB.
Ik heb oprecht het idee dat chauffeurs mij proberen te vermoorden door de deur dicht te gooien terwijl ik nog aan het instappen ben.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 19:29
door April064
Die hekjes klinken gewoon als slechtere versies van platform screen doors wat ze in sommige metrosystemen hebben. Maar goed, de Nederlandse treinen hebben allemaal verschillende lengtes tussen de deuren, dus echte platform screen doors installeren zou moeilijk zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 19:57
door sirvinniei
Waarschijnlijk wel een stuk goedkoper en hufterproof gezien het materiaal