Pagina 34 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 08:24
door ArrivaBas
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... weggeweest
Gisterenmiddag is van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kleine proefrit naar Nederland te rijden met een stam rijtuigen van de Nightjet. ÖBB start zijn eerste nachttrein naar Nederland per december. De route is Amsterdam - Nürnberg (splitsen/combineren) - Wenen/Innsbruck.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 22:16
door Daniel
Honderd reizigers bijna drie uur vast in trein tussen Amersfoort en Amsterdam
AMERSFOORT - Ongeveer honderd reizigers hebben vanavond bijna drie uur vastgezeten in een trein in de polder tussen Hilversum en Weesp. De intercity tussen Amersfoort en Amsterdam kon niet verder vanwege kapotte bovenleiding. Het lukte ProRail lange tijd niet om de reizigers uit het treintoestel te halen omdat evacuatiemateriaal niet op die specifieke plek te krijgen was.

Lees verder

Aldus ProRail stond de trein bij Keverdijk, oftewel de aansluiting van de Gooiboog bij het Naardermeer. Da's inderdaad wel een heel ongelukkige plek om te evacueren, een boot is er nog het handigst :P

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 22:36
door umbusko
Mag ik even de "journalist" fileren? :mrgreen:
De intercity tussen Amersfoort en Amsterdam kon niet verder vanwege kapotte bovenleiding.
Deze zin loopt niet, en een trein rijdt niet tussen twee plaatsen maar van A naar B (of van A naar A in dit geval :lol: ). Ik bedoel, in de zin ervoor staat dat de trein tussen Hilversum en Weesp stond, dus "tussen Amersfoort en Amsterdam" voegt dan niet zoveel toe.
Het lukte ProRail lange tijd niet om de reizigers uit het treintoestel te halen omdat evacuatiemateriaal niet op die specifieke plek te krijgen was. Rond 20.50 uur konden de passagiers in een vervangende trein stappen.
1. Treintoestel... :roll: 2. Evacuatiemateriaal... ik zou er toch maar materieel van maken. 3. Wat is de specifieke plek? Dat staat niet in het artikel. 4. Als dat materieel er niet kon komen, waar kwam die vervangende trein dan vandaan? :lol:
Nu de passagiers eindelijk zijn weggevoerd ...
Deze journalist noemt de gasten in de horeca zeker ook "klanten". :lol:
... gaat ProRail kijken hoe het met de bovenleiding is.
[modus Maarten van Rossem] Dit is toch wel extreem treurig. [/modus Maarten van Rossem]

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 22:41
door Aking
Ik hou me daar niet eens mee bezig. :lol:

Want deze is de nifoo van de hoernalisten van 2020 :mrgreen:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 22:48
door umbusko
Ik werd getriggerd door "treintoestel". :mrgreen:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 23:13
door Hainje
Ik werd helemaal nergens door getriggerd. Ben ik nu normaal? Afbeelding Afbeelding

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 23:14
door Aking
Dat laatste sowieso niet natuurlijk, maar dat los van dat niets je kan getriggerden :ugeek:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 23:15
door Hainje
Aking schreef: wo 30 sep 2020, 23:14 Dat laatste sowieso niet natuurlijk
Gelukkig maar, ik schrok al even...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 01 okt 2020, 08:48
door reisthijs
umbusko schreef: wo 30 sep 2020, 22:363. Wat is de specifieke plek? Dat staat niet in het artikel. 4. Als dat materieel er niet kon komen, waar kwam die vervangende trein dan vandaan? :lol:
3. In de polder tussen Hilversum en Weesp, lijkt me specifiek genoeg voor een kort nieuwsbericht. 4. Die vervangende trein kwam vermoedelijk via het spoor? Toen dat weer berijdbaar was natuurlijk.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 01 okt 2020, 08:52
door umbusko
Ja leuk, maar die paar regels "nieuwsbericht" roepen meer vragen op dan ze beantwoorden. :P

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 04 okt 2020, 12:31
door ODRAIL
Trein Culemborg-Utrecht ontruimd om rook uit airco

Zie onderstaand bericht:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/209858 ... airco.html

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 21 okt 2020, 12:05
door VIRM
Het spoor van de HSL-Zuid bij de Hoeksche Waard is sneller aan het zakken dan gedacht, dus moet er binnenkort iets gebeuren.

https://www.bndestem.nl/hoeksche-waard/ ... s_rd%3Dssl

Ik dacht dat heipalen juist verzakkingen voorkwamen...?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 21 okt 2020, 12:09
door Daniel
Dat doen ze ook wel, maar alleen als ze in de juiste bodemlaag zitten. Immers moeten die heipalen ook ergens op steunen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 21 okt 2020, 17:48
door Wievank
Niet noodzakelijkerwijs. De draagkracht van een paalfundering wordt bepaald door de puntweerstand (bij voorkeur op een onderliggende zandlaag) plus de schachtwrijving (de paal kleeft aan de grond). Door zettingen in de grond dat deze laatste ook deels negatief worden.

