Pagina 98 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 17:25
door sirvinniei
Het is inderdaad fors. Wat dit nog extra storend maakt, is dat er verder niet gesproken wordt over enkele verbetering op de verbinding Amsterdam-Düsseldorf. Er wordt al jaren gespeculeerd over een uursdienst naar Keulen, terwijl daar nog niks van gekomen is. Dit terwijl Duitsland wel op veel andere verbindingen vakantietreinen inzet.
Het internationale spoor ligt er in Nederland sowieso niet goed bij. België heeft een hsl-lijn naar het oosten, naar het zuiden en naar het Noorden, terwijl het 6 miljoen minder inwoners heeft en veel minder treinreizigers. Nederland heeft alleen maar een HSL-zuid.

Met regionale treinen vermoed ik dat het wel mee gaat vallen. Mensen die ver willen reizen, en dat doe je meestal met een interrail pas van meerdere dagen, zullen niet zo snel in Arnhem op een boemeltje willen overstappen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:01
door Bemined
Volgens mij moet het in Nederland wel mogelijk zijn de ICE elk uur te laten rijden, maar dan moet er wel voldoende materieel zijn en er moet ook aan de Duitse kant elk uur een pad zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:09
door henrivanderweijden
En dat extra ICE matrieel is er nu net niet .....
Je kan met de zitrijtuigen van de EN 403/402 evt een slagje Asd - Düsseldorf / Köln maken maar dan houd het wel zo ongeveer op.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:14
door Suus
Bemined schreef:Volgens mij moet het in Nederland wel mogelijk zijn de ICE elk uur te laten rijden, maar dan moet er wel voldoende materieel zijn en er moet ook aan de Duitse kant elk uur een pad zijn.
Hooguit als je alle ICE’s flink inkort in Duitsland en er ook echt helemaal niets meer kapot gaat.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:17
door Chrysa
ICE104/105 inkorten dus.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:19
door Suus
Alles inkorten tot Amsterdam Centraal - Düsseldorf en op je knieën alle goden aanbeden dat er geen stellen meer langdurig kapot gaan.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:29
door sirvinniei
Als je tussen Keulen en Amsterdam rijdt heb je in principe geen ICE materieel nodig. Je kan daar toch nergens sneller dan 200.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:33
door iamthedutchdude
Theoretisch zou zelfs het traject Amsterdam - Arnhem ingekort kunnen worden, waarbij reizigers vanaf Amsterdam en Utrecht met binnenlandse treinen naar Arnhem moeten reizen.

De vraag is in hoeverre dit gaat helpen, aangezien de genoemde pagina de enige pagina is die deze beperking vermeldt. Zelfs de planner van Interrail meldt deze beperking nog niet. Dus alleen als je deze specifieke pagina gevonden hebt ben je op de hoogte. Aangezien het product in heel Europa verkocht wordt, lijkt me de kans vrij klein dat dit maar iets helpt.
PHS schreef: wo 01 feb 2023, 17:19
dennistd schreef: wo 01 feb 2023, 14:34 Vraag me af of ze dat zomaar mogen invoeren, terwijl veel mensen al een Interrail gekocht hebben in de veronderstelling dat deze gewoon geldig is.
Meer de vraag of dit mag onder de voorwaarden van Interrail/Eurail. Je kunt niet zomaar een geldig vervoerbewijs niet langer accepteren.
Als het al mag, lijkt me in elk geval dat dit een geldige reden voor retourneren is (ook voor actiepassen). Er wordt tenslotte niet langer geleverd wat bij aankoop beloofd werd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:38
door Suus
sirvinniei schreef:Als je tussen Keulen en Amsterdam rijdt heb je in principe geen ICE materieel nodig. Je kan daar toch nergens sneller dan 200.
In principe wel ja, maar het is helaas niet zo dat tricourant materieel met ETCS voor het oprapen ligt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:48
door Bemined
Thalys PBKA stellen? Gewoon 'eventjes' een ringlijn Parijs - Brussel - Schiphol - Dusseldorf - Keulen - Luik - Brussel - Parijs invoeren om materieel uit te sparen :p

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:57
door en-es

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 19:34
door iamthedutchdude
https://twitter.com/rhemkes/status/1620826176846696448

Dit kon nog wel eens een soap gaan worden _O-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 19:34
door Suus
Dat statement is inmiddels ook gerectificeerd: https://twitter.com/ns_int/status/16208 ... VwHMLimu4Q

Zelf zou ik het ook fijn vinden als je iets van een tekstje toevoegt aan een bericht met alleen een link.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 19:51
door en-es
Wat een smiechten daar bij NS International.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 23:27
door sirvinniei
Wat is de volgende stap? Studentenovs die worden gemeden in treinen in de randstad? :lol:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 06:58
door ArrivaBas
Het gaat wat mij betreft ook wat te ver om een grote groep reizigers te weren, maar het zal wel een afgewogen besluit zijn op basis van het reisgedrag van reizigers met Interrail en de marge die NS International en DB op Interrailers maken (of beter gezegd, het gebrek aan winstmarge). Het druist ook een beetje in tegen de vervoersplicht die beide bedrijven hebben, omdat Interrail normaliter wel een geldig vervoerbewijs is in de ICE. Het risico op uitvallende verbindingen door de technische staat van de treinstellen is echter dusdanig groot dat een toestroom aan (eventueel niet reserverende) Interrailers ervoor kan zorgen dat mensen die de ICE geboekt hebben met een duurder normaal ticket niet mee kunnen. De huidige treinstellen zijn doordat ze nooit een grondige revisie gehad hebben technisch helemaal op. Een reserveringsplicht is slechts een pleister op de wonde, omdat de reizigers die een uitvallende trein reserveren dan eventueel niet mee kunnen omdat de volgende trein ook door Interrailers is volgeboekt.

