Pagina 138 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:25
door Milco
Toeslag maar afschaffen? Die lijkt mij nu niet van toepassing op de lsl... de Lagesnelheidslijn _O-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:29
door en-es
Wat een gruwelijke hoofdpijndossier is dat toch.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:36
door Bemined
Deze extra snelheidsbeperking zal hooguit 1,5 minuut extra rijtijd kosten ten opzichte van de bestaande snelheidsbeperkingen. Voor de reiziger is de frequentieverlaging een veel groter probleem dan de extra reistijd, maar ik neem aan dat die slechts van tijdelijke aard is tot men de dienstregeling aangepast heeft op de nieuwe snelheidsbeperking zodat alles weer conflictvrij is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:52
door rooddolfijn
Je zou denken dat viaducten op een hogesnelheidslijn ontworpen zijn voor treinen die er met hoge snelheden overheen rijden :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 20:56
door Bemined
Ze zijn in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd, die rijden maar maximaal 130km/u.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 21:08
door IIVQ
Bij een lagere maximumsnelheid heb je een kortere remweg. Op een baan waar ERTMS met voldoende blockgrenzen (of moving block) is aangelegd, kan je met een lagere maximumsnelheid toch juist kortere opvolgtijden en dus een hogere frequentie aanhouden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 21:32
door Boosdorp
Lijkt mij dat de belasting dan alsnog te zwaar zou worden

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 21:45
door Bemined
Opvolgtijd lijkt me ook niet het probleem, eerder dat men de rijtijden niet haalt en de dienstregeling daarmee niet meer conflictvrij is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 25 jan 2024, 22:38
door Suus
Milco schreef: do 25 jan 2024, 20:25 Toeslag maar afschaffen? Die lijkt mij nu niet van toepassing op de lsl... de Lagesnelheidslijn _O-
Mag eerst de commerciële uitbater van de hogesnelheidslijn wat aan de infraheffing gaan doen. De politiek heeft dit echt verprutst door een spoorlijn te laten bouwen door de snelwegafdeling en daarna volledig commerciëel uit te laten baten. Maar concludeer gerust nog eens dat de Fyra-enquête in 2014-2015 echt de onderste steen boven heeft gekregen :X

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 08:40
door Dennenboom
Het lijkt er op dat de treinen (900/1000/9200) vandaag allemaal rijden
Bij de verstoringen staat ook niets meer over vervallen treinen Amsterdam - Rotterdam over de HSL.
Heb heb ik iets gemist?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 08:44
door TffpaA
Suus schreef: do 25 jan 2024, 22:38 Maar concludeer gerust nog eens dat de Fyra-enquête in 2014-2015 echt de onderste steen boven heeft gekregen
Lang geleden alweer, maar ging die niet vooral over de materieelflop, en dus zonder/met minder focus op de infrastructuur?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 09:16
door Dennenboom
Milco schreef: do 25 jan 2024, 20:25 Toeslag maar afschaffen? Die lijkt mij nu niet van toepassing op de lsl... de Lagesnelheidslijn _O-
De "oude" reistijd van 41 minuten over de 70 km van Rotterdam C naar Amsterdam C zorgde voor een gemiddelde snelheid van 102,4 km/uur. Dat is langzamer dan Utrecht - Groningen, waar de 192 kilometer in 1:52 uur worden afgelegd, ofwel 103,3 km/uur.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 09:43
door Roeland
"Treinreizigers moeten zich voorbereiden op (weer) een "pittig jaar" met vertragingen en verstoringen. Volgens de NS speelt een aantal problemen uit 2023 nog steeds. (...)"
https://www.nu.nl/binnenland/6299101/ns ... -jaar.html
Dit artikel bevat ook een kaartje waaruit blijkt dat op de meeste IC-stations meer dan 8,5% van de reizigers vertraging had. Dat gold ook voor de sprinterstations op de Zaanlijn en op de lijn Nijmegen - Tilburg - Dordrecht.
Volgens het artikel rijden de treinen rond de Nederlandse grote steden beter op tijd dan in Duitsland en Italië.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 10:00
door RnBn
Ik heb wel wat vragen bij dat kaartje. Er wordt gezegd dat er gemeten wordt op basis van het uitcheck moment. Ik kan me voorstellen dat op een groter station mensen eerst nog iets te eten halen of een andere winkel bezoeken voordat ze naar de poortjes gaan. Als ik bijvoorbeeld 10 minuten moet wachten op mijn bus breng ik die tijd liever door in het station waar je over het algemeen redelijk beschut staat ten opzichte van het busstation. Op die manier tel je dus ook mee voor meer dan 5 minuten vertraging bij uitchecken, ook als de trein wel op tijd was. En ik zie zo snel niet of en hoe daar voor gecompenseerd wordt. Het verbaasd me dan ook niks dat de grote stations, waar over het algemeen meer winkels en langere looptijden naar de poortjes zijn, vrijwel allemaal te veel vertraging aangeven.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 10:05
door VIRM
Bemined schreef: do 25 jan 2024, 19:24 Beginnende scheurvorming in meerdere kunstwerken op de lagesnelheidslijn: https://www.prorail.nl/nieuws/minder-tr ... -rotterdam
Overigens, slecht stukje communicatie van de schrijver. Wie neemt er nou woorden als 'sectie' en 'kunstwerk' op in een bericht voor het publiek?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 10:16
door TffpaA
Het bericht staat op de website van Prorail. Ik heb het idee dat de primaire doelgroep van die website al minder het grote publiek is, en meer specifieke partijen waarvan je wel mag aannemen dat zij een basisbegrip van het gebruikelijke jargon zullen hebben.

