Pagina 141 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 10:38
door JothamvW
Alsmede natuurlijk het enkelspoor op de Edithbrug bij Ravenstein, het enkelspoor tussen Deventer en Olst en het enkelsporig gebruiken van Zutphen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 11:40
door VIRM
En kan die overstap van de 2200/2300 op de 3600 betrouwbaarder? Als ik het lees, stapt een groot deel van de reizigers vanaf de Zeeuwse lijn over voor de richting Noord-Brabant.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 11:52
door ArrivaBas
Dat kan op het moment alleen opgelost worden door de 2200/2300 langer stil te zetten in Roosendaal. De 3600 is te afhankelijk van andere treinen die dan mee moeten verschuiven.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:00
door Suus
Eigenlijk zou je aan de zuidzijde van het eilandperron van Roosendaal een zakspoor willen hebben waar je de (nu nog) s6100 kwijt kan zodat je twee s3600 tegelijk op Roosendaal kan hebben met een nog langere kering. Dan kan de stop van vijf minuten op Breda vervallen (niet gekeken naar goederenpaden). Dan vervalt echter wel de route Etten-Leur - Rotterdam Centraal via Breda met de huidige 8 minuten overstap.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:04
door MetroRET
Of een model, waarbij de 6100 en 5900 doorgekoppeld aan elkaar worden; tevens niet gekeken naar andere belemmeringen.
Dan wel een model, waarbij de 2200/2300 niet de 6100/5900 inhaalt, want dan past het net zo goed niet.

Zoals eventueel zoiets:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:26
door DingeZ
Het lijkt mij beter om de 6100 door te laten rijden naar Bd, dan hoeft de 3600 niet meer in Etn te stoppen en kan een paar minuten later vertrekken. Sterker nog, als je nog ietsje rijtijd afschaaft (door met sprintermaterieel te rijden) en/of een cross-platformoverstap geeft kun je in Bd dan precies nog de 900 halen en ben je een half uur sneller dan met de 2300.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:30
door Pim-AllianceB95
Maar de 3600 staat toch al gepland 5 minuten stil in Breda? Ik dacht dat het te maken had met de beperkte perroncapaciteit in Rsd, waardoor de vertrekkende en kort daarna binnenkomende 3600 op hetzelfde spoor moeten worden afgehandeld.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:34
door JothamvW
En dat los je dus op door te Rsd kerende treinen door te laten rijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:40
door Suus
Het koppelen van de s3600 aan de Zeeuwse Lijn lost weinig op, want je komt vlak voor de 2200/2300 of in het pad van de 2200/2300 zelf. Die moet echter behouden blijven, want dat is de meestgevraagde verbinding in Zeeland. En de s6100 kan je niet kwijt in Breda.