Bedenk wel dat dit besluit een tijdelijke situatie betreft in de piek van een hoogseizoen. Als het lukt om op de korte termijn de ICE3neo in dienst te nemen op de ICE-verbindingen naar Brussel en Amsterdam is het voor NSI en DB makkelijker om in te spelen op meer of langere treinen in de piekperiodes, omdat er beduidend meer multicourant materieel beschikbaar is dan met de huidige vloot (73 nieuw tegen 16 nu).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 07:54
door Daniel
ArrivaBas schreef: do 02 feb 2023, 06:58 Een reserveringsplicht is slechts een pleister op de wonde, omdat de reizigers die een uitvallende trein reserveren dan eventueel niet mee kunnen omdat de volgende trein ook door Interrailers is volgeboekt.
Bedenk daarbij wel dat als al die Interrailers nu een enkeltje Arnhem - Oberhausen zouden kopen zonder reservering, je exact hetzelfde probleem hebt. Terwijl een reserveringsplicht wel afschrikwekkend zou werken en met name voor degenen die ergens in het Ruhrgebied een overstap op een andere trein maken het kiezen voor een regionale trein de grens over stimuleert.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 08:34
door en-es
De spoorwegmaatschappijen zitten een beetje in hun maag met interrailers. Het is wachten op meer van dit soort maatregelen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 09:11
door VIRM
en-es schreef: wo 01 feb 2023, 19:51 Wat een smiechten daar bij NS International.
Beetje overvallen door het succes van internationaal treinreizen?
Maar ja, het is het bedrijf waarbij de wachttijd van gtbv-claims zijn opgelopen tot 7-9 maanden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 09:18
door jossevb
Daniel schreef: do 02 feb 2023, 07:54 Bedenk daarbij wel dat als al die Interrailers nu een enkeltje Arnhem - Oberhausen zouden kopen zonder reservering, je exact hetzelfde probleem hebt. Terwijl een reserveringsplicht wel afschrikwekkend zou werken en met name voor degenen die ergens in het Ruhrgebied een overstap op een andere trein maken het kiezen voor een regionale trein de grens over stimuleert.
Dat is het vreemde, treintickets zijn bij de ICE niet plaatsgebonden. Er kunnen in principe onbeperkt tickets worden verkocht. Terwijl zitplaats reservering beperkt is tot het aantal zitplaatsen in de trein.

Ben blij dat ik mijn Interrail reizen in april en mei gepland heb.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 09:52
door MaartenD
Gamma schreef: wo 01 feb 2023, 14:59
Chrysa schreef: wo 01 feb 2023, 14:40 Wat een kutmaatregel. -0-
Ik vind het een hele goede maatregel. Hiermee voorkom je bizarre toestanden als afgelopen zomer met ICE-treinen die Utrecht en/of Arnhem voorbij rijden. Het is niet anders.
Nauwelijks. Als er één trein uitvalt is de volgende trein weer overvol.
En ook dat los je niet op met een reserveringsplicht. Het is gewoon een paardemiddel om reizigers die geen direkte inkomsten genereren te weren.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 09:54
door MaartenD
Bemined schreef: wo 01 feb 2023, 18:48 Thalys PBKA stellen? Gewoon 'eventjes' een ringlijn Parijs - Brussel - Schiphol - Dusseldorf - Keulen - Luik - Brussel - Parijs invoeren om materieel uit te sparen :p
Pak dan een E320 stel. :pos:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 12:39
door ArrivaBas
en-es schreef: do 02 feb 2023, 08:34 De spoorwegmaatschappijen zitten een beetje in hun maag met interrailers. Het is wachten op meer van dit soort maatregelen.
Bij de overbelasting van de ICE kun je Interrailers niet helemaal de schuld geven. Ook DB Netz heeft niet geleerd van de situatie die vorig jaar ontstaan is door werkzaamheden die zij ingepland hadden op de route van de IC Berlijn door opnieuw in de zomerperiode hetzelfde traject buiten dienst te stellen voor werkzaamheden. Als die dan zo veel extra reistijd krijgt dat de overstapverbinding via Duisburg Hbf sneller is zou ik het ook wel weten als ik niet zo bekend met het treinnetwerk was en braaf volg wat de reisplanner zegt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 13:08
door Meltrain
ArrivaBas schreef: do 02 feb 2023, 06:58 Het risico op uitvallende verbindingen door de technische staat van de treinstellen is echter dusdanig groot dat een toestroom aan (eventueel niet reserverende) Interrailers ervoor kan zorgen dat mensen die de ICE geboekt hebben met een duurder normaal ticket niet mee kunnen. De huidige treinstellen zijn doordat ze nooit een grondige revisie gehad hebben technisch helemaal op.
Maar dat is toch gewoon de schuld van DB?!

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 02 feb 2023, 14:07
door MaartenD
Ja, maar je bent de schuldvraag nu al lang voorbij. De vraag is nu: hoe kom je de zomer door (of eigenlijk: de periode totdat BR 408 instroomt).