Pagina 112 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 16:46
door JordiBrabant
Dat zou je in theorie op kunnen lossen door Stratford International écht internationaal te maken en ook daar paspoorten te controleren.
Ik zou het dan voor me zien dat Eurostar voor een paar euro minder (standard) kaartjes verkoopt met als vertrek Stratford International. Twee vliegen in een klap: goedkopere vanaf kaartjes beschikbaar én er kunnen meer passagiers mee.
Het lijkt me sterk dat Eurostar deze voordelen nog niet uitgezet heeft tegen de verbouwing van Stratford International en de extra reistijd bij de extra stoppende treinen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 17:25
door Bemined
teun schreef: wo 31 mei 2023, 11:37Overigens blijft het natuurlijk een Kip-Eiverhaal, als je daadwerkelijk een route van 2,5 uur tussen Amsterdam en Berlijn kan realiseren heb je in één klap een van de grotere europeese langeafstandsmarkten in je hand. Er gaan nu al een vlotte 10 vluchten per dag tussen Schiphol en Berlin Brandenburg (en die maken onderweg nul tussenlandingen), als die reis nog laagdrempeliger wordt zal de vraag alleen maar groeien.
Een HSL zal zeker reizigers trekken als deze er ligt, maar er mote wel goed nagedacht worden over het tracé. De bewering dat de route via Enschede de meest voor de hand liggende route is wordt niet goed onderbouwd. Sowieso is er weinig onderbouwing te vinden op die website.

Ik zou om te beginnen willen weten hoeveel potentiële reizigers er zijn, rechtvaardigt dit een aparte HSL richting Berlijn? Of zijn er slechts genoeg reizigers om zo'n aparte lijn te vullen als je de reizigersstromen naar Berlijn bundelt met die naar Frankfurt? Niet onbelangrijk om te bepalen welke grensovergang je wilt pakken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 18:51
door SuperGhost
Ik denk dat een route via Enschede juist niet voor de hand ligt, want:
- Enschede ligt vrij decentraal en is voor een groot deel van Nederland niet zo goed bereikbaar als men op die trein wil opstappen. Hengelo is dan inderdaad logischer (al kijk je dan meer naar Arnhem-Nijmegen, want de rest zal eerder in Amersfoort opstappen dan)
- Die route is voor beperkt verkeer (eigenlijk alleen ri. Berlijn en met overstap nog Scandinavië, maar daar geen nu ook weer geen enorme groepen heen)
- Een nieuwe route via Enschede is ook heel lastig aan te leggen, aangezien je dan door de bebouwing van Enschede-Glanerbrug-Gronau heen moet. Je zult dan het huidige spoor moeten upgraden (op zich geen probleem, want een HSL hoeft niet per se een losliggende nieuwe lijn te zijn overal), maar met de bebouwing er dicht op en het enkelspoor dat tussen Enschede en Ochtrup ligt, zul je dan al heel snel problemen krijgen met geluids- en trillingsnormen. Dat wordt dus een hele dure optie. Ook hier zal je dan al snel op de bestaande route via Hengelo en Bad Bentheim komen, maar ook dan zal een HSL niet rendabel zijn lijkt me. Ik denk dat je hooguit op wat snelheidsverbeteringen op het bestaande spoor komt, bijv. een verhoging naar 160 of 200.

De enige HSL in Nederland die ik nog kansrijk acht is de HSL-Oost van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar het Ruhrgebied. Dit om twee redenen:
- Utrecht en Arnhem liggen veel centrale dan Amersfoort en Twente.
- Je bediend dan ook het Ruhrgebied, wat een belangrijk economisch gebied is. Daarmee bedien je met zo'n Berlijntrein niet alleen de reizigers NL<->Berlijn, maar ook deels NL<->Ruhrgebied en Ruhrgebied<->Berlijn. Hoewel die laatste twee weliswaar gedeeld worden (met o.a. de ICE Amsterdam-Frankfurt en de Duitse binnenlandse ICE), maar dat is dan nog altijd een grotere groep dan wat er vanaf Rheine en Osnabrück komt (als je al in die twee steden stopt).
- Het vergt een aanzienlijk lagere investering, omdat je in NL twee trajecten kunt combineren (waarbij die naar Frankfurt volgens mij toch al de drukste is en prioriteit zal hebben?), het binnenlandse vervoer er veel meer voordeel aan heeft (er zijn nu eenmaal veel meer reizigers Utrecht-Arnhem dan Amersfoort-Twente) en je in Duitsland ook al gebruik kunt maken van bestaande HSL-trajecten, wat het voor de Duitsers ook aantrekkelijker maakt.