Als uit sonderingen blijkt dat de benodigde draagkracht al wordt bereikt voordat de eerste zandlaag bereikt wordt, kan je dus af met een kortere paal. Maar er worden meestal maar een beperkt aantal sonderingen gemaakt, waardoor je er in de berekening ook af en toe naast kan zitten. Daarnaast kunnen er na verloop van tijd dus zettingen optreden, waardoor de draagkracht dus verandert.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 21 okt 2020, 19:22
door playertwo
VIRM schreef: wo 21 okt 2020, 12:05 Het spoor van de HSL-Zuid bij de Hoeksche Waard is sneller aan het zakken dan gedacht, dus moet er binnenkort iets gebeuren.

https://www.bndestem.nl/hoeksche-waard/ ... s_rd%3Dssl

Ik dacht dat heipalen juist verzakkingen voorkwamen...?
Gaan net men tijdens de buitendienststelling medio november dan ook meteen voor een update van ERTMS tussen Rotterdam en Hazeldonk?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 22 okt 2020, 07:42
door VIRM
Wievank schreef: wo 21 okt 2020, 17:48 Niet noodzakelijkerwijs. De draagkracht van een paalfundering wordt bepaald door de puntweerstand (bij voorkeur op een onderliggende zandlaag) plus de schachtwrijving (de paal kleeft aan de grond). Door zettingen in de grond dat deze laatste ook deels negatief worden.

Als uit sonderingen blijkt dat de benodigde draagkracht al wordt bereikt voordat de eerste zandlaag bereikt wordt, kan je dus af met een kortere paal. Maar er worden meestal maar een beperkt aantal sonderingen gemaakt, waardoor je er in de berekening ook af en toe naast kan zitten. Daarnaast kunnen er na verloop van tijd dus zettingen optreden, waardoor de draagkracht dus verandert.
Rusten die heipalen van de HSL dan op een zandlaag?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 22 okt 2020, 08:02
door Klaasje
In de afwezigheid van rotsbodem rusten palen in Nederland vrijwel altijd op een zandlaag.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 16:27
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 16:30
door SuperGhost
Waarbij ik me meteen afvraag waarom dat nu plots een probleem aan het worden is? Dat AZC stond er al vele jaren en er zijn ook al vele jaren 'veiligelanders' die het toch proberen. Wat is er dus veranderd dat nu opeens er wel (veel meer) problemen ontstaan op die trein? Wat is dus de oorzaak, want pas zodra je dat weet, kun je het probleem ook gaan aanpakken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 16:50
door Reiziger Delft
Bij NS wordt je sinds de Coronatijd niet meer gecontroleerd en conducteurs komen nauwelijks nog langs (Bron: eigen ervaring). Zwartrijden en zonder mondkapje op in de trein zitten wordt dus nauwelijks nog aangepakt. Bij Arriva wordt nog wel gecontroleerd, waardoor misschien meer agressie tegen personeel ontstaat?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 17:20
door cassie127
Bij NS is men nog wel degelijk aan het controleren, maar het is aan de conducteur zelf of hij/zij dat wil doen. Ik heb laatst bij NS gewoon nog controle gehad. Bij Arriva en Keolis doen ze inderdaad nog gewoon aan controle, wel in mindere mate dan voor corona.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:28
door Daniel
In de afgelopen weken heb ik beduidend vaker controle bij NS gezien dan tijdens de zomermaanden, maar bij Keolis (Arriva heb ik een tijd niet meer mee gereisd) gebeurt het in de treinen nog wel een stuk frequenter naar mijn idee.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:30
door Aking
Ik kom nauwelijks nog controle op vervoerbewijzen tegen bij NS, als ze door (of langs) de trein lopen is het mondkapjes...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:46
door Lange_Dre
Bij de NS doen conducteurs idd nog/weer controles op vervoersbewijzen, daarnaast zijn er ook “vliegende teams” die in de treinen van NS controles uitvoeren. Tot nu toe de afgelopen 3 weken heb ik in elke trein waar ik in zat controles gehad.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:55
door Z2N
SuperGhost schreef: ma 02 nov 2020, 16:30 Waarbij ik me meteen afvraag waarom dat nu plots een probleem aan het worden is? Dat AZC stond er al vele jaren en er zijn ook al vele jaren 'veiligelanders' die het toch proberen. Wat is er dus veranderd dat nu opeens er wel (veel meer) problemen ontstaan op die trein? Wat is dus de oorzaak, want pas zodra je dat weet, kun je het probleem ook gaan aanpakken.
De achterstanden in de verwerking van asielaanvragers wordt momenteel op rap tempo ingehaald, waardoor meer mensen het label 'veiligelander' hebben gekregen. Die groep zorgt voor de grootste overlast, landelijk.