In diverse nieuwsberichten van de media voor het grote publiek zie ik dit soort termen wel uitgelegd worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 14:28
door TffpaA
We rijden minder treinen! O nee toch niet!

https://www.parool.nl/nederland/toch-ni ... ~ba2aa1db/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 17:29
door VIRM
En hoe gaat dat in de dienstregeling passen?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 17:31
door Milco
Niet. Maar met genoeg vertraagde treinen eromheen past het alsnog makkelijk ;)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 17:41
door Bemined
Zodra de werkzaamheden in Schiphol gereed zijn vermoed ik dat ICNG de rijtijden wel kan halen, die waren namelijk in dagplan al verruimd vanwege de opleidingen waardoor er tijdelijk ICR in de 900 rijdt. ICR zal mogelijk wel zo'n 2 minuutjes vertraagd rijden maar dat zal niet heel dramatisch zijn. Alleen komende week wordt het behelpen omdat de werkzaamheden bij Schiphol dan nog aan de gang zijn wat extra reistijd kost (met 80km/u wisselen bij Hoofddorp) en waardoor er tevens minder marge is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 17:44
door VIRM
Want door die werkzaamheden bij Schiphol is daar nog niet genoeg vertraging. ;)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 19:46
door TffpaA
Tsjoooooongejongejongejongejongejongejongejongejongejonge zeg...

https://nos.nl/artikel/2506384-prorail- ... -viaducten

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jan 2024, 20:00
door Bemined
Tja, een tijdelijke wegomlegging via een hulpbrug, zoals men bij het vervangen van het verrotte snelwegviaduct in de A16 gaat toepassen, is bij spoorlijnen iets lastiger te realiseren. En zelfs als een hulpspoor lukt dan krijg je dat nooit voor 160km/u geschikt en zit je mogelijk nog langer met een nog forsere snelheidsbeperking.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 10:31
door TffpaA
Nog wat meer informatie over de hogefaalheidslijn in NRC:

https://archive.ph/kNNf0

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 30 jan 2024, 12:18
door TffpaA
FNV Spoor vindt ook wat van de Hogefaalheidslijn, onder andere dat het beheer ervan bij Prorail moet komen te liggen - en dat alle bouw- en onderhoudstaken daar thuis horen:

https://archive.ph/rY8fL

Told you so!