Bijkomend voordeel is dat je met het combineren van die twee internationale treinen (ri. Berlijn en ri. Frankfurt) een uursdienst of zelfs halfuursdienst kan creëren tussen Nederland en het Ruhrgebied, wat dat ook al veel interessanter maakt en meer reizigers kan trekken.

Als je de Berlijntrein in een hogesnelheidstrein gaat veranderen, dan zie ik dit dus eerder een traject Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Essen-Dortmund-Bielefeld-Hannover-Berlijn worden. Voor Twente blijft denk ik ook met zo'n HST wel een intercity naar Duitsland bestaan (of die door blijft rijden naar Berlijn of tot Hannover rijdt en daar aansluit op die HST is dan hooguit de vraag), aangezien Rheine en Osnabrück per IC bediend moeten blijven en het dan interessant blijft om dat relatief kleine stukje tussen Rheine en Hengelo te blijven bedienen. Voor zo'n IC kan het dan wellicht juist interessanter zijn om via Zwolle naar Amsterdam te rijden, omdat je dan Nederland beter bediend vanaf Hannover/Berlijn (de ICE voor Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland middels Arnhem en Utrecht en Amsterdam en de IC voor Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen en Flevoland middels stops in Hengelo, Almelo, Zwolle, Lelystad en Almere).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 18:58
door ZO6176
Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 19:05
door waldo79
Er is meer in Brabant dan de regio Eindhoven. Vanuit Ht is het niet zo'n gek idee om via Ah naar Duitsland te reizen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 19:16
door SuperGhost
ZO6176 schreef: wo 31 mei 2023, 18:58 Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.
1) Ik zei Arnhem en Utrecht, dus je vergeet de helft ;-)
2) Noord-Brabant is niet Eindhoven. Je hebt bijv. ook 's-Hertogenbosch, Oss, etc.

En ja, het zou goed zijn als er ook weer een intercity Den Haag-Keulen komt via Eindhoven.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 19:28
door regenmaker
Het snelste vanuit mijn regio is gewoon de auto in Goch neerzetten, dat scheelt weer een paar uur. En parkeren is daar gratis.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 20:01
door ZO6176
Meestal verkies ik Viersen. Ook daar gratis parkeren en veel reismogelijkheden. En ja: Noord -Brabant is meer dan Eindhoven alleen. Gelukkig hebben we een vliegveld maar voor het nabije buitenland zijn er bar weinig interessante mogelijkheden. 25 kilometer verwijderd van de grens en nog kun je niet rechtstreeks met OV er naar toe.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 20:01
door ZO6176
SuperGhost schreef: wo 31 mei 2023, 19:16
ZO6176 schreef: wo 31 mei 2023, 18:58 Noord-Brabant middels Arnhem? Vanuit Eindhoven ga ik echt niet via Arnhem naar het Ruhrgebied. Nu wordt de RE13 wel verlengd maar is denk ik ook niet ideaal. De oude buurlandtrein Den Haag - Köln was zo slecht nog niet.
1) Ik zei Arnhem en Utrecht, dus je vergeet de helft ;-)