Het emplacement van Roosendaal zal waarschijnlijk toch op de schop moeten, het wisseleliminatieteam is daar nog niet echt op bezoek geweest en de ERTMS-ombouw staat daar voor 2028 op de planning. Aanpassingen om betere overstappen te krijgen zou je daar nu nog op relatief korte termijn kunnen opnemen in de plannen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 15:04
door Bemined
Roosendaal gaat inderdaad op de schop, sporen 2a/b/c worden samengevoegd zodat er een 740m lang wachtspoor ontstaat voor goederentreinen. Of 3a/b nog fases behoud weet ik niet maar de wissels gaan wel plaatsmaken voor dit wachtspoor.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 15:13
door Gamma
Je moet straks vanaf 4B via 4A naar Vlissingen, kan niet meer via 5 of 6.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 17:03
door Bemined
Ik zie het ja, 5a wordt een kopspoor zodat het perron langs 4a verlengd kan worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 18:23
door Wubbo
Bemined schreef: vr 16 feb 2024, 15:04 Roosendaal gaat inderdaad op de schop, sporen 2a/b/c worden samengevoegd zodat er een 740m lang wachtspoor ontstaat voor goederentreinen. Of 3a/b nog fases behoud weet ik niet maar de wissels gaan wel plaatsmaken voor dit wachtspoor.
Spoor 3 houdt fases. Die worden aangepast ten opzichte van nu, zodat de treinen richting Breda aan de b-zijde kunnen staan en die naar Vlissingen aan de a-zijde (in plaats van dat moeilijke om elkaar heen rijden van nu). De wissellayout aan de Bredase zijde wordt hier ook voor aangepast.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 19:03
door Gamma
Maar spoor 3 krijgt geen kruiswissels, dus hoe gaat dat dan in de praktijk in zijn werk?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 19:09
door Bemined
Gewoon twee bediende seinen halverwege het perron zoals in Amersfoort op spoor 5 en 6.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 19:31
door Gamma
Oh dan gaat het zeker over de Sprinter Vlissingen - Roosendaal die daar dan keert? Want doorgaande IC kan dan niet op spoor 3.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 19:35
door Daniel
Bemined schreef: vr 16 feb 2024, 19:09 Gewoon twee bediende seinen halverwege het perron zoals in Amersfoort op spoor 5 en 6.
Alleen 5 in Amersfoort, waar dat sein staat heeft spoor 6 al geen perron meer.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 00:56
door RobertT
Gamma schreef: vr 16 feb 2024, 15:13 Je moet straks vanaf 4B via 4A naar Vlissingen, kan niet meer via 5 of 6.
Hoe moet dat dan met de IC naar Vlissingen?
Die moet nu langs de IC naar Amsterdam op 4B rijden(die dan net vertrekt) om naar spoor 4A te geraken(richting Vlissingen)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 08:33
door Suus
Er staat niet dat je vanaf spoor 5 of 6 niet meer op 4a kan komen, alleen dat je vanaf 4b niet naar spoor 5 of 6 kan wegrijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 09:23
door Bemined
Via 5b naar 4a blijft mogelijk ja, 4a behoud ondanks de perronverlenging wel een lengtebeperking van 10 bakken zover ik begrijp dus als men met VIRM12 rijdt in zuidelijke richting moeten de fasen wel nog steeds omgedraaid worden met bijbehorend uitbuigen van een van de treinen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 09:54
door Gamma
Suus schreef: za 17 feb 2024, 08:33 Er staat niet dat je vanaf spoor 5 of 6 niet meer op 4a kan komen, alleen dat je vanaf 4b niet naar spoor 5 of 6 kan wegrijden.
Het hele punt is dat je ook vanaf Vlissingen niet meer via 5 of 6 naar 4b kan.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 10:16
door Suus
Wat niet zo'n heel groot probleem zou moeten zijn, want de trein uit Vlissingen hoort 6 minuten eerder in Roosendaal te zijn dan de trein uit Amsterdam Centraal.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 10:27
door Bemined
Het is vooral een verlies aan flexibiliteit bij vertragingen. Normaal gaat komt IC uit Vlissingen inderdaad als eerst binnen via 4a naar 4b waarna de IC uit Amsterdam via 5b naar 4a kan rijden. Bij vertraging heb je nu nog de optie om de IC uit Amsterdam eerst binnen te laten komen en daarna de IC uit Vlissingen via 6a naar 4b te rijden, maar die mogelijk vervalt omdat spoor 6 een goederenwachtspoor wordt en spoor 5a een kopspoor. Wat resteert is de IC uit Amsterdam op 4b te zetten en de IC uit Vlissingen via 4a en 5b, maar dan kan de IC uit Amsterdam dus niet verder tot de vertraagde IC vertrokken is.

Maar het alternatief zal waarschijnlijk fors duurder zijn, de goederenwachtsporen van 740m zijn een verplichting vanuit Europa dus die moeten er sowieso komen, als men dan ook deze flexibiliteit voor reizigers wilt behouden zal het emplacement nog grootschaliger aangepast moeten worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 15:07
door Wubbo
Het alternatief is het niet verlengen van het perron van spoor 4a.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 17 feb 2024, 15:38
door Bemined
En consequentie daarvan zal zijn dat je in de toekomst in de middagspits vaker de IC naar Vlissingen naar 4b moet laten uitwijken vanwege de lengte wat nu alleen past als de treinen iets uitgebogen worden.