wanneer je via Utrecht gaat, ga je meestal ook via Arnhem

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 20:54
door regenmaker
ZO6176 schreef: wo 31 mei 2023, 20:01 Meestal verkies ik Viersen. Ook daar gratis parkeren en veel reismogelijkheden. En ja: Noord -Brabant is meer dan Eindhoven alleen. Gelukkig hebben we een vliegveld maar voor het nabije buitenland zijn er bar weinig interessante mogelijkheden. 25 kilometer verwijderd van de grens en nog kun je niet rechtstreeks met OV er naar toe.
Ja snelbus Den Bosch - Schijndel - Veghel - Uden - Mill - Boxmeer - Goch zou een welkome aanvulling zijn. Trek die 306 maar door desnoods 1x/2 uur.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 21:16
door gpvos
Als je Amsterdam-Berlijn vergelijkt met Amsterdam-Parijs: de laatste gaat in 3u20, rijdt bijna elk uur en is goed gevuld, een echte cash cow. Naar Berlijn zou dat toch ook moeten kunnen als je de reistijd hetzelfde kan maken. Verschil is dat er niet nog een vette reizigersmagneet als Brussel op de route ligt; Hannover is best leuk, maar lang niet zo groot. Dat pleit voor een route via het Roergebied. Een trein met bijv. alleen stops in Arnhem, Essen, Dortmund (die regio kom je toch niet op topsnelheid door) en Hannover over nieuw of geüpgraded spoor (o.a. een bypass van Utrecht) kan lekker doorrijden en veel reizigers trekken. Goedkoop is het niet, maar de investering wel waard.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 21:40
door RobertT
Er is wellicht geen echte reizigersmagneet,maar Osnabrück is echt wel een belangrijke voor Hamburg/Bremen en verder noord Duitsland in

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 21:48
door gpvos
Zoals SuperGhost ook schrijft: er blijft dan een IC met de huidige stops tussen Amsterdam en Osnabrück of (waarschijnlijker) Hannover rijden.

Edit, toevoeging: Maar als Amsterdam-Hannover echt snel gereden wordt kan Hannover misschien wel en betere overstap naar het noorden bieden, tenminste vanuit Amsterdam/Arnhem.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 09:58
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 10:44
door Milco
Hoe moet ik “Het geld moet gebruikt worden voor de reiziger” dan zien? Wordt er dan geïnvesteerd in materieel of andere dingen bijvoorbeeld?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 10:46
door sirvinniei
Eerder werd van het boetegeld de tarieven van de toeslag op de Intercity Direct verlaagd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 11:27
door Michael
Maar als dat nu weer zou gebeuren dan heeft het grootste deel van de reizigers daar dus niks aan. Zeker in dit geval zou je er dan voor moeten zorgen dat alle reizigers er wat aan hebben

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 13:17
door Suus
De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 15:51
door VIRM
Michael schreef: di 06 jun 2023, 11:27 Maar als dat nu weer zou gebeuren dan heeft het grootste deel van de reizigers daar dus niks aan. Zeker in dit geval zou je er dan voor moeten zorgen dat alle reizigers er wat aan hebben
Voor alle reizigers gratis koffie en thee bij de Kiosk, met een totale waarde van 1,5 miljoen euro? ;)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 06 jun 2023, 16:07
door isadora
Suus schreef: di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Flex Dal Voordeel valt niet onder de genoemde nieuwe vergoedingen?

Edit: ik had het document eerst even moeten lezen, mijn vraag is beantwoord. :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 21:06
door Commendatore
Suus schreef: di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Dat is zeker bij langere ritten wel een hele grote versobering.

Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 23:24
door Suus
Het sloeg eerlijk gezegd nergens op dat ik voor een half uur vertraging op Rotterdam Centraal - Maastricht veroorzaakt door de IC Den Haag - Eindhoven € 29,40 kreeg terwijl ik voor mijn Flex Dal Vrij abonnement € 120 per maand betaal. Zulke royale vergoedingen kreeg ik niet eens toen ik structureel vertraging had met de Intercity Direct in mijn Altijd Vrij-periode van 2017-2019.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 08 jun 2023, 10:04
door Captian_Sparkle
Arriva wil dagelijks Groningen Parijs rijden in de toekomst volgens RTV Noord in 2026.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 08 jun 2023, 10:09
door sirvinniei
Binnen 5 uur? Gaan ze speciaal materieel aanschaffen voor deze verbinding? Lijkt me niet rendabel.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 08 jun 2023, 10:17
door Lange_Dre
Het zal mij niet verbazen dat Arriva (mocht de trein tussen Groningen en Parijs al gaat rijden), ze dit gaan doen met een ICE stel van hun moeder maatschapij de DB Bahn..